2010-2019
Gå fremtiden i møde med tro
April 2011


Gå fremtiden i møde med tro

Sandhed, pagter og ordinancer sætter os i stand til at overvinde frygt og møde fremtiden med tro!

Mine elskede brødre og søstre, tak for jeres opretholdelse, ikke kun med jeres opløftede hånd, men også med jeres opløftende tjeneste i hjemmet, Kirken og lokalsamfundet. Vi elsker at være sammen med jer og se jer blandt jeres familie og venner. Hvor end I bor, lægger vi mærke til jeres indsats for at gøre denne verden til et bedre sted. Vi støtter jer! Vi elsker jer! Ligesom I beder for os, beder vi for jer!

Vi ser for os, hvordan jeres familie er samlet omkring fjernsynet eller er på nettet for at se generalkonferencens møder derhjemme. En opmærksom mor og far sendte mig en kopi af et billede, som de tog under konferencen. De iagttog deres 1½-årige søns reaktion, som genkendte talerens udseende og stemme. Barnet begyndte at sende fingerkys op mod tv’et. Han ville gerne tættere på. Så hans betænksomme søster løftede hurtigt sin lillebror op på skuldrene og fik ham tættere på. Her er billedet.

Ja, billedet på tv’et er af mig, og disse børn er vore børnebørn. Om nogle få år er denne dreng en ældste, har fået sin begavelse i templet og er klar til sin mission. Senere bliver han beseglet til en evig ledsager, han selv vælger. Kan I en dag se ham som ægtemand og far med egne børn? Og en dag vil han sige farvel til sine bedstefædre med en sikker viden om, at døden er en del af livet.

Det er sandt. Vi lever for at dø, og vi dør for at leve igen. Ud fra et evigt perspektiv er den eneste død, der virkelig er for tidlig, døden hos én, der ikke er rede til at møde Gud.

Som apostle og profeter bekymrer vi os ikke blot om vore børn og børnebørn, men også om jer – og om hvert eneste af Guds børn. Alt, hvad fremtiden gemmer for hvert af disse hellige Guds børn, formes af hans eller hendes forældre, familie, venner og lærere. Således bliver vores tro nu en del af vore efterkommeres tro sidenhen.

Hver person finder sin vej i en verden under konstant forandring – en verden med konkurrerende ideologier. De ondes kræfter vil altid være i modsætning til de godes. Satan stræber konstant efter at påvirke os til at følge hans veje og gøre os elendige, ligesom han er.1 Og livets almindelige farer, såsom sygdom, skader og ulykker, er altid til stede.

Vi lever i en urolig tid. Jordskælv og tsunamier forårsager ødelæggelse, regeringer falder fra hinanden, økonomiske belastninger er voldsomme, familien er under angreb og skilsmisseprocenten stiger. Vi har stor grund til at være bekymrede. Men vi behøver ikke at lade vores frygt erstatte vores tro. Vi kan bekæmpe denne frygt ved at styrke vores tro.

Begynd med jeres børn. I forældre har hovedansvaret for at styrke deres tro. Lad dem mærke jeres tro, selv når hårde prøvelser kommer over jer. Lad jeres tro være fokuseret på vor kærlige himmelske Fader og hans elskede Søn, Herren Jesus Kristus. Undervis i den tro med dyb overbevisning. Undervis enhver dyrebar dreng eller pige om, at han eller hun er Guds barn, skabt i hans billede og med et helligt formål og potentiale. Hver især er født med udfordringer, der skal overvindes, og tro, der skal udvikles.2

Undervis i tro på Guds frelsesplan. Undervis i, at vores rejse i livet er en periode med fristelser og prøver såvel som en prøvelsens tid for at se, om vi vil gøre, hvad som helst Herren befaler os at gøre.3

Undervis om tro til at holde alle Guds befalinger, eftersom I ved, at de er givet for at velsigne hans børn og bibringe dem lykke.4 Advar dem om, at de møder mennesker, der vælger, hvilke befalinger de vil holde, og ignorerer andre, som de vælger at bryde. Det kalder jeg at have en cafeteriaholdning til lydighed. Denne måde at vælge og vrage på virker ikke. Det fører til elendighed. Som forberedelse til at møde Gud må man holde alle hans befalinger. Det kræver tro at adlyde dem, og at holde hans befalinger styrker den tro.

Lydighed giver mulighed for, at Guds velsignelser flyder uhæmmet. Han velsigner sine lydige børn med frihed fra trældom og elendighed. Og han velsigner dem med mere lys. Man holder fx visdomsordet, velvidende at lydighed ikke kun gør én fri for afhængighed, men også at det giver velsignelser i form af visdom og skatte af kundskab.5

Undervis om tro til at vide, at lydighed mod Guds befalinger giver fysisk og åndelig beskyttelse. Og husk, at Guds hellige engle altid står på spring for at hjælpe os. Således har Herren sagt: »Jeg vil drage foran jeres ansigt. Jeg vil være ved jeres højre hånd og ved jeres venstre, og min Ånd skal være i jeres hjerte og mine engle rundt omkring jer til at styrke jer.«6 Hvilket løfte! Når vi er trofaste, hjælper han og hans engle os.

En aldrig svigtende tro styrkes gennem bøn. Jeres inderlige bønner er vigtige for ham. Tænk på profeten Joseph Smiths intense og indtrængende bønner under hans frygtelige indespærring i fængslet i Liberty. Herren svarede ved at ændre profetens perspektiv. Hans sagde: »Da skal du vide, min søn, at alt dette skal give dig erfaring og skal være til gavn for dig.«7

Hvis vi beder med et evigt perspektiv, behøver vi ikke undre os over, hvorvidt vore mest tårevædede og inderlige bønner høres. Dette løfte fra Herren står i afsnit 98 i Lære og Pagter:

»Jeres bønner er kommet op for … [Herrens] … ører og er blevet optegnet med dette segl og vidnesbyrd: Herren har svoret og forordnet, at de skal blive tilgodeset.

Derfor giver han jer dette løfte med en uigenkaldelig pagt om, at de skal blive opfyldt; og alt det, hvormed I er blevet plaget, skal virke sammen til gavn for jer og til mit navns ære, siger Herren.«8

Herren valgte sine stærkeste ord for at berolige os! Segl! Vidnesbyrd! Svoret! Forordnet! Uigenkaldelig pagt! Brødre og søstre: Tro på ham! Gud giver agt på jeres oprigtige og inderlige bønner, og jeres tro bliver styrket.

For at udvikle en varig tro er en varig forpligtelse om at betale en ærlig tiende væsentlig. Til at begynde med kræver det tro at betale tiende. Derpå udvikler tiendebetaleren mere tro, indtil det bliver et dyrebart privilegium at betale tiende. Tiende er en ældgammel lov fra Gud.9 Han aflagde løfte til sine børn om, at han ville åbne »himlens vinduer … og [udøse] velsignelse uden mål«.10 Ikke nok med det, tiende vil bevare jeres navn indskrevet blandt Guds folk og beskytte jer på »hævnens og opbrændelsens dag«.11

Hvorfor har vi brug for en så ukuelig tro? Fordi vanskelige tider venter forude. I fremtiden vil det næppe være nemt eller populært at være en trofast sidste dages hellig. Vi vil hver især blive prøvet. Apostlen Paulus advarede om, at de, der i de sidste dage omhyggeligt følger Herren, skal blive »forfulgt«.12 Den forfølgelse kan enten knuse jer til tavs svaghed, eller motivere jer til at være et bedre eksempel og mere modig i jeres dagligdag.

Måden, hvorpå I håndterer livets prøvelser, er en del af jeres udvikling af tro. I får styrke, når I husker, at I har en guddommelig natur, en arv af uendelig værdi. Herren har mindet jer, jeres børn og jeres børnebørn om, at I er retmæssige arvinger, at I er blevet holdt tilbage i himlen til jeres særlige tidspunkt og sted for at blive født, vokse op og blive hans bannerbærere og pagtsfolk. Når I går på Herrens retfærdigheds vej, bliver I velsignet, så I kan fortsætte i hans godhed og være et lys og en frelser for hans folk.13

I brødre og søstre har hver især adgang til velsignelser, som kan fås i kraft af Det hellige Melkisedekske Præstedømme. Disse velsignelser kan ændre omstændighederne i jeres tilværelse, hvad angår fx helbred, Helligåndens ledsagelse, personlige forhold og muligheder i fremtiden. Dette præstedømmes magt og myndighed besidder nøglerne til alle åndelige velsignelser i Kirken.14 Og det mest bemærkelsesværdige: Herren har udtalt, at han vil opretholde disse velsignelser i overensstemmelse med hans vilje.15

De største af alle præstedømmets velsignelser overdrages i Herrens hellige templer. Der indgås troskab mod pagter, der gør jer og jeres familie egnede til det evige livs velsignelser.16

Jeres belønning kommer ikke kun i livet herefter. Der tilkommer jer mange velsignelser i dette liv, blandt jeres børn og børnebørn. I trofaste hellige behøver ikke at kæmpe mod livets slag alene. Tænk på det! Herren har sagt: »Jeg vil kæmpe mod dem, der kæmper mod dig, og dine sønner vil jeg frelse.«17 Senere kom dette løfte til hans trofaste folk: »Jeg, Herren, ville udkæmpe deres slag og deres børns slag og deres børnebørns … indtil det tredje og det fjerde slægtled.«18

Vores elskede præsident Thomas S. Monson har givet os sit profetiske vidnesbyrd. Han sagde: »Jeg vidner for jer om, at de lovede velsignelser vil overgå alt. Selv om sorte skyer samler sig, selv om regnen vælter ned over os, så vil vores kundskab om evangeliet og vores kærlighed til vor himmelske Fader og til vor Frelser trøste og styrke os og bringe glæde i hjertet, når vi vandrer retskaffent og holder befalingerne.«

Præsident Monson fortsatte: »Mine elskede brødre og søstre, frygt ikke. Vær ved godt mod. Fremtiden er lige så strålende som jeres tro.«19

Jeg tilføjer mit vidnesbyrd til præsident Monsons stærke udtalelse. Jeg bærer vidnesbyrd om, at Gud er vor Fader. Jesus er Kristus. Hans kirke er blevet genoprettet på jorden. Hans sandhed, pagter og ordinancer sætter os i stand til at overvinde frygt og møde fremtiden med tro! Det bærer jeg vidnesbyrd om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

  1. Se 2 Ne 2:27.

  2. Peter underviste i den tanke, da han udtrykte håb om, at »I … kan slippe fri af forkrænkeligheden i denne verden med dens begær og få del i guddommelig natur« (2 Pet 1:4).

  3. Se Abr 3:25.

  4. Se 2 Ne 2:25.

  5. Se L&P 89:19; se også Es 45:3.

  6. L&P 84:88.

  7. L&P 122:7. Endnu et eksempel på et perspektiv, der ændres, står i Salmerne: »Bevar mit liv … frels din tjener, du min Gud, jeg stoler på dig. Vær mig nådig, Herre, for jeg råber til dig dagen lang … Jeg takker dig, Herre, min Gud, af hele mit hjerte, jeg vil ære dit navn til evig tid« (Sl 86:2-3, 12).

  8. L&P 98:2-3.

  9. Tiende nævnes i otte bøger i Det Gamle Testamente: 1 Mosebog, 2 Mosebog, 4 Mosebog, 5 Mosebog, 2 Krønikebog, Nehemias, Amos og Malakias.

  10. Mal 3:10.

  11. L&P 85:3.

  12. 2 Tim 3:12.

  13. Se L&P 86:8-11.

  14. Se L&P 107:18.

  15. Se L&P 132:47, 59.

  16. Se Abr 2:11.

  17. Es 49:25; se også L&P 105:14.

  18. L&P 98:37.

  19. Thomas S. Monson, »Vær ved godt mod«,Liahona.