2010-2019
Elsk hendes mor
Oktober 2011


Elsk hendes mor

Hvordan kan en far opdrage en glad og veltilpasset datter i vore dages stadig mere forgiftede verden? Svaret har vi fået af Herrens profeter.

Ingen ord kan beskrive den hellige begivenhed, hvor en nybagt far holder sin spæde datter i sine arme for den første gang. Denne sommer er tre af vore sønner blevet nybagte fædre til piger. Da jeg iagttog vores barske, stærke søn, Jon, der spiller rugby, mens han holdt sin første datter i sine arme, så han på hende med en ærbødig ømhed og så hen på mig med et udtryk, der syntes at sige: »Hvordan opdrager jeg en pige?«

Denne morgen vil jeg gerne tale til vore sønner og til alle fædre. Hvordan kan en far opdrage en glad og veltilpasset datter i vore dages stadig mere forgiftede verden? Svaret har vi fået af Herrens profeter. Det er et enkelt svar, og det er sandt: »Det vigtigste, en far kan gøre for sin datter, er at elske hendes mor.«1 Måden, I elsker hendes mor på, underviser jeres datter i ømhed, loyalitet, respekt, medfølelse og hengivenhed. Af jeres eksempel vil hun lære, hvad hun kan forvente af de unge mænd og hvilke kvaliteter hun skal søge efter i sin kommende ægtefælle. Ved den måde, I elsker og ærer jeres hustru på, kan I vise jeres datter, at hun aldrig skal lade sig nøje med mindre. Jeres eksempel underviser jeres datter i at værdsætte kvindelighed. I viser hende, at hun er datter af vor himmelske Fader, der elsker hende.

Elsk hendes mor så højt, at jeres ægteskab er celestialt. Et tempelægteskab for tid og al evighed er jeres største indsats og højeste prioritet værd. Det var først, da Nefi havde færdiggjort templet ude i ødemarken, at han sagde: »Og … vi levede på lykkelig vis.«2 »Lykkelig vis« findes i templet. Det er at holde pagten. Lad ikke nogen indflydelse komme ind i jeres liv eller hjem, som kan forårsage, at I går på kompromis med jeres pagter eller forpligtelse over for jeres hustru og familie.

I Unge Piger hjælper vi jeres datter med at forstå hendes identitet som Guds datter og vigtigheden af at forblive dydig og værdig til at modtage templets velsignelser og velsignelserne ved et tempelægteskab. Vi underviser jeres datter i vigtigheden af at indgå og holde hellige pagter. Vi underviser hende i at forpligte sig til nu at leve på en måde, så hun altid kan være værdig til at komme ind i templet og ikke lade noget forsinke, distrahere eller diskvalificere hende fra dette mål. Jeres eksempel, som hendes far, taler højere end vores vigtige ord. Unge piger bekymrer sig for deres fædre. Mange udtrykker, at deres største ønske er at blive forenet evigt som familie. De ønsker, at I er der, når de tager til templet eller bliver viet i templet. Hold jer tæt til jeres datter og hjælp hende med at forberede sig og forblive værdig til templet. Når hun bliver 12 år, så tag hende med til templet så ofte som muligt for at udføre dåb for jeres forfædre og andre. Hun vil påskønne disse minder for evigt.

Vore dages populære kultur forsøger at nedbryde og skænde jeres evige rolle som patriark og far og begrænse jeres vigtigste ansvar. Det er blevet jer givet »i henhold til den guddommelige plan« og som fædre »skal [I lede jeres] familie i kærlighed og retskaffenhed og har ansvaret for at sørge for livets fornødenheder samt beskytte [jeres] familier.«3

Fædre, I er beskyttere af jeres hjem, jeres hustru og jeres børn. I dag »er det ikke nemt at beskytte sin familie mod den ondes indtrængen i deres sind og ånd … Disse indflydelser kan og flyder frit i hjemmet. Satan er meget klog. Han slår ikke døren ind.«4

I skal være dydens vogtere. »En præstedømmebærer er dydig. Dydig opførsel vil sige, at jeres tanker og handlinger er rene … Dyd er … et guddommeligt karaktertræk … Det er beslægtet med hellighed.«5 Unge Pigers værdinormer er kristuslignende egenskaber, som omfatter værdinormen dyd. Vi kalder jer nu til at tilslutte jer os i at føre verden tilbage til dyd. For at gøre dette »må [I] bestandigt øve dyd og hellighed«6 ved at fjerne alt fra jeres tilværelse, der er ondt og ikke i overensstemmelse med en, der bærer Guds hellige præstedømme. »Lad dyd uophørligt pryde [jeres] tanker, da skal [jeres] selvtillid vokse sig stærk i Guds nærhed, og … Helligånden skal være [jeres] stadige ledsager.«7 Så vær opmærksomme på, hvad I ser i medierne eller på tryk. Jeres personlige dyd skal være et eksempel for jeres døtre, og også jeres sønner, på hvad sand styrke og moralsk mod er. Ved at være dydens vogter i jeres eget liv, i jeres hjem og i jeres børns tilværelse viser I jeres hustru og døtre, hvad sand kærlighed virkelig er. Jeres personlige renhed vil give jer styrke.

I er jeres døtres værge i mere end lovens betydning. Vær til stede i jeres døtres tilværelse. Lad hende vide, hvad jeres standarder, forventninger, håb og drømme er for hendes fremgang og lykke. Interview hende, lær hendes venner at kende og, når den tid kommer, hendes kærester. Hjælp hende med at forstå vigtigheden af uddannelse. Hjælp hende med at forstå, at princippet om sømmelighed er en beskyttelse. Hjælp hende med at vælge musik og medier, der indbyder Ånden og er i overensstemmelse med hendes guddommelige identitet. Vær en aktiv del af hendes tilværelse. Og hvis hun, i sine teenageår, ikke kommer hjem til tiden fra en date, så hent hende. Hun vil gøre modstand og fortælle, at I har ødelagt hendes sociale liv, men hun vil inderst inde vide, at I elsker hende nok til at være hendes beskytter.

I er ikke ordinære mænd. På grund af jeres tapperhed i det førjordiske rige kvalificerede I jer til at blive ledere og til at besidde præstedømmets kraft. Der udviste I »stor tro og gode gerninger«, og I er her nu for at gøre det samme.8 Jeres præstedømme gør jer til noget særligt.

I løbet af nogle få uger vil vore tre sønner give deres døtre et navn og en velsignelse. Jeg håber, at dette bliver den første af mange præstedømmevelsignelser, som de modtager fra deres fædre, for i den verden, hvori de vokser op, vil de få brug for disse velsignelser. Jeres datter vil påskønne præstedømmet og beslutte i sit hjerte, at det er det, som hun ønsker i sit kommende hjem og familie. Husk altid, »at præstedømmets rettigheder er uadskilligt forbundet med himlens kræfter« og kan kun »beherskes … efter retfærdighedens principper«.9

Fædre, I er jeres datters helt. Min far var min helt. Jeg plejede hver aften at vente på ham på trapperne op til vores hus. Han tog mig op og svingede mig rundt og satte mig ned på sine store sko, og så dansede han mig ind i huset. Jeg elskede den udfordring, det var at forsøge at følge hans trin. Det gør jeg stadigvæk.

Vidste I, at jeres vidnesbyrd har en stærk indflydelse på jeres døtre? Jeg ved, at min far havde et vidnesbyrd. Jeg ved, at han elskede Herren. Og fordi min far elskede Herren, elskede jeg ham også. Jeg vidste, at han holdt af enkerne, fordi han brugte sin ferie på at male huset for enken, der boede inde ved siden af. Jeg syntes, det var den bedste ferie, vores familie nogensinde havde haft, fordi han lærte mig at male! I vil velsigne jeres døtres tilværelse i de kommende år, hvis I altid ser efter muligheder for at være sammen med hende og bære jeres vidnesbyrd for hende.

I Mormons Bog blev Abish omvendt af sin fars vidnesbyrd om hans bemærkelsesværdige syn. I mange år efter bevarede hun sit vidnesbyrd i sit hjerte og levede retskaffent i et meget ugudeligt samfund. Så kom tidspunktet, hvor hun ikke længere kunne være tavs, og hun løb fra hus til hus for at bære sit vidnesbyrd og fortælle om de mirakler, hun havde været vidne til i kongens gård. Styrken af Abishs omvendelse og vidnesbyrd var redskabet, som ændrede et helt samfund. Folket havde hørt hende bære vidnesbyrd og blev et folk, der »blev omvendt til Herren [og] faldt aldrig fra«, og deres sønner blev de unge krigere!10

Som der står i salmen: »Vågn op, o, I Guds mænd!«11 Dette er et kald til jer, I mænd, som bærer Guds hellige præstedømme. Må der blive sagt om jer, som der blev sagt om hærføreren Moroni:

»Han var en stærk og en mægtig mand … en mand med en fuldkommen forståelse … en mand, der var fast i troen på Kristus …

Hvis alle mennesker havde været og var og altid ville være ligesom Moroni, se, så ville selve helvedes magter være blevet rystet for evigt … Djævelen ville aldrig få magt over menneskenes børns hjerte.«12

Brødre, fædre og unge mænd: »Vær loyal mod det guddommelige i jer.«13

Så hvordan opdrager man en pige? Elsk hendes mor. Før jeres familie til templet, vær dydens vogtere og højn jeres præstedømme. Fædre, I er blevet betroet vor himmelske Faders guddommelige døtre. De er dydige og udvalgte. Det er min bøn, at I vil våge over dem, styrke dem, udvise dydig opførsel og lære dem at følge i hvert eneste af Frelserens fodspor – for han lever! I Jesu Kristi navn. Amen.

  1. Præsident David O. McKay citerede ofte denne udtalelse af Theodore Hesburgh, i »Quotable Quotes«, Reader’s Digest, jan. 1963, s. 25; se også Richard Evans’ Quote Book, 1971, s. 11.

  2. 2 Ne 5:27.

  3. »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  4. A. Theodore Tuttle, »The Role of Fathers«, Ensign, jan. 1974, s. 67.

  5. Ezra Taft Benson, »Mesterens guddommelige karaktertræk«, Stjernen, jan. 1987, s. 37.

  6. L&P 46:33.

  7. L&P 121:45, 46.

  8. Alma 13:3; se også v. 2.

  9. L&P 121:36.

  10. Alma 23:6; se også Alma 19:16-17; 53:10-22.

  11. »Vågn op, o, I Guds mænd«, Hymns, nr. 323.

  12. Alma 48:11, 13, 17.

  13. I Harold B. Lee, »Be Loyal to the Royal within You«, i Speeches of the Year: BYU Devotional and Ten-Stake Fireside Addresses 1973, 1974, s. 100.