2010–2019
Fadern och Sonen
April 2013


Fadern och Sonen

I centrum för Jesu Kristi evangelium och dess kraft att frälsa finns en rätt uppfattning om Fadern och Sonen.

Mina kära bröder och systrar, jag är tacksam att få tala till er i eftermiddag under den här inspirerande generalkonferensen!

När jag nu önskar tala om ett ämne som är mycket heligt för mig, vill jag först uttrycka mitt tack för den hängivenhet som så många kristna visat under gångna tidsåldrar, däribland mina förfäder som var franska protestanter och irländska katoliker. På grund av deras tro och gudsdyrkan var det många som offrade samhällsställning, ägodelar och även livet för att försvara sin Gud och sin tro.1

Som sista dagars heliga och som kristna har vi likaledes en stark och djup tro på Gud den evige Fadern och på hans Son Jesus Kristus. Hängivenhet mot Gud är alltid en helig och personlig sak mellan var och en av oss och vår Skapare.

Vår strävan efter evigt liv är inget annat än en strävan att förstå vem Gud är och för oss att återvända och bo hos honom. Frälsaren bad till sin Fader: ”Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus.”2

Även i ljuset av dessa ord från vår Frälsare själv är den rådande åsikten om Faderns och Sonens natur under många århundraden och bland de flesta människor klart oförenlig med lärdomarna i de heliga skrifterna.

Vi hävdar att i centrum för Jesu Kristi evangelium och dess kraft att frälsa finns en rätt uppfattning om Fadern och Sonen.3

Vikten av denna högst fundamentala princip i Jesu Kristi evangelium bekräftades av profeten Joseph Smiths första syn 1820. Profeten skrev: ”Jag [såg] två personer, vilkas glans och härlighet trotsar all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sade, medan han pekade på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom.4

Den här upplevelsen som pojken Joseph hade, åtföljd av många andra syner och uppenbarelser, visar att Gud verkligen finns, att Fadern och hans Son Jesus Kristus är två åtskilda och distinkta varelser, att människan är skapad till Guds avbild, att vår himmelske Fader är Jesus Kristus bokstavlige Fader, att Gud fortsätter att uppenbara sig för människan, att Gud alltid är nära och intresserad av oss och att han besvarar våra böner.

Även om liknande uppenbarelser av Fadern och Sonen i den heliga skrift är ganska sällsynta så är det ett anmärkningsvärt faktum om den första synen att den är så förenlig med andra nedtecknade händelser i de heliga skrifterna.

I Nya testamentet, till exempel, läser vi om Stefanus sista vittnesbörd vid sin martyrdöd. Han sade: ”Jag ser himlen öppen och Människosonen stå på Guds högra sida.”5

Under en mäktig syn på ön Patmos såg aposteln Johannes ”Herren Gud, den Allsmäktige”6 såväl som Guds Lamm, som ”med sitt blod … köpte oss”.7

I Mormons bok står läran om Fadern och Sonen i majestätiskt vittnesbörd tillsammans med Bibeln. Mormons bok berättar om Frälsarens besök hos nephiterna, under vilket omkring 2 500 nephiter hörde Faderns röst presentera den uppståndne Kristus: ”Se min älskade Son, i vilken jag finner gott behag, i vilken jag har förhärligat mitt namn – hör honom.”8

I de fyra evangelierna talar Kristus själv om sin Fader i himlen 160 gånger, medan han under sitt tre dagar korta besök bland nephiterna, enligt uppteckningen i Mormons bok, nämner sin Fader 122 gånger.

I Matteusevangeliet till exempel säger Jesus: ”Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja.”9

I Johannesevangeliet vittnar han: ”Sonen kan inte göra något av sig själv, utan endast det han ser Fadern göra.”10

Och i Lukasevangeliet utropar han: ”Fader, i dina händer överlämnar jag min ande.”11

Varje gång vår Herre talar om sin himmelske Fader gör han det med den största vördnad och undergivenhet.

Med detta sagt hoppas jag att det inte ska uppstå något missförstånd. Jesus Kristus är den store Jehova, Israels Gud, den utlovade Messias, och på grund av hans oändliga försoning är han vår Frälsare och världens återlösare. Om honom förkunnade aposteln Paulus: ”Därefter kommer slutet, då [Kristus] överlämnar riket åt Gud, Fadern, sedan [Kristus] gjort slut på varje välde, varje makt och kraft.”12

På kvällen före Frälsarens försoning sände han upp sin stora förbön till sin Fader. Han bad:

”Men inte bara för dem [med andra ord, hans apostlar] ber jag, utan också för dem som genom deras ord kommer att tro på mig.

Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig.

Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett.”13

Fadern och Sonen är distinkt åtskilda varelser, men de är fullkomligt eniga och är ett i makt och ändamål. Deras enighet är inte reserverad bara för dem. Snarare önskar de samma enighet med alla som med hängivenhet följer och håller deras bud.

Hur kan den som uppriktigt söker Gud lära känna Fadern och Sonen? Vår Frälsare lovade: ”Men Hjälparen, den helige Ande … skall lära er allt.”14

I Mormons bok talade Nephi om Kristi lära och förkunnade att den Helige Anden ”vittnar om Fadern och Sonen”.15

Det är sant att den Helige Andens kraft och inflytande kan förnimmas ibland, enligt Herrens vilja, av vem som helst oavsett dennes religiösa övertygelse. Men den helige Andens fullhet eller gåva kommer endast efter att en person med ”förkrossat hjärta och botfärdig ande”16 tagit emot förrättningarna dopet och den Helige Andens gåva17 genom handpåläggning. Dessa och andra heliga förrättningar kan endast utföras med Guds prästadömes ledning och kraft. Angående detta får vi lära oss:

”Och detta större prästadöme förvaltar evangeliet och innehar nyckeln till rikets hemligheter, ja, nyckeln till kunskapen om Gud.

Därför är gudaktighetens kraft uppenbar i dess förordningar.”18

Sett i dess sanna ljus är läran om Fadern och Sonen läran om den eviga familjen. Varje människa levde före jordelivet som ett andebarn med himmelska föräldrar,19 där Kristus var Faderns Förstfödde i denna himmelska familj.20

Och så är det med oss alla. Vi är barn till vår himmelske Fader.

President Ezra Taft Benson sade med profetisk insikt: ”Ingenting kommer att göra oss mer häpna då vi går igenom slöjan till andra sidan än att upptäcka hur väl vi känner vår Fader [i himlen] och hur bekant hans ansikte är för oss.”21

Jag har lärt mig att det inte är möjligt med mänskligt språk att förmedla det som endast kan kungöras genom den Helige Anden och Guds kraft. Det är i denna anda som jag högtidligt vittnar om att vår evige Fader och hans helige Son Jesus Kristus finns, om deras närhet och godhet. I Jesu Kristi namn, amen.