2010–2019
Den fullkomliga kärleken driver ut rädslan
Oktober 2011


Den fullkomliga kärleken driver ut rädslan

Om du följer inbjudan att dela med dig av din tro och de känslor du har inför Jesu Kristi återställda evangelium är kärlekens och modets anda ständigt dina följeslagare.

President Monson, vi gläds alla över de nya templen som du berättade om. Jag har många släktingar i Wyoming och för dem var det extra härligt.

När ett nytt tempel har byggts i världen gör kyrkan något som är en rätt vanlig tradition i USA och Kanada. Vi anordnar ett öppet hus. Under veckorna innan invigningen av det nya templet öppnar vi dörrarna på vid gavel och inbjuder lokala politiker och religiösa ledare, kyrkans lokala medlemmar och människor av annan tro till en rundtur i det nybyggda templet.

Det är underbara tillställningar som hjälper människor som inte känner till vår kyrka att lära sig lite om den. Nästan alla som besöker ett nytt tempel förundras av dess skönhet, både på utsidan och insidan. De imponeras av hantverket och av hur noggrant varje detalj i templet har utförts. Dessutom känner många av besökarna någonting unikt och speciellt när de blir ledda genom det oinvigda templet. De här reaktionerna är alla vanliga bland dem som besöker våra öppna hus, men ingen av dem är den vanligaste. Det som gör allra störst intryck på besökarna är medlemmarna i kyrkan som de möter på våra öppet hus. De åker därifrån med ett evigt minne av sina värdar, de sista dagars heliga.

Kyrkan får nu mer uppmärksamhet världen över än den någonsin fått tidigare. Nyhetsreportrar skriver eller talar om kyrkan varje dag och rapporterar om dess många aktiviteter. Många av de främsta nyhetskällorna i USA tar regelbundet upp ämnet kyrkan och dess medlemmar. Och det blir allt vanligare i resten av världen också.

Kyrkan drar också till sig uppmärksamhet på internet, som på ett dramatiskt sätt har förändrat hur människor delar information. Dygnet runt över hela världen diskuteras kyrkan och dess läror på internet, på bloggar och i sociala nätverk, av människor som aldrig har skrivit för dagstidningar eller tidskrifter. De gör videofilmer och delar med sig av dem på nätet. Det här är vanliga människor — både medlemmar i kyrkan och i andra trossamfund — som talar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Förändringar i vårt sätt att kommunicera kan delvis förklara varför vi ”mormoner” är mer synliga än någonsin. Kyrkan växer också och går ständigt framåt. Fler människor har grannar och vänner som är medlemmar i kyrkan, och det finns framstående medlemmar i kyrkan i regeringar, i företag, i underhållningsbranschen, i skolor och överallt annars verkar det som. Till och med de som inte är medlemmar i kyrkan har märkt det, och de undrar vad det är som händer. Det är underbart att så många nu känner till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Men även om kyrkan blir alltmer synlig finns det fortfarande många som inte förstår sig på den. Somliga har fått lära sig att vara misstänksamma mot kyrkan och tror på negativa stereotyper om kyrkan, utan att ifrågasätta dess källa eller korrekthet. Det finns också en hel del felaktig information och förvirring om kyrkan och vad den står för. Det har varit så ända sedan profeten Joseph Smiths tid.

Joseph Smith skrev sin historia delvis ”för att ta allmänheten ur villfarelserna och ge alla sanningssökare kunskap om de verkliga händelserna” (Joseph Smith — Historien 1:1). Det är sant att det alltid kommer att finnas de som förvränger sanningen och avsiktligt beskriver kyrkans läror felaktigt. Men majoriteten av de som har frågor om kyrkan vill bara försöka att förstå. De är ärliga människor som är genuint nyfikna på oss.

Kyrkans växande synlighet och rykte ger oss medlemmar oerhörda möjligheter. Vi kan hjälpa till att ”ta allmänheten ur villfarelserna” och rätta till felaktig information när vi påstås vara någonting som vi inte är. Men viktigast av allt: Vi kan visa vilka vi är.

Det finns många saker som vi kan göra — som du kan göra — för att sprida kunskap om kyrkan. Om vi gör det i samma anda och uppträder på samma sätt som vi gör när vi är värdar för templets öppna hus, kommer våra vänner och grannar att börja förstå oss bättre. Då upphör deras misstänksamhet, negativa stereotyper försvinner, och de börjar se kyrkan som den verkligen är.

Låt mig ge några förslag på vad var och en av oss kan göra.

För det första: Vi måste vara frimodiga när vi pratar om Jesus Kristus. Vi vill att andra ska veta att vi tror att han är den centrala personen i hela den mänskliga historien. Hans liv och lärdomar ligger till grund för Bibeln och de andra böckerna som vi betraktar som helig skrift. Gamla testamentet bereder vägen för Kristi jordiska verksamhet. Nya testamentet beskriver hans jordiska verksamhet. Mormons bok ger oss ett andra vittne om hans jordiska verksamhet. Han kom till jorden för att förkunna sitt evangelium som grundval för hela mänskligheten, så att alla Guds barn skulle kunna lära sig om honom och följa hans lärdomar. Sedan gav han sitt liv för att bli vår Frälsare och Återlösare. Endast genom Jesus Kristus är frälsningen möjlig. Därför tror vi att han är den centrala personen i hela den mänskliga historien. Vår eviga bestämmelse ligger som alltid i hans hand. Det är underbart att tro på honom och erkänna honom som vår Frälsare, vår Herre och vår Mästare.

Vi tror också att det endast är genom Kristus som vi kan finna sann tillfredsställelse, hopp och glädje — både i det här livet och i evigheten. Vår lära, såsom den läggs fram i Mormons bok, lyder eftertryckligen: ”Därför måste ni sträva framåt med ståndaktighet i Kristus, med fullkomligt klart hopp och kärlek till Gud och till alla människor. Om ni alltså strävar framåt, mättar er med Kristi ord och håller ut intill änden, se, så säger Fadern: Ni skall få evigt liv” (2 Nephi 31:20).

Vi förkunnar vår tro på Jesus Kristus och erkänner honom som vår Frälsare. Han välsignar och vägleder oss i våra ansträngningar. Han styrker oss under jordelivets resa och han skänker oss frid i prövningens stund. Medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga lever i tro på honom vars kyrka det är.

För det andra: Var ett rättfärdigt föredöme för andra. När vi har förkunnat vår tro måste vi följa det råd som ges till oss i Första Timoteusbrevet 4:12: ”Var ett föredöme för de troende i ord och gärning, i kärlek, trohet och renhet.”

Frälsaren undervisade om hur viktigt det är att vara ett föredöme för vår tro när han sade: ”Låt på samma sätt ert ljus lysa för människorna, så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader i himlen” (Matt. 5:16).

Våra liv ska vara exempel på godhet och dygd medan vi försöker att efterlikna hans föredöme inför världen. De goda gärningar som vi gör kan hedra både Frälsaren och hans kyrka. När du gör gott och är en hedervärd och rättrådig man eller kvinna, återspeglar du Kristi ljus.

För det tredje: Berätta frimodigt om kyrkan. Vi välsignas i vårt dagliga liv med många tillfällen att berätta om vår tro för andra. När våra arbetskamrater och vänner frågar om vår religiösa tro, inbjuder de oss att berätta vilka vi är och vad vi tror på. Det är inte säkert att de är intresserade av kyrkan, men de är intresserade av att lära känna oss på ett djupare plan.

Min rekommendation till dig är att acceptera deras inbjudan. Dina vänner inbjuder dig inte att undervisa, predika, förklara eller förmana. För en dialog med dem — berätta om någonting i din tro — men fråga även dem om deras tro. Bedöm graden av deras intresse genom de frågor de ställer. Om de ställer många frågor, fokusera då samtalet kring att svara på dessa frågor. Kom alltid ihåg att det är bättre att de frågar än att du berättar.

Vissa medlemmar tycks vilja hålla sitt medlemskap i kyrkan hemligt. De har sina skäl. De kanske till exempel tror att det inte är lämpligt för dem att berätta om sin tro. De kanske är rädda för att göra misstag eller för att få en fråga som de inte kan svara på. Om du brukar tänka sådana tankar har jag ett råd till dig. Kom helt enkelt ihåg Johannes ord: ”Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan” (1 Joh. 4:18). Om vi helt enkelt älskar Gud och vår nästa har vi blivit lovade att vi ska övervinna vår rädsla.

Om du på sistone har besökt www.mormon.org, kyrkans webbplats för dem som är intresserade av att lära sig mer om kyrkan, har du sett att en del medlemmar har lagt ut information om sig själva. De har skapat personbeskrivningar som förklarar vilka de är och varför deras kristna tro är viktig för dem. De berättar frimodigt om sin tro.

Vi bör värdesätta och närma oss sådana samtal med kristuslik kärlek. Vårt tonfall, vare sig vi talar eller skriver, bör vara respektfullt och artigt, oavsett svaren vi får från andra. Vi bör vara ärliga och öppna och försöka uttrycka oss på ett tydligt sätt. Vi bör i allt undvika att argumentera eller bli defensiva.

Aposteln Petrus förklarade: ”Liksom han som har kallat er är helig, skall ni föra ett alltigenom helgat samtal” (KJV 1 Peter 1:15; se 1 Petr. 1:15).

Dagens samtal tycks alltmer föras på internet. Vi uppmuntrar alla, ung som gammal, att använda internet och sociala medier för att nå ut till andra och sprida er religiösa tro.

När du använder internet kanske du träffar på pågående samtal om kyrkan. När Anden manar dig till det ska du inte vara rädd för att göra din röst hörd i dessa samtal.

Budskapet i Jesu Kristi evangelium är inte likt någonting annat du berättar om för andra. I informationsåldern är det den mest värdefulla informationen i världen. Det finns ingen tvekan om dess värde. Det är en dyrbar pärla (se Matt. 13:46).

När vi talar om kyrkan försöker vi inte att få den att låta bättre än den är. Vi behöver inte sälja budskapet. Vi behöver bara återge budskapet på ett ärligt och rakt sätt. Om vi öppnar kommunikationskanalerna bevisar budskapet i Jesu Kristi återupprättade evangelium sig självt för dem som är redo att ta emot det.

Ibland är det stor skillnad — ett hav av intryck — mellan hur vi upplever kyrkan från insidan och hur andra ser på den från utsidan. Detta är det främsta skälet till att vi håller ett öppet hus innan varje nytt tempel invigs. De medlemmar som ställer upp som volontärer vid öppet hus försöker bara hjälpa andra att se på kyrkan som de ser på den från insidan. De vet att kyrkan är ett underbart och förunderligt verk och de vill att andra också ska få veta det. Jag önskar att du också vill det.

Jag lovar dig att om du tar emot min inbjudan att berätta om din tro på och dina känslor för Jesu Kristi återupprättade evangelium, är kärlekens och modets anda ständigt dina följeslagare, för ”den fullkomliga kärleken driver ut rädslan” (1 Joh. 4:18).

Detta är en tid när vi får allt större möjligheter att berätta om Jesu Kristi evangelium för andra. Må vi förbereda oss för att ta till vara på möjligheterna som var och en av oss får att berätta om vår tro, är min enkla bön i Jesu Kristi namn, amen.