2010–2019
Henkilökohtainen ilmoitus ja todistus
Lokakuuta 2011


Henkilökohtainen ilmoitus ja todistus

Jos pidämme uutterasti käskyt ja pyydämme uskossa, vastaukset tulevat Herran tavalla ja Hänen aikanaan.

Monia vuosia sitten kun opiskelin collegessa, kuuntelin yleiskonferenssia radiosta, koska meillä ei ollut pienessä asunnossamme televisiota. Konferenssin puhujat olivat erinomaisia, ja nautin Pyhän Hengen vuodattamisesta.

Muistan hyvin, kuinka eräs johtava auktoriteetti puhui Vapahtajasta ja Hänen palvelutyöstään ja lausui sitten hartaan todistuksen. Pyhä Henki vahvisti sielulleni, että hän oli puhunut totta. Sillä hetkellä en epäillyt lainkaan, etteikö Vapahtaja eläisi. Olin myös aivan varma siitä, että sain henkilökohtaisen ilmoituksen, joka vahvisti minulle, ”että Jeesus Kristus on Jumalan Poika”1.

Ollessani kahdeksanvuotias lapsi minut kastettiin ja konfirmoitiin ja sain Pyhän Hengen lahjan. Se oli ihmeellinen siunaus silloin, mutta siitä on tullut sittemmin entistä tärkeämpi, kun olen varttunut ja kokenut monin tavoin Pyhän Hengen lahjan vaikutuksen.

Kun vartumme lapsista nuoriksi ja sitten aikuisiksi, meillä on matkan varrella usein haasteita ja kokemuksia, jotka saavat meidät vakuuttuneiksi siitä, että tarvitsemme jumalallista apua, joka tulee Pyhän Hengen kautta. Kun vaikeuksia tulee, voimme kysyä itseltämme: ”Mikä on vastaus ongelmaani?” ja ”Kuinka voin tietää, mitä tehdä?”

Muistelen usein Mormonin kirjan kertomusta Lehistä, joka opetti perheelleen evankeliumia. Hän kertoi heille monista ilmoituksista ja opetuksista, jotka koskivat tulevia asioita myöhempinä aikoina. Nefi oli tavoitellut Herran johdatusta ymmärtääkseen täydellisemmin isänsä opetukset. Häntä kohotettiin, siunattiin ja innoitettiin niin että hän tiesi, että hänen isänsä opetukset olivat tosia. Sen ansiosta Nefi pystyi tarkoin noudattamaan Herran käskyjä ja elämään vanhurskasta elämää. Hän sai henkilökohtaista ilmoitusta johdatuksekseen.

Toisaalta hänen veljensä kiistelivät keskenään, koska he eivät ymmärtäneet isänsä opetuksia. Silloin Nefi esitti hyvin tärkeän kysymyksen: “Oletteko kysyneet Herralta?”2

Heidän vastauksensa oli heikko: ”Emme ole, sillä ei Herra meille sellaisia ilmaise.”3

Nefi käytti tilaisuutta opettaakseen veljilleen, kuinka voi saada henkilökohtaista ilmoitusta. Hän sanoi: ”Ettekö muista, mitä Herra on sanonut? – Jos ette paaduta sydäntänne ja pyydätte minulta uskossa, uskoen saavanne ja pitäen tunnollisesti minun käskyni, varmasti nämä asiat ilmaistaan teille.”4

Tapa, jolla saamme henkilökohtaista ilmoitusta, on oikeastaan varsin selkeä. Meidän täytyy haluta saada ilmoitusta, emme saa paaduttaa sydäntämme, ja sitten meidän on pyydettävä uskossa, todella uskottava siihen, että saamme vastauksen, ja sitten uutterasti pidettävä Jumalan käskyt.

Tämän mallin noudattaminen ei tarkoita sitä, että joka kerta kun kysymme jotakin Jumalalta, saamme heti vastauksen, jossa ilmoitetaan yksityiskohtaisesti, mitä pitää tehdä. Se kuitenkin tarkoittaa sitä, että jos pidämme uutterasti käskyt ja pyydämme uskossa, vastaukset tulevat Herran tavalla ja Hänen aikanaan.

Lapsena luulin, että henkilökohtainen ilmoitus tai vastaukset rukouksiin tulisivat korvin kuultavalla äänellä. Jotkin ilmoitukset tosiaan tulevat siten, että kuulemme todellisen äänen. Olen kuitenkin oppinut, että Henki puhuu monin tavoin.

Opin ja liittojen luvussa 6 selitetään useita tapoja, joilla voimme saada ilmoitusta:

”Sinä olet kysynyt minulta, ja katso, niin usein kuin olet kysynyt, olet saanut opetusta minun Hengeltäni.”5

”Minä valaisin sinun mielesi.”6

”Enkö minä puhunut asiasta rauhaa sinun mieleesi?”7

Toisissa pyhien kirjoitusten kohdissa saamme lisää tietoa ilmoituksen saamisesta:

”Minä puhun sinulle sinun mielessäsi ja sinun sydämessäsi Pyhän Hengen kautta, joka tulee sinun yllesi ja joka asuu sinun sydämessäsi. Nyt, katso, tämä on ilmoituksen henki.”8

”Minä saatan sinun sydämesi palamaan sisälläsi; sen tähden sinä tunnet, että se on oikein.”9

”Minä annan sinulle Hengestäni, joka valaisee mielesi ja joka täyttää sielusi ilolla.”10

Useimmiten henkilökohtainen ilmoitus tulee silloin kun tutkimme pyhiä kirjoituksia, kuuntelemme ja noudatamme profeettojen ja muiden kirkon johtohenkilöiden neuvoa sekä pyrimme elämään uskollisesti ja vanhurskaasti. Toisinaan innoitus tulee pyhien kirjoitusten yksittäisestä jakeesta tai konferenssipuheen yhdestä rivistä. Kenties vastauksenne tulee, kun Alkeisyhdistyksen lapset laulavat kaunista laulua. Nämä kaikki ovat ilmoituksen muotoja.

Palautuksen varhaisina aikoina monet jäsenet tavoittelivat uutterasti ilmoitusta, ja heitä siunattiin ja innoitettiin tietämään, mitä piti tehdä.

Profeetta Brigham Young antoi sisar Eliza R. Snow’lle tehtävän auttaa kohottamaan ja opettamaan kirkon sisaria. Sisar Snow opetti, että yksittäiset naiset voisivat saada innoitusta oppaakseen henkilökohtaisessa elämässään, perheessään ja kirkon tehtävissään. Hän sanoi: ”Käskekää sisaria lähtemään ja täyttämään velvollisuutensa nöyryydessä ja uskollisuudessa, niin Jumalan Henki on heidän päällään ja heitä siunataan heidän työssään. Tavoitelkoot he viisautta vallan sijaan, niin he saavat kaiken sen vallan, jonka käyttämiseen heillä on viisautta.”11

Sisar Snow opetti sisaria tavoittelemaan Pyhän Hengen johdatusta. Hän sanoi, että Pyhä Henki ”tyydyttää ja täyttää ihmissydämen jokaisen kaipauksen ja täyttää jokaisen tyhjiön. Kun olen täynnä Henkeä, sieluni on tyydytetty.”12

Presidentti Dieter F. Uchtdorf on opettanut, että ”ilmoitus ja todistus eivät tule aina valtavalla voimalla. Monille todistus tulee hiljakseen – pala kerrallaan.” Hän sanoi edelleen: ”Tavoitelkaamme vilpittömästi henkilökohtaisen innoituksen valoa. Anokaamme Herralta, että Hän soisi mielellemme ja sielullemme uskon kipinän, jonka ansiosta voimme ottaa vastaan ja tunnistaa Pyhän Hengen jumalallisen palvelun.”13

Todistuksemme vahvistaa ja voimistaa meitä, kun kohtaamme haasteita päivittäisessä elämässämme. Jotkut kamppailevat vaikeiden terveysongelmien kanssa, joillakuilla on taloudellisia ongelmia, toisilla on haasteita avioliitossaan tai lastensa kanssa. Jotkut kärsivät yksinäisyyden tai täyttymättömien toiveiden ja unelmien vuoksi. Juuri meidän todistuksemme sekä uskomme Herraan Jeesukseen Kristukseen ja tietomme pelastussuunnitelmasta auttavat meitä selviytymään näistä koettelemusten ja vaikeuksien ajoista.

Kirjassa Tyttäriä minun valtakunnassani kerrotaan saksalaisesta sisar Hedwig Biereichelista, joka kärsi toisen maailmansodan aikana suurta surua ja puutetta. Rakkautensa ja armeliaan luonteensa vuoksi ja jopa oman suuren hätänsä keskellä hän jakoi auliisti oman ruokansa nälkää näkevien sotavankien kanssa. Myöhemmin, kun häneltä kysyttiin, kuinka hän pystyi säilyttämään ”todistuksen kaikissa näissä koettelemuksissa”, hän vastasi: ”Minä en pitänyt hengissä todistustani noina aikoina – todistus piti hengissä minua.”14

Se, että meillä on vahva todistus, ei tarkoita sitä, että se pysyy aina sellaisena. Meidän on ravittava ja vahvistettava sitä, jotta siinä olisi kylliksi voimaa tukea meitä. Se on yksi syy siihen, miksi me kokoonnumme usein yhteen, jotta voimme nauttia sakramentin ja uudistaa liittomme ja jotta meitä voidaan ravita Jumalan hyvällä sanalla. Juuri Jumalan hyvä sana pitää meidät ”alati valppaina rukoilemaan” niin että luotamme ”yksin Kristuksen ansioihin”, joka on meidän uskomme ”perustaja ja täydelliseksi tekijä”15.

Vanhin David A. Bednar on opettanut meitä: ”Kun tavoittelette oikealla tavalla ilmoituksen henkeä ja käytätte sitä, lupaan, että tulette vaeltamaan Herran valossa (ks. Jes. 2:5; 2. Nefi 12:5). Joskus ilmoituksen henki toimii heti ja voimakkaana, toisinaan hienovaraisesti ja vähitellen ja usein niin hennoin keinoin, ettette edes tietoisesti tunnista sitä. Mutta riippumatta siitä mallista, jolla tätä siunausta saadaan, sen tuoma valo valaisee sielunne ja avartaa ymmärryksenne (ks. Alma 5:7; 32:28) sekä ohjaa ja suojelee teitä ja perhettänne.”16

Herra haluaa siunata meitä johdatuksella, viisaudella ja ohjauksella elämässämme. Hän haluaa vuodattaa Henkensä meidän päällemme. Jälleen – saadaksemme henkilökohtaista ilmoitusta meidän täytyy haluta saada sitä, emme saa paaduttaa sydäntämme, ja sitten meidän on pyydettävä uskossa, todella uskoen siihen, että saamme vastauksen, ja sitten meidän on uutterasti pidettävä Jumalan käskyt. Sitten kun etsimme vastauksia kysymyksiimme, Hän siunaa meitä Hengellään. Tästä todistan Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.