Jouluhartaudet
Jeesus Kristus – meidän Rauhan Ruhtinaamme


Jeesus Kristus – meidän Rauhan Ruhtinaamme

Rakkaat veljet ja sisaret, mikä ihmeellinen kokemus tämä onkaan ollut. Musiikki on ollut ylevää ja sanomat ovat lämmittäneet sydäntämme. Joulun henki värähtää sielussamme!

Joulumuistot tuovat mieleen muistikuvia perheestä, lahjoista ja muiden palvelemisesta. Ne juontavat juurensa joulun todellisesta syystä, tuosta taivaallisen Isämme ylimaallisesta lahjasta. ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”1

Keskittyminen Herraan ja ikuiseen elämään voi auttaa meitä paitsi jouluna myös kuolevaisuuden kaikissa haasteissa. Epätäydelliset ihmiset elävät maapallolla muiden epätäydellisten ihmisten kanssa. Langennutta maailmaamme vaivaavat liiallinen velka, sodat, luonnonkatastrofit, sairaudet ja kuolema.

Tulee henkilökohtaisia haasteita. Isä on saattanut menettää työnsä. Nuori äiti on kenties saanut tietää vakavasta sairaudesta. Poika tai tytär on ehkä kulkenut harhaan. Mikä sitten huolen aiheuttaakin, jokainen meistä kaipaa sisäistä rauhaa.

Sanomani tänä iltana liittyy ainoaan todellisen ja kestävän rauhan lähteeseen, Jeesukseen Kristukseen – meidän Rauhan Ruhtinaaseemme.2 Tämä nimitys Hänellä on niiden monien muiden lisäksi, joihin Hänet oli ennalta asetettu.

Hänen Isänsä voiteli Hänet maailman Vapahtajaksi. Nämä kaksi nimitystä – Messias ja Kristus – määrittävät Hänen vastuullista tehtäväänsä voideltuna.3

Isänsä johdolla Jeesus loi tämän ja muita maailmoja.4 Jeesus on Puolustajamme Isän luona.5 Jeesus oli luvattu Immanuel6, Vanhan testamentin aikojen suuri Minä-Olen ja Jehova7.

Hänen Isänsä lähetti Hänet toteuttamaan sovituksen, koko ihmiskunnan historian keskeisen teon. Hänen sovituksensa ansiosta kuolemattomuudesta on tullut todellisuutta kaikille ja iankaikkisesta elämästä on tullut mahdollisuus niille, jotka päättävät seurata Häntä.8 Nämä tavoitteet ovat kaikkivaltiaan Jumalan työ ja kirkkaus.9

Suurena Esikuvanamme Jeesus on opettanut meille, kuinka elää, rakastaa ja oppia. Hän on opettanut meille, kuinka rukoilla, antaa anteeksi ja kestää loppuun asti.10

Hän on opettanut meille, kuinka välittää muista enemmän kuin välitämme itsestämme. Hän on opettanut meille armeliaisuutta ja ystävällisyyttä – todellisten muutosten tekemistä elämässämme Hänen voimansa avulla. Hän on opettanut meille, kuinka löytää sydämen- ja mielenrauhaa. Jonakin päivänä me seisomme Hänen edessään ja Hän on oikeudenmukainen Tuomarimme ja armelias Mestarimme.11

Näiden Herran pyhien tehtävien vuoksi me palvomme Häntä henkilökohtaisena ja ikuisena Rauhan Ruhtinaanamme. Me kiitämme Häntä etuoikeudestamme olla lasten vanhempia, isovanhempia ja opettajia.

Joulunaika on vaalittua perheen aikaa. Perheen aika on pyhää aikaa. Me voimme auttaa lapsiamme kääntymään Vapahtajan puoleen. Musiikki voi auttaa meitä. Lapsemme laulavat mielellään laulua ”Kuin Jeesus mä olla tahdon”12.

Jeesus sanoi: ”Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta.”13

Hän voi tuoda rauhaa niille, joiden elämässä sota on aiheuttanut suurta tuhoa. Perheet, joiden elämä on häiriintynyt asepalveluksen vuoksi, kantavat sodasta muistoja, jotka iskostuivat omaan mieleeni Korean sodan aikana.

Nykyisen aikakautemme sodat ovat kehittyneempiä mutta ovat yhä yhtä tuskallisia perheille. Ne, jotka kärsivät tällä tavoin, voivat kääntyä Herran puoleen. Hänen sanomansa on lohdullinen sanoma rauhasta maan päällä14 ja hyvästä tahdosta ihmisten kesken.

Rauha voi tulla niille, jotka eivät voi hyvin. Joidenkuiden keho on haavoittunut. Toiset tuntevat hengellistä kipua rakkaidensa menettämisen tai jonkin muun tunneperäisen trauman vuoksi. Veljet ja sisaret, rauha voi tulla sieluunne, kun kasvatatte uskoa Rauhan Ruhtinaaseen.

”Onko teillä keskuudessanne sairaita? Tuokaa heidät tänne. Onko teillä rampoja tai sokeita tai ontuvia tai raajarikkoja – – tai millään tavalla vaivaisia? Tuokaa heidät tänne, niin minä parannan heidät.”15

”Minä näen, että teidän uskonne on riittävä, jotta minä voisin parantaa teidät.”16

Rauha voi tulla sille, joka kärsii tuntien surua. Johtuipa suru sitten erheestä tai synnistä, Herra vaatii vain todellista parannusta. Pyhissä kirjoituksissa meitä pyydetään karttamaan nuoruuden kiihkoa ja pyytämään vilpittömin sydämin avuksi Herraa.17 Silloin Hänen lohduttava Gileadin balsaminsa voi parantaa jopa synnistä sairaan sielun.18

Ajatelkaa muutosta, joka tapahtui vuonna 1725 Lontoossa syntyneessä John Newtonissa. Hän teki parannuksen synnillisestä elämästään orjakauppiaana, ja hänestä tuli anglikaanisen kirkon pappi. Koettuaan tuon voimallisen sydämenmuutoksen John kirjoitti laulun ”Amazing Grace” sanat.

On armo suuri ihmeinen.

Se muutti sydämen.

Mä kuuro, sokea sain ihmeen kokea.

Nyt kuulla, nähdä voin.19

”Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan [taivaassa].”20

Rauha voi tulla niille, joiden työtaakka on raskas:

”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.

Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon.

Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt.”21

Rauha voi tulla niille, jotka ovat murheellisia. Herra sanoi: ”Autuaita [ovat] murheelliset: he saavat lohdutuksen.”22 Kun koemme rakkaan ihmisen poismenon, voimme täyttyä Herran rauhalla Hengen kuiskausten kautta.

”Ne, jotka kuolevat minun ominani, eivät maista kuolemaa, sillä se on heille suloinen.”23

”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.”24

”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin,

eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole.”25

Rauha voi tulla kaikille, jotka vilpittömästi etsivät Rauhan Ruhtinasta. Hänen on se suloinen ja pelastava sanoma, jota lähetyssaarnaajamme vievät kaikkialle maailmaan. He saarnaavat Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, jonka Hän palautti profeetta Joseph Smithin kautta.26 Lähetyssaarnaajat opettavat näitä Herran sanoja, jotka muuttavat ihmisten elämää: ”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.”27

Rauha voi tulla kaikille, jotka päättävät kulkea Mestarin teitä. Hänen kutsunsa on ilmaistu neljässä rakastavassa sanassa: ”Tule – – ja seuraa minua.”28

Me laulamme kaikki ylistystä Rauhan Ruhtinaalle29, sillä Hän tulee jälleen. Silloin ”Herran kunnia ilmestyy [ja] kaikki saavat sen nähdä”30. Tuhatvuotiskauden Messiaana Hän tulee hallitsemaan kuninkaiden Kuninkaana ja herrojen Herrana.31

Kun me seuraamme Jeesusta Kristusta, Hän johtaa meidät elämään perheemme kanssa Hänen ja taivaallisen Isämme luona. Jos monissa kuolevaisuuden haasteissamme pysymme uskollisina tekemillemme liitoille, jos kestämme loppuun asti, me olemme arvollisia tuohon suurimpaan kaikista Jumalan lahjoista, iankaikkiseen elämään.32 Hänen pyhässä seurassaan perheemme voi olla yhdessä ikuisesti.

Jumala siunatkoon teitä, rakkaat veljeni ja sisareni. Olkoon teillä jokaisella oikein hyvä joulu! Ja rukoilen, että te ja rakkaanne saatte nauttia ikuisesti Herramme – Rauhan Ruhtinaamme – kaikista siunauksista. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.