2010–2019
Välj evigt liv
Oktober 2011


Välj evigt liv

Din eviga bestämmelse beror inte på slumpen utan på de val du gör.Det är aldrig för sent att börja välja evigt liv!

För flera år sedan var jag på stranden med min familj och såg skyltar och flaggor som varnade oss för en stark ström som ledde bort från stranden och ut i djupa virvelströmmar. Jag såg den inte med min otränade blick, men livräddare på tornet i närheten såg tydligt en kraftig ström som var farlig för den som lämnade strandens trygghet och gick ut i vattnet. Jag minns hur jag resonerade: ”Jag är bra på att simma. Det är bra träning. Inget kan hända så länge jag stannar på grunt vatten.”

Jag struntade i varningarna, litade på mitt eget omdöme och gick ut i vattnet för att njuta av en ”uppfriskande” simtur. Efter några minuter tittade jag upp för att se vad min familj gjorde på stranden i närheten, men stranden var inte så nära längre! Den lömska strömmen som jag blivit varnad för hade fått tag i mig och drog mig snabbt bort från min familj.

Full av självtillit började jag simma mot stranden, men jag blev snabbt desperat. Den skoningslösa strömmen drog mig allt längre ut mot djupare och farligare vatten. Jag blev utmattad och fick kallsupar. Jag kunde faktiskt drunkna. Jag hade inga krafter kvar och började till slut desperat ropa på hjälp.

Som genom ett under fanns en livräddare genast vid min sida. Jag visste inte att han hade sett mig gå ut i vattnet. Han visste att strömmen skulle fånga in mig och han visste vart den skulle föra mig. Han undvek strömmen, simmade runt den och lite bortom platsen där jag kämpade och väntade sedan tålmodigt på att jag skulle ropa på hjälp. Jag orkade inte simma själv till stranden så jag tog tacksamt emot hans hjälp. Utan hans hjälp hade jag aldrig ha tagit mig tillbaka till min familj.

Den dagen fattade jag ett dåligt beslut som kunde ha fått allvarliga följder för mig och min familj. När vi nu tillsammans reflekterar över valfrihetens gåva är det min bön att den Helige Anden ska hjälpa oss var och en att utvärdera våra val.

Vår älskade profet, president Thomas S. Monson, har sagt: ”Jag kan inte nog understryka att våra beslut avgör vår bestämmelse. Vi kan inte fatta eviga beslut utan att de får eviga konsekvenser.”1

Var och en av er — som vi har fått undervisning om under konferensen — är en älskad andeson eller andedotter till himmelska föräldrar. Vi har gudomliga egenskaper och en gudomlig bestämmelse.2 Under ert förjordiska liv lärde ni er att älska sanningen. Ni gjorde rätta eviga val. Ni visste att ni här under jordelivet skulle få möta smärta och motgångar, sorg och lidande, prövningar och svårigheter för att ni skulle kunna växa och utvecklas. Ni visste också att ni kunde fortsätta välja rätt, omvända er när ni valt fel och genom Jesu Kristi försoning ärva det eviga livet.

Vad lärde profeten Lehi oss om val? Han sade att vi är ”fria att välja frihet och evigt liv genom alla människors store Medlare, eller att välja fångenskap och död enligt djävulens fångenskap och makt”. Han vill också att vi ”ser till den store Medlaren och hörsammar hans viktiga befallningar och är trofasta mot hans ord och väljer evigt liv.3

Bröder och systrar, med avseende på vad vi väljer att tänka på, känna och göra; Väljer du och jag evigt liv?

Våra barnbarn får lära sig att när de väljer något så väljer de också följderna. För inte så länge sedan vägrade ett av våra treåriga barnbarn att äta middag. Hennes mor sade: ”Du ska snart gå och lägga dig. Om du väljer att äta middag väljer du också att äta glass till efterrätt. Om du väljer att inte äta middag väljer du också att gå och lägga dig på en gång, utan glass.” Vårt barnbarn funderade över de båda valen och sade sedan bestämt: ”Jag vill välja något annat — att leka och bara äta glass och inte gå och lägga mig.”

Bröder och systrar, vill vi leka, äta bara glass, aldrig gå och lägga oss och på något sätt undvika sådana naturliga följder som undernäring och utmattning?

Faktum är att vi bara har två eviga val, som båda har eviga följder: Vi kan välja att följa världens Frälsare och alltså välja evigt liv hos vår himmelske Fader, eller så kan vi välja att följa världen och alltså välja att avskilja oss från vår himmelske Fader för evigt.

Vi kan inte framgångsrikt välja både rättfärdighetens säkra hamn och världslighetens faror. Det kan kännas ofarligt att vada i världslighet, men det gjorde min ”uppfriskande” simtur också!

Liksom strömmen, som kunde ha förändrat min familjs framtid, kan dagens strömmar av världslighet, vilseledande filosofier, falska lärdomar och otyglade omoral dra oss bort och för evigt skilja oss från vår familj och vår himmelske Fader.

Våra levande profeter, siare och uppenbarare både ser och försöker varna oss för de ofta osynliga men farliga världsliga strömmar som hotar oss. De inbjuder, uppmuntrar, undervisar, påminner och varnar oss kärleksfullt. De vet att vår trygghet beror av att vi väljer att följa 1) insikterna vi får genom dagliga skriftstudier, begrundan och böner, 2) den Helige Andens vägledning och 3) deras profetiska råd. De vet att trygghet och bestående lycka bara kan fås i och genom vår Frälsare Jesus Kristus, när vi följer hans evangelium. Som äldste Dallin H. Oaks just sagt förkunnade Frälsaren: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”4

Under motgångar och lidande i Ryssland efter Sovjetunionens fall valde Anatolij och Svetlana Resjetnikov rättfärdighet istället för världslighet. När de blivit medlemmar i kyrkan förföljdes de. Han fick en lägre tjänst på arbetet. De tänkte tappert: ”Nåja, det ger oss mer tid till att tjäna Gud!” De utsattes för flera hot men valde ändå att leva ett evangelieinriktat liv. Äldste Anatolij Resjetnikov var den förste ryske områdessjuttion. Genom de val de gör fortsätter paret Resjetnikov att välja evigt liv.

Vi utsätts alla för motgångar. Vi blir alla frestade. Vi har alla gjort misstag. Det är aldrig för svårt eller för sent att börja välja rätt. Omvändelse är ett av de viktigaste valen vi måste göra.

President Dieter F. Uchtdorf har sagt:

”Små fel och mindre avvikelser från läran i Jesu Kristi evangelium kan få sorgliga konsekvenser för vårt liv. Därför är det av avgörande vikt att vi utövar tillräckligt med självdisciplin för att göra tidiga och avgörande korrigeringar för att komma tillbaka på rätt spår och inte vänta eller hoppas på att felstegen på något sätt rättas till av sig själva.

Ju längre vi väntar med att ställa allt tillrätta, desto större kommer de nödvändiga förändringarna att bli, och desto längre tid tar det att återvända till rätt kurs — kanske når vi punkten då en katastrof tornar upp sig.”5

Frälsarens barmhärtiga armar är alltid utsträckta mot var och en av oss.6 När vi uppriktigt och till fullo omvänder oss blir vi fullkomligt förlåtna för våra misstag och Frälsaren kommer inte längre ihåg våra synder.7

När du utvärderar dina val och deras följder kan du fråga dig själv:

  • Söker jag gudomlig vägledning genom dagliga skriftstudier, begrundan och böner, eller har jag valt att vara så sysselsatt eller apatisk att jag inte tar mig tid till att studera Kristi ord, begrunda dem och samtala med min himmelske Fader?

  • Väljer jag att följa råden från Guds levande profeter, eller följer jag världens sätt och andras motsatta åsikter?

  • Söker jag den Helige Andens vägledning dagligen i det jag väljer att tänka på, känna och göra?

  • Försöker jag hela tiden hjälpa, tjäna och hjälpa till att rädda andra?

Mina kära bröder och systrar, vår eviga bestämmelse beror inte på slumpen utan på våra val. Det är aldrig för sent att börja välja evigt liv!

Jag vittnar om att tack vare vår himmelske Faders stora lycksalighetsplan kan var och en av oss bli fullkomliggjord genom Jesu Kristi försoning. Vi kan tillsammans med vår familj leva hos vår himmelske Fader för evigt och få ta emot glädjens fullhet. Om dessa sanningar vittnar jag i Jesu Kristi namn, amen.

  1. Thomas S. Monson, ”Våra beslut avgör vår bestämmelse” (KUV:s brasafton för unga vuxna, 6 nov. 2005), se också institute.lds.org.

  2. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  3. 2 Nephi 2:27, 28; kursivering tillagd.

  4. Joh. 14:6.

  5. Dieter F. Uchtdorf, ”Det handlar om några få grader”, Liahona, maj 2008, s. 59.

  6. Se Alma 5:33.

  7. Se Läran och förbunden 58:42.