2010–2019
Gud vare tack!
April 2012


Gud vare tack!

Hur mycket bättre vore det inte om alla kunde vara mer medvetna om Guds försyn och kärlek och uttrycka tacksamhet till honom.

Kära bröder och systrar, vi tackar för ert stöd och er hängivenhet. Vi uttrycker vår tacksamhet och kärlek till var och en av er.

Syster Nelson och jag fick nyligen njuta av vackra tropiska fiskar i ett litet privat akvarium. Fiskar med livfulla färger i en mångfald former och storlekar simmade snabbt fram och tillbaka. Jag frågade skötaren i närheten: ”Vem matar de här vackra fiskarna?”

Hon svarade: ”Det gör jag.”

Därefter frågade jag: ”Har de någonsin tackat dig?”

Hon svarade: ”Inte än!”

Jag tänkte på somliga personer som jag är bekant med som är lika omedvetna om sin Skapare och sitt sanna ”livets bröd”.1 De lever från dag till dag utan medvetenhet om Gud och hans godhet mot dem.

Hur mycket bättre vore det inte om alla kunde vara mer medvetna om Guds försyn och kärlek och uttrycka tacksamhet till honom. Ammon lärde: ”Låt oss tacka [Gud] ty han utövar för evigt rättfärdighet.”2 Vår grad av tacksamhet är ett mått på vår kärlek till honom.

Gud är våra andars Fader.3 Han har en förhärligad, fullkomliggjord kropp av kött och ben.4 Vi levde hos honom i himlen innan vi föddes.5 Och när han skapade oss fysiskt skapades vi i Guds avbild, var och en med en personlig kropp.6

Tänk på vårt fysiska näringsintag. Det är verkligen gudasänt. Nödvändig luft, mat och vatten kommer till oss som gåvor från en kärleksfull himmelsk Fader. Jorden skapades för att uppehålla vår korta vistelse i dödligheten.7 Vi föddes med förmågan att växa, älska, gifta oss och bilda familjer.

Äktenskapet och familjen är instiftade av Gud. Familjen är den allra viktigaste sociala enheten i tid och i evighet. Enligt Guds stora lycksalighetsplan kan familjer beseglas i tempel och förberedas för att återvända för att vistas i hans heliga närhet för alltid. Det är evigt liv! Det uppfyller den mänskliga själens djupaste längtan — den naturliga längtan efter ändlöst umgänge med älskade familjemedlemmar.

Vi är en del av hans gudomliga avsikt: ”Mitt verk och min härlighet”, sade han, är ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”.8 För att uppnå detta mål ”älskade Gud [så] världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv”.9 Denna handling var ett gudomligt bevis på Guds kärlek. ”Inte sände [han] sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.”10

Det centrala i Guds eviga plan är hans Sons, Jesu Kristi, mission.11 Han kom för att återlösa Guds barn.12 Tack vare Herrens försoning blev uppståndelsen (eller odödligheten) en verklighet.13 Tack vare försoningen blev evigt liv en möjlighet för alla som är värdiga det. Jesus förklarade:

”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör,

och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö.”14

För Herrens försoning och hans uppståndelses gåva — för detta påskens upphöjda budskap — Gud vare tack!

Fysiska gåvor

Vår himmelske Fader älskar sina barn.15 Han har välsignat oss var och en med fysiska och andliga gåvor. Låt mig tala om båda dessa. När du sjunger ”Jag är Guds lilla barn”, tänk då på den gåva han gett dig, din fysiska kropp. Din kropps många häpnadsväckande egenskaper vittnar om din egen ”gudomliga natur”.16

Varje organ i din kropp är en underbar gåva från Gud. Varje öga har ett autofokus-objektiv. Nerver och muskler styr två ögon för att skapa en tredimensionell bild. Ögonen är kopplade till hjärnan som registrerar det som ses.

Ditt hjärta är en otrolig pump.17 Det har fyra sinnrika klaffar som styr blodflödets riktning. De här klaffarna öppnas och stängs över 100 000 gånger per dygn — 36 miljoner gånger per år. Ändå kan de, om de inte skadas genom sjukdom, klara av denna ansträngning i nästan obegränsad tid.

Tänk på kroppens försvarssystem. För att skydda sig från skador kan kroppen känna smärta. Den reagerar på en infektion genom att skapa antikroppar. Huden ger skydd. Den varnar för skador som stark hetta eller kyla kan åstadkomma.

Kroppen förnyar sina åldrande celler och reglerar nivån på sina egna vitala beståndsdelar. Kroppen läker sina sår, blåmärken och brutna ben. Dess förmåga till fortplantning är en annan helig gåva från Gud.

Men låt oss betänka att en fullkomlig kropp inte är en förutsättning för att en person ska uppnå sin gudomliga bestämmelse. Faktum är att några av de bästa andarna bor i sköra eller ofullkomliga kroppar. Stor andlig styrka utvecklas ofta av personer som har fysiska svårigheter, just på grund av dessa svårigheter.

Alla som studerar hur den mänskliga kroppen fungerar har förvisso ”sett Gud verka i sitt majestät och sin kraft”.18 Eftersom kroppen styrs av gudomlig lag är alla former av läkning en följd av lydnad mot den lag på vilken den välsignelsen är baserad.19

Ändå har en del människor den felaktiga uppfattningen att dessa häpnadsväckande fysiska egenskaper kom till av en slump eller var en följd av en big bang någonstans. Fråga dig själv: ”Kan en explosion i ett tryckeri frambringa ett lexikon?” Det är högst osannolikt. Men även om så vore skulle den ändå aldrig kunna laga sina sönderslitna sidor eller frambringa egna förnyade upplagor!

Om kroppens kapacitet till normal funktion, försvar, läkning, reglering och nyskapelse skulle fortgå utan begränsning skulle livet här fortsätta i all evighet. Ja, vi skulle vara strandsatta här på jorden! I barmhärtighet mot oss ombesörjde vår Skapare åldrande och andra processer vilka slutligen resulterar i vår fysiska död. Döden, liksom födelsen, är en del av livet. Skrifterna lär att ”det inte var lämpligt att människan skulle befrias från denna timliga död, ty det skulle ha omintetgjort den stora lycksalighetsplanen”.20 Att återvända genom den port som vi kallar döden är en glädje för dem som älskar honom och är förberedda på att möta honom.21 Till sist kommer den tid då ”anden och kroppen skall återförenas i sin fullkomliga form. Både lem och led skall återställas till sin rätta gestaltning”22 för att aldrig mer åtskiljas. För dessa fysiska gåvor, Gud vare tack!

Andliga gåvor

Kroppen är viktig eftersom den fungerar som boning för vår eviga ande. Våra andar existerade i den förjordiska tillvaron23 och kommer att fortsätta leva efter det att kroppen dör.24 Anden skänker kroppen liv och personlighet.25 I detta liv och i nästa kommer anden och kroppen, när de förenas, att bli en levande själ av gudomligt värde.

Eftersom vår ande är så viktig får dess utveckling eviga konsekvenser. Den stärks när vi kommunicerar i ödmjuk bön med vår kärleksfulle himmelske Fader.26

De egenskaper varigenom vi en dag kommer att dömas är alla andliga.27 I dessa ingår kärlek, dygd, redbarhet, omtanke och tjänande av andra.28 Din ande, tillsammans med och inhyst i din kropp, kan utveckla och manifestera dessa egenskaper på sätt som är nödvändiga för din eviga utveckling.29 Andlig utveckling uppnås genom tro, omvändelse, dop, den Helige Andens gåva och uthållighet intill änden, vilket omfattar begåvningen och de beseglande förrättningarna i det heliga templet.30

Liksom kroppen kräver daglig näring för att överleva behöver också anden näring. Anden får näring genom eviga sanningar. Förra året firade vi 400-årsjubiléet av King James bibelöversättning. Och vi har haft Mormons bok i nästan 200 år. Den har nu översatts i sin helhet eller i valda delar till 107 språk. Tack vare dessa och andra värdefulla skrifter vet vi att Gud är vår evige Fader och att hans Son Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare. För dessa andliga gåvor, Gud vare tack!

Evangeliegåvor

Vi vet att profeter från många tidsutdelningar, till exempel Adam, Noa, Mose och Abraham, alla undervisade om vår himmelske Faders och Jesu Kristi gudomlighet. Vår nuvarande tidsutdelning inleddes av vår himmelske Fader och Jesus Kristus när de uppenbarade sig för profeten Joseph Smith år 1820. Kyrkan organiserades år 1830. Nu, 182 år senare, förblir vi under ett förbund att föra ut evangeliet till ”varje nation, släkte, tungomål och folk”.31 När vi gör det blir både givare och mottagare välsignade.

Vi har ansvaret att undervisa hans barn och att uppväcka hos dem en medvetenhet om Gud. För länge sedan sade kung Benjamin:

”Tro på Gud. Tro att han är och att han har skapat allt, både i himlen och på jorden. Tro att han har all visdom och all makt, både i himlen och på jorden …

Tro att ni måste omvända er från era synder och överge dem och ödmjuka er inför Gud, och be i hjärtats uppriktighet om att han skall förlåta er. Och om ni nu tror allt detta, se då till att ni gör det.”32

Gud är densamme i går, i dag och för evigt, men det är inte vi. Vår dagliga utmaning är att använda oss av försoningens kraft, så att vi verkligen kan förändras, bli mer kristuslika och bli värdiga upphöjelsens gåva och leva för evigt med Gud, Jesus Kristus och våra familjer.33 För dessa krafter, förmåner och evangeliegåvor, Gud vare tack!

Jag vittnar om att han lever, att Jesus är Kristus och att detta är hans kyrka, återställd i dessa sista dagar för att dess gudomliga bestämmelse ska genomföras. Vi leds idag av president Thomas S. Monson, som vi älskar och stöder av hela vårt hjärta, liksom vi också stöder hans rådgivare och de tolv apostlarna som profeter, siare och uppenbarare. Jag vittnar om detta i Jesu Kristi heliga namn, amen.