2010–2019
Den fullkomne kjærlighet driver frykten ut
Oktober 2011


Den fullkomne kjærlighet driver frykten ut

Hvis dere vil ta imot invitasjonn til å dele deres tro på og følelser for Jesu Kristi gjengitte evangelium, vil dere stadig bli ledsaget av en kjærlig og frimodig ånd.

President Monson, vi gleder oss over nyheten om nye templer. Ikke minst var det gledelig for mine mange slektninger i delstaten Wyoming.

Kirken gjør noe over hele verden når et nytt tempel er bygget, noe som er en ganske utbredt tradisjon i USA og Canada – vi har åpent hus. I ukene før et nytt tempel innvies, åpner vi dørene og inviterer lokale politikere og religiøse ledere, lokale medlemmer av Kirken og personer fra andre trossamfunn på omvisning i vårt nybygde tempel.

Dette er storartede arrangementer som hjelper dem som er ukjent med Kirken, å lære litt mer om den. Nesten alle som besøker et nytt tempel, blir forundret over både dets ytre og indre skjønnhet. De blir imponert over den fagmessige utførelsen og øyet for detaljer i alle deler av et tempel. Dessuten føler mange av de besøkende noe unikt og spesielt mens de blir veiledet gjennom det uinnviede templet. Dette er vanlige reaksjoner blant dem som besøker våre åpne hus, men likevel ikke den vanligste reaksjonen. Det som imponerer flere besøkende enn noe annet, er de medlemmer av Kirken som de møter under våre åpne hus. Når de går ut, har deres verter, de siste-dagers-hellige, gjort varig inntrykk.

Kirken får mer oppmerksomhet over hele verden enn noensinne før. Journalister skriver eller snakker om Kirken hver eneste dag, idet de rapporterer om dens mange aktiviteter. Mange av de mest fremtredende nyhetskanalene i USA omtaler regelmessig Kirken eller dens medlemmer. Denne omtalen sprer seg til resten av verden.

Kirken tiltrekker seg også oppmerksomhet på Internett, og som dere vet, har dette dramatisk forandret måten folk utveksler informasjon på. Til alle døgnets tider over hele verden blir Kirken og dens læresetninger omtalt på Internett, på blogger og sosiale nettverk, av personer som aldri har skrevet for en avis eller et tidsskrift. De lager filmer og deler dem på Internett. Dette er vanlige mennesker – både medlemmer og ikke-medlemmer – som snakker om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Endringer i måten vi kommuniserer på forklarer delvis hvorfor vi “mormoner” er mer synlige enn noensinne. Men Kirken vokser alltid og går fremover. Mange har medlemmer av Kirken som naboer og venner, og det er fremtredende medlemmer av Kirken innen politikk, forretningsliv, underholdning, utdannelse og nesten overalt, kan det virke som. Også de som ikke er medlem av Kirken, har lagt merke til dette, og de lurer på hva som foregår. Det er flott at så mange nå er oppmerksomme på Kirken og de siste-dagers-hellige.

Selv om Kirken blir stadig mer synlig, er det fremdeles mange som ikke forstår den. Noen har lært å være mistenksomme overfor Kirken, og tar utgangspunkt i negative stereotyper om Kirken uten å stille spørsmål ved deres kilde og holdbarhet. Det finnes også mye feilinformasjon og forvirring om hva Kirken er og hva den står for. Slik har det vært helt siden profeten Joseph Smiths tid.

Joseph Smith skrev sin historie delvis “for å klargjøre for offentligheten og gi alle som søker etter sannheten, kunnskap om de faktiske forhold” (Joseph Smith–Historie 1:1). Det er sant at det alltid vil finnes dem som vil forvrenge sannheten og bevisst gi en gal fremstilling av Kirkens læresetninger. Men flertallet av dem som har spørsmål om Kirken, ønsker bare å forstå. Dette er rettsindige mennesker som er oppriktig nysgjerrige på oss.

Kirkens voksende synlighet og omdømme gir oss medlemmer noen enestående muligheter. Vi kan bidra til “å klargjøre for offentligheten” og korrigere feilinformasjon når vi blir fremstilt som noe vi ikke er. Ikke minst kan vi fortelle hvem vi er.

Det er en rekke ting vi kan gjøre – som dere kan gjøre – for å fremme forståelse om Kirken. Hvis vi gjør det i den samme ånd og opptrer på samme måte som vi gjør når vi holder et åpent hus for et tempel, vil våre venner og naboer lære å forstå oss bedre. Deres mistanker og negative stereotyper vil forsvinne, og de vil begynne å forstå Kirken som den virkelig er.

La meg gi dere noen forslag til hva vi kan gjøre.

For det første: Vi må være frimodige i vår erklæring om Jesus Kristus. Vi vil at andre skal vite at vi tror han er den sentrale figur i hele menneskenes historie. Hans liv og læresetninger står sentralt i Bibelen og de andre bøkene vi regner som hellig skrift. Det gamle testamente danner opptakten til Kristi jordiske virke. Det nye testamente beskriver hans jordiske virke. Mormons bok gir oss et annet testamente om hans jordiske virke. Han kom til jorden for å forkynne sitt evangelium som en grunnvoll for hele menneskeheten, så alle Guds barn kunne lære om ham og følge hans læresetninger. Så ga han sitt liv for å bli vår Frelser og Forløser. Bare i og gjennom Jesus Kristus er frelse mulig. Derfor tror vi at han er den sentrale figur i hele menneskenes historie. Vår evige fremtid er alltid i hans hender. Det er stort å tro på ham og akseptere ham som vår Frelser, vår Herre og vår Mester.

Vi tror også at bare gjennom Kristus er det mulig å finne maksimal tilfredshet, håp og lykke – både i dette liv og i evigheten. Vår lære, slik den fremlegges i Mormons bok, erklærer ettertrykkelig: “Derfor må dere streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker. Hvis dere derfor strever fremover, nyter Kristi ord og holder ut til enden, se, så sier Faderen: Dere skal få evig liv” (2 Nephi 31:20).

Vi erklærer vår tro på Jesus Kristus og aksepterer ham som vår Frelser. Han vil velsigne og veilede oss i alt vi gjør. Når vi arbeider her i jordelivet, vil han styrke oss og gi oss fred i våre prøvelser. Medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige vandrer i tro på ham hvis kirke det er.

For det annet: Vær gode eksempler for andre. Når vi har erklært vår tro, må vi følge rådet som gis oss i 1 Timoteus 4:12: “Men vær et forbilde for de troende i tale, i ferd, i kjærlighet, i tro, i renhet.”

Frelseren forklarte viktigheten av å være et godt eksempel på vår tro ved å si: “Slik skal dere la deres lys skinne for menneskene, så de kan se de gode gjerninger dere gjør og prise deres Far i himmelen” (Matteus 5:16).

Vårt liv skulle være et eksempel på godhet og dyd, idet vi prøver å følge hans eksempel for verden. Gode gjerninger av hver av oss kan bringe anerkjennelse både til Frelseren og hans kirke. Hvis dere er opptatt med å gjøre godt, være hederlige og rettskafne menn og kvinner, vil Kristi lys gjenspeiles i deres liv.

Dere skulle også forsvare Kirken. I vår hverdag blir vi velsignet med mange muligheter til å fortelle andre hva vi tror på. Når de vi omgås med både privat og på jobben, spør om vår religiøse tro, inviterer de oss til å fortelle hvem vi er og hva vi tror på. Kanskje de er interessert i Kirken, kanskje ikke, men de er interessert i å bli bedre kjent med oss.

Jeg anbefaler at dere tar imot slike invitasjoner. Deres omgangsfeller ber dere ikke undervise, forkynne, redegjøre eller formane. Engasjer dem i en toveissamtale – fortell noe om deres religiøse tro, men still dem også spørsmål om deres tro. Vurder interessen ut fra spørsmålene de stiller. Hvis de stiller mange spørsmål, fokuserer dere på å besvare disse spørsmålene. Husk alltid at det er bedre at de spør enn at dere forteller.

Noen medlemmer synes å ville holde sitt medlemskap i Kirken hemmelig. De har sine grunner. De kan for eksempel tro at det ikke er opp til dem å dele sin tro. De er kanskje redde for å gjøre feil eller få spørsmål de ikke kan svare på. Hvis dere noensinne har slike tanker, har jeg noen råd til dere. Husk ganske enkelt Johannes’ ord: “Frykt er ikke i kjærligheten, men den fullkomne kjærlighet driver frykten ut” (1 Johannes 4:18). Om vi bare elsker Gud og elsker vår neste, er vi lovet at vi vil overvinne vår frykt.

Hvis dere har besøkt www.mormon.org i det siste, Kirkens nettsted for dem som er interessert i å lære om Kirken, har dere sett medlemmer som har lastet opp informasjon om seg selv. De oppretter Internett-profiler som forklarer hvem de er og hvorfor deres religiøse tro er viktig for dem. De forsvarer sin tro.

Vi skulle sette pris på og tilnærme oss slike samtaler med Kristus-lignende kjærlighet. Vår tone, enten vi snakker eller skriver, skulle være respektfull og høflig, uansett hva andre svarer. Vi skulle være ærlige og åpne og prøve å være tydelige i det vi sier. Vi må unngå å krangle eller innta forsvarsposisjon på noe vis.

Apostelen Peter forklarte: “Men vær, etter Den Hellige som kalte dere, også dere hellige i all deres ferd” (1 Peter 1:15).

Dagens “ferd” synes å innbefatte Internett i stadig større grad. Vi oppfordrer alle, unge og gamle, til å bruke Internett og sosiale medier til å strekke seg ut og dele sin religiøse tro.

Når dere bruker Internett, kan dere komme over pågående samtaler om Kirken. Når Ånden tilskynder dere, må dere ikke nøle med å delta i disse samtalene.

Jesu Kristi evangeliums budskap er forskjellig fra alt annet dere vil dele med andre. I informasjonsalderen er dette den mest verdifulle informasjon i hele verden. Det er ingen tvil om dens verdi. Det er en kostelig perle (se Matteus 13:46).

Når vi omtaler Kirken, prøver vi ikke å få den til å høres bedre ut enn den er. Vi behøver ikke pynte på vårt budskap. Vi må formidle budskapet ærlig og direkte. Hvis vi vil åpne kommunikasjonskanaler, vil Jesu Kristi gjengitte evangelium stadfeste seg selv for dem som er forberedt til å motta det.

Det er noen ganger stor forskjell – et gap i forståelsen – mellom hvordan vi opplever Kirken fra innsiden og hvordan andre ser den fra utsiden. Dette er hovedgrunnen til at vi arrangerer åpent hus for templer før de blir innviet. De frivillige medlemmene ved et åpent hus i et tempel prøver ganske enkelt å hjelpe andre å se Kirken slik de ser den fra innsiden. De vet at Kirken er et forunderlig verk og et under, og de vil at andre også skal vite det. Jeg ber dere gjøre det samme.

Jeg lover at hvis dere vil ta imot invitasjonn til å dele deres tro på og følelser for Jesu Kristi gjengitte evangelium, vil dere stadig bli ledsaget av en kjærlig og frimodig ånd, for “den fullkomne kjærlighet driver frykten ut” (1 Johannes 4:18).

I vår tid får vi stadig flere muligheter til å dele Jesu Kristi evangelium med andre. Måtte vi forberede oss så vi kan benytte oss av de muligheter vi alle får til å dele vår tro. Dette ber jeg ydmykt om i Jesu Kristi navn. Amen.