2010–2019
Tro — valet är ditt
Oktober 2010


Tro — valet är ditt

Välj tro i stället för tvivel, välj tro framför rädsla, välj tro framför det okända och osedda, och välj tro i stället för pessimism.

Vi lever i en av de allra viktigaste tidsutdelningarna — en tid som forna profeter såg fram emot, profeterade om och, tror jag, längtade efter. Men med alla himmelska välsignelser utgjutna över oss är Satan, som verkligen finns, mer aktiv än någonsin och vi bombarderas ständigt av motstridiga budskap. Ängeln Moroni varnade den unge profeten Joseph Smith för att hans namn skulle hållas för gott och ont överallt i världen (se Joseph Smith — Historien 1:33) och aldrig har uppfyllelsen av en profetia varit tydligare. Profeten gav sitt liv för sitt vittnesbörds skull och attackerna mot kyrkan fortsätter än idag, till och med mot Frälsaren själv. Att Frälsaren verkligen finns, att hans försoningsoffer utfördes och att dess universella tillämpning på var och en av oss verkligen är aktiv förnekas och avfärdas ofta som en myt eller som ett ogrundat hopp för svaga eller obildade människor. Dessutom fortsätter man att förneka att evangeliet verkligen återställts i dessa sista dagar. Det ständiga bombardemanget av sådana budskap kan orsaka förvirring, tvivel och pessimism och varje gång attackerar de de grundläggande sanningar vi tror på, vår tro på Gud och vårt hopp inför framtiden.

Så ser måhända verkligheten ut i världen, men vi kan fortfarande välja hur vi ska påverkas av den. När våra heliga lärosatser och det vi tror på ifrågasätts är det ett tillfälle för oss att lära känna Gud på ett djupt personligt plan. Detta är vårt tillfälle att välja.

På grund av de konflikter och utmaningar vi möter i världen idag vill jag föreslå ett enda val — ett val som ger frid och skydd, ett val som lämpar sig för alla. Det är att välja att tro. Var medvetna om att tro inte är en gratis gåva som ges utan eftertanke, önskan eller ansträngning. Den kommer inte till oss som dagg från himlen. Frälsaren sade ”kom till mig” (Matt 11:28) och ”bulta och ni [skall få]” (Matt 7:7). Det här är handlingsverb — kom, bulta. De är val. Så jag säger: Välj att tro. Välj tro i stället för tvivel, välj tro framför rädsla, välj tro framför det okända och osedda, och välj tro i stället för pessimism.

Almas klassiska berättelse om tro som den finns nedtecknad i Almas trettioandra kapitel i Mormons Bok handlar om en rad val som utvecklar och bevarar vår tro. Alma uppmanade oss att välja. Han talade om gärningar som orsakats av val. Han använde orden vakna, väcka, pröva, utöva, önska, verka och . Sedan förklarade Alma att om vi gör dessa val och inte kastar ut fröet genom otro, då ”skall det börja svälla i [vårt] bröst” (Alma 32:28).

Ja, tro är ett val, och det måste eftersträvas och utvecklas. Vi hålls alltså ansvariga för vår egen tro. Vi hålls även ansvariga för vår brist på tro. Valet är ditt.

Det finns mycket som jag inte vet. Jag känner inte till detaljerna om hur materien är organiserad i den vackra värld vi lever i. Jag förstår inte försoningens invecklade beskaffenhet, hur Frälsarens offer kan rena alla människor som omvänt sig, eller hur Frälsaren kunde lida ”alla människors smärta” (L&F 18:11). Jag vet inte var staden Zarahemla låg, som nämns i Mormons bok. Jag vet inte varför min tro ibland strider mot antagen vetenskaplig eller sekulär kunskap. Kanske det är dessa ting som vår himmelske Fader beskrev som de ”himmelrikets hemligheter” (L&F 107:19) som kommer att uppenbaras längre fram.

Men trots att jag inte vet allting så känner jag till det viktiga. Jag känner till de enkla och klara sanningarna i evangeliet som leder till frälsning och upphöjelse. Jag vet att Frälsaren verkligen led alla människors smärta och att alla människor som omvänder sig kan renas från synd. Och det som jag inte vet eller inte helt förstår kan jag överbrygga med den kraftfulla hjälp som min tro ger, och gå framåt medan jag tar del av evangeliets löften och välsignelser. Och sedan för oss vår tro, som Alma lär oss, till fullkomlig kunskap (se Alma 32:34). När vi går in i det okända, endast rustade med hopp och en önskan, är det ett bevis på vår tro och vår hängivenhet mot Herren.

Låt oss alltså följa Almas mönster, låt oss välja. Låt oss välja att tro.

  • Om ditt sinne tyngs av förvirring och hopplöshet, välj att vakna upp och väcka dina själsförmågor (se Alma 32:27). Att ödmjukt närma sig Herren med ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande är vägen till sanning och Herrens väg till ljus, kunskap och frid.

  • Om ditt vittnesbörd är outvecklat, oprövat och osäkert, välj att ”utöva en smula tro”, välj att ”pröva [hans] ord” (Alma 32:27). Frälsaren förklarade: ”Om någon vill göra hans vilja, skall han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv” (Joh 7:17).

  • När logik, förnuft eller personligt intellekt står i strid med heliga lärdomar och lärosatser, eller när motstridiga budskap angriper dina trosuppfattningar som om de vore de brinnande pilarna som aposteln Paulus beskriver (se Ef 6:16), välj då att inte kasta ut fröet ur ditt hjärta genom otro. Kom ihåg att vi inte får någon förvissning förrän efter det att vår tro har prövats (se Ether 12:6).

  • Om din tro är prövad och utvecklad, välj då att vårda den ”med stor omsorg” (Alma 32:37). Hur stark vår tro än är kan den, på grund av alla förvirrande budskap som angriper den, också bli mycket skör. Den behöver konstant näring genom ständiga skriftstudier, böner och tillämpning av hans ord.

När lärjungarna frågade Jesus varför de inte kunde kasta ut en ond ande så som de just sett Frälsaren göra, svarade Jesus: ”Om ni har tro, bara som ett senapskorn, skall ni säga till detta berg: Flytta dig dit bort, och det kommer att flytta sig” (Matt 17:20). Jag har aldrig sett någon förflytta ett riktigt berg. Men tack vare tro har jag sett berg av tvivel och förtvivlan flyttas och ersättas med hopp och optimism. Tack vare tro har jag själv sett ett berg av synd ersättas med omvändelse och förlåtelse. Och tack vare tro har jag bevittnat hur ett berg av lidande ersatts med frid, hopp och tacksamhet. Ja, jag har sett berg förflyttas.

  • Tack vare min tro har jag aktiverat kraften i det prästadöme jag bär och har fått del av evangeliets sötma och tagit emot de frälsande förrättningarna.

  • Tack vare min tro arbetar jag mig igenom motgångarna och svårigheterna i livet med frid och tillförsikt.

  • Tack vare min tro har jag kunnat vända frågor och till och med tvivel till visshet och insikt.

  • Tack vare min tro nalkas jag det okända, osedda och oförklarliga med orubblig tillförsikt.

  • Och tack vare min tro — även i de till synes värsta av tider — inser jag lugnt och tacksamt att de i själva verket är de bästa av tider.

Och när vi väljer att tro och sedan vårdar den tron till fullkomlig kunskap om det som rör Herren, då använder vi ord som ”jag vittnar om” eller ”jag vet”. Jag har själv sått fröet i mitt hjärta och under hela livet försökt vårda det fröet så att det växer till fullkomlig kunskap. Och i dag, när jag står här framför er, vittnar jag om att Jesus är Kristus, världens Återlösare. Jag vittnar också om att Joseph Smith var en Guds profet och det levande verktyg som Herren använde sig av för att föra Jesu Kristi fullständiga och sanna evangelium tillbaka till jorden. Jag vittnar om att president Thomas S. Monson är Herrens profet i dag. Och om att valet att tro är ditt, det är mitt. Låt oss välja att tro. I Jesu Kristi namn, amen.