2010–2019
Wees zachtmoedig en nederig van hart
Oktober 2013


Wees zachtmoedig en nederig van hart

Zachtmoedig betekent niet zwak. Het betekent dat we ons goed en vriendelijk gedragen.

Mormon leerde dat een man ‘geen geloof en hoop kan hebben, tenzij hij zachtmoedig en nederig van hart is.’1 Hij voegde daaraan toe dat zonder die eigenschappen ‘geloof en hoop tevergeefs [zijn], want niemand is aannemelijk voor God dan alleen de zachtmoedigen en nederigen van hart.’2

Zachtmoedigen zijn ‘godvrezend, rechtschapen, nederig, onderwijsbaar en geduldig onder alle lijden.’3 Wie deze eigenschap bezit, wil Christus volgen en is kalm, volgzaam, verdraagzaam, onderworpen en geduldig van aard.

De apostel Paulus leerde dat zachtmoedigheid een vrucht van de Geest is.4 Ze kan dus het makkelijkst verkregen worden als we ‘door de Geest leven.’5 En om door de Geest te leven, dient onze levenswijze rechtschapen voor de Heer te zijn.

Als we de naam van Christus op ons nemen, wordt er van ons verwacht dat we zijn eigenschappen nastreven en ons karakter aanpassen zodat we dagelijks meer op Hem gaan lijken. De Heiland spoorde zijn discipelen aan met de woorden: ‘Gij dan zult volmaakt zijn, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is.’6 Als we tot Christus komen, ons van alle goddeloosheid onthouden en God liefhebben, zullen we op een dag door de genade van Christus volmaakt in Hem zijn.7

‘Christelijke eigenschappen zijn gaven van God. Wij krijgen [deze eigenschappen] als we onze keuzevrijheid goed gebruiken. […] Met het verlangen om God te behagen, [moeten we onze] zwaktes onderkennen en gewillig zijn om er alles aan te doen om die te verbeteren.’8

Zachtmoedigheid is essentieel als we meer op Christus willen gaan lijken. Zonder zachtmoedigheid kunnen we andere belangrijke deugden niet ontwikkelen. Zachtmoedig betekent niet zwak. Het betekent dat we ons goed en vriendelijk gedragen, en kracht, sereniteit, een gezond gevoel van eigenwaarde en zelfbeheersing vertonen.

Zachtmoedigheid was een van de opvallendste eigenschappen van de Heiland. Tot zijn discipelen zei Hij: ‘Leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart.’9

We zijn geboren met een zaadje van zachtmoedigheid in ons hart. We dienen te begrijpen dat het onmogelijk is om dat zaadje in een oogwenk te laten groeien en ontwikkelen. Dat vraagt tijd. Christus vraagt ons om ‘dagelijks [ons] kruis op [te nemen]’,10 wat betekent dat het een voortdurend streven en verlangen moet zijn.

President Lorenzo Snow, de vijfde president van onze bedeling, heeft gezegd: ‘Het is onze plicht om naar volmaaktheid te streven, […] ons iedere dag te verbeteren [en] om naar de resultaten van vorige week te kijken en deze week beter ons best te doen, om vandaag beter ons best te doen dan gisteren.’11 We moeten onszelf dus eerst dag na dag verbeteren. Dagelijks moeten we proberen beter ons best te doen dan de vorige dag. Zo gaan we vooruit.

President Snow ging verder:

‘We hebben allemaal zo onze dwaasheden en zwakheden, die we zo gauw mogelijk moeten zien te overwinnen. Laten we dat gevoel ook in het hart van onze kinderen planten, opdat ze […] onder alle omstandigheden onberispelijk voor zijn aangezicht leren wandelen.

‘Als een man één dag zonder ruzie met zijn vrouw kan doorbrengen, of zonder iemand onvriendelijk te behandelen of zonder de Geest van God in welk opzicht dan ook te bedroeven […] ; dan is hij in zoverre volmaakt. Laat hem proberen de volgende dag weer zo te zijn. Maar stel dat het hem de volgende dag niet lukt, dan heeft hij nog steeds de kans om er de dag daarop wel weer in te slagen.’12

Wanneer Hij onze toewijding en volharding ziet, zal de Heer ons geven wat we door onze onvolmaaktheden en menselijke zwakheden zelf niet kunnen verwerven.

Een andere belangrijke stap naar zachtmoedigheid is leren ons humeur te beheersen. Ons humeur beheersen kan een van de moeilijkste dingen zijn die we ooit doen omdat de natuurlijke mens in onze aard is en we in een erg veeleisende wereld leven. Denk een paar seconden na hoe u reageert wanneer iemand niet onmiddellijk doet wat u wilt. En als men het nou eens niet met u eens is, ook al bent u er helemaal van overtuigd dat u een probleem zo kunt oplossen? Hoe reageert u als iemand u beledigt, uw inspanningen bekritiseert of onvriendelijk is omdat hij of zij een slechte bui heeft? Op die momenten, en in andere moeilijke situaties, moeten we leren ons humeur te beheersen en onze gevoelens met geduld en kalme overreding uit te drukken. Het is erg belangrijk dat we dat thuis en in de relatie met onze eeuwige metgezel doen. Ik ben nu 31 jaar getrouwd met mijn geliefde. Ze heeft me daar vaak vriendelijk aan herinnerd wanneer we verontrustende moeilijkheden het hoofd boden.

Een van de instructies van de apostel Paulus in zijn tweede brief aan Timoteüs luidde:

‘En een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig,

‘met zachtmoedigheid de dwarsdrijvers bestraffende. Het kon zijn, dat God hun gaf zich tot erkentenis der waarheid te keren

‘en, ontnuchterd, zich te wenden tot de wil van Hem.’13

Door onze reacties te beheersen, kalm en gematigd te zijn, en ruzie te mijden, kunnen we de gave van zachtmoedigheid ontvangen. President Henry B. Eyring heeft gezegd: ‘Als wij met geloof onze boosheid beteugelen en onze hoogmoed bedwingen, verleent de Heilige Geest zijn goedkeuring, met als gevolg dat heilige beloften en verbonden zeker worden.’14

Nog een stap naar zachtmoedigheid is nederig worden. De Heer instrueerde Thomas B. Marsh bij monde van de profeet Joseph Smith als volgt: ‘Wees nederig; en de Heer, uw God, zal u aan de hand leiden en u antwoord geven op uw gebeden.’15

Broeders en zusters, ik geloof dat enkel wie nederig is de antwoorden van de Heer op hun gebeden kunnen erkennen en verstaan. De nederigen zijn onderwijsbaar. Ze beseffen dat ze afhankelijk zijn van God en onderwerpen zich aan zijn wil. De nederigen zijn zachtmoedig en kunnen anderen door hun invloed overreden hun voorbeeld te volgen. God belooft de nederigen dat Hij hen aan de hand zal leiden. Ik geloof echt dat we omwegen en verdriet zullen voorkomen als we de hand van de Heer blijven vasthouden.

Broeder Moses Mahlangu is een van de mooiste hedendaagse voorbeelden van zachtmoedigheid dat ik ken.Zijn verhaal begint in 1964, toen hij een exemplaar van het Boek van Mormon kreeg. Hij was erg geboeid door het boek. Het was echter pas begin jaren zeventig dat hij door een straat kuierde en op een gebouw in Johannesburg (Zuid-Afrika) een bord met de naam van de kerk erop zag. Broeder Mahlangu was nieuwsgierig en ging het gebouw binnen om meer over de kerk te weten te komen. Hem werd vriendelijk verteld dat hij noch de bijeenkomsten kon bijwonen, noch gedoopt kon worden, omdat de wet van het land dat toen verbood.

Broeder Mahlangu aanvaardde die beslissing in zachtmoedigheid, nederigheid en zonder wrok, maar hij had nog steeds een sterk verlangen om meer over de kerk te weten te komen. Hij vroeg de kerkleiders een van de ramen tijdens de bijeenkomsten op zondag open te laten, zodat hij de diensten buiten kon volgen. Jarenlang woonden broeder Mahlangu’s gezin en vrienden de kerkbijeenkomsten ‘door het raam’ bij. Op zekere dag in 1980 kregen ze te horen dat ze de diensten mochten bijwonen en zich laten dopen. Wat een heerlijke dag voor broeder Mahlangu.

Later werd er een gemeente opgericht in zijn buurt in Soweto. Dat was enkel mogelijk door de vastberadenheid, moed en getrouwheid van mensen zoals broeder Mahlangu, die zoveel jaren getrouw bleef onder moeilijke omstandigheden.

Een van broeder Mahlangu’s vrienden die rond dezelfde tijd lid geworden was, vertelde me dit verhaal tijdens mijn bezoek aan de ring Soweto. Na ons gesprek omhelsde hij me. Broeders en zusters, ik voelde me op dat ogenblik in de liefdevolle armen van de Heiland. In de ogen van deze fijne broeder zag ik zachtmoedigheid. Met een hart vol goedheid en grote dankbaarheid vroeg hij me president Thomas S. Monson te vertellen hoe dankbaar en gezegend hij en vele anderen waren dat ze het ware evangelie in hun leven hadden. Het voorbeeld van zachtmoedigheid van broeder Mahlangu en zijn vriend hebben vele levens ten goede beïnvloed — vooral het mijne.

Broeders en zusters, ik geloof dat de Heiland, Jezus Christus, het grootste voorbeeld van zachtmoedigheid is. Zelfs tijdens de laatste momenten van zijn leven. Hij werd vals beschuldigd en veroordeeld, droeg zijn kruis met veel pijn naar Golgota, werd bespot en vervloekt door zijn vijanden en verlaten door wie Hem kenden en zijn wonderen gezien hadden. Hij werd aan het kruis genageld.

Zelfs na het hevigste lichamelijke lijden, sprak Hij zijn Vader aan en zei Hij uit het diepst van zijn zachtmoedige en nederige hart: ‘Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen.’16 Christus onderging buitengewone lichamelijke en geestelijke pijn en gaf ons zo de mogelijkheid om ons geestelijk karakter te veranderen en zachtmoedig te worden zoals Hij.

Ik getuig dat Jezus Christus onze Heiland is. Ik getuig tot u dat we dankzij zijn liefde kunnen veranderen. We kunnen onze zwakheden achter ons laten. We kunnen slechte invloeden verwerpen, onze woede beheersen, zachtmoedig worden en de eigenschappen van onze Heiland ontwikkelen. Hij heeft ons de weg gewezen. Hij heeft ons het volmaakte voorbeeld gegeven en gebiedt ons te worden zoals Hij is. Hij nodigt ons uit Hem te volgen, zijn voorbeeld te volgen en meer op Hem te gaan lijken. Van deze waarheden getuig ik in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.