2010–2019
Betydelsen av ett namn
Oktober 2011


Betydelsen av ett namn

Låt oss göra det till en vana att … vara tydliga med att det är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som är det namn som Herren själv har gett oss.

Äldste Hales, på allas vägnar vill jag uttrycka vår innerliga kärlek till dig. Vi är så tacksamma att du är här denna morgon.

Sedan generalkonferensen i april har jag ofta begrundat ett namns betydelse. Under de senaste månaderna har flera barnbarns barn fötts in i vår släkt. De tycks komma i allt snabbare takt, men varje barn är mycket välkommet till släkten. Varje barn har fått ett unikt namn som deras föräldrar har valt ut, ett namn som det kommer att bära hela livet och som skiljer honom eller henne från alla andra. Så är det i alla familjer och likaså bland världens religioner.

Herren Jesus Kristus visste hur viktigt det var att han uttryckligen gav kyrkan ett namn under dessa sista dagar. I Läran och förbundens 115:e kapitel gav han personligen oss namnet på kyrkan: ”Ty så skall min kyrka kallas i de sista dagarna, ja, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga” (vers 4).

Och kung Benjamin undervisade sitt folk under Mormons boks tid:

”Jag [vill] att ni ska ta på er Kristi namn, alla ni som har ingått i förbundet med Gud om att ni skall vara lydiga till er levnads slut …

Och jag vill att även ni skall komma ihåg att detta är det namn som jag sade att jag skulle ge till er, som aldrig skulle utplånas utom genom överträdelse. Akta er därför för att begå överträdelse så att namnet inte utplånas ur era hjärtan” (Mosiah 5:8, 11).

Vi tar på oss Kristi namn i dopets vatten. Vi förnyar dopets verkan varje vecka när vi tar del av sakramentet och därigenom visar att vi är villiga att ta på oss hans namn och vi lovar att alltid minnas honom (se L&F 20:77, 79).

Inser vi vilken välsignelse det är för oss att få ta på oss Guds älskade och Enfödde Sons namn? Förstår vi hur betydelsefullt det är? Frälsarens namn är det enda namnet givet under himlen varigenom människan kan bli frälst (se 2 Nephi 31:21).

Ni kommer säkert ihåg att president Boyd K. Packer tog upp hur betydelsefullt kyrkans namn är under generalkonferensen i april i år. Han förklarade att ”i lydnad mot en uppenbarelse kallar vi oss Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hellre än mormonkyrkan” (”Vägledda av den Helige Anden”, Liahona, maj 2011, s. 30).

Eftersom kyrkans fullständiga namn är så viktigt upprepar jag uppenbarelsen i skrifterna, första presidentskapens instruktioner i brev från 1982 och 2001 och andra apostlars ord när de har uppmanat kyrkans medlemmar att värna om och undervisa världen om att kyrkan är uppkallad efter Herren Jesus Kristus. Det är namnet som Herren kommer att använda för att kalla på oss på den yttersta dagen. Det är namnet som särskiljer hans kyrka från alla andra.

Jag har tänkt mycket på varför Frälsaren gav det sju ord långa namnet till sin återställda kyrka. Det kanske känns långt, men om vi tänker på vad det berättar om kyrkan så blir det plötsligt underbart kortfattat, rakt på sak och tydligt. Kan man beskriva den på ett mer direkt och tydligt sätt och samtidigt uttrycka det med så få ord?

Varje ord förtydligar något och är oumbärligt. Den bestämda artikelnsom används på engelska syftar på den återställda kyrkans unika position bland världens religioner.

Orden Jesu Kristi Kyrka förkunnar att det är hans kyrka. I Mormons bok lär Jesus: ”Och hur kan det vara min kyrka om den inte kallas efter mitt namn? Ty om en kyrka kallas efter Moses namn, så är det Moses kyrka. Och om den kallas efter en människas namn [som Mormon], så är det en människas kyrka. Men om den kallas efter mitt namn så är det min kyrka, om så är att de är byggda på mitt evangelium” (3 Nephi 27:8).

Av Sista Dagars förklarar att det är samma kyrka som Jesus Kristus upprättade under sin jordiska verksamhet, men att den har återställts i dessa sista dagar. Vi vet att det skedde en avvikelse, eller ett avfall, och att det därför var nödvändigt att återställa hans sanna och fullständiga kyrka i vår tid.

Heliga innebär att dess medlemmar följer honom och försöker göra hans vilja, håller hans bud och förbereder sig för att återigen leva tillsammans med honom och vår himmelske Faders i framtiden. Heliga syftar helt enkelt på dem som försöker leva helgade liv genom att ingå förbund att följa Kristus.

Namnet som Frälsaren har gett sin kyrka berättar för oss exakt vilka vi är och vad vi tror på. Vi tror att Jesus Kristus är hela människosläktets Frälsare och Återlösare. Han sonade för alla som omvänder sig från sina synder och han bröt dödens band och gjorde så vi kan uppstå från de döda. Vi följer Jesus Kristus. Och det som kung Benjamin sade till sitt folk upprepar jag för oss alla i dag: ”Jag vill att ni skall komma ihåg att alltid bevara [hans] namn skrivet i era hjärtan” (Mosiah 5:12).

Vi ombeds att stå som vittnen om honom ”alltid och i allting och överallt” (Mosiah 18:9). Det betyder att vi måste vara villiga att berätta för andra vem vi följer och vems kyrka vi tillhör: Jesu Kristi Kyrka. Naturligtvis bör vi göra detta i en anda av kärlek och vittnesbörd. Vi vill följa Frälsaren genom att enkelt och tydligt, men samtidigt ödmjukt, förkunna att vi är medlemmar i hans kyrka. Vi följer honom genom att vara sista dagars heliga — sista dagars lärjungar.

Människor och organisationer får ofta tillnamn av andra. Ett tillnamn kan bestå av en förkortad version av ett namn, eller så kan det tas från en händelse eller fysiska och andra egenskaper. Tillnamn har inte samma status eller betydelse som själva namnet, men de kan fortfarande fylla en funktion.

Herrens kyrka har både forntida och nutida tillnamn. De heliga under Nya testamentets tid kallades för kristna eftersom de bekände att de trodde på Jesus Kristus. Det namnet användes först som ett öknamn av deras förtalare, men är i dag en hyllning. Vi är hedrade av att få kallas en kristen kyrka.

Våra medlemmar har kallats mormoner eftersom vi tror på Mormons bok: Ännu ett Jesu Kristi testamente.Andra kan försöka använda ordet mormoner med en bredare betydelse för att även avse dem som har lämnat kyrkan och bildat utbrytargrupper. Sådant leder bara till förvirring. Vi är tacksamma för att media anstränger sig för att undvika att använda ordet mormon på ett sätt som kan få allmänheten att blanda ihop kyrkan med polygamister och andra fundamentalistiska grupper. Låt mig tydligt säga att ingen polygamistisk grupp, även de som kallar sig för Fundamentalistiska mormoner eller andra derivat av vårt namn, har någon som helst anknytning till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Även om Mormon inte är kyrkans fullständiga eller rätta namn, och trots att det i början användes av våra förtalare under den tidens förföljelser, har det blivit ett godtaget tillnamn när det används för att beskriva medlemmarna snarare än institutionen. Vi behöver inte sluta använda namnet Mormon när det passar, men vi bör fortsätta att betona kyrkans fullständiga och rätta namn. Med andra ord, vi bör undvika och inte uppmuntra till begreppet ”Mormonkyrkan”.

Under åren som jag har haft olika uppdrag runt om i världen har många frågat mig om jag tillhör Mormonkyrkan. Jag brukar svara: ”Jag är medlem i Jesu Kristi Kyrka. Eftersom vi tror på Mormons bok, som har uppkallats efter en forntida amerikansk profet och ledare och är ännu ett Jesu Kristi testamente, så kallas vi ibland mormoner.” Det svaret har alltid blivit väl mottaget och har dessutom gett mig tillfällen att berätta om återställelsen av evangeliets fullhet i dessa sista dagar.

Bröder och systrar, tänk vilken inverkan vi kan få genom att helt enkelt svara genom att använda kyrkans fullständiga namn, som Herren har sagt att vi ska göra. Om du inte genast har möjlighet att använda hela namnet, så säg åtminstone: ”Jag tillhör Jesu Kristi Kyrka” och lägg senare till ”av Sista Dagars Heliga”.

En del kanske undrar varför vi då har internetplatser som mormon.org och andra mediakampanjer som använder ordet mormon. Som jag sade är det ibland lämpligt att kalla kyrkans medlemmar för mormoner. Det är mera praktiskt eftersom de som inte tillhör kyrkan söker efter oss via det begreppet. Men så fort man kommer till mormon.org kan man läsa om kyrkans rätta namn på startsidan och det finns med på alla webbplatsens sidor. Vi kan knappast vänta oss att personer ska skriva in kyrkans fullständiga namn när de söker efter oss eller när de går till vår webbplats.

Dessa praktiska skäl kommer nog att kvarstå, men det bör inte hindra medlemmar från att använda kyrkans fullständiga namn så ofta som möjligt. Låt oss göra det till en vana att i vår familj, våra aktiviteter i kyrkan och dagliga samspel med andra vara tydliga med att det är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som är det namn som Herren själv har gett oss.

En opinionsundersökning nyligen visade att alltför många ännu inte förstår att mormon syftar på medlemmar i vår kyrka. Och de flesta man frågar är fortfarande inte säkra på att mormoner är kristna. Också när de läser om hur vi under namnet Helping Hands arbetar världen över för att hjälpa till vid orkaner, jordbävningar, översvämningar och svält, så kopplar de inte ihop vårt humanitära arbete med oss som kristen organisation. Skulle det inte vara enklare för dem att förstå att vi tror på och följer Frälsaren om vi presenterade oss som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga? Då kommer de som hör benämningen mormon att associera det med vårt uppenbarade namn och med ett folk som följer Jesus Kristus.

Som första presidentskapet bad oss göra i deras brev den 23 februari 2001: ”Det [är] allt viktigare att kyrkans uppenbarade namn, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, används i vårt ansvar att förkunna Frälsarens namn över hela världen. Därför önskar vi att kyrkans fullständiga namn används i största möjliga utsträckning då vi omnämner den.”

Redan under generalkonferensen i oktober 1948 sade president George Albert Smith: ”Bröder och systrar, när ni har gått härifrån så kanske ni umgås med andra samfund i världen, men kom ihåg att det bara finns en enda kyrka i hela världen som på gudomlig befallning bär vår Herre Jesu Kristi namn” (Conference Report, okt. 1948, s. 167).

Bröder och systrar, må vi också minnas detta när vi lämnar konferensen idag. Må vårt vittnesbörd om honom höras och vår kärlek till honom alltid vila i vårt hjärta, är min ödmjuka bön i hans namn, Herren Jesus Kristus, amen.