2010–2019
Se framtiden an med tro
April 2011


Se framtiden an med tro

Sanning, förbund och förrättningar gör det möjligt för oss att övervinna rädsla och oro och se framtiden an med tro.

Mina kära bröder och systrar, tack för ert stöd, inte bara genom handuppräckning utan också genom ert upplyftande tjänande i hemmet, i kyrkan och i samhället. Vi älskar att vara tillsammans med er och se er tillsammans med familj och vänner. Var ni än bor ser vi att ni arbetar för en bättre värld. Vi stöder er! Vi älskar er! Vi ber för er liksom ni ber för oss!

Vi föreställer oss hur ni sitter med era familjer framför tv:n eller datorn hemma hos er för att se på generalkonferensen. En uppmärksam mamma och pappa skickade en kopia av ett kort de tog under en konferens. De iakttog sin arton månader gamla sons reaktion när han kände igen talarens ansiktsdrag och röst. Barnet började kasta slängkyssar i riktning mot tv:n. Han ville komma närmare. Så hans omtänksamma äldre syster hissade snabbt upp sin lillebror på axlarna och gick närmare. Här är fotografiet.

Ja, den man ser på tv-rutan är jag, och barnen är våra barnbarn. Om några år är den här pojken en äldste, har fått sin begåvning i templet och är redo att gå ut som missionär. Senare kommer han att välja och beseglas till en evig livskamrat. Ser ni honom som make och far en dag, med egna barn? Och en dag kommer han ta avsked av sin farfar och morfar, med säker kunskap om att döden är en del av livet.

Det är sant. Vi lever för att dö, och vi dör för att få liv igen. Ur ett evigt perspektiv kan man bara dö i förtid om man inte är beredd att möta Gud.

Som apostlar och profeter intresserar vi oss inte bara för våra egna barn och barnbarn utan också för era — och för vart och ett av Guds barn. Allt framtiden har i beredskap för varje heligt Guds barn formas av dess föräldrar, släktingar, vänner och lärare. Så vår tro nu blir senare en del av våra efterkommandes tro.

Varje individ måste bana sig fram i en värld i oavbruten förändring, en värld av rivaliserande ideologier. Det ondas makter kommer alltid att ligga i strid med det godas makter. Satan försöker ständigt få oss att följa hans vägar och göra oss lika olyckliga som han själv är.1 Och livets normala risker som sjukdomar, skador och olyckshändelser kommer alltid att finnas.

Vi lever i en kaotisk tid. Jordbävningar och tsunamis vållar förödelse, statsmakter kollapsar, de ekonomiska påfrestningarna är svåra, familjen angrips och skilsmässofrekvensen ökar. Vi har all anledning till oro. Men vi behöver inte låta vår oro rubba vår tro. Vi kan bekämpa vår oro genom att stärka vår tro.

Börja med era barn. Ni föräldrar har det huvudsakliga ansvaret för att stärka deras tro. Låt dem få känna er tro, även när ni drabbas av svåra prövningar. Inrikta er tro på vår kärleksfulle himmelske Fader och på hans älskade Son, Herren Jesus Kristus. Undervisa om den tron med djup övertygelse. Undervisa varje dyrbar pojke eller flicka om att han eller hon är ett Guds barn, skapat till hans avbild, med ett heligt mål och med inneboende möjligheter. Var och en föds med svårigheter som ska övervinnas och med tro som ska utvecklas.2

Undervisa om tro på Guds frälsningsplan. Lär barnen att vår vistelse på jorden är en prövotid, en tid avsatt för att se om vi vill göra allt vad Herren befaller oss att göra.3

Undervisa om tro att hålla alla Guds bud därför att vi vet att de ges till välsignelse för hans barn och för att ge dem glädje.4 Förvarna dem om att de kommer att träffa personer som väljer vilka bud de ska hålla och vrakar andra, som de väljer att bryta mot. Jag kallar det här kafeteriasynen på lydnad. Vanan att välja och vraka fungerar inte. Den leder till olycka. För att förbereda sig för att möta Gud håller man alla hans bud. Det krävs tro för att lyda dem, och genom att man håller hans bud stärks den tron.

Lydnad ger Guds välsignelser möjlighet att flöda obehindrat. Han välsignar sina lydiga barn med frihet från slaveri och elände. Och han välsignar dem med mer ljus. Man lever till exempel efter Visdomsordet med insikt om att lydnad inte bara innebär frihet från missbruk och beroende utan också att det välsignar en med ytterligare visdom och stora skatter av kunskap.5

Undervisa om tro att veta att lydnad mot Guds bud ger både fysiskt och andligt beskydd. Och kom ihåg att Guds heliga änglar alltid finns till hands för att hjälpa oss. Herren har sagt: ”Jag skall gå framför ert ansikte. Jag skall vara på er högra sida och på er vänstra, och min Ande skall vara i era hjärtan och mina änglar runtomkring er för att upprätthålla er.”6 Vilket löfte! När vi är trofasta får vi hjälp av honom och hans änglar.

Orubblig tro görs än starkare genom bön. Dina innerliga böner betyder mycket för honom. Tänk på profeten Joseph Smiths innerliga böner under den fasansfulla tid då han satt inspärrad i fängelset i Liberty. Herren besvarade bönerna genom att förändra profetens perspektiv. Han sade: ”Vet, min son, att allt detta skall ge dig erfarenhet och tjäna dig till godo.”7

Om vi ber med ett evigt perspektiv i sikte behöver vi inte undra om våra tårfyllda och innerligaste böner blir hörda. Detta Herrens löfte står att läsa i kapitel 98 i Läran och förbunden:

”Era böner har gått in i Herren Sebaots öron och har upptecknats med detta sigill och vittnesmål: Herren har svurit och fastslagit att de skall uppfyllas.

Därför ger han er detta löfte med ett oåterkalleligt förbund att de skall uppfyllas, och alla era lidanden skall samverka till ert bästa och till mitt namns förhärligande, säger Herren.”8

Herren valde sina kraftfullaste ord för att inge oss ny tillförsikt! Sigill! Vittnesmål! Svurit! Fastslagit! Oåterkalleligt förbund! Bröder och systrar, tro på honom! Gud besvarar era uppriktiga och innerliga böner, och er tro kommer att stärkas.

Om man vill utveckla bestående tro är det väsentligt att man är fast besluten att betala ett fullt tionde. Till en början krävs det tro för att betala tiondet. Sedan utvecklar tiondebetalaren större tro tills tiondet blir en oskattbar förmån. Tiondet är en forntida Guds lag.9 Han lovade sina barn att han skulle ”öppna … himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över [dem] i rikt mått”.10 Och inte bara det, genom tiondet har du ditt namn inskrivet tillsammans med Guds folk och blir beskyddad på ”hämndens och förintelsens dag”.11

Varför behöver vi en sådan bärkraftig tro? Därför att svåra tider stundar. I framtiden kommer det sällan att vara lätt eller populärt att vara en trofast sista dagars helig. Var och en av oss kommer att prövas. Aposteln Paulus varnade och sade att i de sista dagarna kommer de som noggrant följer Herren ”att förföljas”.12 Den förföljelsen kan antingen kuva er till stillatigande svaghet eller motivera er att vara mer föredömliga och modiga i ert dagliga liv.

Hur du hanterar livets prövningar är del av din tros utveckling. Du får styrka när du minns att du har en gudomlig natur, ett arv av omätligt värde. Herren har påmint dig och dina barn och barnbarn om att ni är rättmätiga arvingar, att ni har sparats i himlen för er bestämda tid och plats där ni skulle födas, för att växa till och bli hans banerförare och förbundsfolk. När du vandrar på Herrens och rättfärdighetens stig får du välsignelsen att bli kvar i hans godhet och vara ett ljus och en frälsare för hans folk.13

Var och en av er bröder och systrar har tillgång till välsignelser som fås genom det heliga melkisedekska prästadömets makt. De här välsignelserna kan förändra era levnadsförhållanden när det gäller sådant som hälsa, att ledsagas av den Helige Anden, personliga relationer och framtida möjligheter. Prästadömets makt och myndighet innehar nycklarna till kyrkans alla andliga välsignelser.14 Och det underbara är att Herren har sagt att han kommer att ära dessa välsignelser enligt sin vilja.15

De största av prästadömets alla välsignelser ges i Herrens heliga tempel. Trohet mot förbund som ingås där berättigar dig och din familj till det eviga livets välsignelser.16

Din lön kommer inte bara i livet efter detta. Många välsignelser kommer i det här livet, bland dina barn och barnbarn. Ni trofasta heliga behöver inte utkämpa livets strider på egen hand. Tänk på det. Herren förkunnade: ”Jag skall själv strida mot dina motståndare, jag skall själv rädda dina barn.”17 Senare fick hans trofasta folk det här löftet: ”Jag, Herren, skulle utkämpa deras strider och deras barns strider och deras barnbarns … intill tredje och fjärde släktledet.”18

Vår älskade president Thomas S. Monson har gett oss sitt profetiska vittnesbörd. Han sade: ”Jag vittnar för er om att våra utlovade välsignelser är omätliga. Stormar må hopa sig, regn må ösa ner över oss, men vår kunskap om evangeliet och vår kärlek till vår himmelske Fader och vår Frälsare ska trösta och uppehålla oss och bringa glädje till våra hjärtan då vi vandrar rättrådigt och håller buden.”

President Monson fortsatte: ”Mina älskade bröder och systrar, var inte rädda. Var vid gott mod. Framtiden är lika strålande som er tro.”19

Till president Monsons kraftfulla förkunnelse lägger jag min egen. Jag vittnar om att Gud är vår Fader. Jesus är Kristus. Hans kyrka har återställts till jorden. Hans sanning, förbund och förrättningar gör det möjligt för oss att övervinna rädsla och oro och se framtiden an med tro. Det vittnar jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.

  1. Se 2 Nephi 2:27.

  2. Petrus undervisade om den här tanken när han uttryckte förhoppningen att ”ni … skall få del av gudomlig natur, sedan ni kommit undan det fördärv som på grund av begäret finns i världen” (2 Petr 1:4).

  3. Se Abraham 3:25.

  4. Se 2 Nephi 2:25.

  5. Se L&F 89:19; se också Jes 45:3.

  6. L&F 84:88.

  7. L&F 122:7. Ett annat exempel på ett förändrat perspektiv står att läsa i Psaltaren: ”Bevara min själ … min Gud, fräls din tjänare som förtröstar på dig. Var mig nådig, Herre, ty hela dagen ropar jag till dig … Jag vill tacka dig, Herre, min Gud, av hela mitt hjärta, och ära ditt namn i evighet” (Ps 86:2–3, 12).

  8. L&F 98:2–3.

  9. Tiondet nämns i åtta böcker i Gamla testamentet: Första Moseboken, Tredje Moseboken, Fjärde Moseboken, Femte Moseboken, Andra Krönikeboken, Nehemja, Amos och Malaki.

  10. Mal 3:10.

  11. L&F 85:3.

  12. 2 Tim 3:12.

  13. Se L&F 86:8–11.

  14. Se L&F 107:18.

  15. Se L&F 132:47, 59.

  16. Se Abraham 2:11.

  17. Jes 49:25; se också L&F 105:14.

  18. L&F 98:37.

  19. Thomas S. Monson, ”Var vid gott mod”, Liahona, maj 2009, s. 92.