2010–2019
Täydellinen rakkaus karkottaa pelon
Lokakuuta 2011


Täydellinen rakkaus karkottaa pelon

Jos vastaatte kehotukseen kertoa siitä, mihin uskotte ja mitä ajattelette Jeesuksen Kristuksen palautetusta evankeliumista, rakkauden henki ja rohkeuden henki ovat jatkuvana kumppaninanne.

Presidentti Monson, olemme kaikki riemuissamme niistä kiehtovista uutisista, jotka koskevat uusia temppeleitä. Erityisen mielenkiintoista se on monille, monille sukulaisilleni Wyomingin osavaltiossa.

Kun uusi temppeli on rakennettu, kirkossa kautta maailman järjestetään – kuten Yhdysvalloissa ja Kanadassa on melko yleinen tapa – avoimien ovien tilaisuuksia. Uuden temppelin vihkimistä edeltävinä viikkoina avaamme ovet ja kutsumme paikallisia hallinnon ja uskontokuntien johtohenkilöitä, paikallisia kirkon jäseniä sekä muihin uskontokuntiin kuuluvia tulemaan kiertokäynnille juuri rakennettuun temppeliimme.

Ne ovat suurenmoisia tapahtumia, jotka auttavat niitä, jotka eivät tunne kirkkoamme, saamaan siitä hieman enemmän tietoa. Lähes jokainen, joka käy uudessa temppelissä, ihailee sekä sen ulkopuolen että sisäpuolen kauneutta. Heihin tekee vaikutuksen se ammattitaito ja yksityiskohtiin kiinnitetty huomio, joka näkyy temppelin jokaisessa kohdassa. Lisäksi monet vierailijoistamme tuntevat jotakin ainutlaatuista ja erityistä, kun heitä opastetaan vihkimättömän temppelin läpi. Näin vieraat yleensä kommentoivat avoimien ovien tilaisuuksiamme, mutta se ei ole yleisin kommentti. Suurimman vaikutuksen vierailijoihin tekevät ne kirkon jäsenet, joita he tapaavat avoimien ovien tilaisuuksissamme. Heidän isäntänsä, myöhempien aikojen pyhät, jättävät heihin pysyvän vaikutuksen.

Kirkko saa nykyään osakseen enemmän huomiota kautta maailman kuin koskaan aiemmin. Tiedotusvälineiden edustajat kirjoittavat tai puhuvat kirkosta joka päivä kertoen sen monista toiminnoista. Monilla Yhdysvaltojen huomattavimmista uutiskanavista puhutaan säännöllisesti kirkosta tai sen jäsenistä. Nämä keskustelut levittäytyvät myös ympäri maapallon.

Kirkko herättää huomiota myös internetissä, joka – kuten tiedätte – on muuttanut dramaattisesti tapaa, jolla ihmiset jakavat tietoa. Ihmiset, jotka eivät ole koskaan kirjoittaneet sanoma- tai aikakauslehteen, keskustelevat kirkosta ja sen opetuksista internetissä, blogeissa ja sosiaalisissa verkoissa kaikkina vuorokaudenaikoina kautta koko maailman. He tekevät videoita ja jakavat niitä verkossa. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta puhuvat ihmiset ovat tavallisia ihmisiä – sekä kirkkomme että muiden uskontokuntien jäseniä.

Muutokset kommunikointitavoissamme selittävät osaksi sen, miksi me ”mormonit” olemme näkyvämpiä kuin koskaan. Mutta kirkko kasvaa ja edistyy lakkaamatta. Monilla ihmisillä on kirkon jäseniä naapureina ja ystävinä, ja huomattavia kirkon jäseniä on hallinnossa, liike-elämässä, viihdemaailmassa, koulutusalalla ja kaikkialla muualla – siltä vaikuttaa. Jopa ne, jotka eivät ole kirkon jäseniä, ovat panneet tämän merkille, ja he miettivät, mitä on tapahtumassa. On hienoa, että niin monet ovat nyt tietoisia kirkosta ja myöhempien aikojen pyhistä.

Vaikka kirkosta onkin tulossa entistä näkyvämpi, on yhä monia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä sitä. Jotkut on opetettu olemaan epäluuloisia kirkkoa kohtaan, toimimaan kirkkoa koskevien kielteisten stereotypioiden mukaan asettamatta kyseenalaiseksi niiden lähdettä tai luotettavuutta. On myös paljon väärää tietoa ja epäselvyyttä siitä, mikä kirkko on ja mitä se edustaa. Niin on ollut profeetta Joseph Smithin ajoista lähtien.

Joseph Smith kirjoitti historiansa osittain ”[oikaistakseen] yleisen mielipiteen vääriä käsityksiä ja [saattaakseen] kaikkien totuutta etsivien tietoon tosiasiat” (JS–H 1). On totta, että aina tulee olemaan ihmisiä, jotka muuttavat totuutta ja vääristelevät tahallaan kirkon opetuksia. Mutta useimmat niistä, joilla on kirkkoa koskevia kysymyksiä, haluavat yksinkertaisesti ymmärtää. Nämä ovat ennakkoluulottomia ihmisiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita meistä.

Kirkon kasvava näkyvyys ja maine tarjoavat meille jäsenille merkittäviä tilaisuuksia. Me voimme auttaa oikaisemaan yleistä mielipidettä ja korjata vääriä tietoja, kun meidät kuvataan jonakin sellaisena, mitä emme ole. Tärkeämpää on kuitenkin, että me kerromme, keitä me olemme.

Me voimme – te voitte – tehdä monia asioita edistääksemme ymmärtämystä kirkosta. Jos teemme sen samassa hengessä ja jos toimimme samalla tavalla kuin silloin kun isännöimme temppelin avoimien ovien tilaisuuksia, ystävämme ja naapurimme oppivat ymmärtämään meitä paremmin. Heidän ennakkoluulonsa haihtuvat, kielteiset stereotypiat häviävät, ja he alkavat ymmärtää kirkkoa sellaisena kuin se todella on.

Saanen ehdottaa muutamia ajatuksia siitä, mitä me voimme tehdä.

Ensiksi, meidän on oltava rohkeita julistaessamme Jeesusta Kristusta. Me haluamme muiden tietävän, että me uskomme, että Hän on koko ihmiskunnan historian keskushahmo. Hänen elämänsä ja opetuksensa ovat Raamatun ja muiden pyhinä pitämiemme kirjojen keskeinen sanoma. Vanha testamentti luo näyttämön Kristuksen palvelutyölle kuolevaisuudessa. Uusi testamentti kuvaa Hänen palvelutyötään kuolevaisuudessa. Mormonin kirja antaa toisen todistuksen Hänen palvelutyöstään kuolevaisuudessa. Hän tuli maan päälle julistamaan evankeliumiaan, joka on perustana koko ihmiskunnalle, niin että kaikki Jumalan lapset voisivat saada tietää Hänestä ja Hänen opetuksistaan. Sitten Hän antoi henkensä ollakseen Vapahtajamme ja Lunastajamme. Voimme pelastua vain Jeesuksen Kristuksen kautta. Siksi me uskomme, että Hän on koko ihmiskunnan historian keskushahmo. Iankaikkinen kohtalomme on ikuisesti Hänen käsissään. On suurenmoinen asia uskoa Häneen ja hyväksyä Hänet Vapahtajaksemme, Herraksemme ja Mestariksemme.

Me uskomme myös, että vain Kristuksen kautta on mahdollista kokea suurinta tyytyväisyyttä, toivoa ja onnea – sekä tässä elämässä että iankaikkisuuksissa. Oppimme, kuten sitä Mormonin kirjassa opetetaan, ilmaisee painokkaasti: ”Sen vuoksi teidän täytyy ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa, niin että teillä on täydellinen toivon kirkkaus ja rakkaus Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Ja nyt, jos te ponnistelette eteenpäin kestiten itseänne Kristuksen sanalla ja kestätte loppuun asti, katso, näin sanoo Isä: Te saatte iankaikkisen elämän.” (2. Nefi 31:20.)

Me julistamme uskoamme Jeesukseen Kristukseen ja hyväksymme Hänet Vapahtajaksemme. Hän siunaa meitä ja opastaa meitä kaikissa pyrkimyksissämme. Kun ponnistelemme täällä kuolevaisuudessa, Hän vahvistaa meitä ja antaa meille rauhaa koettelemusten tullen. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet vaeltavat uskossa Häneen, jonka kirkko tämä on.

Toiseksi, olkaa vanhurskaita esimerkkejä muille. Kun olemme julistaneet uskonkäsityksemme, meidän on noudatettava neuvoa, joka meille annetaan kohdassa 1. Tim. 4:12: ”Näytä sinä [uskovista] hyvää esimerkkiä puheissasi ja elämäntavoissasi, rakkaudessa, uskossa ja puhtaudessa.”

Vapahtaja opetti, miten tärkeää on olla esimerkki uskostamme, kun Hän sanoi: ”Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa” (Matt. 5:16).

Elämämme pitäisi olla esimerkki hyvyydestä ja hyveellisyydestä, kun pyrimme näyttämään Hänen esimerkkiään maailmalle. Meidän kunkin hyvät teot voivat olla kunniaksi sekä Vapahtajalle että Hänen kirkolleen. Kun teette hyvää olemalla kunniallisia ja vanhurskaita miehiä ja naisia, elämänne heijastaa Kristuksen valoa.

Seuraavaksi, puhukaa kirkosta suoraan. Jokapäiväisen elämämme kulussa meitä siunataan monilla tilaisuuksilla kertoa muille uskonkäsityksistämme. Kun ammatissamme ja yksityiselämässämme tapaamamme tuttavat tiedustelevat uskonnollisia käsityksiämme, he pyytävät meitä kertomaan, keitä me olemme ja mihin me uskomme. He saattavat olla kiinnostuneita kirkosta tai sitten ei, mutta he ovat kiinnostuneita tutustumaan meihin syvemmin.

Suositukseni teille on, että myönnytte heidän pyyntöönsä. Tuttavanne eivät pyydä teitä opettamaan, saarnaamaan, selittämään ja kehottamaan. Aloittakaa heidän kanssaan kaksisuuntainen keskustelu – kertokaa jotakin omista uskonkäsityksistänne mutta kysykää myös heiltä heidän uskonkäsityksiään. Arvioikaa kiinnostuksen tasoa heidän esittämiensä kysymysten perusteella. Jos he esittävät paljon kysymyksiä, keskittykää keskustelussa vastaamaan niihin kysymyksiin. Muistakaa aina, että on parempi, että he kysyvät kuin että te kerrotte.

Jotkut jäsenet tuntuvat haluavan pitää kirkon jäsenyytensä salaisuutena. Heillä on syynsä. He saattavat esimerkiksi uskoa, ettei ole heidän asiansa kertoa uskonkäsityksistään. Ehkäpä he pelkäävät tekevänsä mahdollisesti virheen tai että heille esitetään kysymys, johon he eivät osaa vastata. Jos sellaisia ajatuksia ikinä risteilee mielessänne, minulla on teille muutamia neuvoja. Muistakaa yksinkertaisesti Johanneksen sanat: ”Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon” (1. Joh. 4:18). Jos me vain rakastamme Jumalaa ja rakastamme lähimmäisiämme, meille luvataan, että me voitamme pelkomme.

Jos olette käyneet viime aikoina Mormon.org-sivustolla, joka on kirkon sivusto niille, jotka ovat kiinnostuneita saamaan tietoa kirkosta, olette nähneet jäseniä, jotka ovat antaneet sinne tietoa itsestään. He luovat verkkoprofiileja, joissa he selittävät, keitä he ovat ja miksi heidän uskonkäsityksensä ovat heille tärkeitä. He puhuvat suoraan uskostaan.

Meidän tulee arvostaa sellaisia keskusteluja ja suhtautua niihin Kristuksen kaltaisella rakkaudella. Sävyn, jolla puhumme tai kirjoitamme, tulee olla kunnioittava ja kohtelias muiden suhtautumisesta riippumatta. Meidän tulee olla rehellisiä ja avoimia ja yrittää ilmaista ajatuksemme selkeästi. Me haluamme välttää kaikenlaista väittelemistä tai puolustelemista.

Apostoli Paavali selitti: ”Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette” (1. Piet. 1:15).

Nykyajan ”keskustelutapa” näyttää käyttävän yhä enemmän internetiä. Me kannustamme ihmisiä, nuoria ja vanhoja, käyttämään internetiä ja sosiaalista mediaa ulospäin suuntautumiseen ja uskonkäsityksistään kertomiseen.

Kun hyödynnätte internetiä, saatatte törmätä kirkosta käytäviin keskusteluihin. Älkää epäröikö Hengen niin ohjatessa lisätä omaa kantaanne näihin keskusteluihin.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumin sanoma on erilainen kuin mikään muu, mitä välitätte muille. Tällä tiedon aikakaudella se on arvokkain tieto koko maailmassa. Sen arvosta ei ole epäilystäkään. Se on kallisarvoinen helmi (ks. Matt. 13:46).

Puhuessamme kirkosta emme yritä saada sitä kuulostamaan paremmalta kuin se on. Meidän ei tarvitse kaunistella sanomaamme. Meidän pitää välittää sanoma rehellisesti ja suoraan. Jos avaamme viestintäkanavat, Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin sanoma osoittaa arvonsa niille, jotka ovat valmiit ottamaan sen vastaan.

Joskus on suuri ero – ymmärryksen kuilu – sen välillä, miten me koemme kirkon sisältäpäin, ja sen, miten muut katsovat sitä ulkopuolelta. Se on ensisijainen syy siihen, miksi järjestämme temppeleiden avoimien ovien tilaisuuksia ennen kutakin käyttöön vihkimistä. Temppelin avoimien ovien tilaisuuksissa palvelevat vapaaehtoiset jäsenet yrittävät yksinkertaisesti auttaa muita näkemään kirkon sellaisena kuin he näkevät sen sisältäpäin. He kokevat kirkon ihmeellisenä tekona, jopa ihmeenä, ja haluavat muidenkin tuntevan sen. Pyydän teitä tekemään samoin.

Lupaan teille, että jos vastaatte kehotukseen kertoa siitä, mihin uskotte ja mitä ajattelette Jeesuksen Kristuksen palautetusta evankeliumista, rakkauden henki ja rohkeuden henki ovat jatkuvana kumppaninanne, sillä ”täydellinen rakkaus karkottaa pelon” (1. Joh. 4:18).

Tämä on aikaa, jolloin meillä on yhä enemmän tilaisuuksia kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista muille. Rukoilen nöyrästi, että me valmistautuisimme hyödyntämään meille annettuja tilaisuuksia kertoa uskonkäsityksistämme. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.