Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 22: Få kunskap om eviga sanningar


Kapitel 22

Få kunskap om eviga sanningar

”En människa vinner inte frälsning fortare än hon skaffar sig kunskap.”

Ur Joseph Smiths liv

Profeten Joseph Smith ”älskade kunskap”, skrev George Q Cannon. ”Han älskade kunskapen för dess rättfärdiga kraft. Under de vedermödor som han utsatts för alltsedan den dag då han först tillkännagav för en skeptisk värld att han kommunicerat med himlarna, gick han ständigt framåt i förvärvandet av intelligens. Herren hade befallt honom att studera och han lydde … Hans sinne, upplivat genom den Helige Anden, fick snabbt grepp om alla sanna principer och ett efter ett behärskade han dessa områden och blev en förkunnare av dem.”1

År 1833 hade profeten och en grupp heliga i Kirtland ett unikt tillfälle att studera evangeliet. I januari det året, i överensstämmelse med Herrens befallning, (se L&F 88:127–141) organiserade profeten en profetskola för att undervisa prästadömsbärare i deras kallelser och förbereda dem för att predika evangeliet. Skolan höll till på den andra våningen i Newel K Whitneys affär, där profeten bodde. Omkring 25 bröder var närvarande, somliga hade färdats hundratals kilometer för förmånen att studera evangeliet i ett rum som inte var större än drygt 3 x 4 meter. Många av dessa män skulle senare bli apostlar, sjuttio och andra ledare i kyrkan. Även om profeten och de andra bröderna då och då bedrev språkstudier, så inriktade de sig huvudsakligen på att lära sig evangeliets lärdomar, och de ägnade sig åt intensiva studier från tidigt på morgonen till sena eftermiddagen. Denna skola varade i fyra månader och liknande skolor hölls senare i Kirtland och dessutom i Missouri, med hundratals deltagare.

Vid skolans möte den 27 februari 1833 tog profeten emot en viktig uppenbarelse. Under kyrkans första tid var bruket av alkohol, tobak, kaffe och te vanligt i samhället och bland kyrkans medlemmar. När profeten såg bröderna använda tobak i skolan blev han bekymrad. Brigham Young erinrade sig: ”Då de samlades i detta rum efter frukost var det första de gjorde att tända sina pipor och därefter tala om rikets stora ting medan de rökte … Ofta när profeten kom in i rummet för att undervisa stod han i ett moln av tobaksrök. Detta och hans hustrus klagomål över att hon måste rengöra ett så smutsigt golv [efter tuggtobaken], bidrog till att profeten började tänka på saken. Han frågade Herren om äldsternas bruk av tobak och som svar på sin förfrågan fick han en uppenbarelse känd som Visdomsordet.”2

Miljontals människor har följt rådet i denna uppenbarelse och fått timliga och andliga välsignelser, inbegripet den ”visdom och stora skatter av kunskap” som utlovats dem som vandrar i lydnad mot Guds befallningar. (L&F 89:19)

Skatter av andlig kunskap utgöts över de bröder som deltog i profetskolan och de gjorde stora framsteg i sin insikt av evangeliet. På det möte i skolan som hölls den 18 mars 1833 avskildes Sidney Rigdon och Frederick G Williams till profetens rådgivare i första presidentskapet. Efteråt uppmanade profeten ”bröderna till trofasthet och flit i att hålla Guds befallningar, och undervisade om mycket som var de heliga till nytta, med ett löfte om att de renhjärtade skulle se en himmelsk syn. Efter en kort stund i tyst bön bekräftades löftet, för många av de närvarande fick sitt förstånds ögon öppnade av Guds Ande, så att de kunde se många ting … Många av bröderna såg i en himmelsk syn Frälsaren, änglaskaror och mycket annat.”3

Profeten förklarade: ”Ansiktena på dem som besökte profetskolan, samt de heligas ansikten, strålade ständigt av stor glädje och tillfredsställelse över det som uppenbarats, och över våra framsteg i kunskapen om Gud.”4

Joseph Smiths lärdomar

Jesu Kristi evangelium omfattar all sanning. De trofasta accepterar de sanningar som Gud har uppenbarat och avsäger sig falska traditioner.

”Mormonism är sanning och varje människa som omfattar den känner sig fri att omfatta varje sanning. Sålunda faller vidskepelsens, trångsynthetens, okunskapens och prästlistens snaror ögonblickligen från hennes hals och hennes ögon öppnas för att se sanningen och sanningen får ett stort övertag över prästlisten …

Mormonism är sanning, med andra ord, de sista dagars heligas lära är sanning … Den första och fundamentala principen i vår heliga religion är att vi tror att vi har rätt att omfatta all sanning, varje sak som är sann, utan begränsningar eller utan att vara förhindrade av människors trosuppfattningar eller vidskepliga åsikter, eller av någon annans herravälde, när denna sanning tydligt åskådliggörs för våra sinnen och vi är överbevisade om densamma.”5

I januari 1843 hade Joseph Smith ett samtal med en del personer som inte var medlemmar i kyrkan: ”Jag påstod att den mest betydelsefulla skillnaden mellan de sista dagars heliga och de sekteriska kyrkorna var att de senare alla genomsyrades av någon speciell trosbekännelse, vilken berövade deras medlemmar förmånen att tro på någonting som inte ingick i den, medan de sista dagars heliga … är redo att tro på alla sanna principer som existerar, allteftersom de uppenbaras.”6

”Jag kan inte tro på någon trosbekännelse från något av de olika samfunden därför att de alla har något som jag inte kan instämma i, trots att de alla har något av sanningen. Jag vill komma inför Gud och lära mig allt, men trosbekännelserna sätter upp gränser och säger: ’Hit får du komma, men inte längre’, [Job 38:11] vilket jag inte kan gå med på.”7

”Jag säger till alla dem som är benägna att sätta upp gränser för den Allsmäktige: Ni kommer att gå miste om Guds härlighet. För att bli Sonens medarvinge måste man lägga åt sidan alla sina falska traditioner.”8

”Det storslagna för oss att veta är att förstå vad Gud instiftade före världens grundläggning. Vem vet det? Människan har en naturlig benägenhet att sätta upp gränser för den Allsmäktiges gärningar och vägar … Det som varit dolt från före världens begynnelse är uppenbarat för barn och spenabarn i de sista dagarna. [Se L&F 128:18.]”9

”När människor öppnar sin mun mot [sanningen] så skadar de inte mig, utan de skadar sig själva … Medan saker och ting som är av största betydelse tanklöst förbigås av viljesvaga människor, vill jag se sanningen i hela dess betydelse och trycka den till mitt bröst. Jag tror allt som Gud uppenbarat och jag har aldrig hört talas om någon som har blivit fördömd för att ha trott för mycket, men de är fördömda för otro.”10

”När Gud erbjuder någon en välsignelse eller kunskap, och hon vägrar att ta emot den, kommer hon att bli fördömd. Israeliterna bad att Gud skulle tala till Mose och inte till dem, vilket resulterade i att han förbannade dem med en köttslig lag.”11

”Jag har alltid haft tillfredsställelsen att se sanning triumfera över villfarelse, och mörker ge vika för ljuset.”12

Att förvärva kunskap om eviga sanningar är nödvändigt för att uppnå frälsning.

”Kunskap är nödvändigt för liv och gudsfruktan. Ve er ni präster och prelater som predikar att kunskap inte är nödvändigt för liv och frälsning. Ta bort apostlarna och så vidare, ta bort kunskapen och ni finner er själva värda helvetets fördömelse. Kunskap är uppenbarelse. Hör, alla ni bröder, denna stora nyckel: kunskap är Guds kraft till frälsning.”13

”Kunskap gör slut på mörker, ovisshet och tvivel, ty sådant kan inte existera där kunskap finns … I kunskap ligger makt. Gud har mer makt än alla andra varelser, eftersom han har större kunskap. Därför vet han, hur han skall få alla varelser att underkasta sig honom. Han har makt över alla.”14

”När vi avviker från Gud, sänker vi oss ner till djävulen och förlorar kunskapen. Utan kunskap kan vi inte bli frälsta, och eftersom våra hjärtan är fyllda med det onda, och eftersom vi studerar det onda, finns det inte rum i våra hjärtan för det goda, eller för studier av det goda. Är inte Gud god? Var då själva goda. Om han är trofast, var då själva trofasta. Lägg till er tro dygd, till dygden insikt och sök efter allt det som är gott. [Se 2 Petr 1:5]. …

En människa vinner inte frälsning fortare än hon skaffar sig kunskap, för om hon inte får kunskap, blir hon förd i fångenskap av någon ond makt i den andra världen, eftersom onda andar vill ha mer kunskap, och följaktligen mer makt än många människor, som finns på jorden. Därför behövs det uppenbarelse för att hjälpa oss och ge oss kunskap om det som hör Gud till.”15

Joseph Smith lärde följande i april 1843, vilket senare upptecknades i Läran och förbunden 130:18–19: ”Allt vad vi i detta liv uppnå på intelligensens område skall följa med oss i uppståndelsen. Om någon i detta liv genom flit och lydnad erhåller mera kunskap och intelligens än en annan, så har han så mycket mera företräde framför denne i den tillkommande världen.”16

Joseph Smith lärde ut följande i maj 1843, vilket senare upptecknades i Läran och förbunden 131:6: ”Det är omöjligt för en människa att bliva frälst i okunnighet.”17

Vi förvärvar kunskap om eviga sanningar genom flitiga studier och bön.

George A Smith, under sin tid i första presidentskapet, berättade: ”Joseph Smith lärde att varje man och kvinna bör söka Herren efter visdom, att de må skaffa sig kunskap från honom som är kunskapens källa, och evangeliets löften är sådana, såsom de uppenbarats, att de får oss att tro att genom att företa denna resa så kommer vi att nå målet för vår strävan.”18

Profeten Joseph Smith skrev följande till en man som nyligen blivit medlem i kyrkan: ”Du minns det vittnesbörd som jag bar i Herren Jesu namn om det stora verk som han har frambringat i de sista dagarna. Du känner till mitt sätt att meddela mig, hur jag i svaghet och enkelhet förklarade för dig vad Herren frambringat för denna generation genom att hans heliga änglar betjänade mig. Jag ber att Herren skall göra det möjligt för dig att gömma dessa skatter i ditt sinne, ty jag vet att hans Ande skall bära vittnesbörd till alla som söker flitigt efter kunskap från honom.”19

Profeten Joseph Smith skrev följande till en man som ville veta mer om kyrkan: ”Studera Bibeln och så många av våra böcker som du kan få tag i. Be till Fadern i Jesu Kristi namn, tro på de löften som gavs till fäderna och ditt sinne kommer att vägledas till sanningen.”20

”Det som hör Gud till är av stor vikt, och endast tid och erfarenhet och omsorgsfulla och högtidliga och djupa tankar kan utforska det. Ditt sinne, o människa, om du önskar leda någon själ till frälsning, måste sträcka sig lika högt som de högsta himlar, och utforska och begrunda den mörkaste avgrund och evighetens vida fält — du måste stå i förbindelse med Gud. Hur mycket värdigare och ädlare är inte Guds tankar än det mänskliga hjärtats fåfänga inbillningar! …

Låt ärlighet, måttlighet, uppriktighet, högtidlighet, dygd och renhet, ödmjukhet och enkelhet kröna era hjässor överallt. Till sist, bli såsom de små barnen, utan ondska, svek eller skrymteri. Och nu, bröder, om ni efter prövningarna och lidandena gör dessa ting och alltid ber med brinnande hjärtan och utövar tro i Guds åsyn skall han ge er kunskap genom sin Helige Ande, ja, genom den Helige Andens outsägliga gåva. [Se L&F 121:26].”21

Vi förvärvar kunskap om eviga sanningar lite åt gången och vi kan lära allting så fort som vi kan bära det.

”Det är inte visdom att vi på en gång skall få oss given all kunskap, utan att vi skall få lite åt gången, för då kan vi förstå den.”22

”När man klättrar upp för en stege, måste man börja nerifrån och stiga upp steg för steg, tills man når toppen. Så är det med evangeliets principer också — man måste börja med den första och fortsätta tills man lärt sig alla upphöjelsens principer. Men det kommer att dröja ett bra tag efter det att man gått genom slöjan eller förlåten, innan man har lärt sig dem. Allt kan inte förstås i denna världen. Det kommer att bli ett stort arbete att lära sig frälsningen och upphöjelsen till och med på andra sidan graven.”23

Joseph Smith och hans rådgivare i första presidentskapet gav följande instruktioner till de heliga som samlades i Nauvoo: ”Till dem som … kan hjälpa till med detta stora verk säger vi, låt dem komma till denna plats, för genom att göra det hjälper de inte bara till med att föra riket vidare, utan befinner sig i en situation där de har förmånen att få instruktioner från presidentskapet och andra auktoriteter i kyrkan, och nå högre och högre på intelligensens skala tills de ’tillsammans med de heliga kunna förstå bredden och längden och höjden och djupet och lära känna Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå’. [Ef 3:18–19]”24

”Gud har inte uppenbarat någonting för Joseph som han inte tänker kungöra för de tolv, och även den obetydligaste av de heliga kan lära känna allt så fort han är i stånd till att uthärda det, för dagen måste komma då ingen människa skall behöva säga till sin nästa: Lär känna Herren, för alla skall känna honom … från den minste till den störste. [Se Jer 31:34.]”25

Förslag till studier och diskussion

Fundera över dessa tankar när du studerar kapitlet eller när du förbereder dig för att undervisa. Se sidorna VII–XI för ytterligare hjälp.

  • Läs det första stycket på sidan 264. Fundera över vanor eller tankar som kan ”sätta upp gränser för den Allsmäktiges gärningar och vägar” i vårt liv. Vad tror du att vi behöver göra för att omfatta alla de sanningar som Herren vill ge oss?

  • Gå igenom det sista hela stycket på sidan 264. När har kunskap drivit ut mörker och tvivel från ditt liv? Varför tror du att kunskap om sanningen är en nödvändig del av frälsningen? (Se exempel på s 264–265.)

  • Genom det profeten Joseph lärde kan vi se att Satan vill att vi skall förlora kunskap (s 264–265) och att Herren vill ge oss kunskap (s 266–268). Vad kan vi lära oss av denna kontrast?

  • Vad kan vi göra för att öka vår kunskap om sanningen? (Se exempel på s 260–262, 265–267.) Gå igenom stycket som börjar längst ner på sidan 266. Välj ut några av de egenskaper som nämns i detta stycke. Hur hjälper var och en av dessa egenskaper oss att ta emot kunskap?

  • Läs det andra hela stycket på sidan 267. Vad kan vi lära oss av att jämföra vår inlärning av evangeliets principer med att klätttra uppför en stege? Vad har du gjort för att ständigt öka din kunskap om evangeliet?

  • Vad får du för tankar och känslor när du begrundar kapitlets sista stycke?

Skriftställen som hör till detta ämne:Ordspråksboken 1:7; Första Timoteusbrevet 2:3–4; 2 Nephi 28:29–31; Alma 5:45–47; L&F 88:118

Slutnoter

  1. George Q Cannon, The Life of Joseph Smith, the Prophet (1888), s 189.

  2. Brigham Young, Deseret News: Semi- Weekly, 25 feb 1868, s 2.

  3. History of the Church, 1:334–135; ur protokoll vid ett möte för Profetskolan 18 mars 1833 i Kirtland, Ohio, fört av Frederick G Williams.

  4. History of the Church, 1:334; ur ”History of the Church” (manuskript), bok A-1, s 281, Kyrkans arkiv, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, Salt Lake City, Utah.

  5. Brev från Joseph Smith till Isaac Galland, 22 mar 1839, Liberty fängelse, Liberty, Missouri, infört i Times and Seasons, feb 1840, s 53–54.

  6. History of the Church, 5:215; ur ”History of the Church” (manuskript), bok D-1, s 1433, Kyrkans arkiv.

  7. History of the Church, 6:57, ur en predikan som Joseph Smith höll 15 oktober 1843 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Willard Richards.

  8. History of the Church, 5:554; styckeindelning ändrad, ur en predikan som Joseph Smith höll 27 augusti 1843 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Willard Richards och William Clayton.

  9. History of the Church, 5:529–530; styckeindelning ändrad; ur en predikan som Joseph Smith höll 13 augusti 1843 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Willard Richards.

  10. History of the Church, 6:477; ur en predikan som Joseph Smith höll 16 juni 1844 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Thomas Bullock; se också tillägget, s 552, punkt 3.

  11. History of the Church, 5:555; ur en predikan som Joseph Smith höll 27 augusti 1843 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Willard Richards och William Clayton.

  12. Brev från Joseph Smith till Oliver Cowdery, 24 sep 1834, Kirtland, Ohio, infört i Evening and Morning Star, sep 1834, s 192.

  13. Citerad av Martha Jane Knowlton Coray, anteckningar från en predikan som Joseph Smith höll 21 maj 1843 i Nauvoo, Illinois; Martha Jane Knowlton Coray, Notebook, Kyrkans arkiv.

  14. History of the Church, 5:340; styckeindelning ändrad, ur en predikan som Joseph Smith höll 8 april 1843 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Willard Richards och William Clayton.

  15. History of the Church, 4:588; ur en predikan som Joseph Smith höll 10 april 1842 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Wilford Woodruff.

  16. Läran och förbunden 130:18–19; instruktioner som Joseph Smith gav 2 april 1843 i Ramus, Illinois.

  17. Läran och förbunden 131:6; instruktioner som Joseph Smith gav 16 och 17 maj 1843 i Ramus, Illinois.

  18. George A Smith, Deseret News: Semi- Weekly, 29 nov 1870, s 2.

  19. History of the Church, 1:442; ur ett brev från Joseph Smith till Moses Nickerson, 19 nov 1833, Kirtland, Ohio.

  20. History of the Church, 6:459; ur ett brev från Joseph Smith till Washington Tucker, 12 jun 1844, Nauvoo, Illinois.

  21. History of the Church, 3:295–296; styckeindelning ändrad; ur ett brev från Joseph Smith och andra till Edward Partridge och kyrkan, 20 mar 1839, Liberty fängelse, Liberty, Missouri; delar av detta brev inkluderades senare i Läran och förbunden som kapitel 121, 122 och 123.

  22. History of the Church, 5:387; ur en predikan som Joseph Smith höll 14 maj 1843 i Yelrome, Illinois; nedtecknad av Wilford Woodruff.

  23. History of the Church, 6:306–307: ur en predikan som Joseph Smith höll 7 april 1844 i Nauvoo, Illinois; nedtecknad av Wilford Woodruff, Willard Richards, Thomas Bullock och William Clayton; se också tillägget, s 552, punkt 3.

  24. History of the Church, 4:186; ur ett brev från Joseph Smith och hans rådgivare i första presidentskapet till de heliga, sep 1840, Nauvoo, Illinois, infört i Times and Seasons, okt 1840, s 179.

  25. History of the Church, 3:380; ur en predikan som Joseph Smith höll 27 juni 1839 i Commerce, Illinois; nedtecknad av Willard Richards.

Bild
School of Prophets

Under ett möte för profetskolan den 27 februari 1833 erhöll profeten den uppenbarelse som är känd som Visdomsordet i närvaro av ett flertal bröder. Han gick sedan in i det stora rummet och läste upp uppenbarelsen för de församlade bröderna där.

Bild
young woman

”Jag vet att hans Ande skall bära vittnesbörd för alla som söker flitigt efter kunskap från honom.”