Seminar og institut
Undervis om Jesus Kristus, uanset hvad du underviser i


»Undervis om Jesus Kristus, uanset hvad du underviser i«, Undervisning på Frelserens måde: For alle, der underviser i hjemmet og i Kirken, 2022

»Undervis om Jesus Kristus, uanset hvad du underviser i«, Undervisning på Frelserens måde

Billede
Jesus Kristus og hans disciple ved den sidste nadver

Fred efterlader jeg jer, af Walter Rane

Undervis om Jesus Kristus, uanset hvad du underviser i

Der er mange ting at undervise om i Jesu Kristi gengivne evangelium – principper, befalinger, profetier og historier fra skriften. Men alle disse er grene på det samme træ, for de har alle ét formål: At hjælpe alle mennesker til at komme til Kristus og blive fuldkommengjort i ham (se Jar 1:11; Moro 10:32). Så uanset hvad du underviser om, så husk, at du virkelig underviser om Jesus Kristus, og hvordan man bliver som ham. Helligånden kan hjælpe dig til at lære at genkende sandheder om Frelseren og hans forløsende kraft i hvert evangelisk princip, bud og profetisk undervisning (se Jakob 7:10-11).

Underviser du om at ofre? Overvej sammen med eleverne at udforske, hvordan de ofre, vi yder, peger vores sjæl mod Frelserens »store og sidste offer« (Alma 34:10). Underviser du om enighed? Overvej at drøfte den enighed, Jesus Kristus opnåede med sin Fader, og hans opfordring til os om at være ét med dem (se Joh 17). Se alle evangeliske emner som en mulighed for at undervise og lære om Jesus Kristus.

Hver eneste befaling giver også denne mulighed. Fokuser ikke blot på evangeliets love – lær også om Lovgiveren. Hvis I taler om visdomsordet og standser ved det man skal og ikke skal for at have sunde levevaner, går I glip af muligheden for at tænke over, hvor dybt Jesus Kristus må bekymre sig om os – både vores åndelige og fysiske velbefindende – for at give os denne lov. Fokuser på, hvor villig og ivrig Frelseren er for at velsigne os med sin kraft til at hjælpe os til at efterleve hans love. Alle befalinger, han giver os, åbenbarer noget om hans sind, hans vilje og hans hjerte – find glæde ved sammen at opdage dette!

Fremhæv Jesu Kristi eksempel

Vi kan sætte Jesus Kristus i centrum for undervisning og læring ved at anerkende og fremhæve, at han er det fuldkomne eksempel på alle evangeliske principper. Som disciple følger vi ikke blot principper – vi følger Jesus Kristus. Når vi fokuserer på Frelserens fuldkomne eksempel, vil Helligånden vidne om ham og inspirere os til at følge ham.

Forestil dig et øjeblik, at du underviser i princippet om at holde ud til enden. En samtale om, hvordan Frelseren er et eksempel på at holde ud til enden, kan medføre en følelse af sød ærbødighed for ham. Hvad kan dem, du underviser, lære og føle af hans eksempel?

Billede
Frelseren helbreder en mand, der ligger på jorden

Frelseren var et fuldkomment eksempel for os alle. Han helbredte dem alle, af Michael Malm

Undervis om Jesu Kristi titler, roller og egenskaber

Jesus Kristus har mange titler i skrifterne. De afspejler hver især en af hans roller i Guds plan og lærer os om hans guddommelige egenskaber. Du kan overveje at udforske med eleverne, hvad titler som Guds Lam, Talsmand, troens ophavsmand og fuldender og verdens lys lærer os om Jesus Kristus. Når du hjælper eleverne til at lære mere om Frelseren, så gå ud over, hvad han sagde og gjorde, til, hvem han er, og hvilken rolle han ønsker at spille i vores liv. Når I sammen lærer om Frelserens karakter og egenskaber, vil Helligånden øge jeres forståelse af og kærlighed til ham.

Se efter symboler, der vidner om Jesus Kristus

»Alt,« erklærede Herren, »er blevet skabt og dannet til at vidne om mig« (Moses 6:63, se også 2 Ne 11:4). Med den sandhed in mente kan vi lære at se en mangfoldighed af symboler i skrifterne, der vidner om Frelseren. Disse symboler omfatter ting som brød, vand og lys. Når vi først forstår, hvordan disse ting relaterer til Frelseren, kan de lære os om hans kraft og egenskaber. Man kan endda finde paralleller til Frelserens liv hos profeter og andre trofaste mænd og kvinder i skrifterne. At se efter symboler åbenbarer sandheder om Frelseren på steder, som man ellers ville overse.