2010–2019
Var ett föredöme för de troende
Oktober 2010


Var ett föredöme för de troende

Vare sig vi är heltidsmissionärer eller medlemmar bör vi vara goda föredömen för dem som tror på Jesus Kristus.

Mina kära bröder, vi har samlats i kväll på många platser i världen. Underbara heltidsmissionärer finns ibland oss. Jag vill be alla heltidsmissionärer att stå upp. Var ni än är, äldster och missionspresidentskap, vill ni stå upp. Vi är tacksamma för var och en av er! Vi tackar er! Vi älskar er! Ni kan sitta ner.

Ibland behöver vi påminna oss själva om varför vi har missionärer. Det är på grund av ett bud som Herren gav oss när han sade:

”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn

och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut.”1

Det är ett av många bud som har återgivits på grund av att Jesu Kristi evangelium har återställts i sin fullhet. Missionärer verkar idag på samma sätt som de verkade under Nya testamentets tid. Apostlagärningarna beskriver apostlarnas och andra lärjungars dåtida missionsverksamhet när Herrens jordiska verksamhet var över. Där kan vi läsa om Saulus från Tarsus anmärkningsvärda omvändelse och dop,2 han som tidigare hade andats ”hot och mordlust mot Herrens lärjungar”3 och förföljt medlemmarna i den unga kyrkan. Under denna nydanande tid blev Saulus den omvände Paulus — en av Herrens främsta missionärer. De sista femton kapitlen i Apostlagärningarna berättar om missionsverksamheten som Paulus och hans följeslagare utförde.

I ett brev till en av sina mest betrodda följeslagare skrev Paulus till den unge Timoteus: ”Ingen får förakta dig för att du är ung, utan var ett föredöme för de troende i ord och gärning, i kärlek, trohet och renhet.”4 Det rådet gäller oss idag lika mycket som det gällde honom. Det gäller våra heltidsmissionärer och det gäller lika mycket varje medlem i kyrkan. Vare sig vi är heltidsmissionärer eller medlemmar bör vi vara goda föredömen för dem som tror på Jesus Kristus.

Heltidsmissionärer

Det finns över 52 000 heltidsmissionärer som verkar i 340 missioner runt om i världen. De är Herrens trofasta och hängivna tjänare. Deras avsikt är att ”inbjuda andra att komma till Kristus genom att hjälpa dem ta emot det återställda evangeliet genom att tro på Jesus Kristus och hans försoning, omvända sig, döpas, ta emot den Helige Andens gåva och att hålla ut intill slutet.”5

Liksom Timoteus är de flesta heltidsmissionärerna unga män. En del är systrar, en del är äldre missionärer. Vi älskar dem alla! Missionärer verkar för att Guds barn ska få det bättre i livet. Vår himmelske Fader älskar vart och ett av sina barn. Han är trots allt deras Far. Han vill välsigna dem med sin största gåva, ja, med evigt liv.6 Missionärer undervisar om detta var de än verkar. De hjälper människor att utveckla tro på Herren, omvända sig, döpas, ta emot den Helige Anden, ta emot templets förrättningar och trofast hålla ut intill slutet. Guds verk och härlighet — ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”7 — är också varje missionärs heliga verk och härlighet.

Vi behöver fler missionärer — fler värdiga missionärer. Under sin jordiska verksamhet sade Herren till sina lärjungar: ”Skörden är stor, men arbetarna är få. Be därför skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd.”8

Under konferensens morgonsession uppmanade vår älskade president Thomas S. Monson med kraft varje ung man i vår kyrka att förbereda sig för att verka som missionär. Jag hoppas att hela hans budskap ska följas i varje hem i kyrkan.

President Monsons råd är gott och jag vittnar om det. I min familj har jag sett välsignelserna som kommer till varje missionär. Antalet barn, barnbarn och deras makar som har kallats att verka som heltidsmissionärer ligger idag på 49, men det kommer inte att stanna där. Jag har sett hur var och en har tillvuxit i vishet, mognat i omdöme och blomstrat i tro under sin mission. De, som många generationer före dem, inträdde i Guds tjänst för att ”tjäna honom av allt sitt hjärta, all sin förmåga, allt sitt förstånd och all sin styrka.”9 Missionsarbetet bidrar till att forma deras gudomliga bestämmelse.

Medlemsmissionärer

Paulus råd att ”vara ett föredöme för de troende” gäller i lika hög grad medlemmar. De flesta har inte varit och kommer inte att bli heltidsmissionärer. Men alla kan vara medlemsmissionärer. Det uttalandet påminner mig om en skojig berättelse jag hörde en gång. Vid en stor bollplan på en missionärsskola hade man satt upp en skylt. Där stod det: ”Endast missionärer!” Andra som också ville spela på planen satte upp en till skylt bredvid. På deras skylt stod det: ”Varje medlem en missionär!”

Varje medlem kan vara ett föredöme för de troende. Bröder, som Kristi efterföljare kan var och en av er leva efter hans lära. Ni kan ha ”ett oskyldigt hjärta och rena händer”, ni kan ha ”Guds bild inpräntad i ert ansikte.”10 Andra ser då era goda gärningar.11 Era ögon kan stråla med Herrens ljus.12 Med den strålglansen är det bäst att ni är beredda att svara på frågor. Aposteln Petrus gav oss rådet: ”Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger.”13

Svara på ett vänligt och glatt sätt. Och se till att era svar är relevanta för personen som ställer frågan. Kom ihåg att han eller hon också är ett Guds barn, och att denne Gud innerligt vill att den personen ska göra sig värdig evigt liv och få återvända till honom en dag. Du kanske är den som öppnar dörren till hans eller hennes frälsning och insikt i Kristi lära.14

Efter ditt första svar ska du vara beredd att ta nästa steg. Du kan inbjuda din vän att komma med dig till kyrkan. Många av våra vänner vet inte att de är välkomna att besöka vår kyrka. ”Kom och se” sade Frälsaren till dem som ville lära sig mer om honom.15 När du bjuder in någon att komma till söndagens möten tillsammans med dig, eller till att delta i en av kyrkans sociala eller tjänande aktiviteter, kan det bidra till att skingra myter och göra så att besökare känner sig bättre till mods hos oss.

Som medlem i kyrkan ska du bry dig om dem du inte känner och hälsa på dem med intresse. Försök att lära känna en ny person varje söndag, någon som du inte kände tidigare. Sträva varje dag i livet efter att utöka din egen vänkrets.

Du kan be en vän läsa Mormons bok. Förklara att den inte är en skönlitterär bok eller en historiebok. Den är ännu ett Jesu Kristi testamente. Själva syftet med den är ”att övertyga jude och icke-jude om att Jesus är Kristus, den evige Guden, som uppenbarar sig för alla nationer.”16 Det finns en kraft i boken som kan beröra hjärtan och lyfta dem som uppriktigt söker sanningen. Be din vän att läsa boken under bön.

Profeten Joseph Smith sade att ”Mormons bok var den mest felfria boken av alla på jorden och vår religions slutsten samt att en människa kommer närmare Gud genom att följa dess lärosatser än genom någon annan bok.”17 Mormons bok undervisar om Jesu Kristi försoning och är redskapet som Gud använder för att infria sitt forntida löfte att samla det skingrade Israel i dessa sista dagar.18

För många år sedan frågade två av mina kollegor — en sjuksköterska och hennes man som var läkare — varför jag levde som jag gjorde. Jag svarade: ”För att jag vet att Mormons bok är sann.” Jag lånade ut mitt exemplar av boken och bad dem läsa den. En vecka senare lämnade de tillbaka boken med ett artigt ”tack”.

Jag svarade: ”Vad menar ni med tack? Det är ett fullständigt otillräckligt uttryck om man har läst den här boken. Ni läste den inte, eller hur? Var snälla och låna den igen och läs den. Lämna sedan igen boken.”

De erkände att de bara hade bläddrat i den och tog emot min inbjudan. När de kom tillbaka sade de med tårar i ögonen: ”Vi har läst Mormons bok. Vi vet att den är sann! Vi vill veta mer.” De lärde sig mer och jag fick förmånen att döpa båda två.

Ett annat sätt att dela med dig av evangeliet är att fråga vänner om de vill träffa heltidsmissionärerna hemma hos dig. Missionärerna har kallats och förberett sig för att undervisa om evangeliet. Dina vänner kan inom ditt hems trygga väggar och med din oavbrutna uppmuntran ta första steget på vägen mot frälsning och upphöjelse. Herren sade: ”Ni är kallade att genomföra insamlingen av mina utvalda, ty mina utvalda hör min röst och förhärdar inte sina hjärtan.”19

Skrifterna lär oss att ”det finns ännu många på jorden … som endast hålls borta från sanningen för att de inte vet var de skall finna den.”20 Är det inte det du kan hjälpa dem med? Du kan bli den som berättar för dem var de kan finna sanningen!

I denna internet-tidsålder finns det nya och härliga sätt som du kan göra missionsarbete på. Du kan hänvisa vänner och grannar till den nya webbsidan mormon.org. Om du bloggar eller deltar i sociala nätverk kan du länka dina sidor till mormon.org. Och där kan du skapa en egen profil. I profilen kan man ange vad man tror på, berätta om en erfarenhet och skriva in sitt vittnesbörd. Eftersom det är en ny funktion är de flesta profiler på engelska. Men profiler kommer att skapas på andra språk.

En sådan profil kan påverka andra på ett djupt och gott sätt. För två månader sedan såg Zack, en ung man som går första året på college, reklam för mormon.org på tv i Baton Rouge i Louisiana i USA. Han gick till webbsidan och blev intresserad av profiler som kyrkans medlemmar skapat. På webbplatsen hittade han en länk där han fick reda på var kyrkans möten hölls. Nästa söndag tog han på sig en vit skjorta och slips och gick till kyrkan, träffade församlingens medlemmar och deltog glatt i hela tretimmarsblocket. Han bjöds hem till en medlem på middag och sedan fick han sin första lektion av missionärerna. På mindre än två veckor döptes han och konfirmerades som medlem i kyrkan.21 Välkommen, Zack! (Jag vet att han lyssnar.)

Varje föredömlig efterföljare till Jesus Kristus kan bli en effektiv medlemsmissionär. Medlemmar och heltidsmissionärer kan gemensamt föra ut evangeliets välsignelser till nära vänner och grannar. Många av dem tillhör Israel, vars utlovade insamling nu pågår. Allt detta är en del av förberedelserna för Herrens andra ankomst.22 Han vill att vi var och en verkligen är ett föredöme för de troende.

Jag vet att Gud lever. Jesus är Kristus. Det här är hans kyrka. Mormons bok är sann. Joseph Smith översatte den och är den sista utdelningens profet. President Thomas S. Monson är Guds profet idag. Det vittnar jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.