2010–2019
En vision om att gå till verket
April 2012


En vision om att gå till verket

Om vi ska ha framgång istället för att gå under måste vi få en vision av oss själva som Frälsaren ser oss.

Som alla goda föräldrar önskade mina föräldrar en ljus framtid för sina barn. Min far var inte medlem och på grund av ovanliga omständigheter som rådde på den tiden bestämde mina föräldrar att mina bröder och systrar och jag skulle lämna vår hemö i Amerikanska Samoa i Söderhavet och resa till Förenta Staterna för att gå i skola.

Beslutet att vara åtskilda från oss var svårt att fatta för våra föräldrar, speciellt för min mor. De visste att det skulle innebära oanade utmaningar för oss att placeras i nya omgivningar. Ändå gick de med tro och beslutsamhet vidare med sin plan.

På grund av sin uppväxt som sista dagars helig kände min mor till principerna fasta och bön, och båda mina föräldrar kände att deras barn behövde hjälp i form av himlens välsignelser. I den andan började de avsätta en dag varje vecka till att fasta och be för oss. Deras vision var att förbereda sina barn för en ljus framtid. De agerade efter den visionen, och de utövade sin tro genom att söka Herrens välsignelser. Genom fasta och bön mottog de förvissning, tröst och frid att allt skulle gå väl.

Hur kan vi, mitt i utmaningarna i våra liv, få den vision som behövs för att göra sådant som för oss närmare Frälsaren? Angående vision lär Ordspråksboken oss denna sanning: ”Utan uppenbarelsen går folket vilse” (Ords. 29:18). Om vi ska ha framgång istället för att gå under måste vi få en vision av oss själva som Frälsaren ser oss.

Frälsaren såg mer i de ödmjuka fiskare som han kallade att följa honom än vad de först såg i sig själva — han hade en vision av vilka de kunde bli. Han kände till deras godhet och potential, och han skred till handling och kallade dem. De var inte erfarna från början, men när de följde honom såg de hans exempel, fick en känsla för hans lärdomar och blev hans lärjungar. Det fanns en tid då några av hans lärjungar lämnade honom eftersom det som de hörde var svårt för dem. Medveten om att fler kanske skulle lämna honom, frågade Jesus de tolv: ”Inte vill väl också ni gå bort?” (Joh. 6:67). Petrus svar visade hur han förändrats och fått en vision av vem Frälsaren var. ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord” (Joh. 6:68), svarade han.

Med den visionen kunde dessa trofasta och hängivna lärjungar utföra svåra ting när de reste runt för att predika evangeliet och upprätta kyrkan efter det att Frälsaren lämnat dem. Till slut fick en del av dem göra den yttersta uppoffringen för sina vittnesbörd.

Det finns andra exempel i skrifterna på dem som fick en vision av evangeliet och sedan gick ut och handlade i enlighet med denna vision. Profeten Alma fick sin vision när han hörde Abinadi modigt undervisa och vittna inför kung Noa. Alma agerade utifrån Abinadis undervisning och började undervisa om det han fått veta, och döpte många som trodde på hans ord (se Mosiah 17:1–4; 18:1–16). Medan aposteln Paulus förföljde de första heliga, blev han omvänd på vägen till Damaskus och skred sedan till handling genom att undervisa och vittna om Kristus (se Apg 9:1–6, 20–22, 29).

I vår tid har många unga män, kvinnor och äldre par besvarat kallelsen från en Guds profet om att verka som missionärer. Med tro och mod lämnar de sina hem och allt som är bekant för dem på grund av sin tro på allt det goda de kan åstadkomma som missionärer. När de agerar enligt sin vision att tjäna är de till välsignelse för många, och i den processen förändrar de sina egna liv. Under förra generalkonferensen tackade president Thomas S. Monson oss för det tjänande vi utför bland oss och påminde oss om vår plikt att vara Guds händer genom att välsigna hans barn här på jorden (se ”Tills vi möts igen”, Liahona, nov. 2011, s. 108). Förverkligandet av denna förmaning har värmt våra hjärtan då medlemmar i kyrkan har verkat i enlighet med hans vision.

Innan Frälsaren lämnade jorden, med insikt om att vi skulle behöva hjälp, sade han: ”Jag skall inte lämna er faderlösa” (Joh. 14:18). Han sade till sina lärjungar: ”Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er” (Joh. 14:26). Detta är samme helige Ande som kan ge oss kraften och motivationen till att utföra det som Frälsaren och våra nutida profeter och apostlar undervisar oss om.

När vi handlar enligt våra ledares lärdomar får vi en djupare förståelse för den vision vår Frälsare har för oss. Under hela denna konferens har vi tagit emot inspirerade råd från profeter och apostlar. Studera deras lärdomar och begrunda dem i ditt hjärta medan du söker den Helige Andens hjälp med att fånga visionen av dessa lärdomar i ditt liv. Med den visionen — utöva din tro genom att handla i enlighet med deras råd.

Utforska och studera skrifterna i avsikt att ta emot ytterligare ljus och kunskap angående deras budskap till dig. Begrunda dem i ditt hjärta och låt dem inspirera dig. Gör sedan det du inspireras att göra.

Som vi lärde oss som familj — vi går till handling när vi fastar och ber. Alma talade om fasta och bön som ett sätt att få förvissning när han sade: ”Jag har fastat och bett i många dagar för att jag själv skulle kunna få vetskap om detta” (Alma 5:46). Även vi får veta hur vi ska hantera livets utmaningar genom fasta och bön.

Vi upplever svåra saker i våra liv som ibland kan försvaga vår vision och tro att göra det vi borde. Vi blir så upptagna att vi ofta känner oss överväldigade och oförmögna att göra något mer. Även om vi alla är olika framhåller jag ödmjukt att vi måste fokusera vår blick på Frälsaren och hans lärdomar. Vad såg han hos Petrus, Jakob och Johannes och de andra apostlarna som fick honom att gå till verket och inbjuda dem att följa honom? På samma sätt som han hade för dem, har Frälsaren en stor vision om vilka vi kan bli. Det kommer att krävas samma tro och mod som de första apostlarna hade för att vi åter ska kunna fokusera på det som betyder mest för varaktig lycka och stor glädje.

När vi studerar vår Frälsares liv och hans lärdomar ser vi hur han undervisar, ber, lyfter och helar bland folket. När vi söker efterlikna honom och göra det vi ser honom göra, börjar vi få en vision av vilka vi kan bli. Du kommer med hjälp av den Helige Anden att välsignas med insikt i hur du kan göra mer gott. Förändringar kommer att börja ske, och du kommer att inrätta ditt liv på ett annat sätt vilket blir till välsignelse för dig och din familj. Under sin verksamhet bland nephiterna frågade Frälsaren: ”Vad slags män bör ni då vara?” Han svarade: ”Sådana som jag är” (3 Nephi 27:27). Vi behöver hans hjälp så att vi kan bli lika honom och han har visat oss vägen: ”Be därför, och ni skall få. Bulta, och det skall öppnas för er. Ty den som ber han får, och för den som bultar skall det öppnas” (3 Nephi 27:29).

Jag vet att när vi får en vision av oss själva så som Frälsaren ser oss, och vi handlar enligt den visionen, välsignas vi på oväntade sätt. Tack vare mina föräldrars vision välsignades jag inte endast med utbildning, utan jag placerades i en miljö där jag hittade och omfamnade evangeliet. Ännu viktigare är att jag lärde mig vikten av goda och trofasta föräldrar. Enkelt uttryckt förändrades mitt liv för alltid.

Precis som en vision fick mina föräldrar att fasta och be för sina barns välfärd, och liksom de tidiga apostlarnas vision fick dem att följa Frälsaren, så kan samma vision inspirera och hjälpa oss att gå till verket. Bröder och systrar, vi är ett folk med ett förflutet av visioner och tro till att verka. Se vart vi har kommit och vilka välsignelser vi har fått! Tro att Herren kan välsigna dig med en vision för ditt liv och mod att gå till verket.

Jag vittnar för er om Frälsaren och hans önskan att vi ska återvända till honom. För att göra det måste vi ha tro att gå till verket — till att följa honom och bli som han. Under livets olika skiftningar håller han ut sin hand och inbjuder oss:

”Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.

Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt” (Matt. 11:29–30).

Precis som Frälsaren såg en stor potential i sina första lärjungar, ser han detsamma i oss. Låt oss se oss själva som Frälsaren ser oss. Det är min bön att vi kan ha den visionen med tro och mod att gå till verket, i Jesu Kristi namn, amen.