2010–2019
Volgelingen van Christus
April 2011


Volgelingen van Christus

Volgelingen van Christus nemen de Heiland als voorbeeld om in het licht te wandelen.

Afgelopen oktober vergezelden mijn vrouw en ik ouderling Neil L. Andersen en zijn vrouw bij de eerste spadesteek voor een nieuwe tempel in Córdoba (Argentinië). Zoals gebruikelijk werd er na de ceremonie een persconferentie gehouden. Een journaliste, die geen lid van onze kerk was, zei dat het haar opviel hoe goed de mannen hun vrouw behandelden. Toen vroeg ze onverwachts: ‘Is dat echt of gemaakt?’ Ik weet zeker dat ze onder onze leden iets bijzonders zag en voelde. Ze zag misschien het verlangen van onze leden om Christus te volgen. Leden over de hele wereld hebben dit verlangen. Tegelijkertijd verlangen miljoenen mensen die niet tot deze kerk behoren ook Christus te volgen.

Mijn vrouw en ik waren onlangs onder de indruk van de mensen die we in Ghana en Nigeria zagen. De meesten waren geen lid van onze kerk. We waren blij dat ze verlangden Christus te volgen, wat bleek uit hun gesprekken, hun huizen, hun auto’s, hun muren en hun reclameborden. We hadden nog nooit zoveel christelijke kerken bij elkaar gezien.

Als heiligen der laatste dagen is het onze plicht om miljoenen van die mensen uit te nodigen om te zien wat onze kerk kan toevoegen aan al het goede dat zij al hebben. Mensen uit alle werelddelen, uit alle klimaten of culturen, kunnen er zelf achter komen dat de profeet Joseph Smith de Vader en de Zoon in een visioen heeft gezien. Ze kunnen te weten komen dat hemelse boodschappers het priesterschap hebben hersteld en dat het Boek van Mormon eveneens een testament aangaande Jezus Christus is. Henoch heeft gezegd: ‘Gerechtigheid zal Ik uit de hemel neerzenden; en waarheid zal Ik uit de aarde voortzenden om te getuigen van mijn Eniggeborene.’1

De Heiland heeft beloofd: ‘Wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.’2 Volgelingen van Christus nemen de Heiland als voorbeeld om in het licht te wandelen. Er zijn twee eigenschappen waaraan we kunnen zien in hoeverre we Hem volgen. Ten eerste zijn volgelingen van Christus liefdevolle mensen. Ten tweede sluiten volgelingen van Christus verbonden en leven die na.

Die eerste eigenschap, liefdevol zijn, is waarschijnlijk een van de dingen die de journaliste in Córdoba onder onze kerkleden waarnam. We volgen Christus omdat we Hem liefhebben. Als we de Verlosser uit liefde volgen, volgen wij zijn voorbeeld. Vanwege zijn liefde was de Heiland onder alle omstandigheden gehoorzaam aan de wil van de Vader. Onze Heiland was ook gehoorzaam toen Hij grote lichamelijke en geestelijke pijn moest ondergaan; zelfs toen Hij geslagen en bespot werd; zelfs toen zijn vijanden Hem martelden en zijn vrienden Hem in de steek lieten. Het zoenoffer, een uniek onderdeel van de zending van de Heiland, is de grootste uitdrukking van liefde. ‘De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door zijn striemen is ons genezing geworden.’3

Zoals Christus onder alle omstandigheden de Vader volgde, zo moeten wij zijn Zoon volgen. Als we dat doen, maakt het niet uit wat voor vervolging, verdriet, leed of ‘doorn in het vlees’4 we moeten doorstaan. We staan er niet alleen voor. Christus zal ons helpen. Door zijn tedere barmhartigheden kunnen we onder alle omstandigheden sterk worden.5

Als we Christus volgen moeten we wellicht dierbare zaken opgeven, net als de Moabitische Ruth. Als bekeerlinge liet ze uit liefde voor God en Noömi alles achter om haar godsdienst na te leven.6

Het kan ook betekenen dat we tegenspoed en verleidingen moeten weerstaan. De jonge Jozef werd als slaaf verkocht. Hij werd weggehaald bij alles wat hij liefhad. Later werd hij tot onzedelijkheid verleid. Hij weerstond de verleiding en zei: ‘Hoe zou ik dan dit grote kwaad doen en zondigen tegen God?’7 Zijn liefde voor God was sterker dan enige tegenspoed of verleiding.

Tegenwoordig hebben we over de hele wereld hedendaagse voorbeelden van Ruth en Jozef. Toen broeder Jimmy Olvera uit Guayaquil (Ecuador) zijn zendingsoproep kreeg, had het gezin daar veel moeite mee. De dag dat hij vertrok, kreeg hij te horen dat als hij de deur uitliep, hij geen familie meer zou hebben. Diepbedroefd liep hij de deur uit. Tijdens zijn zending vroeg zijn moeder hem of hij niet langer op zending kon blijven omdat ze zoveel zegeningen ontvingen. Tegenwoordig is broeder Olvera ringpatriarch.

Als we Christus waarlijk liefhebben, krijgen we de nodige kracht om Hem te volgen. De Heer heeft dat zelf laten zien toen Hij drie keer aan Petrus vroeg: ‘Hebt gij Mij lief?’ Nadat Petrus zijn liefde voor de Heer had bevestigd, vertelde de Heer hem over komende beproevingen die hij zou moeten doorstaan. En daarop volgde de aansporing: ‘Volg Mij.’ De vraag die de Heiland aan Petrus stelde, kan ons ook gesteld worden: ‘Hebt gij Mij lief’, gevolgd door de oproep om in actie te komen: ‘Volg Mij.’8

Liefde heeft grote invloed op onze pogingen om gehoorzaam te zijn. Liefde voor onze Heiland inspireert ons om zijn geboden te onderhouden. Ook liefde voor een moeder, vader of huwelijkspartner kan ons ertoe aanzetten om de beginselen van het evangelie na te leven. Uit de manier waarop we anderen behandelen, blijkt in hoeverre we de Heiland volgen.9 We tonen onze liefde voor Hem als we anderen helpen, als we in alle opzichten volledig eerlijk en rechtschapen zijn,10 en als we verbonden sluiten en die naleven.

De tweede eigenschap die volgelingen van Christus hebben, is dat zij net als Hij verbonden sluiten en naleven. Moroni heeft gezegd dat ‘het vergieten van het bloed van Christus, (…) in het verbond van de Vader tot vergeving van uw zonden dient, opdat gij heilig wordt, zonder smet.’11

De profeet Joseph Smith heeft gezegd dat er al voor de schepping van de aarde verbonden in de hemel werden gesloten.12 De profeten en patriarchen vanouds hebben verbonden gesloten.

De Heiland heeft ons zelf het voorbeeld gegeven. Hij heeft Zich laten dopen door iemand met de juiste bevoegdheid om alle rechtvaardigheid te vervullen. Door zijn doop getuigde de Heiland tot de Vader dat Hij al zijn geboden wilde onderhouden.13 Net als vroeger volgen wij ook Christus en sluiten we verbonden door middel van priesterschapsverordeningen.

Het sluiten van verbonden is iets dat miljoenen mensen die niet tot onze kerk behoren kunnen toevoegen aan de goede dingen die ze al hebben. Het sluiten van verbonden is een uiting van liefde. Het is een manier waarop we tegen Hem zeggen: ‘Ja, ik zal U volgen, omdat ik van U hou.’

Verbonden omvatten beloften ‘van het eeuwige leven.’14 Als we onze verbonden naleven, zullen alle dingen voor ons welzijn samenwerken.15 Ze moeten gesloten en nageleefd worden om de volledige beloften te ontvangen. Als we de Heiland liefhebben en onze verbonden gedenken, kunnen we ze beter naleven. Aan het avondmaal deelnemen is, een van de manieren om ze te gedenken.16 Een andere manier is om vaak naar de tempel te gaan. Ik herinner me een jong echtpaar in Zuid-Amerika dat uit elkaar wilde gaan omdat ze niet met elkaar konden opschieten. Een priesterschapsleider moedigde ze aan om naar de tempel te gaan en goed te luisteren naar de woorden en beloften van de verbonden die we daar sluiten. Dat deden ze en hun huwelijk werd gered. De kracht van onze verbonden is sterker dan welke problemen ook.

De leden die niet actief in het evangelie zijn, wil ik aanmoedigen om terug te komen. Geniet van de zegeningen die u ontvangt als u uw verbonden tijdens het avondmaal en in de tempel gedenkt en hernieuwt. Het is een uiting van liefde waaruit blijkt dat u bereid bent om een ware volgeling van Christus te zijn. Dan komt u in aanmerking voor alle beloofde zegeningen.

De mensen die geen lid van onze kerk zijn, wil ik aanmoedigen om hun geloof te oefenen, zich te bekeren en in aanmerking te komen voor het verbond van de doop in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Als u dat doet, laat u zien dat u onze hemelse Vader liefhebt en dat u bereid bent om Christus te volgen.

Ik getuig dat we gelukkiger zijn als we de leringen van het evangelie van Jezus Christus volgen. Als we ernaar streven om Hem te volgen, ontvangen we hemelse zegeningen. Ik weet dat zijn beloften vervuld worden als wij verbonden sluiten en naleven, en als wij ware volgelingen van Christus worden. Ik getuig van zijn grote liefde voor ieder van ons en ik doe dat ik in de naam van Jezus Christus. Amen.

  1. Mozes 7:62.

  2. Johannes 8:12.

  3. Jesaja 53:5.

  4. 2 2 Korintiërs 12:7.

  5. Zie 1 Nephi 1:20.

  6. Zie Ruth 1:16.

  7. Zie Genesis 39:7–9.

  8. Zie Johannes 21:15–19.

  9. Zie Johannes 13:35.

  10. Alma 27:27.

  11. Moroni 10:33.

  12. Zie Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), p. 45; zie ook Spencer W. Kimball, ‘Be Ye Therefore Perfect’ (toespraak tijdens een devotional op de University of Utah, 10 januari 1975: ‘We hebben geloften afgelegd, plechtige geloften; in de hemel voordat we op aarde kwamen (…) hebben we verbonden gesloten. (…) We hebben verbonden gesloten. We hebben ze gesloten voordat we onze positie hier op aarde aanvaardden.’

  13. Zie 2 Nephi 31:5–7.

  14. Abraham 2:11. Zie ook John A. Widtsoe, ‘Temple Worship’ (lezing, Assembly Hall, Salt Lake City, 12 oktober 1920), p. 10: ‘Het verbond verlevendigt de waarheid en zorgt ervoor dat iedereen die zijn kennis goed gebruikt de bijbehorende zegeningen ontvangt.’

  15. Zie Leer en Verbonden 90:24.

  16. Zie bijvoorbeeld, 3 Nephi 18:7–11.