2010-2019
Vær et forbillede for de troende
Oktober 2010


Vær et forbillede for de troende

Jeg [vil] opfordre jer til at være et »forbillede for de troende … i troskab [og] i renhed.«

For kort tid siden blev lille Ruby født ind i vores familie. Da jeg så hendes søde ansigt, frydede jeg mig over at vide, at hun boede i vor himmelske Faders nærhed, inden hun kom til jorden. Hun havde accepteret hans store plan for lykke og valgt at følge ham og vor Frelser, Jesus Kristus.1 På grund af hendes beslutning fik hun lov til at komme til jorden for at gøre sig sine erfaringer i jordelivet og udvikle sig mod evigt liv. Nu hvor hendes ånd er forenet med hendes krop, er Ruby trådt ind i en læretid, hvor hun skal vise, hvem hun er, vælge at følge Kristus og forberede sig på at blive værdig til evigt liv.

Ruby kom ren til denne jord, men som en del af planen vil hun møde prøvelser og fristelser, og hun vil begå fejl. Gennem Frelserens forsoning kan Ruby dog blive tilgivet, modtage en fylde af glæde og blive ren igen – klar til at leve for evigt i vor himmelske Faders nærhed.

Få timer efter hun blev født, fik jeg privilegiet af at holde dette dyrebare barn i mine arme. Jeg sagde til hendes mor: »Vi må undervise Ruby i at være en dydig kvinde, ren og mere uvurderlig end hendes navn antyder.«2

Hendes mor svarede: »Jeg begynder i dag.«

Hvad var det, Rubys mor ville »begynde med i dag«? Hvordan kan vi som forældre, bedsteforældre og ledere føre og holde vore børn – vore unge – ind på vejen mod evigt liv? Vi må være »et forbillede for de troende.«3

Profeten Brigham Young har sagt: »Vi bør aldrig tillade os at gøre noget, som vi ikke ønsker at se vore børn gøre. Vi bør være et eksempel for dem, som vi ønsker, at de skal handle efter.«4 Vi kan alle i dag begynde med at være et godt forbillede.

I dag vil jeg opfordre jer til at være et »forbillede for de troende … i troskab [og] i renhed«5 – to områder, som er påkrævet for frelse.

Vær et forbillede for de troende i tro. Styrk aktivt jeres tro og vidnesbyrd om Jesus Kristus ved at forberede jer på at vidne og være et forbillede for jeres børn i tale og handling.

Lad mig fortælle om en vidunderlig mor, hvis liv var et forbillede på tro. Da profeten Joseph Smith var ganske ung, iagttog og lærte han at tro på Gud af sin mor, Lucy Mack Smith. Lucy søgte svar i skriften,6 og Joseph tog også denne vane til sig og søgte i Bibelen efter vejledning, som hans mor havde gjort.7

Lucy løste også problemer i familien ved søge Guds hjælp gennem personlige bønner. En dag, hvor der havde været nogle uoverensstemmelser i familien om religion, fortalte Lucy, at hun »trak sig tilbage i en smuk lille lund af vilde kirsebærtræer i nærheden og bad til Herren.«8

Lucy bad også med stor tro, da hun stod over for personlige helbredsmæssige udfordringer, da Joseph var lige ved at miste sit ben på grund af knoglemarvsbetændelse, og da hans søster, Sophronia, var døden nær af tyfus. Om Sophronias sygdom skrev Lucy: »Jeg stirrede på mit barn … min mand og jeg tog hinandens hænder og faldt på knæ ved sengen og udøste vores sorg og bøn til ham.«9 Sophronia overlevede. Jeg er overbevist om, at Lucys børn ofte har set hende bede i tro, hvor hun har modtaget svar på disse bønner.

Lucy bad i tro om vejledning, og Joseph trak sig også tilbage i en lille lund, hvor han bad i tro og søgte at modtage et svar fra Herren, ligesom hans mor havde gjort det.

Ligesom Lucy må vi vise vore børn og unge, hvordan de styrker deres tro og vidnesbyrd om Jesus Kristus ved at styrke vores egen tro og vidnesbyrd, gennem studium af skriften og bøn, personligt såvel som med dem.

Modsat Lucy er vi i dag velsignede med mere end Bibelen. Vi har sidste dages skrifter og sidste dages profeters ord, som kan føre os »sikkert«10 på vejen mod det evige liv. Af Mormons Bog lærer vi om de, som »bestandig[t] holdt fast ved jernstangen«,11 som er at sammenligne med »Guds ord.«12 I dagens verden, som er fuld af fristelser, kan det være en udfordring »bestandig[t at] hold[e] fast«, når Satan på sin overbevisende facon forsøger at trække os væk fra Guds stier. Dersom vi har en hånd på jernstangen og en anden i verden, sætter vi vore børn og unge i fare for at fare vild på stien. Dersom vores eksempel er forvirrende, vil vi med Jakobs ord »miste [vore] børns tillid på grund af [vores] dårlige eksempel.«13

Forældre, bedsteforældre og ledere, jeres budskab må være klart. Klarheden kommer kun ved at have begge hænder på jernstangen og efterleve de sandheder, som findes i skriften og sidste dages profeters ord. I opdrager måske ikke en profet, som Lucy gjorde, men I opdrager helt sikkert morgendagens ledere, og jeres handlinger er præcist så håndgribeligt knyttet til deres tro.

Dernæst, vær et forbillede for de troende i renhed. Den eneste, måde vi kan blive rene på, er gennem vor Frelsers forsoning. Processen med at blive ren begynder for hver enkelt af os med tro, omvendelse og vores første pagt, dåben.

For at hjælpe vore børn med at leve op til deres dåbspagt har ældste Robert D. Hales rådet os: »Vi lærer dem, at det øjeblik de træder ned i dåbens vand, træder de ud af verden og ind i Guds rige. Gennem pagter lover de at adlyde hans befalinger.«14

»Gennem pagter pålægges vi at overholde vore forpligtelser over for Gud. For at kunne holde vore pagter må vi give afkald på aktiviteter og interesser, som hindrer os i at leve op til disse pagter.«15

Til styrke for de unge er et fantastisk redskab til at hjælpe de unge med at forstå denne hellige forpligtelse med at indgå pagter og velsignelsen ved renhed som følger af at holde pagter. Det indeholder ord fra sidste dages profeter – jernstangen, som viser den rette vej på den lige og snævre sti, der fører dem udenom Satans fælder, som kan forhale deres fremgang. I det hæfte kan man også se, at der følger mange velsignelser ved at være lydig, når man stræber efter det som er »dydigt [og] elskeligt.«16

Forældre, anskaf jeres eget eksemplar af dette hæfte og læs det ofte. Efterlev selv standarderne. Tag dybe evangeliske samtaler med de unge, som kan hjælpe dem til at udvikle deres ønske om at efterleve og selv erfare meningen og formålet med standarderne.

De standarder, der nævnes i afsnittet »Underholdning og medier« og »Påklædning og fremtoning«, kan være særlig vanskelige, for de står i stadig skarpere kontrast til verdens standarder.

Vi må være et eksempel på det, der er dydigt og elskeligt i vore egne medievalg. Vi må være opmærksomme på, at de medier, vi lukker ind i vores hjem, ikke sløver vores lydhørhed over for Ånden, skader forholdet til vores familie og venner eller afslører personlige prioriteter, som ikke er i overensstemmelse med evangeliets principper. Gennem vores eksempel kan vi hjælpe vore børn til at forstå, at det at bruge lang tid på internettet, sociale medier og mobiltelefoner, videospil eller fjernsynskiggeri afholder os fra produktive aktiviteter og dyrebar omgang med andre mennesker.

Vi er også et eksempel på det, der er dydigt og elskeligt i vores påklædning og fremtoning. Som pagtsfolk har vi ansvaret for at sørge for og beskytte vores krop og klæde os på passende vis. Vi må hjælpe vore børn og unge til at forstå, at vi respekterer vores krop som et tempel og som en gave fra Gud.17 Vi sætter et godt eksempel ved at nægte at købe eller bære usømmeligt tøj, der er for stramt, for gennemsigtigt eller afslørende på nogen måde.

De, der overholder pagten, stræber efter at være lydige »til alle tider … og på alle steder«18 på grund af deres kærlighed til Gud og hans lovede velsignelser. En aften, hvor jeg var ude at gå med min mand, kom vi forbi en bryllupsreception, som blev holdt udendørs. Vi kendte ikke disse mennesker, alligevel fik man straks et indtryk af dyd. Deres valg af musik og påklædning var smukt. Den strålende bruds kjole var ubetinget sømmelig, og det var brudepigernes kjoler også. Denne familie valgte ikke at blande verdens facon ind i helligheden af denne dag.

Nu vil jeg gerne sige et par ord til Kirkens vidunderlige unge. Tak for det retskafne forbillede I er for jeres venner, lærere, ledere og familie. Jeg ved, at mange af jer er det eneste kirkemedlem i jeres familie. I kommer måske alene i kirke. I skal roses for jeres trofasthed og retskafne eksempel. Vær tålmodige og fortsæt med at leve retskaffent. Der er mange, der kan hjælpe jer. Præsident Thomas S. Monson har sagt: »Selv en eksemplarisk familie … kan bruge al den støtte og hjælp de kan få fra gode mænd [og kvinder], som er oprigtigt interesserede.«19

Se jer omkring i menigheden og staven efter ledere og venner som et forbillede for de troende, og lær af dem.

Da jeg var en unge pige, fandt jeg nogle forbilleder for de troende. Udover mine forældre var det min tante Carma Cutler. Jeg husker levende hendes tale ved stavens standardaften, da jeg var 16. Hun underviste i vigtigheden af at være kysk og værdig til et tempelægteskab. Jeg blev dybt rørt af hendes vidnesbyrd. Jeg havde bemærket hendes dydige livsførelse, lige fra jeg var helt ung, og vidste, at den stemte overens med hendes undervisning. Jeg ville følge hendes eksempel.

Unge mænd og kvinder, I kan begynde i dag ved at være et forbillede for de troende i troskab og renhed. Styrk jeres tro og vidnesbyrd dagligt ved at studere skriften og bede. Hold jeres dåbspagter, det vil bevare jer rene og værdige til Helligåndens vejledning og holde jer rene. I kan i dag begynde at være et eksempel til efterfølgelse for andre.

Og man kan aldrig vide, måske bliver I det eksempel, som min lille Ruby får brug for en dag. For nu har Ruby fået en vidunderlig start på stien mod det evige liv. Hendes forældre er et retskaffent eksempel i hendes hjem og indleder hver dag med et forsæt om at være et forbillede for de troende. Ruby vil forhåbentlig vælge at bruge sin handlefrihed til at følge det.

Jeg er taknemlig for den store plan for lykke, og jeg vidner om, at det er den eneste måde, hvorpå Ruby – og alle os andre – kan blive rene igen og leve for evigt i vor Himmelske Faders nærhed. Må vi hver især begynde i dag. I Jesu Kristi navn. Amen.

  1. Se Abr 3:22-26.

  2. Se Ordsp 31:10.

  3. 1 Tim 4:12.

  4. Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s. 173.

  5. 1 Tim 4:12.

  6. Se Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother,, red. Scot Facer Proctor og Maurine Jensen Proctor, 1996, s. 50.

  7. Se JS-H 1:11-12.

  8. Smith, History of Joseph Smith, s. 58.

  9. Smith, History of Joseph Smith, s. 69.

  10. »Jernstangen«, Salmer og sange, nr. 182.

  11. 1 Ne 8:30.

  12. 1 Ne 11:25.

  13. Jakob 2:35.

  14. Robert D. Hales, Return: Four Phases of Our Mortal Journey Home, 2010, s. 60.

  15. Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2005, s. 63.

  16. TA 1:13.

  17. Se 1 Kor 3:16.

  18. Mosi 18:9.

  19. Thomas S. Monson, »Retskafne eksempler«, Liahona, maj 2008, s. 66.