2010–2019
Frid i hemmet
April 2013


Frid i hemmet

En av de största välsignelserna vi kan erbjuda världen är kraften i ett hem där Kristus sätts i centrum, där evangeliet lärs ut, förbund hålls och kärlek råder.

Många röster i den värld vi lever i uppmanar oss att leva i ett hektiskt tempo. Det finns alltid mer att göra och mer att åstadkomma. Ändå finns det djupt inom oss alla ett behov av en fristad där det råder frid och ro, en plats där vi kan återhämta oss, ställa allt till rätta och få ny energi inför framtida stress.

Den ideala platsen för sådan frid finns inom våra egna hems väggar, där vi har gjort allt vi kan för att sätta Herren Jesus Kristus i centrum.

Vissa hem har en far som är en värdig prästadömsbärare och en trofast, hängiven mor som leder familjen tillsammans i rättfärdighet. Många hem ser annorlunda ut. Vilka dina omständigheter än är kan du sätta Herren Jesus Kristus i centrum i ditt hem och i ditt liv, för han är källan till verklig frid i det här livet.

Se till att varje beslut du fattar, vare sig det är timligt eller andligt, grundar sig på vad Frälsaren skulle vilja att du gjorde. När han är i centrum i ditt hem, finns där frid och ro. Där finns en anda av tillförsikt som genomsyrar hemmet och alla som bor där känner den.

Om det här rådet förverkligas beror det inte enbart på föräldrarna, även om deras roll är att leda. Barn kan ta ansvar och anstränga sig mer för att göra hemmet mer Kristusinriktat. Det är viktigt för föräldrar att lära barnen förstå hur deras handlingar påverkar alla i hemmet. Barn som lär sig ta ansvar för sina handlingar, rättfärdiga eller inte, växer upp och blir pålitliga medborgare i Guds rike.

Jag är säker på att du kan nämna de grundläggande principer som sätter Frälsaren i centrum i ditt hem. Rådet från profeterna att ha dagliga egna böner och familjebön, dagliga egna skriftstudier och tillsammans med familjen samt hemafton varje vecka är de viktiga, bärande balkarna i ett hem som byggs med Kristus i centrum. Utan sådana regelbundna vanor blir det svårt att finna denna önskade och välbehövliga frid och tillflykt från världen.

Lyd profeternas lärdomar, precis som Kristus vill att du ska göra. Slösa inte bort din framtida lycka genom att ta genvägar i stället för att tillämpa evangeliets sunda principer. Kom ihåg: Småsaker leder till stora saker. En till synes obetydlig oförsiktighet eller försummelse kan leda till stora problem. Ännu viktigare är att enkla, bestämda och goda vanor leder till ett liv fyllt av rika välsignelser.

Ni barn i Primär, ni unga män och kvinnor i ungdomsprogrammen och ni trofasta missionärer som nu verkar gör detta mycket effektivare än jag kunde göra när jag var i er ålder. I föruttillvaron var ni ståndaktiga, lydiga och rena. Där arbetade ni hårt för att utveckla talanger och förmågor som skulle göra er redo att möta jordelivet med mod, värdighet, heder och framgång.

För inte så länge sedan kom ni till jorden med alla dessa fantastiska förmågor och oändliga möjligheter. Ändå finns det verklig fara runt omkring er. Era stora möjligheter och er förmåga kan begränsas eller förstöras om ni ger efter för den djävulska orenheten omkring er. Men Satan kan inte besegra Frälsaren. Satans öde är bestämt. Han vet att han har förlorat, men han vill få så många som möjligt med sig. Han försöker förstöra din godhet och förmåga genom att utnyttja dina svagheter. Håll dig på Herrens sida så vinner du varje gång.

Du lever i en värld där tekniken går framåt i häpnadsväckande fart. Det är svårt för många i min generation att hänga med. Beroende på hur tekniken används kan framstegen bli till välsignelse eller till hinder. Tekniken, när den förstås och används till rättfärdiga ändamål, behöver inte vara något hot utan kan ge förbättrad andlig kommunikation.

Till exempel: Många av oss har en egen elektronisk apparat som får plats i fickan. Vi är sällan utan den. Vi kanske använder den många gånger om dagen. Tyvärr kan sådana apparater bli en källa till orenhet och slöseri med tid. Men använd på ett disciplinerat sätt kan den här tekniken bli ett redskap som skyddar oss från det värsta i samhället.

Vem kunde ha föreställt sig för bara några år sedan att alla standardverken och många års budskap under generalkonferenser skulle få rum i fickan? Att bara ha dem i fickan ger dig inget skydd, men om du studerar, begrundar och lyssnar till dem under lugna stunder varje dag förbättras din kommunikation med Anden.

Var förståndig i hur du använder tekniken. Markera viktiga skriftställen på din enhet och läs dem ofta. Om ni ungdomar läste en vers i skrifterna lika ofta som ni sände SMS, skulle ni snart kunna hundratals skriftställen utantill. De här verserna kan bli en mäktig källa till inspiration och vägledning genom den Helige Anden när ni behöver den.

För att sätta Frälsaren i centrum i våra hem måste vi göra allt vi kan för att inbjuda den Helige Andens milda, vägledande inflytande i våra liv. Att handla efter de här maningarna stärker oss ännu mer.

Större frid kommer när du förenar en strävan att lyda med att tjäna människor omkring dig. Många som själva inte anser sig särskilt begåvade använder det de har, ödmjukt och generöst, för att välsigna människor omkring sig. Själviskhet är roten till mycket ont. Vår Frälsares liv är ett exempel på botemedlet för den ondskan. Han visar oss hur vi kan leva utåtriktade liv genom att tjäna andra på ett osjälviskt sätt.

Jag har lärt mig en sanning som upprepats så ofta i mitt liv att jag nu ser den som en absolut lag. Den definierar relationen mellan lydnad och tjänande och Guds kraft. När vi lyder Herrens bud och osjälviskt hjälper hans barn, blir kraft från Gud en naturlig följd: Kraft att göra mer än vi kan av oss själva. Våra insikter, våra talanger, vår förmåga utökas eftersom vi får kraft och styrka från Herren. Hans kraft är en grundläggande del av att kunna skapa ett hem fyllt av frid.

När du sätter Frälsaren i centrum i ditt hem blir det givetvis en fristad inte bara för din egen familj utan också för vänner som lever under svårare omständigheter. De dras till det lugn som de känner där. Välkomna sådana vänner till ditt hem. De kommer att blomstra i denna miljö med Kristus i centrum. Bli vän med dina barns vänner. Var ett värdigt föredöme för dem.

En av de största välsignelserna vi kan erbjuda världen är kraften i ett hem där Kristus sätts i centrum, där evangeliet lärs ut, förbund hålls och kärlek råder.

För många år sedan berättade min hustru Jeanene om en äldste som hon träffat under en rundresa i en mission. Jeanene hade frågat honom om hans familj. Hon blev förvånad när han svarade att han inte hade någon familj. Han förklarade vidare att när han föddes hade hans mor överlämnat åt samhället att fostra honom. I sin barndom flyttade han från fosterhem till fosterhem. Han välsignades som tonåring med att finna evangeliet. En kärleksfull församlingsfamilj hade hjälpt honom att få möjlighet att gå ut som missionär.

Efteråt frågade Jeanene missionspresidentens hustru om denne trofaste äldste. Hon fick veta att han några månader tidigare varit i missionshemmet några dagar på grund av sjukdom. Under den tiden var han med dem på en hemafton. Innan han åkte ut på fältet igen frågade han missionspresidenten om han kunde få tillbringa några dagar på missionshemmet igen i slutet av sin mission. Han ville se hur en familj med Kristus i centrum fungerar. Han ville kunna skapa en familj med deras som förebild.

Gör allt du kan för att skapa ett sådant hem. Räck ut handen till dem som lever under svåra omständigheter. Var en sann vän. Detta slags varaktig vänskap är som asfalt som fyller ut livets tjälskott och gör vår färd mjukare och behagligare. Det bör inte handla om att vinna personliga fördelar utan om en skatt att värdesätta och dela med sig av. Välkomna andra till ditt hem och låt dem få stärkas av den upplevelsen.

Jag vill ge några slutord till dig som älskar en familjemedlem som inte fattar kloka beslut. Sådant kan pröva vårt tålamod och vår uthållighet. Vi behöver lita på Herren och på hans tidsplan så att vi kan få positiva svar på våra böner och räddningsinsatser kan göras. Vi gör allt vi kan för att hjälpa, välsigna och ödmjukt erkänna Guds vilja i allt. Vi utövar tro och minns att det finns sådant som vi måste överlåta åt Herren. Han inbjuder oss att lägga våra bördor vid hans fötter. Med tro kan vi veta att denne vilsegångne som vi älskar så mycket inte är övergiven, utan är i en kärleksfull Frälsares vård.

Se det goda hos andra, inte deras felsteg. Ibland behöver felsteg uppmärksammas på rätt sätt för att åtgärdas, men bygg alltid på personens starka sidor.

När du känner att hoppet är som en tunn tråd, är det faktiskt inte någon tråd utan en stark länk, som en livlina som stärker och lyfter dig. Den kan trösta dig så att du kan sluta vara rädd. Sträva efter att leva värdigt och lita på Herren.

Vi behöver inte oroa oss om vi inte kan göra allt det som Herren har rått oss att göra på samma gång. Han sade också att det finns en tid för allt. Som svar på våra uppriktiga böner om vägledning leder han oss i varje fas av livet så att vi kan veta vad vi behöver fokusera på. Vi kan lära, växa och bli lika honom genom ett bestämt steg i taget.

Jag bär vittne om att ett liv i lydnad, fast förankrat i Jesu Kristi evangelium, ger den största vissheten om frid och en tillflykt i våra hem. Det kommer fortfarande att finnas många svårigheter och sorger, men vi kan mitt i oron njuta inre frid och innerlig lycka. Jag vittnar om att Jesu Kristi försoning är källan till denna enastående frid, i Jesu Kristi namn, amen.