2010–2019
Søk Herren
April 2015


Søk Herren

Etter hvert som vi styrker vår forståelse av Frelseren, vil vi få et større ønske om å leve lykkelig og en overbevisning om at glede er mulig.

Mine kjære brødre og søstre, det er med stor glede at jeg står her foran dere, idet vi deltar i denne generalkonferansen sammen. Å høre den visdom, veiledning, trøst og advarsel som har blitt uttalt på generalkonferansene i mange år, har vært en uvurderlig velsignelse for søster Teixeira, vår familie og meg.

På denne spesielle tiden av året, spesielt på denne påskeaften, kan jeg ikke annet enn å reflektere over betydningen av Frelserens læresetninger og hans vennlige og kjærlige eksempel i mitt liv.

En dypere forståelse av Jesus Kristus vil gi oss større håp for fremtiden og, til tross for våre ufullkommenheter, større tillit til at vi kan oppnå våre rettferdige mål. Dette vil også gi oss et større ønske om å tjene våre medmennesker.

Herren sa: “[Søk] meg i enhver tanke, tvil ikke, frykt ikke.”1 Å søke Herren og føle hans nærvær er en daglig anstrengelse, en givende innsats.

Brødre og søstre, i dag har vi mer enn i noen annen tid enestående muligheter og ressurser til vår disposisjon for å utdype vår forståelse av Jesu Kristi læresetninger og hans forsoning. Riktig bruk av disse ressursene vil hjelpe oss å leve et fruktbart liv fylt av glede.

I Frelserens metafor om vintreet og dets grener sa han: “Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg.”2

Jo bedre vi forstår Kristi eiendommelige rolle i vårt liv, jo mer bevisst blir vi på vår hensikt her i jordelivet, som er å ha glede. Denne gleden utelukker imidlertid ikke muligheten for prøvelser og vanskeligheter, til og med noen så store og kompliserte at de kan få oss til å tro at lykke ikke er mulig i slike omstendigheter.

Jeg vet av personlig erfaring at gleden ved å leve i rettferdighet og følge Kristus, kan fortsette til tross for de prøvelser som er så typiske for jordelivet. Til slutt vil disse prøvelsene ofte berike, foredle og lede oss til en dypere forståelse av hensikten med vår tilværelse her i jordelivet og av Jesu Kristi forsoning. Fylden av glede kan bare oppnås gjennom Jesus Kristus.3

Han sa: “Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre.”4

Jeg tror at etter hvert som vi styrker vår forståelse av Frelseren, vil vi få et større ønske om å leve lykkelig og en overbevisning om at glede er mulig. Følgelig vil vi få større evne til å leve hver dag med mer entusiasme for livet og for å holde Guds bud, selv under vanskelige omstendigheter.

La oss ikke vente til i morgen med det vi kan gjøre i dag. Det er nå vi må komme til Kristus, for “hvis [vi] tror [ham], vil [vi] arbeide mens det heter i dag.”5

Hver dag skulle omfatte hyppig eksponering for Kristi læresetninger. Små og enkle handlinger som utføres daglig, vil:

  1. Styrke vår forståelse av Herrens betydning i vårt liv, og

  2. Hjelpe oss å dele denne forståelsen med oppvoksende generasjoner, som ganske sikkert vil føle vår himmelske Fader og hans Sønn Jesu Kristi kjærlighet når de ser vårt eksempel på oppriktig etterlevelse av evangeliet.

Hva er så noen av de enkle handlingene i denne vår tid som vil bli en balsam for vår sjel for å styrke vårt vitnesbyrd om Kristus og hans misjon?

Bilde
Woman on a train with a cell phone illuminating her face.

I 2014 mottok National Geographics fotokonkurranse mer enn 9200 bidrag fra profesjonelle fotografer og entusiaster fra mer enn 150 land. Vinnerbildet viser en kvinne midt i et tog som er fullt av passasjerer. Lyset som kommer fra mobiltelefonen hennes, lyser opp ansiktet hennes. Hun formidler et tydelig budskap til de andre passasjerene: Til tross for at hun er fysisk tilstede, er hun egentlig ikke der.6

Mobildata, smarttelefoner og sosiale nettverk har på gjennomgripende vis forandret vår måte å være i verden på, og hvordan vi kommuniserer med andre.

I denne digitale tidsalder kan vi så enkelt forflytte oss til steder og aktiviteter som raskt kan fjerne oss fra det som er avgjørende for et liv fylt av varig glede.

Dette tilkoblede livet kan, hvis vi ikke legger bånd på det, gi forrang til relasjoner med mennesker som vi ikke kjenner eller aldri har truffet, istedenfor med dem vi bor sammen med – vår egen familie!

På den annen side vet vi alle at vi er velsignet med fremragende Internett-ressurser, heriblant de som er utviklet av Kirken, som tekst- og lydversjoner av hellige skrifter og generalkonferanser, videoproduksjoner av Jesu Kristi liv og læresetninger, apper til å registrere vår slektshistorie og muligheter til å lytte til inspirerende musikk.

Valg og prioriteringer vi gjør med vår tid på Internett, er avgjørende. De kan avgjøre vår åndelige fremgang og modenhet i evangeliet, og vårt ønske om å bidra til en bedre verden og leve et mer produktivt liv.

Av disse grunnene vil jeg i dag nevne tre enkle vaner som vil føre til sunn Internett-aktivitet. Disse vanene vil vekke den daglige selvransakelse som er nødvendig for å komme nærmere vår himmelske Fader og hans Sønns Jesu Kristi læresetninger.

Vane nummer 1: Gå inn på Kirkens offisielle nettsteder for å finne ressurser

Hyppige besøk til disse ressursene i løpet av uken vil hjelpe oss å alltid være oppmerksom på evangeliets læresetninger og oppmuntre familie og venner til å tenke på og reflektere over det som betyr mest.

Vane nummer 2: Abonner på Kirkens offisielle sosiale nettverk

Dette valget vil bringe til deres skjerm innhold som er avgjørende for å komme nærmere Herren og hans læresetninger, og vil styrke deres ønske om å forstå evangeliet. Ikke minst vil dette hjelpe dere å huske hva Kristus forventer av oss alle.

Akkurat som “det ikke kan være god jord uten en god bonde”,7 vil det ikke være noen god avling på Internett med mindre vi fra begynnelsen av prioriterer det som er tilgjengelig for våre fingre og vårt sinn.

Vane nummer 3: Ta dere tid til å legge til side mobile enheter

Det er forfriskende å legge til side våre elektroniske enheter en stund, og isteden bla i Skriftenes sider eller ta oss tid til å samtale med familie og venner. Spesielt på Herrens dag skulle dere oppleve den fred som kommer av å delta på nadverdsmøtet uten konstant trang til å se om dere har en ny melding eller et nytt innlegg.

Vanen med å legge til side deres mobile enhet en stund vil berike og utvide deres syn på livet, for livet er ikke begrenset til en skjerm på fire tommer.

Herren Jesus Kristus sa: “Likesom Faderen har elsket meg, så har jeg elsket dere. Bli i min kjærlighet.”8 Gud ønsker at vi skal ha glede og føle hans kjærlighet. Kristus gjør den slags glede mulig for hver enkelt av oss. Vi har hjelpemidlene til å bli bedre kjent med ham og etterleve hans evangelium.

Jeg bærer vitnesbyrd om gleden som finnes når vi holder budene, og om den fred og trygghet vi føler når vi lever i vår himmelske Faders og hans Sønn og vår Frelsers kjærlighet. I Jesu Kristi navn. Amen.