2010–2019
Kristi efterföljare
April 2011


Kristi efterföljare

Kristi efterföljare formar sitt liv efter Kristus och vandrar i ljuset.

I oktober förra året följde min hustru och jag med äldste Neil L. Andersen och hans hustru till första spadtagsceremonin för ett nytt tempel i Córdoba i Argentina. Som vanligt följdes ceremonin av en presskonferens. En journalist som inte var medlem i kyrkan sade att hon hade lagt märke till hur väl männen behandlade sina hustrur. Sedan frågade hon helt oväntat: ”Är det äkta eller spelat?” Jag är säker på att hon kände något speciellt hos våra medlemmar. Hon kan ha märkt våra medlemmars önskan att följa Kristus. En sådan önskan har kyrkans medlemmar i hela världen. Samtidigt har miljontals som inte är medlemmar i kyrkan också en önskan att följa honom.

För inte så länge sedan imponerades min hustru och jag av människorna vi såg i Ghana och Nigeria. De flesta av dem tillhörde inte vår kyrka. Vi var glada att se hur deras önskan att följa Kristus tog sig många uttryck — i samtal i deras hem och under bilturer, på husväggar och på reklampelare. Och vi hade aldrig sett så många kristna kyrkor på rad förr.

Som sista dagars heliga är det vår plikt att inbjuda miljoner som dessa att komma och se vad vår kyrka har att ge dem förutom det goda de redan har. Vem som helst från vilken världsdel, natur eller kultur som helst kan själv få veta att profeten Joseph Smith såg Fadern och Sonen i en syn. Han eller hon kan få veta att himmelska budbärare återställde prästadömet och att Mormons bok är ännu ett Jesu Kristi testamente. Som Herren sade till Enok: ”Jag har sänt rättfärdighet ned från himlen, och sanning har jag bringat fram ur jorden för att bära vittnesbörd om min Enfödde.”1

Frälsaren har lovat: ”Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.”2 Kristi efterföljare formar sitt liv efter Kristus och vandrar i ljuset. Två egenskaper kan hjälpa oss avgöra hur väl vi följer honom. För det första är Kristi efterföljare kärleksfulla människor. För det andra ingår och håller Kristi efterföljare förbund.

Den första egenskapen, att vara kärleksfull, är troligen en sak som journalisten i Córdoba lade märke till hos våra medlemmar i kyrkan. Vi följer Kristus eftersom vi älskar honom. När vi följer Återlösaren av kärlek, följer vi hans eget exempel. Av kärlek lydde Frälsaren Faderns vilja under alla omständigheter. Vår Frälsare var lydig även när det innebar svår fysisk och känslomässig smärta, till och med när det innebar att han blev piskad och hånad, till och med när det innebar att hans fiender torterade honom, när hans vänner övergav honom. Försoningsoffret som är unikt för Frälsarens mission är det största uttrycket för kärlek någonsin. ”Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.”3

Så som Kristus följde Fadern under varje förhållande, bör vi följa hans Son. Om vi gör det spelar det ingen roll vilka förföljelser, vilket lidande, vilken sorg eller vilken ”törntagg i köttet”4 vi lider av. Vi är inte ensamma. Kristus hjälper oss. Hans milda barmhärtighet gör oss mäktiga under alla omständigheter.5

Att följa Kristus kan innebära att försaka många kära ting, som moabitiskan Rut gjorde. Som nyomvänd lämnade hon av kärlek till Gud och Noomi allt bakom sig för att leva enligt sin religion.6

Det kan också innebära att man behöver motstå motgångar och frestelser. När Josef var ung såldes han som slav. Han fördes bort från allt han älskade. Senare frestades han att vara okysk. Han motstod frestelsen och sade: ”Hur skulle jag då kunna göra så mycket ont och synda mot Gud?”7 Hans kärlek till Gud var starkare än någon motgång eller frestelse.

Idag har vi nutida Rut och Josef över hela världen. När broder Jimmy Olvera från Guayaquil i Ecuador fick sin missionskallelse hade hans familj mycket att kämpa med. Dagen han skulle åka fick han höra att om han gick ut genom dörren skulle han förlora sin familj. Med sorg i hjärtat gick han ut genom dörren. Medan han utförde sin mission bad hans mor honom att stanna längre på missionsfältet för att de fick så många välsignelser. I dag verkar broder Olvera som stavspatriark.

När vi verkligen älskar Kristus får vi den styrka som krävs för att följa honom. Herren själv visade oss detta när han frågade Petrus tre gånger: ”Älskar du mig?” När Petrus med ord hade bekräftat sin kärlek till Herren berättade Herren för Petrus om kommande svårigheter. Sedan kom uppmaningen: ”Följ mig.” Fräsarens fråga till Petrus kan också ställas till oss: ”Älskar du mig”, följt av en uppmaning till handling: ”Följ mig.”8

Kärleken i vårt hjärta har stor inverkan på vår strävan att vara lydiga. Kärleken till vår Frälsare inspirerar oss att hålla hans befallningar. Kärlek till en mor, far eller maka kan också inspirera oss till att följa evangeliets principer. Vårt sätt att behandla andra återspeglar hur väl vi följer vår Frälsare när det gäller att älska varandra.9 Vi visar vår kärlek till honom när vi stannar upp för att hjälpa andra, när vi är ”fullkomligt ärliga och uppriktiga i allt”,10 och när vi ingår och håller förbund.

Den andra egenskapen som utmärker Kristi efterföljare är att de ingår och håller förbund, som han gjorde. Moroni framhöll att ”utgjutelsen av Kristi blod … ingår i Faderns förbund till era synders förlåtelse, så att ni kan bli heliga och obefläckade”.11

Profeten Joseph Smith sade att till och med innan denna jord danades, ingicks det förbund i himlen.12 Forntida profeter och patriarker slöt förbund.

Frälsaren själv var ett föredöme. Han döptes för att uppfylla all rättfärdighet, av en som hade myndighet. Genom sitt dop vittnade Frälsaren för Fadern att han skulle vara lydig och hålla alla Faderns förbund.13 Liksom i forna dagar följer också vi Kristus och ingår förbund genom prästadömets förrättningar.

Att ingå förbund är något som miljontals människor som inte är medlemmar i vår kyrka kan bifoga till det mycket goda som de redan har. När vi ingår förbund visar vi vår kärlek. Det är ett sätt att säga till honom: ”Ja, jag ska följa dig eftersom jag älskar dig.”

Förbunden innehåller löften om evigt liv.14 Allting kommer att samverka till vårt bästa om vi kommer ihåg våra förbund.15 De måste ingås och hållas för att vi till fullo ska kunna ta del av löftena de ger. När vi älskar Frälsaren och kommer ihåg våra förbund får vi hjälp att hålla dem. Att ta del av sakramentet är ett sätt att minnas dem.16 Ett annat sätt är att ofta besöka templet. Jag minns ett ungt gift par i Sydamerika som önskade separera eftersom de inte kunde hålla sams. En prästadömsledare rådde dem att besöka templet och vara extra uppmärksamma på orden och löftena i de förbund som sluts där. De gjorde så, och det räddade deras äktenskap. Kraften i våra förbund är större än någon utmaning vi kan ställas inför.

Till de medlemmar som inte är aktiva inom evangeliet: Kom tillbaka! Känn välsignelsen av att minnas och förnya förbunden genom sakramentet och närvaro i templet. När ni gör det är det ett uttryck för er kärlek och visar en villighet att vara Kristi sanna efterföljare. Det gör er värdiga att ta emot alla utlovade välsignelser.

Till dem som inte är medlemmar i vår kyrka: Jag inbjuder er att utöva tro, omvända er och göra er värdiga att ta emot dopets förbund i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Genom att göra det visar ni er kärlek till vår himmelske Fader och er villighet att följa Kristus.

Jag vittnar om att vi blir gladare när vi följer lärdomarna i Jesu Kristi evangelium. När vi strävar efter att följa honom kommer himlens välsignelser till oss. Jag vet att hans löften infrias när vi ingår och håller förbund och blir Kristi sanna efterföljare. Jag vittnar om hans stora kärlek till var och en av oss och gör det i Jesu Kristi namn, amen.

  1. Se Mose 7:62.

  2. Joh 8:12.

  3. Jes 53:5.

  4. 2 Kor 12:7.

  5. Se 1 Nephi 1:20.

  6. Se Rut 1:16.

  7. Se 1 Mos 39:7–9.

  8. Se Joh 21:15–19.

  9. Se Joh 13:35.

  10. Alma 27:27.

  11. Moroni 10:33.

  12. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 42; se också Spencer W. Kimball, ”Be Ye Therefore Perfect” (tal hållet vid Salt Lake Institute of Religion, 10 jan 1975): ”Vi gav löften, högtidliga löften, i himlarna innan vi kom till jordelivet … Vi ingick förbund. Vi ingick dem innan vi tog emot vår ställning här på jorden.”

  13. Se 2 Nephi 31:5–7.

  14. Se Abraham 2:11. Se också John A. Widtsoe, ”Temple Worship” (lektion, Assembly Hall, Salt Lake City, 12 okt. 1920), s. 10: ”Förbundet ger liv åt sanningen och möjliggör de välsignelser som belönar alla som använder sin kunskap på rätt sätt.”

  15. Se L&F 90:24.

  16. Se till exempel 3 Nephi 18:7–11.