2010–2019
”Tämä on minun työni ja kirkkauteni”
Huhtikuuta 2013


”Tämä on minun työni ja kirkkauteni”

Jumala on auliisti antanut voimaansa niille, jotka ottavat vastaan Hänen pappeutensa ja kunnioittavat sitä. Tämä pappeus johtaa luvattuihin kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän siunauksiin.

Presidentti Packer, me odotamme kovasti 98-vuotisversiota tuosta hienosta runosta. Miten hienoa opetusta hän antoikaan meille.

Muutama viikko sitten eräänä kylmänä ja pimeänä talvi-iltana vaimoni Barbara ja minä katselimme ihmetyksen vallassa taivasta. Miljoonat tähdet näyttivät poikkeuksellisen kirkkailta ja kauniilta. Otin sitten esiin Kallisarvoisen helmen ja luin jälleen ihmetellen, mitä Herra Jumala sanoi Moosekselle: ”Ja maailmoja luvutta olen minä luonut; ja nekin minä loin omaa tarkoitustani varten; ja minä loin ne Pojan kautta, joka on minun Ainosyntyiseni” (Moos. 1:33).

Hubble-avaruusteleskooppi on meidän aikanamme vahvistanut sen suuruuden, mitä Mooses näki. Hubble-tiedemiesten mukaan linnunratagalaksin, josta meidän maapallomme ja aurinkomme muodostavat vain pikkuruisen osan, on arvioitu olevan vain yksi yli 200 miljardista vastaavanlaisesta galaksista. Minun on vaikea käsittää, mahdoton tajuta, että Jumalan luomistyöt ovat niin suuria ja niin valtavia.

Veljet ja sisaret, voima, jolla taivaat ja maa luotiin ja luodaan, on pappeus. Ne meistä, jotka ovat kirkon jäseniä, tietävät, että tämän pappeuden voiman lähde on Kaikkivaltias Jumala ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus. Sen lisäksi että pappeus on se voima, jolla taivaat ja maa luotiin, niin se on myös voima, jota Vapahtaja käytti palvelutyössään kuolevaisuudessa tehdäkseen ihmeitä, siunatakseen ja parantaakseen sairaita, herättääkseen kuolleita elämään ja kestääkseen Getsemanen ja Golgatan sietämättömät kivut Isämme ainosyntyisenä Poikana – siten täyttäen armollisesti oikeudenmukaisuuden lait ja tarjoten äärettömän sovituksen sekä voittaen fyysisen kuoleman ylösnousemuksella.

Juuri tämän pappeuden valtuuden ja siihen liittyvän voiman avaimet Hän antoi Pietarille, Jaakobille ja Johannekselle sekä muille apostoleilleen, jotta nämä voivat siunata muita ja sitoa taivaassa sen, mitä sidotaan maan päällä.

Pappeuden voima on pyhä ja välttämätön Jumalan lahja. Se eroaa pappeuden valtuudesta, joka on valtuutus toimia Jumalan nimessä. Tämä valtuutus eli asettaminen annetaan kätten päällepanemisella. Pappeuden voima tulee vain siten, että ne, jotka käyttävät sitä, ovat kelvollisia ja toimivat Jumalan tahdon mukaisesti. Kuten presidentti Spencer W. Kimball on julistanut: ”Herra on antanut meille kaikille pappeudenhaltijoille jonkin verran valtuudestaan, mutta me voimme käyttää taivaan voimia vain oman vanhurskautemme perusteella” (”Pojat tarvitsevat sankareita lähellään”, Valkeus, lokakuu 1976, s. 39).

Palautuksen loistavina päivinä ja aikana, jolloin Jeesuksen Kristuksen kirkko perustettiin jälleen nykymaailmaan, Johannes Kastaja, Pietari, Jaakob ja Johannes sekä Mooses, Elias ja Elia tulivat maan päälle ja palauttivat profeetta Joseph Smithin kautta kaikki pappeuden avaimet ja valtuuden Jumalan työhön näinä myöhempinä aikoina.

Nimenomaan näillä avaimilla, tällä valtuudella ja tällä voimalla Jeesuksen Kristuksen kirkko on tänä päivänä järjestetty siten, että Kristus on sen johdossa ohjaten elävää profeettaansa Thomas S. Monsonia, jonka apuna ovat asianmukaisesti kutsutut ja asetetut apostolit.

Taivaallisen Isämme suuressa suunnitelmassa, jossa meille suodaan pappeus, miehillä on ainutlaatuinen vastuu käyttää pappeutta, mutta he eivät ole pappeus. Miehellä ja naisella on erilaiset mutta yhtä arvokkaat roolit. Aivan kuten nainen ei voi saattaa lasta alulle ilman miestä, samoin mieskään ei voi ilman naista käyttää täysin pappeuden voimaa iankaikkisen perheen perustamiseksi. Toisin sanoen iankaikkisuuden näkökulmassa aviomies ja vaimo jakavat sekä lisääntymisvoiman että pappeuden voiman. Ja aviomiehenä ja vaimona miehen ja naisen tulee pyrkiä seuraamaan taivaallista Isäämme. Heidän tulee keskittyä rakkauden, nöyryyden ja kärsivällisyyden kristillisiin hyveisiin, kun he tavoittelevat pappeuden siunauksia elämäänsä ja perheelleen.

Meidän on ratkaisevan tärkeää ymmärtää, että taivaallinen Isä on järjestänyt kaikille pojilleen ja tyttärilleen mahdollisuuden päästä osallisiksi pappeuden siunauksista ja saada vahvistusta pappeuden voimalla. Jumalan suunnitelmassa henkilapsiaan varten keskeistä on Hänen oma julistuksensa: ”Tämä on minun työni ja kirkkauteni – ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen” (Moos. 1:39).

Ilmoituksessa, joka annettiin profeetta Joseph Smithille Opin ja liittojen luvussa 81, Herra selittää, että pappeuden voimaa on määrä käyttää heikkojen auttamiseen, hervonneiden käsien nostamiseen ja voimattomien polvien vahvistamiseen (ks. jae 5).

”Ja näin tehdessäsi teet eniten hyvää lähimmäisillesi ja edistät hänen kunniaansa, joka on sinun Herrasi” (OL 81:4).

Kun ajatellaan tätä kuvakieltä, jossa puhutaan heikkojen auttamisesta, hervonneiden käsien nostamisesta ja voimattomien polvien vahvistamisesta, mieleeni muistuu eräs suloinen seitsenvuotias tyttö, joka näytti isoisälleen pientä tomaatin tainta, jonka hän oli kasvattanut siemenestä kakkosluokan kouluprojektissa.

Hän selitti, että yhdestä pikkuruisesta siemenestä kasvaisi taimi. Ja jos taimesta huolehdittaisiin, siihen kasvaisi monta tomaattia, joissa kussakin olisi monia siemeniä.

Hän sanoi: ”Ja jos ne kaikki siemenet kylvettäisiin ja niistä kasvaisi lisää tomaatteja ja jos kaikki niidenkin siemenet kylvettäisiin, niin muutaman satokauden jälkeen tomaatteja olisi miljoonia.

Kaikki tämä yhdestä pienestä siemenestä”, hän sanoi ihmetellen.

Mutta sitten hän jatkoi: ”Minä melkein annoin taimeni kuolla. Jätin sen pimeään huoneeseen ja unohdin kastella sitä. Kun muistin taimen, se oli aivan näivettynyt ja näytti kuolleelta. Itkin, koska ajattelin kaikkia niitä miljoonia tomaatteja, jotka eivät pääsisi koskaan kasvamaan.”

Tyttö kertoi sitten innoissaan isoisälle ”ihmeestä”, joka oli tapahtunut.

Hän selitti: ”Äiti sanoi, että ehkä taimi ei olekaan kuollut. Ehkä se tarvitsi virkoamiseen vain vähän vettä ja vähän valoa.

Ja hän oli oikeassa. Minä annoin taimelle vähän vettä ja panin sen ikkunalle valoon. Ja arvaa mitä?” tyttö kysyi. ”Se virkosi, ja nyt siitä kasvaa miljoonia tomaatteja!”

Tytön pieni tomaatin taimi – niin täynnä mahdollisuuksia mutta tahattoman laiminlyönnin vuoksi niin heikko ja näivettynyt – vahvistui ja elpyi sen ansiosta, että pienen tytön rakastavat ja huolehtivat kädet antoivat sille vettä ja valoa.

Veljet ja sisaret, koska me olemme rakastavan taivaallisen Isämme kirjaimellisia henkilapsia, meillä on rajattomat, jumalalliset mahdollisuudet. Mutta ellemme ole varovaisia, meistä voi tulla samanlaisia kuin siitä näivettyneestä tomaatin taimesta. Saatamme ajautua pois Kristuksen tosi opista ja evankeliumista, ja meistä saattaa tulla hengellisesti aliravittuja ja näivettyneitä siirryttyämme pois Vapahtajan iankaikkisen rakkauden ja pappeuden voiman jumalallisen valon ja elävien vesien luota.

Ne, joilla on pappeus mutta jotka eivät pyri jatkuvasti pitämään sitä kunniassa palvelemalla perhettään ja muita, ovat kuin ne, jotka eivät saa pappeuden voimaan kuuluvia siunauksia, ja he varmasti näivettyvät hengellisesti riistettyään itseltään elämälleen välttämättömät hengelliset ravinteet, valon ja Jumalan voiman – samaan tapaan kuin tomaatin taimi, joka on niin täynnä mahdollisuuksia, mutta jota laiminlyötiin ja joka näivettyi.

Sama pappeuden voima, jolla luotiin maailmoja, galakseja ja maailmankaikkeus, voi ja sen tulisi kuulua elämäämme, jotta voimme auttaa, vahvistaa ja siunata perhettämme, ystäviämme ja lähimmäisiämme – toisin sanoen tehdä sitä, mitä Vapahtaja tekisi, jos Hän palvelisi keskuudessamme nykyään.

Ja tämän pappeuden voiman pääasiallinen tarkoitus on siunata meitä sekä pyhittää ja puhdistaa meidät, jotta voimme asua yhdessä perheemme kanssa taivaallisten vanhempiemme luona pappeuden sinetöimisten liittäminä sekä osallistua Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen ihmeelliseen työhön laajentaen ikuisesti Heidän valoaan ja kirkkauttaan.

Tätä tarkoitusta varten minulla oli muutama kuukausi sitten tilaisuus olla mukana tekemässä maailmanlaajuisen johtajien koulutuksen videopohjaista esitystä nimeltä Perheen ja kirkon vahvistaminen pappeuden avulla.

Tämä uudenlainen ja opetuksellinen DVD-levy on käännetty 66 kielelle. Siinä opetetaan, kuinka pappeuden voima voi siunata, elävöittää ja elvyttää meidän elämäämme, perheemme elämää ja kaikkien kirkon jäsenten elämää.

Se näyttää meille kaikille – miehille, naisille, lapsille, naimisissa oleville, leskille tai naimattomille, olivatpa olosuhteemme mitkä tahansa – kuinka voimme päästä osallisiksi pappeuden siunauksista. Siinä on useita 8–12 minuutin osioita, joissa selitetään pappeuden avaimia, valtuutta ja voimaa sekä sitä, kuinka se vahvistaa yksilöitä, perheitä ja kirkkoa.

Yksi erityinen kohtaus kuvattiin äitini isoisoäidin Mary Fielding Smithin hyvin pienessä pioneerikodissa. Hän oli profeetta Josephin vanhemman veljen Hyrumin leski. Yksinhuoltajana ja lujan uskonsa avulla pappeuteen hän kutsui sitä voimaa ja turvautui siihen kasvattaakseen ja siunatakseen lapsiaan evankeliumin rakkaudessa ja valossa. Nykyään tuhannet uskolliset kirkon johtohenkilöt ja jäsenet, jotka ovat hänen jälkeläisiään, kiittävät häntä hänen uskostaan, rohkeudestaan ja esimerkistään.

Tämä uusi johtajien koulutus on nyt verkossa osoitteessa lds.org kaikkien nähtävänä ja koettavana (wwlt.lds.org). Voitte katsoa sitä suoraan osoitteessa lds.org tai voitte ladata sen tietokoneellenne, älypuhelimeenne tai tablettitietokoneellenne.

Ensimmäinen presidenttikunta on pyytänyt ”vaarnojen johtokuntia ja piispakuntia omistamaan yhden tai useamman vaarna- tai seurakuntaneuvoston kokouksen [koko] DVD:n katsomiseen. Vaarna- ja seurakuntaneuvostojen tulee keskustella siitä, kuinka esitettyjä opetuksia voidaan toteuttaa käytännössä.” (Ensimmäisen presidenttikunnan kirje, 1. helmikuuta 2013.)

Koulutuksen sisältö innoittaa ja motivoi jäseniä pappeuskoorumeissa, Apuyhdistyksessä, pyhäkoulussa, Nuorissa Naisissa, Nuorissa Miehissä (varsinkin niitä, jotka valmistautuvat lähetystyöhön) ja Alkeisyhdistyksen kokouksissa sekä yhdistetyissä viidennen sunnuntain kokouksissa. Neuvoston jäsenet voivat sitten kannustaa yksilöitä ja vanhempia käyttämään tätä esitystä perheensä parissa. Veljet ja sisaret, tämä johtajakoulutus on tarkoitettu kirkon jokaiselle jäsenelle. Vanhemmat, tarkastelkaa koulutusaineistoa, kertokaa ja keskustelkaa lastenne kanssa siitä, mitä opitte ja tunnette, ja antakaa heidän katsoa ja tehdä samoin teidän kanssanne, jotta perheenne voi vahvistua pappeuden kautta.

Jeesus on sanonut:

”Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon!” (Joh. 7:37.)

”Joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.” (Joh. 4:14.)

”Minä olen maailman valo. [Hänellä], joka seuraa minua, – – on elämän valo.” (Joh. 8:12.)

Jos joku teistä tuntee, että teidän uskonne taivaallisen Isän suunnitelmaan tai todistuksenne siitä on vähemmän kuin mitä sen tietämänne mukaan pitäisi olla, niin kääntykää täydellisemmin Vapahtajaan. Antakaa Hänen valonsa ja Hänen elävän vetensä tehdä teille ja perheellenne sama, minkä pieni määrä vettä ja valoa teki virvoittaakseen heikentyneen tomaatin taimen.

Aloitin esittämällä ihmetykseni ja hämmästykseni luomistöistä, joita Jumala on tehnyt pappeuden voimalla. Seison tässä ihmetellen, kuten luulen monien teistäkin ihmettelevän, voimmeko koskaan täysin käsittää Jumalan voimaa opettaa ja siunata meitä. Se on niin suurta, niin majesteettista, niin voimallista.

Joseph Smith on sanonut: ”Pappeus on iankaikkinen periaate, ja se on Jumalan tavoin ollut olemassa hamasta iankaikkisuudesta ja on oleva hamaan iankaikkisuuteen ilman päivien alkua tai vuosien loppua” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 108).

Jumala on auliisti antanut voimaansa niille, jotka ottavat vastaan Hänen pappeutensa ja kunnioittavat sitä. Tämä pappeus johtaa luvattuihin kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän siunauksiin.

Todistan, että Jeesuksen Kristuksen työtä tehdään pappeuden avulla. Se on voima, jolla taivaallinen Isämme ja Hänen rakas Poikansa loivat tämän maapallon ja panivat alulle suuren onnensuunnitelman meidän hyväksemme. Olkaamme viisaita ja pyrkikäämme vahvistamaan omaa elämäämme, perheemme elämää ja Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa Jumalan pappeuden voimalla. Tämä on nöyrä rukoukseni Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.