2010–2019
Pakter
Oktober 2011


Pakter

Når vi innser at vi er paktens barn, vet vi hvem vi er og hva Gud forventer av oss.

En uke etter at jeg nylig hadde fått i oppdrag å opprette den første staven i Moskva, Russland,1 deltok jeg på en distriktskonferanse i St. Petersburg. Mens jeg talte om min takknemlighet for tidlige misjonærer og lokale ledere som ga styrke til Kirken i Russland, nevnte jeg navnet Vyacheslav Efimov. Han var den første russiske konvertitt som ble misjonspresident. Han og hans hustru klarte seg utmerket i dette oppdraget. Ikke lenge etter at de hadde fullført sin misjon, og til vår store sorg, døde president Efimov brått.2 Han var bare 52 år gammel.

Mens jeg talte om dette pionerekteparet, følte jeg meg tilskyndet til å spørre forsamlingen om søster Efimov var tilstede. Langt bak i rommet reiste en kvinne seg. Jeg ba henne komme frem til mikrofonen. Ja, det var søster Galina Efimov. Hun talte med overbevisning og bar et sterkt vitnesbyrd om Herren, hans evangelium og hans gjenopprettede kirke. Hun og hennes mann hadde blitt beseglet i det hellige tempel. Hun sa de ville være sammen for evig. De var fortsatt misjonærledsagere, hun på denne siden av sløret og han på den andre.3 Med gledestårer takket hun Gud for hellige tempelpakter. Jeg gråt også, fullt klar over at den evige forening dette trofaste ekteparet var et eksempel på, var resultatet av å inngå, holde og respektere hellige pakter.

Et av de viktigste konseptene i åpenbart religion er en hellig pakt. På juridisk fagspråk betyr som regel en pakt en avtale mellom to eller flere parter. Men i religiøs sammenheng er en pakt adskillig mer betydningsfull. Det er et hellig løfte til Gud. Han stiller betingelsene. Hver enkelt må velge å godta disse betingelsene. Hvis man godtar paktens betingelser og adlyder Guds lov, mottar man de velsignelser som er forbundet med pakten. Vi vet at “når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet mot den lov den er betinget av”.4

Gjennom alle tidsaldre har Gud inngått pakter med sine barn.5 Hans pakter forekommer gjennom hele frelsesplanen, og er derfor en del av hans evangeliums fylde.6 Gud lovet for eksempel å sende en Frelser for sine barn,7 og til gjengjeld ba han om deres lydighet mot loven.8

I Bibelen leser vi om menn og kvinner i den gamle verden som ble identifisert som paktens barn. Hvilken pakt? “Den pakt som Gud gjorde med [deres] fedre, da han sa til Abraham: Og i din ætt skal alle jordens slekter velsignes.”9

I Mormons bok leser vi om folk i den nye verden som også ble identifisert som paktens barn.10 Den oppstandne Herre sa til dem: “Se, dere er barn av profetene og er av Israels hus. Og dere er av den pakt som Faderen inngikk med deres fedre da han sa til Abraham: Og i din ætt skal alle jordens slekter velsignes.”11

Frelseren forklarte viktigheten av deres identitet som paktens barn. Han sa: “Faderen har oppreist meg til dere først og … sendt meg for å velsigne dere ved å vende hver og en av dere bort fra deres synder, og dette fordi dere er paktens barn.”12

Pakten som Gud inngikk med Abraham13 og senere bekreftet overfor Isak14 og Jakob15, er av overjordisk betydning. Den inneholdt en rekke løfter, herunder:

  • Jesus Kristus skulle bli født gjennom Abrahams slektslinje.

  • Abraham skulle få mange etterkommere med rett til evig forøkelse og også med rett til å bære prestedømmet.

  • Abraham skulle bli far til mange nasjoner.

  • Bestemte landområder skulle være bebodd av hans etterkommere.

  • Alle jordens nasjoner skulle bli velsignet ved hans ætt.16

  • Og denne pakten skulle gjelde for evig – gjennom “tusen slekter”.17

Noen av disse løftene har blitt oppfylt, mens andre fortsatt venter. Jeg siterer fra en tidlig profeti i Mormons bok: “Vår far [Lehi har] ikke bare talt om vår ætt, men også om hele Israels hus og har henvist til pakten som skulle oppfylles i de siste dager, en pakt Herren inngikk med vår far Abraham.”18 Er ikke dette fantastisk? Omkring 600 år før Jesus ble født i Betlehem visste profetene at Abrahams pakt til slutt ville bli oppfylt i de siste dager.

For å legge til rette for dette løftet viste Herren seg i disse siste dager for å fornye pakten med Abraham. Til profeten Joseph Smith erklærte Mesteren:

“Abraham mottok løfter om sin ætt og om sine lenders frukt – fra hvis lender du er, … min tjener Joseph …

Dette løfte er også deres fordi dere er av Abraham.”19

I og med denne fornyelse har vi, som de i fordums tid, mottatt det hellige prestedømme og det evige evangelium. Vi er berettiget til å motta evangeliets fylde, nyte prestedømmets velsignelser og kvalifisere oss til Guds største velsignelse – nemlig evig liv.20

Noen av oss er Abrahams bokstavelige ætt, mens andre blir tatt opp i hans familie ved adopsjon. Herren gjør ingen forskjell.21 Sammen mottar vi disse lovede velsignelser – hvis vi søker Herren og adlyder hans bud.22 Men hvis ikke, mister vi paktens velsignelser.23 For å hjelpe oss tilveiebringer hans kirke patriarkalske velsignelser for å gi hver mottaker et perspektiv på sin fremtid, så vel som en tilknytning til fortiden, herunder en angivelse av slektslinje tilbake til Abraham, Isak og Jakob.24

Brødre i pakten er berettiget til å kvalifisere seg til prestedømmets ed og pakt.25 Hvis dere er “trofaste og mottar disse to prestedømmer … og foredler [deres] kall, er [dere] helliggjort av Ånden til fornyelse av [deres] legemer.”26 Dette er ikke alt. Menn som verdig mottar prestedømmet, mottar vår Herre Jesus Kristus, og de som mottar Herren, mottar Gud Faderen.27 Og de som mottar Faderen, mottar alt som han har.28 Ufattelige velsignelser strømmer fra denne ed og pakt til verdige menn, kvinner og barn i hele verden.

Det er vårt ansvar å bidra til å oppfylle Abrahams pakt. Vi er de etterkommere som er forutordinert og beredt til å velsigne alle verdens folk.29 Derfor er misjonærarbeid en av prestedømmets plikter. Etter 4000 år med forventning og forberedelse, er dette den utpekte tid hvor evangeliet skal bringes ut til jordens slekter. Dette er tiden for Israels lovede innsamling. Og vi får delta! Er ikke det spennende? Herren stoler på oss og våre sønner – og han er dypt takknemlig for våre døtre – som verdig virker som misjonærer i denne store tid for Israels innsamling.

Mormons bok er et håndgripelig tegn på at Herren har begynt å samle sine barn av paktens Israel.30 Denne boken, skrevet for vår tid, erklærer at en av dens hensikter er at vi kan “vite at pakten som Faderen har inngått med Israels barn, … allerede begynner å gå i oppfyllelse. … For se, Herren vil huske sin pakt som han har inngått med sitt folk av Israels hus.”31

Herren har virkelig ikke glemt! Han har velsignet oss og andre over hele verden med Mormons bok. En av dens hensikter er “å overbevise jøde og hedning om at Jesus er Kristus”.32 Den hjelper oss å inngå pakter med Gud. Den oppfordrer oss til å minnes ham og lære hans elskede Sønn å kjenne. Den er et annet testamente om Jesus Kristus.

Paktens barn har rett til å motta hans lære og kjenne frelsesplanen. De benytter seg av denne retten ved å inngå pakter av hellig betydning. Brigham Young har sagt: “Alle siste-dagers-hellige inngår i den nye og evige pakt når de kommer inn i denne kirke. … De inngår i den nye og evige pakt for å oppholde Guds rike.”33 De holder pakten ved å adlyde hans bud.

I dåpen inngår vi en pakt om å tjene Herren og holde hans bud.34 Når vi tar del i nadverden, fornyer vi denne pakten og erklærer vår villighet til å påta oss Jesu Kristi navn. Dermed blir vi adoptert som hans sønner og døtre og blir kjent som brødre og søstre. Han er far til vårt nye liv.35 Til slutt, i det hellige tempel, kan vi bli medarvinger til velsignelsene av en evig familie, slik det en gang ble lovet Abraham, Isak og Jakob og deres etterkommere.36 Derfor er celestialt ekteskap opphøyelsens pakt.

Når vi innser at vi er paktens barn, vet vi hvem vi er og hva Gud forventer av oss.37 Hans lov er skrevet i vårt hjerte.38 Han er vår Gud, og vi er hans folk.39 Paktens trofaste barn forblir standhaftige selv om de møter motgang. Når denne læren er plantet dypt i vårt hjerte, blir til og med dødens brodd lindret og vår åndelige utholdenhet styrket.

Den største kompliment vi kan få her i dette liv, er å være kjent som en som holder pakter. En som holder pakter, vil få sin belønning både her og siden. Skriftene erklærer at “dere [skulle] tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger. For se, de blir velsignet i alle ting, … og hvis de holder trofast ut til enden, blir de mottatt i himmelen for å bo med Gud i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt.”40

Gud lever. Jesus er Kristus. Hans kirke er gjenopprettet for å velsigne alle mennesker. President Thomas S. Monson er hans profet i dag. Og vi, som paktens trofaste barn, vil bli velsignet nå og for evig. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

  1. Moskva Russland stav ble opprettet søndag 5. juni 2011.

  2. Vyacheslav Efimov var president for Russland Jekaterinburg misjon fra 1995 til 1998. Han døde 25. februar 2000.

  3. Se Lære og pakter 138:57.

  4. Lære og pakter 130:21.

  5. Etter den store flommen sa han for eksempel at “buen kommer til syne i skyen, da vil jeg komme i hu min pakt mellom meg og dere, … og vannet skal aldri mer bli en flom som ødelegger alt kjød” (1 Mosebok 9:14–15, fotnote 15b; fra Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 9:20).

  6. Se Lære og pakter 66:2; 133:57.

  7. Se Johannes 3:16.

  8. Se Abraham 3:25.

  9. Apostlenes gjerninger 3:25.

  10. Se 3 Nephi 20:26.

  11. 3 Nephi 20:25.

  12. 3 Nephi 20:26.

  13. Se 1 Mosebok 17:1–10, 19; 3 Mosebok 26:42; Apostlenes gjerninger 3:25; Bible Dictionary, “Abraham, Covenant of”.

  14. Se 1 Mosebok 26:1–5, 24.

  15. Se 1 Mosebok 28:1–4, 10–14; 35:9–13; 48:3–4.

  16. Se henvisningene ovenfor i note 13–15.

  17. 5 Mosebok 7:9; 1 Krønikebok 16:15; Salmene 105:8.

  18. 1 Nephi 15:18; uthevelse tilføyd.

  19. Lære og pakter 132:30–31. Herren fortalte også profeten Joseph Smith: “Som jeg sa til Abraham angående jordens slekter, slik sier jeg også til min tjener Joseph: I deg og din ætt skal jordens slekter velsignes” (Lære og pakter 124:58).

  20. Se Lære og pakter 14:7.

  21. Se Apostlenes gjerninger 10:34–35.

  22. Se 2 Mosebok 19:5.

  23. Skriftene erklærer at “jeg, Herren, er forpliktet når dere gjør som jeg sier, men når dere ikke gjør som jeg sier, har dere intet løfte” (Lære og pakter 82:10).

  24. 21. september 1823 ble dette paktskonseptet første gang åpenbart til profeten Joseph Smith. Engelen Moroni erklærte at profeten Elijah ville komme som et himmelsk sendebud for å plante i barnas hjerter kunnskap om de løfter som en gang ble gitt fedrene i Israels hus (se Lære og pakter 2:1–3).

  25. Se Lære og pakter 84:33–34, 39–40.

  26. Lære og pakter 84:33.

  27. Se Lære og pakter 84:35, 37.

  28. Se Lære og pakter 84:38.

  29. Se Alma 13:1–9.

  30. Se 3 Nephi 29.

  31. 3 Nephi 29:1, 3.

  32. Tittelsiden i Mormons bok: Et annet testamente om Jesus Kristus.

  33. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Brigham Young (1997), 62.

  34. Se Lære og pakter 20:37.

  35. “Vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus, vi forkynner om Kristus, vi profeterer om Kristus, … så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder” (2 Nephi 25:26).

  36. Se Galaterne 3:29; Lære og pakter 86:8–11.

  37. Dette konseptet vedrører oss: “Mange generasjoner etter at Messias har åpenbart seg i et legeme for menneskenes barn, da skal fylden av Messias’ evangelium komme til hedningefolkene, og fra hedningefolkene til levningen av vår ætt. Og på den dag skal levningen av vår ætt vite at de er av Israels hus og at de er Herrens pakts folk. Da skal de også vite og komme til kunnskap om sine forfedre, og også få kunnskap om sin Forløsers evangelium som ble forkynt til deres fedre av ham. Derfor skal de komme til kunnskap om sin Forløser og om sannheten i hans lære, så de kan vite hvordan de kan komme til ham og bli frelst” (1 Nephi 15:13–14).

  38. Se Jesaja 55:3; Jeremia 31:33; Romerne 2:15; 2 Korinterbrev 3:2–3; Hebreerne 10:16.

  39. Se Salmene 95:7; 100:3; Jeremia 24:7; 31:33; 32:38; Esekiel 11:20; 37:23, 27; Sakarja 8:8; 2 Korinterbrev 6:16; Hebreerne 8:10.

  40. Mosiah 2:41.