2010–2019
Följ profeterna
Oktober 2010


Följ profeterna

Vilken underbar välsignelse det är att ha profeter i vår tid!

Jag är omvänd till kyrkan. Jag är så tacksam över att Gud besvarade min bön och gav mig kunskap och ett starkt vittnesbörd om att Joseph Smith är en Guds profet.

Innan jag fattade beslutet att bli döpt i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga studerade jag utdrag från Joseph Smiths historia. Jag bad efter att noggrant ha läst varje stycke. Om ni vill göra det själva kan det ta er 14 timmar.

Efter att jag läst, begrundat och bett gav Herren mig visshet om att Joseph Smith var hans profet. Jag vittnar för er att Joseph Smith är en profet, och eftersom jag har fått detta svar från Herren vet jag att alla hans efterträdare också är profeter. Vilken underbar välsignelse det är att ha profeter i vår tid!

Varför är det viktigt att ha levande profeter som leder Jesu Kristi sanna kyrka och dess medlemmar?

I Handledning för skriftstudier finner vi definitionen av ordet profet: ”Någon som kallats av Gud och talar för Gud. Som Guds budbärare mottar en profet befallningar, profetior och uppenbarelser från Gud” (”Profet”, scriptures.lds.org; se också Handledning för skriftstudier, s. 153).

Det är en stor välsignelse att få ta emot Herrens ord, befallningar och vägledning i dessa svåra dagar på jorden. Profeten kan inspireras att se framtiden för att bistå människosläktet.

Vi får veta att ”Herren, Herren gör ingenting utan att ha uppenbarat sin hemlighet för sina tjänare profeterna” (Amos 3:7). Vi lär oss av detta skriftställe att Herren för sina profeter kommer att uppenbara absolut allting som han anser nödvändigt att vi ska få veta. Han uppenbarar sin vilja för oss och han undervisar oss genom sina profeter.

Herren har lovat oss att om vi tror på de heliga profeterna ska vi få evigt liv (se L&F 20:26). I den sjätte trosartikeln förkunnar vi att vi tror på profeter. Att tro innebär att ha tillit och förtroende för dem och att följa och göra det som profeterna ber oss att göra.

När president Ezra Taft Benson 1980 verkade som president för de tolv apostlarnas kvorum lämnade han ett kraftfullt budskap om att följa profeterna vid ett andligt möte i BYU:s Marriott Center. Hans underbara tal som kallas ”Följ profeten — fjorton grundläggande principer” rörde vid mitt hjärta. Det fick mig att känna mig väl till mods att jag hade fattat ett beslut att följa profeterna under resten av mitt liv när jag gick med på att döpa mig in i Herrens sanna kyrka.

Jag vill dela med mig av några av de principer som president Benson undervisade om:

”Första principen: Profeten är den ende som i allt talar för Herren” (Nordstjärnan, juni 1981, s. 1).

I våra dagar har profeten sagt att vi ska hålla buden, älska våra medmänniskor, tjäna, ta hand om det uppväxande släktet, rädda den inaktive eller mindre aktive — att göra mycket som vi kallar profetiska prioriteringar. Vi behöver inse att de här prioriteringarna är Guds prioriteringar och att profeten är hans röst som uppenbarar detta för hela kyrkan och världen.

Vi har fått rådet att ”ge akt på alla hans ord och befallningar” (L&F 21:4). Vi lär oss också:

”Ty hans ord skall ni ta emot som från min egen mun, med största tålamod och tro.

Ty om ni gör detta skall helvetets portar inte få överhand över er, ja, och Herren Gud skall skingra mörkrets makter framför er och låta himlarna skälva för er skull och sitt namns förhärligande” (L&F 21:5–6).

Andra principen: Den levande profeten är viktigare för oss än standardverken” (Nordstjärnan, juni 1981, s. 2).

Den levande profeten tar emot speciella uppenbarelser för oss. Jag kan minnas många tillfällen när jag har fått tillfälle att höra en av Herrens tjänare tala om något speciellt för en stad eller ett land. Jag minns att åtminstone tre levande profeter, siare och uppenbarare har talat om mitt hemland Brasilien. En av dessa tjänare sade att Brasilien skulle komma att bli en stor ekonomi i världen och bli fri från inflation. På den tiden hade vi en tvåsiffrig inflation varje månad. Det var svårt för många människor att tro på det profeten sade, men jag trodde på det. Brasilien har haft en inflation på ungefär fem procent varje år under många år i sträck nu. Brasilien har blivit världens åttonde största ekonomi och det går fantastiskt bra för landet!

Tredje principen: ”Den levande profeten är viktigare för oss än en död profet” (Nordstjärnan, juni 1981, s. 2).

Det finns ett bra exempel på det i skrifterna. Under Noas tid var det lätt för människorna att tro på de döda profeterna, men det var svårt för dem att tro på Noa. Vi vet att det var så, för på grund av sin otro överlevde de inte syndafloden (se 1 Mos 6–7).

Fjärde principen: ”Profeten leder aldrig kyrkan vilse” (Nordstjärnan, juni 1981, s. 3).

Återigen, vi får kunskap från de levande profeterna. President Wilford Woodruff sade: ”Herren kommer aldrig att tillåta mig eller någon annan man som står som president för denna kyrka att vilseleda er. Det ingår inte i planen. Det är inte Guds avsikt. Om jag skulle försöka det, skulle Herren flytta bort mig från min plats, och det kommer han att göra med varje annan man som försöker vilseleda människobarnen så att de förs bort från Guds ord och från sin plikt” (Officiellt tillkännagivande — 1).

Femte principen: ”Profeten behöver inte ha någon särskild utbildning eller meriter för att när som helst yttra sig eller handla i någon fråga” (se Nordstjärnan, juni 1981, s. 3).

Herren kallade en ung man, Joseph Smith, att återupprätta sin kyrka. Tror ni att den unge Joseph Smith var doktor i teologi eller naturvetenskap? Vi vet att han var en enkel ung man utan akademisk utbildning. Men han hade utvalts av Herren och han mottog från Herren allt som var nödvändigt för att hedra och förstora den kallelse som hör en återställelsens profet till.

President Benson fortsatte:

”Sjätte principen: Profeten behöver inte säga ’så säger Herren’ för att uppenbara helig skrift …

”Sjunde principen: Profeten talar om för oss vad vi behöver veta, dock inte alltid vad vi vill veta” (Nordstjärnan, juni 1981, s. 3, 4).

Och sedan citerade president Benson från 1 Nephi 16:1, 3:

”Och nu hände det sig att när jag, Nephi, hade slutat att tala till mina bröder, se, då sade de till mig: Du har förkunnat för oss hårda ord, mer än vi kan tåla …

Om ni, mina bröder, var rättfärdiga och var villiga att hörsamma sanningen och ge akt på den så att ni kunde vandra rättrådigt inför Gud, då skulle ni inte knota över sanningen och säga: Du talar hårda ord mot oss.”

Åttonde principen: ”Profeten begränsas inte av mänskligt förnuft …

Verkar det riktigt klokt att bota spetälska genom att be den sjuke att doppa sig sju gånger i en viss flod? Ändå är detta just vad Elisa sade åt en spetälsk, som botades (se 2 Kung 5)” (se Nordstjärnan, juni 1981, s. 5).

Och president Benson fortsatte att ge andra principer om att följa profeten. Jag ska läsa de sista sex och inbjuder er att under nästa hemafton leta efter dessa principer i det som våra levande profeter, siare och uppenbarare säger och lär ut under denna generalkonferens.

”Nionde principen: Profeten kan motta uppenbarelser i alla frågor, såväl timliga som andliga …

Tionde principen: Profeten kan mycket väl ge råd i samhälleliga frågor …

Elfte principen: De två grupper som har svårast att följa profeten är de i hjärtat stolta som är lärda och de i hjärtat stolta som är rika …

Tolfte principen: Profeten behöver inte nödvändigtvis vara omtyckt av världen eller de världsligt sinnade …

Trettonde principen: Profeten och hans rådgivare utgör första presidentskapet — det högsta kvorumet i kyrkan …

Fjortonde principen: Följ profeten och presidentskapet — den levande profeten och första presidentskapet — och åtnjut välsignelser, förkasta dem och våndas” (Nordstjärnan, juni 1981, s. 5–6).

Vi har förmånen att få ta del av våra levande profeters, siares och uppenbarares ord under denna underbara generalkonferens. De kommer att tala om Herrens vilja för oss, hans folk. De kommer att överföra Guds ord och hans råd till oss. Var uppmärksamma och följ deras anvisningar och råd. Jag vittnar för er att om ni gör det kommer era liv att välsignas helt och fullt.

Jesus är Kristus, vår Frälsare och Återlösare. Thomas S. Monson är Guds levande profet och första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum är profeter, siare och uppenbarare. I Jesu Kristi namn, amen.