2010–2019
Det är ett underverk
April 2013


Det är ett underverk

Om du inte är heltidsmissionär med missionärsbricka på bröstet så är tiden nu inne att måla en i ditt hjärta – målad, som Paulus sade, ”inte med bläck utan med den levande Gudens Ande”.

Jesu Kristi jordeliv var fyllt av underverk: en mor som var jungfru, en ny stjärna, änglar som uppenbarade sig för herdar, blinda som såg, lama som gick, änglar i Getsemane och vid graven, och det största undret av alla – hans härliga uppståndelse.

Kan ni föreställa er scenen med de elva apostlarna på berget i närheten av Galileen när den uppståndne Herren kom till dem och sade: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn”.1 ”Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen.”2

”Alla folk”? ”Hela världen?” ”Hela skapelsen?” Var det möjligt? Trots Jesu löfte att hjälpa dem måste de ha undrat om underverk verkligen skulle åtfölja dem när de spred evangeliet.3

Tro övervann tvivel och Petrus tog till orda och sade:

”Alla ni som bor i Jerusalem … lyssna nu på mina ord …

Jesus från Nasaret … blev … utlämnad, och med hjälp av dem som är utan lagen spikade ni fast honom på korset och dödade honom …

Det är denne Jesus som Gud har uppväckt, och vi är alla vittnen till det.”4

Anden utgöts obestridligen den dagen och 3 000 själar blev döpta. Som Jesus lovade åtföljdes deras tro av tecken och underverk.

När Jesu Kristi kyrka återställdes till jorden för 183 år sedan var Herrens uppmaning till sin lilla skara lärjungar ett eko av hans ord många sekler innan: ”Den varnande rösten skall ljuda för alla människor.”5 ”Ty sannerligen, ljudet måste gå ut … till hela världen och till jordens yttersta gränser.”6

”Alla människor?” ”Hela världen?” ”Jordens yttersta gränser?” Var det möjligt?

Frälsaren gav löftet till sina sista dagars heliga,7 men kunde de ha förutsett omfattningen och räckvidden av detta förunderliga verk? De måste ha undrat om underverk verkligen skulle åtfölja dem när de spred evangeliet.

På nytt övervann tron tvivel och tusentals döptes. I England fann äldste Wilford Woodruff ett helt samfund som väntade på hans ankomst. Herrens Ande föll på dem och han döpte 45 predikanter och flera hundra medlemmar under sin första månad på Benbows gård.8

Vår tid är inte annorlunda. När äldste David A. Bednar och jag var missionärer för ungefär 40 år sedan (och jag kan försäkra er att vi inte är de äldsta av de återvända missionärer som sitter på de röda stolarna), fanns det 16 000 missionärer. Som president Thomas S. Monson berättade i går har vi nu 65 000 – fler än någonsin tidigare. Då fanns det 562 stavar. Idag finns det över 3 000. På den tiden fanns våra församlingar och grenar i 59 länder. I dag har vi församlingar i 189 av världens 224 nationer och territorier. Vi är få till antalet, precis som Nephi förutsade.9 Men samtidigt får du och jag vara ögonvittnen till Daniels profetiska ord om att den ”sten [som revs] loss, men inte genom människohänder … [uppfyller] hela jorden”.10

Detta är en underverkens förunderliga tid. När president Monson för sex månader sedan tillkännagav ändringen i ålder för unga män och unga kvinnor som önskar gå på mission så utgöts otvivelaktigt Anden i rikt mått. Tro övervann tvivel och unga män och kvinnor tog ett steg framåt. Torsdagen efter konferensen blev jag utsedd att rekommendera missionärskallelser till första presidentskapet. Jag blev förvånad när jag såg ansökningar från 18-åriga män och 19-åriga kvinnor som redan hade justerat sina planer, besökt sina läkare, intervjuats av sina biskopar och stavspresidenter och sänt in missionärsansökan – allt inom bara fem dagar. Ytterligare tusentals har nu förenat sig med dem. Det är ett under!

Vi är tacksamma för våra systrars livgivande tro, det växande antalet missionärer från länder runtom i världen och det ökande antalet äldre par som är redo att tjäna. 58 nya missioner har tillkännagetts och vår svällande missionärsskola i Provo har förunderligt nog funnit en ny motsvarighet i Mexico City.

President Thomas S. Monson har sagt: ”Vi tar Frälsarens uppmaning på stort allvar: ’Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.’”11 ”Detta … verk … fortsätter att gå framåt, det förändrar och välsignar människors liv … ingen makt i hela världen kan hindra Guds verk.”12

Vi bevittnar Herrens underverk när hans evangelium sprids över världen.

Bröder och systrar, lika visst som Herren har inspirerat fler missionärer att verka, öppnar han också sinnen och hjärtan hos fler goda och ärliga människor att ta emot hans missionärer. Du känner dem redan eller kommer att lära känna dem. De finns i din familj eller bor i ditt grannskap. De går förbi dig på gatan, sitter bredvid dig i skolan och kopplar upp sig till dig via internet. Du är också en viktig del av detta spirande underverk.

Om du inte är heltidsmissionär med missionärsbricka på bröstet så är tiden nu inne att måla en i ditt hjärta – målad, som Paulus sade, ”inte med bläck utan med den levande Gudens Ande”.13 Och återvända missionärer, leta reda på er gamla missionärsbricka. Bär den inte utan lägg den på en plats där du kan se den. Herren behöver dig nu mer än någonsin till att vara ett redskap i hans händer. Vi har alla ett bidrag att ge till detta underverk.

Varje rättfärdig medlem i kyrkan har funderat över hur man kan berätta om evangeliet för andra. En del sprider evangeliet på ett naturligt sätt och vi kan lära oss mycket av dem.14 En del kämpar och undrar hur de ska bli bättre på att göra det och önskar att den skuldkänsla vi ibland känner ska bege sig någon annanstans.

Vår önskan att sprida evangeliet för oss alla ner på knä, vilket den bör göra, eftersom vi behöver Herrens hjälp.

President Monson har bett oss att be ”för de områden där vårt inflytande är begränsat och där vi ännu inte tillåts att fritt dela med oss av evangeliet”.15 När vi uppriktigt och gemensamt vädjar till vår Fader i himlen kommer Herren att fortsätta öppna viktiga dörrar för oss.

Vi ber också för våra egna möjligheter att sprida evangeliet. Aposteln Petrus sade: ”Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger.”16

I och med den förvirring17 och oro18 som råder i dagens värld är det inte förvånande att färre människor beger sig till sina platser för gudsdyrkan. Även om många vill vara närmare Gud och bättre förstå meningen med livet så har de obesvarade frågor. Många har hjärtan öppna för sanningen men, som profeten Amos säger: ”De springer hit och dit för att söka efter Herrens ord, men de kan inte finna det.”19 Du kan hjälpa till med att besvara deras frågor. I era vardagliga samtal kan du öka deras tro på Kristus.20

Frälsaren sade: ”Håll därför upp ert ljus så att det lyser för världen. Se, jag är det ljus som ni skall hålla upp.”21

Jag lovar dig att när du ber om att få veta vem du ska tala med så kommer namn och ansikten att dyka upp i ditt sinne. I samma stund som du behöver det kommer det att bli dig givet vad du ska säga.22 Möjligheter kommer att öppnas för dig. Tro övervinner tvivel och Herren välsignar dig med egna underverk.

Frälsaren lärde oss hur vi ska sprida evangeliet. Jag tycker om berättelsen om Andreas som frågade: ”Rabbi … var bor du?”23 Jesus kunde ha talat om var han bodde. Men istället sade han till Andreas: ”Kom och se!”24 Jag tycker om att föreställa mig att Frälsaren sade: ”Kom och se inte bara var jag bor utan hur jag lever. Kom och se vem jag är. Kom och känn Anden.” Vi vet inte allting om den dagen, men vi vet att när Andreas fann sin bror Simon så förkunnade han: ”ʼVi har funnitʼ … Kristus.”25

Till dem som visar intresse för det vi håller på med kan vi följa Frälsarens exempel genom att inbjuda dem att ”komma och se”. En del tackar ja till vår inbjudan och andra gör det inte. Vi känner alla till någon som har blivit inbjuden ett flertal gånger innan de accepterat en inbjudan att ”komma och se”. Låt oss också tänka på dem som en gång var med oss men som vi nu sällan ser och inbjuda dem att komma tillbaka och se ännu en gång.

Vi respekterar varje persons handlingsfrihet och val av tidpunkt. Herren sade: ”Låt var och en själv välja.”26 En persons brist på intresse behöver inte försämra våra vänskapsband eller vår kärlek. Oavsett om inbjudan accepteras eller inte när du inbjuder andra att ”komma och se” kommer du att känna Herrens bifall och med detta bifall får du ökad tro att på nytt berätta om vad du tror på.

För dem som använder internet och mobiltelefoner finns det nya sätt att inbjuda andra att ”komma och se”. Låt det bli en del av vårt dagliga liv att sprida vår tro via nätet. LDS.org, Mormon.org, Facebook, Twitter – alla ger de tillfällen.

Unga medlemmar i Boston startade flera bloggar för att sprida evangeliet.27 De som blev medlemmar i kyrkan fick först kunskap via internet, sedan följde lektioner med missionärerna. Den upplevelsen hjälpte också ungdomarna att ha större tro på att berätta om evangeliet personligen. En av dem sade: ”Det här är inte missionsarbete. Det är bara roligt.”28

Vi gör det här tillsammans. Tillsammans med medlemmar och missionärer planerar vi och ber och hjälper varandra. Ha heltidsmissionärerna i dina tankar och i dina böner. Anförtro åt dem din familj och dina vänner. Herren litar på dem och har kallat dem att undervisa och välsigna dem som söker honom.

President Paulo Kretly från Moçambiquemissionen Maputo berättade om följande upplevelse: ”Det är vanligt i Moçambique att par lever tillsammans [utan att vara gifta] eftersom den afrikanska traditionen kräver en dyr hemgift för att gifta sig, en hemgift som de flesta par inte har råd med.”29

Medlemmar och missionärer funderade och bad om hur de skulle hjälpa till.

Svaret på deras böner var att de skulle betona kyskhetslagen och betydelsen av äktenskap och eviga familjer. Och medan de hjälpte par att omvända sig och gifta sig undervisade de om den glädje som bara kan komma av att följa Jesus Kristus.

Här är en bild på par från två olika städer i Moçambique. De gifte sig på fredagen och döptes med sina äldre barn på lördagen.30 Vänner och familj inbjöds att ”komma och se” och hundratals ”kom och såg”.

Efter dopet sade en syster: ”Vi behövde välja om vi skulle följa våra fäders traditioner eller Jesus Kristus. Vi valde att följa Kristus.”31

Du bor kanske inte i Moçambique, men du kan sprida Jesu Kristi återställda evangelium på ditt eget sätt, i din egen kultur.

Be till din himmelske Fader. Detta är hans heliga verk. Han vägleder dig till vad du ska göra. Han öppnar dörrar, tar bort vägspärrar och hjälper dig att övervinna hinder. Herren förkunnade: ”Den varnande rösten skall ljuda för alla människor genom mina lärjungars mun … och ingen skall hindra dem.”32

Jag vittnar om att ”Herrens röst [ljuder] till jordens ändar, för att alla som vill höra skall kunna höra”.33 Det är ett underverk. Det är ett underverk. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Matt. 28:19.

  2. Mark. 16:15.

  3. Se Matt. 28:20Mark. 16:17–18.

  4. Apg. 2:14, 22–23, 32.

  5. L&F 1:4.

  6. L&F 58:64.

  7. Se L&F 1:5.

  8. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Wilford Woodruff, s. 88–91.

  9. Se 1 Nephi 14:12.

  10. Dan. 2:34–35.

  11. Thomas S. Monson, ”Välkommen till konferensen”, Liahona, maj 2009, s. 5.

  12. Thomas S. Monson, ”Vi samlas ännu en gång”, Liahona, maj 2012, s. 4.

  13. 2 Kor. 3:3.

  14. Se Clayton M. Christensen, The Power of Everyday Missionaries: The What and How of Sharing the Gospel (2013).

  15. Thomas S. Monson, ”Välkomna till konferensen”, Liahona, nov. 2009, s. 6.

  16. 1 Petr. 3:15.

  17. De lägger märke till hur grundmurade sanningar omdefinieras eller ignoreras; se L&F 1:16; se också L&F 132:8.

  18. Se L&F 45:26; 88:91.

  19. Se Amos 8:12.

  20. Profeten Joseph Smith sade: ”Har presbyterianerna någon sanning? Ja. Har baptisterna, metodisterna o.s.v. någon sanning? Ja … Vi borde samla alla de goda och sanna principerna i världen och bevara dem som en skatt” (History of the Church, 5:517; se Profeten Joseph Smiths lärdomar, s. 273). ”Vi ber inte någon människa att kasta bort något gott som de har fått, vi ber dem bara att komma och få mer. Tänk om hela världen skulle ta emot evangeliet? De skulle då förstå varandra och Guds välsignelser skulle utgjutas över folket, vilket är hela min själs önskan” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith, s. 154). President Gordon B. Hinckley sade: ”Låt mig säga att vi uppskattar sanningen i alla kyrkor och det goda de gör. Vi säger faktiskt till människorna, ta med er allt det goda ni har, och låt oss se om vi kan bidra med något. Detta är andan i detta arbete. Detta är själva kärnan i vårt missionärsarbete” (”Den levande profetens ord”, Liahona, april 1999, s. 19). ”Vi måste vara ett vänligt folk. Vi måste erkänna det goda hos alla människor. Vi har inte för avsikt att riva ner andra kyrkor. Vi predikar och undervisar på ett positivt och bekräftande sätt. Vi säger till andra trosuppfattningar: ’Ta med er allt det goda ni har, och låt oss se om vi kan bidra till det.’ Detta är själva kärnan i vårt stora missionsprogram och det ger resultat” (”Messages of Inspiration from President Hinckley”, Church News, 7 nov. 1998; se ldschurchnews.com).

  21. 3 Nephi 18:24.

  22. Se L&F 84:85; 100:6.

  23. Joh. 1:38.

  24. Joh. 1:39.

  25. Joh. 1:41.

  26. L&F 37:4.

  27. Se till exempel www.youngandmormon.com.

  28. Telefonsamtal med Jackson Haight den 22 mars 2013.

  29. Personlig e-post från president Paulo V. Kretly, 6 mars 2013.

  30. Foton från president Paulo V. Kretly. Den första gruppen var från Maputo; de gifte sig den 30 november 2012 och döptes den 1 december 2012. Den andra gruppen var från Beira. De gifte sig den 1 mars 2013 och döptes den 2 mars 2013.

  31. Personlig e-post från president Paulo V. Kretly, 6 mars 2013.

  32. L&F 1:4–5.

  33. L&F 1:11.