2010–2019
Trons och karaktärens omvandlande kraft
Oktober 2010


Trons och karaktärens omvandlande kraft

Ett konsekvent, rättfärdigt liv framkallar en inre kraft och styrka som ständigt kan motstå syndens och överträdelsens förödande inflytande.

När tro förstås och används på rätt sätt får den dramatiska, långtgående verkningar. En sådan tro kan förändra en persons liv från en räcka vardagsgrå händelser till en symfoni av glädje och lycka. Vår himmelske Faders lycksalighetsplan bygger på att vi ska handla i tro. Men sann tro, tro som leder till frälsning, måste centreras kring Herren Jesus Kristus, tro på hans lärdomar, tro på den profetiska vägledningen från Herrens smorde, tro på förmågan att upptäcka dolda karaktärsdrag och egenskaper som kan förändra liv. Tro på Frälsaren är verkligen en handlingens och kraftens princip.

Tron är en grundläggande byggsten i skapelsen. Jag är övertygad om att vår Frälsare Jesus Kristus använder tro i sin förmåga att handla under ledning av vår himmelske Fader. Mästaren använde den både för att skapa de mest avlägsna galaxer och för att bilda kvarkar, materiens minsta byggstenar som vi i dag känner till. Men jag tror att det finns ännu mindre byggstenar i skapelsens underverk.

Ett par som beseglas i templet visar tro på framtiden. De förstår att de genom att lyda Jesu Kristi lärdomar och följa vår himmelske Faders lycksalighetsplan kan få ett liv tillsammans fyllt av glädje. De förstår att när de prövningar kommer som är avsedda att ge dem möjlighet att växa, kan de genom den Helige Andens maningar finna vägar att övervinna dem på produktiva och karaktärsdanande sätt.

Tro och karaktär hör mycket nära samman. Tro på kraften som kommer av att man lyder Guds bud skapar den karaktärsstyrka som du har tillgång till när du verkligen behöver den. En sådan karaktär utvecklas inte i stunder av stora utmaningar eller frestelser. Det är då den är avsedd att användas. När du utövar tro på sanna principer stärker du din karaktär, och stärkt karaktär ökar din förmåga att utöva mer tro. På så sätt ökar din förmåga och tro på att du kan klara av livets prövningar. Ju mer din karaktär stärks, desto större välsignelser får du när du utövar trons kraft. Du upptäcker då hur tron och karaktären påverkar och stärker varandra. Karaktären vävs långsamt av tillämpade principer, lärdomar och lydnad.

President Hugh B. Brown sade: ”Varhelst i livet det finns stora andliga värden som väntar på att människan ska tillägna sig dem, kan det bara ske genom tro. Människan kan inte leva utan tro eftersom det största problemet i vårt livs äventyr är att bygga upp vår karaktär — som inte är en produkt av logik utan av tro på ideal och offervillig hängivenhet mot dem” (Conference Report, okt. 1969, s. 105). Vi utövar tro genom att handla. Joseph Smith sade att ”tro är en handlingens och kraftens princip”. (Lectures on Faith [1985], s. 72).

Vi blir vad vi vill vara genom att ständigt vara det vi vill bli varje dag. En rättfärdig karaktär är en dyrbar manifestation av vad du är på väg att bli. En rättfärdig karaktär är något mycket viktigare än allt materiellt du äger, all kunskap du har skaffat dig genom studier och alla mål du har uppnått, hur mycket de än lovordas av människor. I nästa liv kommer din rättfärdiga karaktär att bedömas för att fastställa hur väl du använt jordelivets privilegium.

Varken Satan eller någon annan makt kan förgöra eller undergräva din växande karaktär. Det kan bara du själv göra, genom olydnad. En solid karaktär förvandlas till värdelös aska när den urholkas genom falskhet eller överträdelse.

En stark moralisk karaktär är följden av konsekvent riktiga val i livets prövningar och svårigheter. Sådana val görs med förtröstan på det du tror på och när du handlar efter den tron bekräftas den.

Vilka är några av de kraftprinciper som din tro grundas på?

  • Lita på Gud och på hans vilja att hjälpa dig när det behövs, hur svåra omständigheterna än är.

  • Lyd hans bud och lev så att du visar att han kan lita på dig.

  • Var mottaglig för den Helige Andens stilla maningar.

  • Handla modigt efter den maningen.

  • Var tålmodig och förstående när Gud låter dig kämpa för att växa och när svaren kommer bit för bit under en längre period.

”Tro är något som man hoppas på men som inte syns. Motsäg därför inte för att ni inte ser, ty ni får ingen förvissning förrän efter det att er tro har prövats” (Ether 12:6). Så varje gång du prövar din tro — det vill säga när du värdigt följer en maning — får du Andens bekräftelse. Då du kommer till gränsen för vad du själv kan förstå och går in i ovisshetens skymning, och därigenom utövar tro, leds du till lösningar som du inte kunde finna på annat sätt. Men även om du utövar din starkaste tro belönar Gud dig inte ögonblickligen efter dina önskemål. I stället svarar Gud med det som i hans eviga plan är bäst för dig, när det gör den största nyttan. Var tacksam över att Gud ibland låter dig kämpa länge innan svaret kommer. Det får din tro att öka och din karaktär att växa.

Karaktärens grundval är redbarhet. En värdig karaktär stärker din förmåga att känna igen Andens ledning och lydigt följa den. När du konsekvent utövar tro bygger du en stark karaktär. Du lägger en fast grund för din växande karaktär när du sätter Jesus Kristus och hans lärdomar i centrum i ditt liv.

Din lycka på jorden, liksom din eviga frälsning, kräver många riktiga beslut och inget av dem är svårt att fatta. Dessa beslut skapar tillsammans en karaktär som motstår syndens och överträdelsens förödande inflytanden. En ädel karaktär är som fint porslin, gjord av utvalt råmaterial, danad med tro, omsorgsfullt utformad genom konsekventa rättfärdiga handlingar och bränd i upplyftande erfarenheters ugn. Den är utsökt vacker och ovärderlig. Ändå kan den skadas på ett ögonblick genom överträdelse och kräva smärtsam, långvarig ansträngning för att byggas upp på nytt. När rättfärdig karaktär skyddas av självkontroll består den för evigt.

Materiella ting ger i sig själva inte någon lycka, tillfredsställelse eller glädje av att ha åstadkommit något på jorden. Inte heller för de oss till upphöjelse. Det är karaktärens förädling, den väv av inre styrka och övertygelse som vävs av oräkneliga rättfärdiga beslut, som ger livet dess inriktning. Ett konsekvent, rättfärdigt liv framkallar en inre kraft och styrka som ständigt kan motstå syndens och överträdelsens förödande inflytande. Din tro på Jesus Kristus och lydnad mot hans bud stärker din karaktär. Din karaktär utgör ett mått på vad du är på väg att bli. Den är beviset på hur väl du använder din tid på jorden under den här prövotiden.

En sanning som vi alla förstår är att vi får det vi betalar för. Det gäller även i andliga frågor. Du får det du betalar för i lydnad, i tro på Jesus Kristus, i flitig tillämpning av de sanningar du lär dig. Det du får är en formad karaktär, en ökad förmåga och en fullbordan av syftemålet med ditt jordeliv — som är att prövas och få glädje.

Du får inte vara passiv i livet, för då underminerar den naturliga människan så småningom dina ansträngningar att leva värdigt. Du blir vad du gör och vad du tänker på. Brist på karaktär driver oss till att tillfredsställa böjelser eller att söka egen vinning. Du kan inte framgångsrikt stödja en svag karaktär genom att låtsas.

Den som fattar beslut baserade på omständigheterna kommer nästan säkert att begå allvarliga överträdelser med tiden. Det finns ingen ledstång av sanning som håller en sådan person på den rätta vägen. Han eller hon ställs ständigt inför lömska frestelser att avvika från buden. Dessa val rättfärdigas med argumentet att de inte är så dåliga, att de är mer socialt accepterade och ger många fler vänner. En skicklig person utan grundläggande principer kan ibland uppnå kortvariga, imponerande färdigheter. Men sådana framgångar kan liknas vid sandslott. När karaktären prövas faller den sönder och drar ofta med sig andra. Hur noga en överträdare än försöker dölja brott mot buden kommer de nästan alltid fram i ljuset till slut. Satan själv ordnar med det. Han och hans hantlangare är fast beslutna att orsaka så mycket skada som möjligt för vart och ett av vår himmelske Faders barn. Ett allvarligt brott mot ett bud eller kränkning av ett förtroende väcker alltid frågor huruvida det förekommer andra sådana handlingar. Andras tro på och tillit till den personens karaktär undergrävs.

Livet här på jorden är en plats för prövningar. Hur väl du klarar av dess utmaningar avgör hur stark din karaktär blir. Din tro på Jesus Kristus och hans lärdomar stärker din karaktär.

Jag har själv konstaterat att sådana begrepp som tro, bön, kärlek och ödmjukhet inte har någon större betydelse och inte frambringar några underverk förrän de blir levande för oss genom våra egna erfarenheter, med hjälp av den Helige Andens stilla maningar. Jag fann tidigt i livet att jag kunde studera evangeliets lärdomar intellektuellt och genom förnuft och analyser inse att de var mycket betydelsefulla. Men deras enorma kraft och förmåga att sträcka mig bortom min fantasis och förmågas begränsningar blev inte verklig förrän jag med tålamod och ständig tillämpning lät den Helige Anden rena och utvidga deras betydelse i mitt hjärta. Jag fann att under tiden som jag uppriktigt tjänade andra, formade Gud min egen karaktär. Han fostrade en växande förmåga att känna igen Andens ledning. Det geniala i evangeliets plan är att genom att göra det som Herren råder oss att göra, får vi all insikt och varje förmåga vi behöver för att finna frid och stor tillfredsställelse i det här livet. På samma sätt får vi den nödvändiga förberedelsen för evig lycka i Herrens närhet.

Ett vittnesbörd stärks av andliga känslor som bekräftar värdet av en lärdom eller en rättfärdig handling. Ofta följs sådan vägledning av starka känslor som framkallar tårar i ögonen och gör det svårt att tala. Men ett vittnesbörd är inte bara känsla. Det är själva kärnan i den karaktär som vävts av trådar skapade av oräkneliga rätta beslut. Sådana val görs med förtröstan på det du tror på och som du, åtminstone till en början, inte ser. Ett starkt vittnesbörd ger frid, tröst och visshet. Det frambringar övertygelsen om att när Frälsarens lärdomar konsekvent följs blir livet skönt, och framtiden trygg, och vi får förmåga att övervinna de svårigheter som korsar vår väg. Ett vittnesbörd växer genom att vi förstår sanningar, mottagna genom bön och begrundan av skrifternas lärdomar. Det vårdas genom att vi lever efter dessa sanningar med tro som är förankrad i den fasta tillförsikten om de utlovade följderna.

Ditt vittnesbörd växer sig starkare när du villigt lyder lagen om tionde och fasteoffer och Herren ska rikligen välsigna dig för det. När ditt vittnesbörd stärks försöker Satan ännu mer att fresta dig. Motstå hans ansträngningar. Du blir starkare och hans inverkan på dig blir svagare.

Satans ökade inflytande i världen tillåts för att skapa en miljö där vi kan prövas. Även om Satan orsakar förödelse i dag bestämdes hans slutliga öde av Jesus Kristus genom hans försoning och uppståndelse. Djävulen kommer inte att segra. Även nu måste han agera inom de gränser som Herren har satt. Han kan inte ta bort någon välsignelse som förtjänats. Han kan inte ändra på en karaktär som vävts av rättfärdiga beslut. Han har ingen makt att förstöra eviga band som skapats i heliga tempel mellan make, hustru och barn. Han kan inte utsläcka sann tro. Han kan inte ta bort ditt vittnesbörd. Jovisst, allt detta kan förloras genom att vi ger efter för hans frestelser. Men han har ingen kraft i och av sig själv att förgöra det.

Sammanfattningsvis:

  • Gud använder din tro till att forma din karaktär.

  • Karaktären visar vad du är på väg att bli.

  • En stark karaktär blir följden av att konsekvent göra rätta val.

  • Karaktärens grundval är redbarhet.

  • Ju mer din karaktär stärks, desto större förmåga har du att utöva trons kraft.

Ödmjukhet är den egenskap som gör det möjligt för oss att undervisas från höjden genom Anden, eller att undervisas från källor som gavs genom Herrens inspiration, till exempel skrifterna och profeternas ord. Ödmjukhet är den ädla, fruktsamma jordmånen för en rättfärdig karaktär. I den slår fröna till personlig tillväxt rot. När sådana frön vårdas genom utövad tro, när de renas genom omvändelse och befästs genom lydnad och goda gärningar, frambringar de den uppskattade frukten: andlig vägledning. Det leder till gudomlig inspiration och kraft — inspiration att veta Herrens vilja och kraft som ger oss förmåga att åstadkomma denna inspirerade vilja.

Får jag ge er fyra principer som har fört de djupaste känslor av frid och glädje in i mitt liv? Herren har fastslagit dessa hörnstenar i sin eviga plan och var och en är nödvändig. Alla verkar tillsammans i samstämdhet och förstärker varandra. När de tillämpas med flit och ihärdighet framkallar de karaktärsstyrka, ökar förmågan att vända utmaningarna i livet till språngbrädor mot lycka, både nu och för evigt. De är:

  • Tro på Herren Jesus Kristus och hans plan för hur vi ska få förmåga att lyckas.

  • Omvändelse för att rätta till följderna av misstag eller uteblivna handlingar.

  • Lydnad mot Herrens bud för att få kraft och vägledning i livet.

  • Osjälviskt tjänande för att berika andras liv.

Om du har bestämt dig för att leva rättfärdigt, bli då inte missmodig. Livet kan verka svårt nu, men håll ett fast tag om sanningens ledstång. Du gör större framsteg än du själv inser. Din kamp fastställer din karaktär, lydnad och tillit till din himmelske Faders och Frälsarens löften, när du konsekvent följer deras bud. Må den Helige Anden mana dig att alltid fatta beslut som stärker din karaktär och skänker stor glädje och lycka. I Jesu Kristi namn, amen.