2010–2019
Velg evig liv
Oktober 2011


Velg evig liv

Deres evige fremtid vil ikke komme ved tilfeldigheter, men ved valg. Det er aldri for sent å begynne å velge evig liv!

For mange år siden, da jeg var på stranden med familien min, så jeg skilt og flagg som advarte mot en sterk strøm bort fra stranden og ut i det dype, urolige vannet. Den sterke strømmen, som var usynlig for mine utrente øyne, men lett å oppdage for livredderne i et vakttårn i nærheten, var en fare for alle som forlot strandens sikkerhet og gikk ut i vannet. Jeg rasjonaliserte: “Jeg er god til å svømme. Svømmingen vil bli god trening. Jeg vil være trygg på grunt vann.”

Idet jeg ignorerte advarslene og følte meg trygg på min egen dømmekraft, gikk jeg ut i vannet for å nyte et “forfriskende” bad. Etter en stund kikket jeg opp for å lokalisere min familie på stranden like ved, men stranden var ikke lenger like ved! Den bedragerske strømmen jeg hadde blitt advart mot, hadde fanget meg og trakk meg raskt bort fra min familie.

Først selvsikkert og deretter desperat, prøvde jeg å svømme mot stranden, men den uforsonlige strømmen dro meg stadig lenger ut i dypere, grovere sjø. Jeg ble utmattet og begynte å få vann i lungene. Drukning ble en reell mulighet. Tappet for energi ropte jeg til slutt desperat om hjelp.

Som ved et mirakel syntes en livredder øyeblikkelig å være ved min side. Jeg var ikke klar over at han hadde sett meg gå ut i vannet. Han visste at strømmen ville fange meg, og han visste hvor den ville føre meg. Han unngikk strømmen ved å svømme rundt og like bortenfor der jeg strevde, og så ventet han tålmodig til jeg ropte om hjelp. Jeg var for svak til å svømme til land alene, og jeg var og er fremdeles takknemlig for at han reddet meg. Uten hans hjelp ville jeg aldri ha kommet tilbake til min familie.

Den dagen gjorde jeg et dårlig valg som kunne ha medført alvorlige konsekvenser for meg og min familie. Når vi nå sammen skal overveie valgets gave, ber jeg om at Den hellige ånd vil hjelpe hver av oss å evaluere de valg vi gjør.

Vår kjære profet, president Thomas S. Monson, har sagt: “Jeg kan ikke understreke sterkt nok at avgjørelser bestemmer fremtiden. Man kan ikke ta evige avgjørelser uten evige konsekvenser.”1

Hver av dere er – som vi har fått lære på denne konferansen – en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre. Dere har en guddommelig natur og fremtid.2 I deres førjordiske liv lærte dere å elske sannhet. Dere gjorde riktige evige valg. Dere visste at her i jordelivet ville dere oppleve plager og motgang, sorg og lidelse, prøvelser og vanskeligheter for å hjelpe dere å vokse og utvikle dere. Dere visste også at dere kunne fortsette å gjøre gode valg, omvende dere fra dårlige valg og arve evig liv gjennom Jesu Kristi forsoning.

Hva forkynte profeten Lehi om valg? Han sa at vi er “fri til å velge frihet og evig liv gjennom alle menneskers store Mellommann, eller til å velge fangenskap og død ifølge djevelens fangenskap og makt”. Så sa han: “Dere skal se hen til den store Mellommann og lytte til hans store bud og være trofaste mot hans ord og velge evig liv”.3

Brødre og søstre, innebærer det vi velger å tenke, føle og gjøre, at dere og jeg velger evig liv?

Våre barnebarn lærer at når de gjør et valg, velger de også konsekvensene. Nylig nektet et av våre tre år gamle barnebarn å spise middagen sin. Hennes mor forklarte: “Det er snart leggetid. Hvis du velger å spise middag, velger du iskrem til dessert. Hvis du velger å ikke spise middag, velger du isteden å legge deg nå, uten iskrem.” Barnebarnet vårt vurderte sine to valg, og gjorde det så helt klart: “Jeg vil ha dette valget – å leke og spise bare iskrem og ikke legge meg.”

Brødre og søstre, ønsker vi at vi kan leke, spise bare iskrem, aldri legge oss og på et eller annet vis unngå konsekvenser som feilernæring og utmattelse?

I virkeligheten har vi bare to evige valg, hvert av dem med evige konsekvenser: Vi kan velge å følge verdens Frelser og dermed velge evig liv hos vår himmelske Fader, eller vi kan velge å følge verden og dermed velge å trekke oss bort fra vår himmelske Fader for evig.

Vi kan ikke velge både den sikkerhet som rettferdighet medfører, og farene ved verdslighet. Å vasse i eller sysle med verdslighet kan virke harmløst, men det samme gjorde mitt “forfriskende” bad!

I likhet med strømmen som kunne ha forandret min families liv, forsøker vår tids strømmer av verdslighet, villedende filosofier, falske læresetninger og florerende umoral å trekke oss bort og for evig skille oss fra vår familie og vår himmelske Fader.

Våre levende profeter, seere og åpenbarere både ser og forsøker å advare oss mot de ofte ubestemmelige, men farlige verdslige strømmene som truer oss. Kjærlig innbyr, oppmuntrer, underviser, påminner og advarer de oss. De vet at vår sikkerhet er avhengig av å velge å følge (1) den innsikt vi får gjennom daglig å studere Skriftene, grunne og be, (2) Den hellige ånds veiledning og (3) deres profetiske råd. De vet at vi bare kan finne sikkerhet og den største glede i og gjennom vår Frelser Jesus Kristus og ved å etterleve hans evangelium. Slik eldste Dallin H. Oaks nettopp sa, erklærte Frelseren: “Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.”4

Under motgang og lidelse i Russland i tiden etter Sovjet-perioden, valgte Anatoly og Svetlana Reshetnikov rettferdighet fremfor verdslighet. Da de sluttet seg til Kirken, ble de forfulgt. Han ble degradert fra sin stilling på jobben. Tappert tenkte de: “Nå har vi mer tid til å tjene Gud!” De fikk stadig trusler, men likevel valgte de å leve et evangeliesentrert liv. Eldste Anatoly Reshetnikov ble kalt som den første russiske områdesytti. Ved sine valg fortsetter bror og søster Reshetnikov å velge evig liv.

Alle møter motgang. Alle opplever fristelse. Vi har alle gjort feil. Det er aldri for vanskelig eller for sent å gjøre riktige valg. Omvendelse er et av disse avgjørende riktige valgene.

President Dieter F. Uchtdorf har sagt:

“Små feil og mindre avvik fra Jesu Kristi evangeliums lære kan medføre sørgelige konsekvenser i vårt liv. Det er derfor av avgjørende betydning at vi blir disiplinerte nok til å foreta tidlige og bestemte korreksjoner for å komme tilbake på rett spor, og ikke vente eller håpe at feilene på et eller annet vis vil korrigere seg selv.

Jo lenger vi utsetter korrigeringen, jo større blir den nødvendige endringen, og jo lenger tar det å komme tilbake på rett kurs – i den grad at en katastrofe kan true.”5

Frelserens barmhjertige armer er alltid utrakt mot oss alle.6 Hvis vi omvender oss oppriktig og fullstendig, kan vi få full tilgivelse for våre feil, og Frelseren vil ikke lenger huske våre synder.7

Når dere evaluerer deres valg og konsekvensene av dem, kan dere spørre:

  • Søker jeg guddommelig veiledning ved daglig å studere Skriftene, grunne og be, eller har jeg valgt å være så opptatt eller apatisk at jeg ikke tar meg tid til å studere Kristi ord, grunne på dem og samtale med min himmelske Fader?

  • Velger jeg å følge rådene fra Guds levende profeter, eller følger jeg verdens vis og andres motstridende meninger?

  • Søker jeg Den hellige ånds veiledning daglig ved hva jeg velger å tenke, føle og gjøre?

  • Gjør jeg stadig noe for å hjelpe, tjene eller redde andre?

Mine kjære brødre og søstre, deres evige fremtid vil ikke komme ved tilfeldigheter, men ved valg. Det er aldri for sent å begynne å velge evig liv!

Jeg bærer vitnesbyrd om at hver av oss, på grunn av vår himmelske Faders store plan for lykke, kan bli fullkommengjort gjennom Jesu Kristi forsoning. Sammen med vår familie kan vi få bo hos vår himmelske Fader for evig og motta en fylde av glede. Dette er mitt vitnesbyrd i Jesu Kristi navn. Amen.

  1. Thomas S. Monson, “Avgjørelser bestemmer fremtiden”, (Kirkens skoleverks temakveld for unge voksne, 6. nov. 2005), institute.lds.org.

  2. Se “Familien – En erklæring til verden”, Liahona, nov. 2010, 129.

  3. 2 Nephi 2:27, 28; uthevelse tilføyd.

  4. Johannes 14:6.

  5. Dieter F. Uchtdorf, “Bare noen få grader”, Liahona, mai 2008, 59.

  6. Se Alma 5:33.

  7. Se Lære og pakter 58:42.