2010–2019
Møt fremtiden med tro
April 2011


Møt fremtiden med tro

Sannhet, pakter og ordinanser gjør oss i stand til å overvinne frykt og møte fremtiden med tro!

Mine kjære brødre og søstre, takk for deres oppholdelse, ikke bare ved deres opprakte hånd, men også ved deres oppbyggende tjeneste i hjemmet, i Kirken og i deres lokalsamfunn. Vi elsker å være sammen med dere og se dere blant deres familie og venner. Hvor dere enn bor, ser vi deres anstrengelser for å gjøre denne verden bedre. Vi oppholder dere! Vi er glad i dere! Slik dere ber for oss, ber vi også for dere!

Vi ser for oss familien deres samlet rundt fjernsynet eller datamaskinen for å følge generalkonferansens møter hjemme. En årvåken mor og far sendte meg kopi av et bilde de tok under en konferanse. De iakttok reaksjonen til sin da 18 måneder gamle sønn som gjenkjente trekkene og stemmen til taleren. Barnet begynte å sende slengkyss mot TV-en. Han ønsket å komme nærmere. Så hans omtenksomme eldre søster løftet lillebroren sin opp på skuldrene og bar ham nærmere. Her er fotografiet.

Ja, det er jeg som er på bildet, og barna er våre barnebarn. Om noen år vil denne gutten være eldste, begavet i templet og klar til å reise på misjon. Senere vil han bli beseglet til en evig ledsager som han har utvalgt. Kan dere se ham for dere som ektemann og far en dag, med sine egne barn? Og en dag vil han ta farvel med sine besteforeldre, i visshet om at døden er en del av livet.

Det er sant. Vi lever for å dø, og vi dør for å få leve igjen. I et evig perspektiv dør man kun for tidlig hvis man ikke er beredt til å møte Gud.

Som apostler og profeter er vi ikke bare opptatt av våre barn og barnebarn, men også av deres – og alle Guds barn. Alt som fremtiden vil bringe for hvert av Guds hellige barn, vil bli formet av hans eller hennes foreldre, familie, venner og lærere. Slik blir vår tro en del av våre etterkommeres tro senere.

Hver enkelt vil velge sin egen vei i en verden som stadig er i forandring – en verden med konkurrerende ideologier. De onde krefter vil alltid kjempe mot de gode krefter. Satan prøver stadig å påvirke oss til følge hans veier og gjøre oss like ulykkelige som han er.1 Og livets vanlige farer, som sykdom, skader og ulykker, vil alltid finnes.

Vi lever i en tid med uro. Jordskjelv og tsunamier herjer, regimer faller, de økonomiske påkjenningene er enorme, familien er under angrep og skilsmisseprosenten stiger. Vi har god grunn til å være bekymret. Men vi behøver ikke la vår frykt fortrenge vår tro. Vi kan bekjempe frykten ved å styrke vår tro.

Begynn med barna. Dere foreldre har hovedansvaret for å styrke deres tro. La dem føle deres tro, selv om dere opplever store prøvelser. Konsentrer deres tro om vår kjærlige himmelske Fader og hans elskede Sønn, vår Herre Jesus Kristus. Lær dem den slags tro med dyp overbevisning. Lær alle dyrebare gutter og jenter at de er Guds barn, skapt i hans bilde, i en hellig hensikt og med et hellig potensial. Alle blir født med utfordringer å overvinne, og tro som må utvikles.2

Lær dem tro på Guds frelsesplan. Lær dem at vårt opphold i jordelivet er en tid med prøvelser, en prøvetid for å finne ut om vi vil gjøre alt Herren befaler oss.3

Lær dem tro til å holde alle Guds bud, i visshet om at han har gitt dem for å velsigne sine barn og gi dem glede.4 Fortell dem at de kommer til å møte folk som velger hvilke bud de vil holde, og ignorerer andre som de velger å bryte. Jeg kaller dette kafeteriafilosofien for lydighet. Å velge og vrake på denne måten vil ikke fungere. Det vil føre til elendighet. For å forberede seg til å møte Gud, må man holde alle hans bud. Det krever tro å adlyde dem, og denne troen vil bli styrket ved å holde hans bud.

Lydighet lar Guds velsignelser strømme uhindret. Han vil velsigne sine lydige barn med frihet fra trelldom og elendighet. Og han vil velsigne dem med mer lys. Vi holder for eksempel Visdomsordet i visshet om at lydighet ikke bare medfører frihet fra avhengighet, men også vil gi velsignelser i form av visdom og kunnskapens skatter.5

Lær dem tro til å vite at lydighet mot Guds bud vil gi både fysisk og åndelig beskyttelse. Og husk at Guds hellige engler alltid står parat til å hjelpe oss. Herren erklærte: “Jeg vil gå foran dere. Jeg vil være ved deres høyre og ved deres venstre hånd, og min Ånd skal være i deres hjerter og mine engler rundt om dere og støtte dere.”6 For et løfte! Hvis vi er trofaste, vil han og hans engler hjelpe oss.

Urokkelig tro blir styrket ved bønn. Deres inderlige bønner er viktige for ham. Tenk på profeten Joseph Smiths intense og følelsesladde bønner under sitt redselsfulle opphold i Liberty fengsel. Herren svarte med å forandre profetens perspektiv. Han sa: “Vit da, min sønn, at alle disse ting skal gi deg erfaring og være til ditt gode.”7

Hvis vi ber med et evig perspektiv, behøver vi ikke undres over om våre mest tårefylte og inderlige bønner blir hørt. Dette er et løfte Herren har gitt oss i kapittel 98 i Lære og pakter:

“Deres bønner har nådd inn i [Herrens] ører og er nedtegnet med dette segl og testamente – Herren har sverget og bestemt at de skal innvilges.

Derfor gir han dere dette løfte med en uforanderlig pakt at de skal oppfylles, og alle ting dere har vært plaget med, skal virke sammen til deres gode og til mitt navns herlighet, sier Herren.”8

Herren valgte sine sterkeste ord for å berolige oss! Segl! Testamente! Sverget! Bestemt! Uforanderlig pakt! Brødre og søstre, tro ham! Gud vil ta hensyn til deres oppriktige og inderlige bønner, og deres tro vil bli styrket.

For å utvikle varig tro trengs en varig beslutning om å betale full tiende. I starten krever det tro å betale tiende. Så utvikler tiendebetaleren så stor tro at det blir et dyrebart privilegium å betale tiende. Tiende har vært Guds lov helt siden oldtiden.9 Han ga et løfte til sine barn om at han ville åpne “himmelens luker … og øse ut velsignelser over [dem] i rikelig mål”.10 Ikke bare det, ved å betale tiende vil deres navn være innskrevet blant Guds folk, og dere vil bli beskyttet på “hevnens og oppbrenningens dag”.11

Hvorfor trenger vi en så robust tro? Fordi vanskelige tider kommer. I fremtiden vil det sjelden være enkelt eller populært å være en trofast siste-dagers-hellig. Vi vil alle bli satt på prøve. Apostelen Paulus advarte og sa at i de siste dager vil de som trofast følger Herren, “bli forfulgt”.12 Denne forfølgelsen kan enten knuge dere ned i forsagt svakhet eller motivere dere til å bli mer eksemplariske og tapre i hverdagen.

Hvordan dere takler livets prøvelser vil prege deres utvikling av tro. Styrke kommer av å huske at dere har en guddommelig natur, en arv av uendelig verdi. Herren har minnet dere, deres barn og deres barnebarn, om at dere er rettmessige arvinger, at dere har blitt holdt tilbake i himmelen for den tid og det sted dere skulle bli født, for å vokse og bli hans fanebærere og paktsfolk. Hvis dere vandrer på Herrens vei i rettferdighet, vil dere bli velsignet med å kunne fortsette i hans godhet og være et lys og en frelser for hans folk.13

Hver av dere brødre og søstre har tilgang til velsignelser gjennom Det hellige melkisedekske prestedømme. Disse velsignelsene kan forandre omstendigheter i deres liv med hensyn til helse, Den hellige ånds veiledning, forhold til andre og fremtidsutsikter. Dette prestedømmes kraft og myndighet har nøklene til alle åndelige velsignelser i Kirken.14 Men det mest bemerkelsesverdige er at Herren har sagt at han vil opprettholde disse velsignelsene ifølge sin vilje.15

De største av alle prestedømmets velsignelser gis i Herrens hellige templer. Trofasthet mot de pakter dere inngår der, vil kvalifisere dere og deres familie til det evige livs velsignelser.16

Dere vil ikke bare bli belønnet i det neste liv. Mange velsignelser vil bli dere til del i dette liv, sammen med deres barn og barnebarn. Dere trofaste hellige behøver ikke utkjempe livets kamper alene. Tenk på det! Herren erklærte: “Jeg vil gå i rette med din motpart, og dine barn vil jeg frelse.”17 Senere kom dette løftet til hans trofaste folk: “Jeg, Herren, ville utkjempe deres slag og deres barns slag og deres barnebarns, … inntil den tredje og fjerde generasjon.”18

Vår kjære president Thomas S. Monson har gitt oss sitt profetiske vitnesbyrd. Han sa: “Jeg vitner for dere at våre lovede velsignelser ikke kan måles. Selv om stormskyer kan samle seg, om regnet måtte øse ned over oss, vil vår kunnskap om evangeliet og vår kjærlighet til vår himmelske Fader og vår Frelser trøste og holde oss oppe og gi oss glede når vi vandrer rettskaffent og holder budene.”

President Monson fortsatte: “Mine kjære brødre og søstre, frykt ikke. Vær ved godt mot. Fremtiden er like lys som deres tro.”19

Etter president Monsons sterke erklæring tilføyer jeg min egen. Jeg bærer vitnesbyrd om at Gud er vår Fader. Jesus er Kristus. Hans Kirke er gjenopprettet på jorden. Hans sannhet, pakter og ordinanser gjør oss i stand til å overvinne frykt og møte fremtiden med tro! Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.