2010-2019
Den forvandlende kraft ved tro og karakterstyrke
Oktober 2010


Den forvandlende kraft ved tro og karakterstyrke

Et pålideligt og retskaffent liv skaber en indre kraft og styrke, der varigt kan stå imod syndens og overtrædelsens nedbrydende indflydelse.

Når tro forstås og anvendes rigtigt, har det overraskende og vidtrækkende følger. En sådan tro kan forvandle et menneskes liv fra prosaiske hverdagsaktiviteter til en symfoni af glæde og lykke. At udøve tro er afgørende for vor himmelske Faders plan for lykke. Men sand tro, tro til frelse, bygger på Herren Jesus Kristus, tro på hans lærdomme, tro på Herrens salvedes profetiske vejledning, tro på evnen til at opdage skjulte egenskaber og karaktertræk, der kan forvandle liv. Tro på Frelseren er virkelig et princip, der bygger på handling og kraft.

Tro er en grundlæggende byggesten i skabelsen. Jeg er overbevist om, at Frelseren Jesus Kristus gør brug af tro, når han handler under ledelse af vor himmelske Fader. Mesteren brugte troen til at skabe de mest komplekse galakser, såvel som til at skabe kvarker, der er det mindste af de elementer, vi kender i dag. Men jeg tror på, at der findes endnu mindre byggesten i skabelsens underværker.

Tro på fremtiden udvises af par, der besegles i templet. De forstår, at de ved lydighed mod Jesu Kristi lærdomme og vor himmelske Faders plan for lykke kan have et liv sammen fyldt af glæde. De erkender, at når de udfordringer kommer, der er tiltænkt dem som en mulighed for at udvikle sig, vil de finde en produktiv og karakterdannende måde at overvinde dem på ved hjælp af Helligåndens tilskyndelser.

Tro og en fast karakter er tæt forbundet. Tro på kraften ved lydighed mod Guds befalinger vil opbygge karakterstyrke, man kan trække på, når man har brug for det. En sådan karakter dannes ikke i tider med store udfordringer eller fristelse. Det er der, den skal bruges. Din udøvelse af tro på sande principper styrker din karakter, karakterstyrke øger din evne til at udøve større tro. Som resultat af dette øges din evne og selvtillid til at overvinde livets prøvelser. Jo mere din karakter styrkes, desto mere er du i stand til at nyde gavn af at udøve troens kraft. Du vil opdage, hvordan tro og fast karakter påvirker og styrker hinanden. En fast karakter væves tålmodigt af tråde af anvendte principper, læresætninger og lydighed.

Præsident Hugh B. Brown har sagt: »Hvor som helst i livet, hvor storslåede åndelige værdier afventer menneskets tilegnelse, kan kun troen anvende dem. Mennesket kan ikke leve uden tro, for på livets rejse er den væsentlige udfordring karakterdannelse – hvilket ikke er et resultat af logik, men af tro på idealer og en offervillig hengivenhed for dem« (i Conference Report, okt. 1969, s. 105). Vi udøver tro ved at handle. Joseph Smith sagde, at »tro [er] et princip med kraft og styrke« (Lectures on Faith, 1985, s. 72).

Vi bliver det, vi ønsker at blive ved hver dag konsekvent at være det, vi ønsker at blive. En retskaffen karakter er et værdifuldt udtryk for det, vi bliver. En retskaffen karakter er mere værd end nogen fysisk genstand, du ejer, nogen viden, du har tilegnet dig gennem studium, eller noget mål du har nået uanset, hvor lovprist den måtte være blandt mennesker. I det næste liv vil din retskafne karakter blive vurderet for at afgøre, hvordan du gjorde brug af det privilegium, jordelivet er.

Hverken Satan eller nogen anden magt kan ødelægge eller underminere din spirende karakter. Det er kun dig, der kan gennem ulydighed. En prægtig karakter kan forvandles til værdiløs aske, når den nedbrydes af bedrag eller overtrædelse.

En stærk moralsk karakter er en naturlig følge af konsekvente gode valg i livets prøvelser. Sådanne valg er truffet i tillid til det, man tror på, og som bekræftes, når man handler derefter.

Hvilke principper bygger tro på?

  • Stol på Gud og hans villighed til at hjælpe, når der er brug for det, uanset hvor udfordrende omstændighederne er.

  • Lydighed mod hans befalinger og et liv, der viser, at han kan stole på dig.

  • Lydhørhed over for Åndens stille tilskyndelser.

  • Modig efterlevelse af de tilskyndelser.

  • Tålmodighed og forståelse når Gud lader dig kæmpe for din udvikling, og når svar kommer stykke for stykke over en længere tidsperiode.

»Tro er det, som man håber på og ikke ser; bestrid det derfor ikke, fordi I ikke ser det, for I modtager intet vidnesbyrd, førend jeres tro er blevet prøvet« (Eter 12:6). Derfor vil du, hver gang du prøver din tro – dvs. hver gang du handler værdigt på en tilskyndelse – modtage Åndens bekræftende vidnesbyrd. Når du bevæger dig ud over grænserne for din egen forståelse og ind i tvivlens tusmørke, når du udøver tro, bliver du ledt til løsninger, som du ellers aldrig ville have fundet. Selv med den stærkeste tro vil Gud ikke altid indfri dine ønsker med det samme. Men Gud vil svare med det, der i henhold til hans evige plan er bedst for dig, når det vil være til størst gavn for dig. Vær taknemlig for, at Gud somme tider lader dig kæmpe længe, inden svaret kommer. Det bevirker, at din tro vokser og din karakter udvikles.

Den væsentligste del af karakteren er integritet. En værdig karakter vil styrke din evne til at genkende Åndens vejledning og være lydig mod den. Din vedholdende udøvelse af tro styrker din karakter. Ved at gøre Jesus Kristus og hans lære til kernen i dit liv, lægger du et fast grundlag for din spirende karakter.

Din jordiske lykke, såvel som din evige frelse, kræver mange korrekte valg, hvoraf ingen er svære at træffe. Sammen skaber disse valg en karakter, der er modstandsdygtig over for syndens og overtrædelsens nedbrydende indflydelse. En ædel karakter er ligesom fint porcelæn lavet af udvalgte råmaterialer, formet af tro, forsigtigt udformet af vedholdende, retskafne handlinger og brændt i de opbyggende erfaringers ovn. Den er genstand for stor skønhed og uvurderlig værdi. Trods dette kan den beskadiges på et øjeblik ved overtrædelse, hvilket vil kræve en smertefuld, langvarigt anstrengelse at genopbygge. Når den beskyttes af selvkontrol, vil en retskaffen karakter vare for evig.

Det bringer i sig selv ikke lykke, tilfredsstillelse eller glæde at opnå materielle ting i jordelivet. De leder os heller ikke til ophøjelse. Det er en ædel karakter – det stof af indre styrke og overbevisning vævet af utallige retskafne beslutninger, der giver livet retning. Et vedholdende, retskaffent liv skaber en indre kraft og styrke, der kan stå fast imod syndens og overtrædelsens nedbrydende indflydelse. Din tro på Jesus Kristus og lydighed mod hans bud vil styrke din karakter. Din karakter er en målestok for, hvad du er ved at blive. Den er beviset på, hvor godt du bruger din prøvetid her på jorden.

Der findes en talemåde, som vi alle forstår, der siger, at man får, hvad man betaler for. Dette gælder også i åndelige anliggender. Du får, hvad du betaler for i lydighed, tro på Jesus Kristus og flittig anvendelse af de sandheder, du lærer om. Det, du får, er dannelsen af din karakter, øgede evner og en succesrig gennemførelse af formålet med din skabelse, nemlig at blive prøvet og at nyde glæde.

Du kan ikke tillade dig at være passiv i dette liv, ellers vil det naturlige menneske med tiden underminere dine anstrengelser for at leve værdigt. Du bliver, hvad du gør, og hvad du tænker. Mangel på karakterstyrke sætter en under pres til at tilfredsstille sin appetit eller søge personlig vinding. Du kan ikke med held afstive en svag karakter med en kappe af foregivenhed.

Med tiden vil en person, der træffer beslutninger baseret på tilfældigheder, næsten med sikkerhed begå alvorlig synd. Der er ingen sandhedens jernstang, der fører den person på rette vej. Han eller hun vil igen og igen støde på mange listige fristelser om at afvige fra budene. Sådanne valg retfærdiggøres af argumenter om, at de ikke er dårlige, at de er mere socialt acceptable og giver en større vennekreds. En klog person uden grundlæggende principper kan dog til tider opnå imponerende, midlertidige resultater. Men den opnåelse er som et sandslot. Når karakteren testes, smuldrer den og tager ofte andre med sig. Hvor forsigtigt en overtræder end forsøger at holde overtrædelsen af budene skjult, bliver de med tiden næsten altid offentligt kendt. Det sørger Satan for. Han og hans håndlangere er fast besluttede på at skade ethvert af vor himmelske Fader børn mest muligt. Ulydighed eller et alvorligt tillidsbrud leder uvægerligt til spørgsmålet, om der ikke også var andre. Andres tro på og tillid til denne persons karakter er svækket.

Dette jordeliv er en prøvestand. Hvor godt du imødegår udfordringer er afgørende for, hvor stærk din karakter bliver. Din tro på Jesus Kristus og hans lære styrker din karakter.

Jeg har personligt bevidnet, at begreber som tro, bøn, kærlighed og ydmyghed ikke indeholder nogen speciel betydning eller forårsager nogle mirakler, før de bliver en levende del af os som følge af vore egne erfaringer, fremmet af Helligåndens søde tilskyndelser. Tidligt i livet opdagede jeg, at jeg intellektuelt kunne forstå evangelisk lære og gennem tankens kraft og grundig analyse indse, at de var af betydelig værdi. Men deres umådelige kraft og evne til at få mig til at udvide grænserne for min forestillingsevne og kapacitet, blev ikke en realitet førend tålmodig, konsekvent efterlevelse gjorde, at Helligånden hvilede på mig og udlagde betydningen af dem i mit hjerte. Jeg opdagede, at når jeg oprigtigt tjente andre, formede Gud min personlige karakter. Han frembragte en øget evne til at genkende Åndens vejledning. Det særlige ved evangeliets plan er, at ved at gøre de ting, Herren råder os til at gøre, får vi enhver forståelse og evne, der er nødvendig for at tilvejebringe fred og dyb glæde i dette liv. På samme måde får vi den forberedelse, der er nødvendig for evig lykke i Herrens nærhed.

Et vidnesbyrd styrkes af åndelige indtryk, der bekræfter en læres eller en retskaffen handlings gyldighed. Ofte ledsages denne form for vejledning af stærke følelser, der bringer tårer i øjnene og gør det svært at tale. Men et vidnesbyrd er ikke en følelse. Det er selve indbegrebet af en karakter, som er vævet af tråde af utallige korrekte beslutninger. Disse beslutninger er truffet med tillidsfuld overbevisning om ting, man tror på, men, som i det mindste i første omgang, ikke ses. Et stærkt vidnesbyrd skænker fred, tryghed og vished. Det afføder den overbevisning, at hvis man konsekvent efterlever Frelserens lærdomme, bliver livet smukt, fremtiden tryg, og man vil modtage styrke til at overvinde de udfordringer, som møder os på vejen. Et vidnesbyrd kommer af en forståelse for sandhed, af bønner og granskning af skriftens lære. Det næres ved at leve efter de sandheder med fastankret tro og tillid til, at de lovede resultater vil komme.

Dit vidnesbyrd vil blive gjort stærkt gennem villig lydighed mod tiendeloven og ved at give fasteofre, og Herren vil velsigne dig rigt for det. Når dit vidnesbyrd styrkes, vil Satan i endnu højere grad prøve at friste dig. Modstå hans forsøg. Du vil blive stærkere og hans indflydelse over dig vil formindskes.

Satans tiltagende indflydelse på verden tillades for at skabe en atmosfære, hvori vi kan blive prøvet. Selv om han forårsager store ødelæggelser i dag, er Satans endelige skæbne fastsat af Jesus Kristus gennem hans forsoning og opstandelse. Djævelen vil ikke sejre. Selv nu virker han kun inden for de rammer, Herren har sat. Han kan ikke fjerne velfortjente velsignelser. Han kan ikke ændre en karakter, som er vævet af retfærdige valg. Han har ikke magt til at knuse de evige bånd, som knyttes mellem mand, hustru og børn i et helligt tempel. Han kan ikke knuse sand tro. Han kan ikke tage dit vidnesbyrd fra dig. Alt dette kan dog mistes ved at give efter for hans fristelser. Men han har ikke i sig selv magt til at knuse dem.

For at opsummere:

  • Gud bruger din tro til at forme din karakter.

  • Karakter er manifestationen af det, du bliver.

  • En stærk karakter er resultatet af vedholdende, korrekte valg.

  • Den væsentligste del af karakter er integritet.

  • Jo mere din karakter styrkes, desto bedre er du i stand til at udøve troens kraft.

Ydmyghed er en kvalitet, der lader os blive belært fra det høje gennem Ånden eller blive belært fra kilder, hvis oprindelse var inspiration fra Herren, som for eksempel skrifterne eller profeternes udtalelser. Ydmyghed er den retskafne karakters dyrebare og frugtbare jord. I den spirer personlig vækst. Når den forædles gennem udøvelse af tro, beskæres af omvendelse og styrkes ved lydighed og gode gerninger vil sådanne frø frembringe den åndelige vejlednings værdsatte frugter. Guddommelig inspiration og kraft vil følge deraf – inspiration til at kende Herrens vilje og kraft til at fremskaffe evnen til at udføre den inspirerede vilje.

Må jeg fortælle om fire principper, der har bragt mig den dybeste følelse af fred og megen lykke til mit liv? Herren har oprettet disse hjørnestene i sin evige plan og hver af dem er essentiel. De virker sammen i harmoni og forstærker hinanden. Når de anvendes flittigt og konsekvent, danner de karakterstyrke og øger evnen til at forvandle livets udfordringer til trædesten mod lykken nu og for evigt. De er:

  • Tro på Herren Jesus Kristus og hans plan for at få kraft til at opnå succes.

  • Omvendelse for at korrigere konsekvenserne af begåede fejl eller udeladelsessynder.

  • Lydighed mod Herrens bud for at få styrke og vejledning i vores liv.

  • Uselvisk tjeneste for at berige andres liv.

Hvis du har besluttet dig for at leve retfærdigt, så tab ikke modet. Livet synes måske svært lige nu, men hold godt fast i sandhedens jernstang. Du klarer dig bedre, end du tror. Dine anstrengelser definerer din karakter, disciplin og tillid til vor himmelske Faders løfter og til Frelseren, når du vedholdende adlyder deres bud. Må Helligånden tilskynde dig til altid at træffe beslutninger, der styrker din karakter og bringer glæde og lykke. I Jesu Kristi navn. Amen.