2010-2019
Den fuldendte kærlighed fordriver frygten
Oktober 2011


Den fuldendte kærlighed fordriver frygten

Hvis I vil tage imod opfordringen til at fortælle om jeres tro og følelser omkring Jesu Kristi gengivne evangelium, vil en ånd af kærlighed og mod være jeres konstante ledsager.

Præsident Monson, vi er begejstrede over de spændende nyheder om flere nye templer. Det var især spændende for mine mange, mange slægtninge i staten Wyoming.

Hver gang der bygges et nyt tempel, gør Kirken noget verden over: Vi holder åbent hus, som er en ganske almindelig tradition i USA og Canada. I ugerne forud for indvielsen af et nyt tempel åbner vi dørene op og inviterer lokale administrative og religiøse ledere, medlemmer af Kirken og personer af anden tro til at komme og tage en tur rundt i det nye tempel.

Dette er dejlige begivenheder, som gør, at mennesker, som ikke kender så meget til Kirken, lærer lidt mere om den. Næsten alle, som besøger et nyt tempel, forundres over skønheden ved det både ude og inde. De bliver imponerede af håndværket og alle de små detaljer, der præger alt i templet. Desuden føler mange af de besøgende noget særligt, når de bliver vist rundt i det uindviede tempel. Dette er vanlig respons fra de besøgende, når vi holder åbent hus, men det er ikke den mest almindelige respons. Det, der imponerer flere besøgende end noget andet, er de medlemmer af Kirken, som de møder, ved vores åbent hus-arrangementer. De går derfra med et varigt godt indtryk af deres værter, de sidste dages hellige.

Kirken er mere end nogensinde genstand for større opmærksomhed verden over. Mediefolk skriver eller taler om Kirken hver dag og beretter om dens mange aktiviteter. Mange af de mest prominente medier i USA omtaler jævnligt Kirken eller dens medlemmer. Denne debat finder også sted i resten af verden.

Kirken tiltrækker også opmærksomhed på internettet, der, som I ved, har ændret drastisk ved den måde, som mennesker deler information på. På alle tider af dagen over hele verden bliver Kirken og dens lære drøftet på internettet, på blogs og sociale netværk af mennesker, som aldrig har skrevet for aviser eller tidsskrifter. De laver videoer og lægger dem på nettet. Det er ganske almindelige mennesker – både folk af vores tro og andre trosretningner – som taler om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Ændringer i måden vi kommunikerer på forklarer, hvorfor vi »mormoner« er mere synlige end nogensinde. Men Kirken vokser og går fremad hele tiden. Flere mennesker er naboer til eller venner med medlemmer af Kirken, og der synes at være flere prominente medlemmer af Kirken i det offentlige, forretningsverdenen, underholdningsbranchen, undervisningssektoren og mange andre steder. Selv folk, der ikke er medlem af Kirken, har bemærket dette, og de undrer sig over, hvad det skyldes. Det er vidunderligt, at så mange nu er opmærksomme på Kirken og de sidste dages hellige.

Selvom Kirken bliver stadig mere synlig, er der stadig mange mennesker, som ikke forstår den. Nogle har lært at være mistænksomme over for Kirken og tror på negative udbredte forestillinger om Kirken, uden at stille spørgsmål ved kilden til eller rigtigheden af disse. Der er også en del misforståelser og forvirring omkring, hvad Kirken er, og hvad den står for. Sådan har det været lige fra profeten Joseph Smiths tid.

Joseph Smith skrev delvis sin historie »for at bringe offentligheden ud af vildfarelse og gøre alle, som søger efter sandheden, bekendt med kendsgerningerne« (JS-H 1:1). Det er sandt, at der altid vil være dem, som vil forpurre sandheden og bevidst forsøge at forvrænge Kirkens lære. Men størstedelen af dem, der har spørgsmål om Kirken, ønsker ganske enkelt at forstå. Det er oprigtige mennesker, der nærer en ægte nysgerrighed omkring os.

Den øgede synlighed og omtale af Kirken udgør oplagte muligheder for os som medlemmer. Vi kan bidrage til at »bringe offentligheden ud af vildfarelse« og korrigere fejlinformationer, når vi portrætteres som noget, vi ikke er. Vigtigere er det dog, at vi kan fortælle, hvem vi er.

Der er en række ting, vi kan gøre – eller som I kan gøre – for at øge forståelsen for Kirken. Hvis vi gør dette i samme ånd, og hvis vi opfører os på samme måde, som vi gør ved åbent hus-arrangementer, vil vore venner og naboer forstå os bedre. Deres mistro vil svinde bort, de negative forestillinger fordufte, og de vil begynde at forstå, hvad Kirken virkelig er.

Lad mig komme med et par forslag til, hvad vi kan gøre.

For det første må vi være ligefremme i vore udtalelser om Jesus Kristus. Vi ønsker, at andre skal vide, at vi tror på, at han er den helt centrale figur i menneskehedens historie. Hans liv og lærdomme er selve kernen i Bibelen og andre bøger, som vi anser for hellig skrift. Det Gamle Testamente lægger op til Kristi jordiske tjenestegerning. Det Nye Testamente beskriver hans jordiske tjenestegerning. Mormons Bog udgør endnu et vidnesbyrd om hans jordiske tjenestegerning. Han kom til jorden for at forkynde sit evangelium som en grundvold for hele menneskeheden, så alle Guds børn kunne lære om ham og hans lærdomme. Siden gav han sit liv for at blive vor Frelser og Forløser. Kun gennem Jesus Kristus er frelse mulig. Det er derfor, vi anser ham for at være den helt centrale figur i menneskehedens historie. Vores evige skæbne vil altid ligge i hans hænder. Det er en herlig ting at tro på ham og anerkende ham som vor Frelser, vor Herre og vor Mester.

Vi tror også, at det kun gennem Kristus er muligt at finde fuldkommen glæde, håb og lykke – både i dette liv og i evighederne. Som det udtrykkes i Mormons Bog, er vores lære eftertrykkelig: »Derfor må I trænge jer frem med standhaftighed i Kristus og have et fuldkommen klart håb og en kærlighed til Gud og til alle mennesker. For se, hvis I trænger jer frem, idet I tager for jer af Kristi ord og holder ud til enden, se, så siger Faderen: I skal få evigt liv« (2 Ne 31:20).

Vi erklærer vores tro på Jesus Kristus og godtager ham som vor Frelser. Han vil velsigne og vejlede os i alle vore bestræbelser. Når vi arbejder her på jorden, vil han styrke os og give os fred i svære tider. Medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige vandrer i tro på ham, hvis kirke det er.

For det andet må vi være et retskaffent eksempel for andre. Når vi har erklæret, hvad vi tror på, må vi følge det råd, vi får i 1 Tim 4:12: »Men vær et forbillede for de troende i tale, i adfærd, i kærlighed, i troskab, i renhed.«

Frelseren belærte om vigtigheden af at være et eksempel på det, vi tror på, ved at sige: »Således skal jeres lys skinne for mennesker, så de ser jeres gode gerninger og priser jeres fader, som er i himlene« (Matt 5:16).

Vores liv bør være et eksempel på godhed og dyd, idet vi prøver at følge hans eksempel på jorden. Vore gode gerninger kan gøre både Frelseren og hans kirke ære. Når I er optaget af at gøre godt, være hæderlige og oprigtige mænd og kvinder, så vil Kristi lys afspejles i jeres liv.

For det tredje må vi tale om kirken. I vores daglige liv er vi velsignede med mange muligheder for at fortælle andre om det, vi tror på. Når vore kolleger og venner spørger om vores religiøse overbevisning, indbyder de os til at fortælle om, hvem vi er, og hvad vi tror på. De er måske ikke interesserede i Kirken, men de er interesserede i at lære os bedre at kende.

Jeg opfordrer til, at vi tager imod deres invitation. Jeres bekendte beder jer ikke om at undervise, prædike, udlægge eller formane. Læg op til en tovejs-kommunikation – fortæl om jeres religiøse overbevisning, men spørg også ind til deres tro. Vurdér hvilken grad af interesse de har ud fra de spørgsmål, de stiller. Hvis de stiller en masse spørgsmål, så fokuser samtalen på at besvare disse spørgsmål. Husk altid, at det er bedre, at de spørger, end at I fortæller.

Nogle medlemmer virker til at holde deres medlemskab af Kirken hemmeligt. Det er der årsager til. De tror måske ikke, at det er passende at fortælle om det, de tror på. Måske er de bange for, at de begår en fejl eller får et spørgsmål, de ikke kan svare på. Hvis I har sådanne tanker, så har jeg nogle råd til jer. Husk blot Johannes’ ord: »Frygt findes ikke i kærligheden, men den fuldendte kærlighed fordriver frygten« (1 Joh 4:18). Hvis vi blot elsker Gud og vores næste, har vi fået løfte om, at vi vil overvinde vores frygt.

Dersom I har besøgt www.mormon.org for nylig, som er Kirkens hjemmeside for dem, som er interesserede i at vide mere om Kirken, vil I have set, at medlemmer har oploadet information om sig selv. De er ved at lave en online profil, der forklarer, hvem de er, og hvorfor deres tro betyder så meget for dem. De taler om deres tro.

Vi bør påskønne sådanne samtaler og indgå i dem med kristuslignende kærlighed. Vores toneleje bør, hvad enten det er mundtligt eller skriftligt, være respektfuldt og høfligt, uagtet hvilken respons vi får fra andre. Vi bør være ærlige og åbne og prøve at være tydelige i det, vi siger. Vi ønsker at undgå at begynde at diskutere eller blive defensive på nogen måde.

Apostlen Peter skrev: »Men ligesom han, der har kaldet jer, er hellig, skal også I være hellige i hele jeres livsførelse« (1 Pet 1:15).

Nutidens »måde at konversere på« synes at involvere internettet mere og mere. Vi opfordrer mennesker, unge som gamle, til at bruge internettet og de sociale medier til at række ud og fortælle om deres religiøse overbevisning.

Når I bruger internettet, kan I støde på debatter om Kirken. Tøv ikke med at bidrage med jeres synspunkt, når I bliver drevet til det af Ånden.

Budskabet i Jesu Kristi evangelium er ulig noget andet, I vil kunne dele med andre. I denne informationstidsalder er det den dyrebareste information i hele verden. Der er ingen tvivl om dens værdi. Det er en kostbar perle (se Matt 13:46).

Når vi taler om Kirken, skal vi ikke prøve at få den til at lyde bedre, end den er. Vi behøver ikke at lave spin om vores budskab. Vi skal kommunikere budskabet ærligt og direkte. Hvis vi vil åbne for vores informationskanaler, så vil budskabet om Jesu Kristi gengivne evangelium bevise sig selv for dem, der er parate til at modtage det.

Der er sommetider en stor forskel – et forståelsesskel – mellem den måde, vi oplever Kirken på indefra, og den måde, som mennesker ser på den udefra. Dette er hovedårsagen til, at vi holder åbent hus i templet før hver indvielse. De frivillige medlemmer, som hjælper til ved åbent hus-arrangementer, prøver at hjælpe andre til at se Kirken, som de gør indefra. De anerkender, at Kirken er et storslået værk, ja forunderligt, og de ønsker, at andre skal komme til kundskab om det. Jeg beder jer om at gøre det samme.

Jeg lover, at hvis I vil tage imod opfordringen til at fortælle om jeres tro og følelser omkring Jesu Kristi gengivne evangelium, vil en ånd af kærlighed og mod være jeres konstante ledsager, for »den fuldendte kærlighed fordriver frygten« (1 Joh 4:18).

Dette er nu tiden med store muligheder for at fortælle andre om Jesu Kristi evangelium. Må vi forberede os på at gøre brug af de muligheder, som vi får for at fortælle om vores tro. Det er min ydmyge bøn i Jesu Kristi navn. Amen.