2010–2019
Beslissingen met eeuwige gevolgen
Oktober 2013


Beslissingen met eeuwige gevolgen

Het is van essentieel belang voor uw geestelijke vooruitgang nu en in de eeuwigheid dat u de vrijheid om uw eigen beslissingen te nemen goed gebruikt.

Geliefde broeders en zusters, we moeten dagelijks beslissingen nemen. President Thomas S. Monson heeft ons geleerd dat ‘onze beslissingen bepalend [zijn] voor onze bestemming.’1 Het is van essentieel belang voor uw geestelijke vooruitgang nu en in de eeuwigheid dat u de vrijheid om uw eigen beslissingen te nemen goed gebruikt. U bent nooit te jong om te leren en nooit te oud om te veranderen. Uw van godswege ingeboezemde streven naar eeuwige vooruitgang geeft u een verlangen naar kennis en verandering.2 Dagelijks kunnen we beslissingen met eeuwige gevolgen nemen.

We zijn eeuwige wezens — geestkinderen van hemelse Ouders. In de Bijbel staat: ‘God heeft de mens naar zijn beeld geschapen […] man en vrouw schiep [Hij] hen.’3 Onlangs hoorde ik een kinderkoor het populaire lied ‘Ik ben een kind van God’ zingen.4 Ik vroeg me af: ‘Waarom hoor ik moeders en vaders dat lied niet vaker zingen?’ We zijn toch állemaal kinderen van God? We kunnen er zelfs nooit mee ophouden een kind van God te zijn!

Als kinderen van God dienen we Hem met hart en ziel lief te hebben, meer nog dan onze aardse ouders.5 We dienen onze naasten als broeders en zusters lief te hebben. Er bestaan geen grotere geboden dan deze.6 En we dienen de waarde van het menselijk leven in al zijn verschillende stadia te koesteren.

In de Schriften lezen we dat het lichaam en de geest de ziel van de mens zijn.7 Als tweeledig wezen kan ieder van u God dankbaar zijn voor zijn kostbare geschenken, namelijk uw lichaam en geest.

Het menselijk lichaam

Ik heb door mijn jarenlange ervaring als chirurg veel waardering voor het menselijk lichaam ontwikkeld. God heeft het geschapen als een geschenk aan u, en het is wonderbaarlijk! Denk eens aan uw ogen die kunnen zien, oren die kunnen horen en vingers die de wondere dingen om u heen kunnen voelen. Met uw hersenen kunt u leren, denken en redeneren. Uw hart pompt dag en nacht onophoudelijk, bijna zonder dat u het merkt.8

Uw lichaam beschermt zichzelf. Pijn waarschuwt u dat er iets niet klopt en dat u er aandacht aan moet schenken. U wordt van tijd tot tijd besmet met een ziekte. En wanneer dat gebeurt, maakt uw lichaam antistoffen aan die uw weerstand tegen toekomstige besmetting opbouwen.

Uw lichaam herstelt zichzelf. Wonden en blauwe plekken genezen. Gebroken botten kunnen weer sterk worden. Dit zijn maar een paar van de door God geschonken wonderbaarlijke eigenschappen van uw lichaam.

Maar het lijkt wel of elk gezin of bijna iedere persoon kampt met een lichamelijke beperking die bijzondere zorg vergt.9 De Heer heeft ons verteld hoe we met zulke moeilijkheden kunnen omgaan. Hij heeft gezegd: ‘Ik geef de mensen zwakheid, opdat zij ootmoedig zullen zijn; […] want indien zij zich […] verootmoedigen en geloof hebben in Mij, zal Ik zwakke dingen sterk voor hen laten worden.’10

Bijzondere geesten hebben vaak een onvolmaakt lichaam.11 Het geschenk van zo’n lichaam kan de gezinsbanden juist aanhalen als ouders, broers en zussen hun leven bereidwillig ten dienste stellen van het kind dat met bijzondere behoeften geboren is.

Het verouderingsproces en de dood zijn ook geschenken van God. De uiteindelijke dood van uw sterfelijk lichaam is essentieel in Gods grote plan van geluk.12 Waarom? Omdat de dood uw geest terugbrengt naar Hem.13 Uit een eeuwig perspectief gezien, komt de dood alleen te vroeg voor hen die zich niet hebben voorbereid op hun ontmoeting met God.

Als uw lichaam zo’n cruciale rol speelt in Gods eeuwige plan, is het geen verrassing dat de apostel Paulus het als ‘Gods tempel’ beschreef.14 Beschouw uw lichaam als een tempel als u in de spiegel kijkt. Die waarheid — waaraan u dagelijks met dank kunt denken — kan uw beslissingen omtrent de zorg en het gebruik van uw lichaam ten goede beïnvloeden. En die beslissingen zullen uw bestemming bepalen. Hoe kan dat? Omdat uw lichaam de tempel van uw geest is. En hoe u uw lichaam gebruikt, beïnvloedt uw geest. Enkele beslissingen die uw eeuwige bestemming zullen bepalen, zijn:

  • Hoe besluit u uw lichaam te verzorgen en te gebruiken?

  • Welke geestelijke eigenschappen besluit u te ontwikkelen?

De menselijke geest

Uw geest is eeuwig. De Heer heeft tegen zijn profeet Abraham gezegd: ‘Gij waart gekozen eer gij geboren waart.’15 De Heer heeft iets vergelijkbaars over Jeremia16 en vele anderen17 gezegd. Hij heeft dat zelfs over u gezegd.18

Uw hemelse Vader kent u al heel lang. Als zijn zoon of dochter heeft hij u uitgekozen om op dit moment naar de aarde te komen, om het voortouw te nemen in zijn grote werk op aarde.19 U bent niet vanwege uw lichamelijke, maar vanwege uw geestelijke eigenschappen uitgekozen. Enkele daarvan zijn dapperheid, moed, integriteit van hart, dorst naar waarheid, honger naar wijsheid en een verlangen om anderen te dienen.

Sommige eigenschappen hebt u in het voorsterfelijk leven ontwikkeld. Anderen kunt u hier op aarde ontwikkelen20 als u er voortdurend naar blijft streven.21

Een cruciale geestelijke eigenschap is zelfbeheersing — de kracht om uw verlangens te onderwerpen aan uw verstand. Met zelfbeheersing ontwikkelen we een sterk geweten. En uw geweten bepaalt uw morele reacties in verleidelijke en moeilijke situaties. Door te vasten, wordt uw geest sterker dan uw lichamelijke verlangens. Door te vasten, krijgt u ook meer toegang tot hemelse hulp, want het versterkt uw gebeden. Waarom hebben we zelfbeheersing nodig? God heeft ons sterke verlangens naar voedsel en liefde gegeven, die cruciaal zijn voor het in stand houden van de mensheid.22 Als we onze verlangens binnen de grenzen van Gods wetten houden, leven we langer en ondervinden we meer liefde en volmaakte vreugde.23

Het is dus niet verwonderlijk dat de meeste verleidingen om van Gods plan van geluk af te dwalen, veroorzaakt worden door misbruik van die essentiële verlangens die God ons heeft gegeven. Het is niet altijd makkelijk om onze verlangens te beheersen. Niemand onder ons houdt ze volmaakt onder controle.24 We maken vergissingen. We maken fouten. We begaan zonden. Wat kunnen we dan doen? We kunnen er iets van leren. En we kunnen ons echt bekeren.25

We kunnen ons gedrag veranderen. Onze verlangens kunnen veranderen. Hoe? Er is maar één manier. Alleen de reinigende en faciliterende kracht van de verzoening van Jezus Christus brengt echte — blijvende — verandering tot stand.26 Hij heeft u lief — ieder van u!27 Hij laat u zijn kracht gebruiken als u zijn geboden gretig, oprecht en nauwkeurig onderhoudt. Zo eenvoudig en zeker is het. Het evangelie van Jezus Christus is een evangelie van verandering!28

Een sterke menselijke geest die controle heeft over gevoelens en de verlangens van het vlees is meester over — en niet slaaf van — zijn gevoelens en hartstochten. Zo’n vrijheid is even cruciaal voor de geest als zuurstof voor het lichaam! Vrijheid van slavernij aan onszelf is ware verlossing!29

We zijn ‘vrij om vrijheid en eeuwig leven te kiezen […] of om gevangenschap en dood te kiezen.’30 Als we het betere pad naar vrijheid en het eeuwig leven kiezen, houdt dat ook een huwelijk in.31 Heiligen der laatste dagen verklaren dat ‘het huwelijk tussen man en vrouw van Godswege is geboden en dat het gezin centraal staat in het plan van de Schepper voor de eeuwige bestemming van zijn kinderen.’ We weten ook dat ‘het geslacht een essentieel kenmerk van iemands voorsterfelijke, sterfelijke en eeuwige identiteit en bestemming [is].’32

Het huwelijk tussen man en vrouw is een fundamentele leerstelling van de Heer en een essentieel onderdeel van Gods plan. Het huwelijk tussen man en vrouw is Gods patroon voor een volheid van leven op aarde en in de hemel. Gods huwelijkspatroon mag niet misbruikt of verkeerd begrepen worden.33 Niet als u ware vreugde wilt ervaren. Gods huwelijkspatroon beschermt het heilige voortplantingsvermogen en de ware vreugde van intimiteit binnen het huwelijk.34 We weten dat Adam en Eva getrouwd waren vóór ze de vreugde van gemeenschap als man en vrouw ervoeren.35

In deze tijd hebben overheden er baat bij het huwelijk te beschermen omdat sterke gezinnen het meest bijdragen tot de gezondheid, de opleiding, het welzijn en de welvaart van opkomende generaties.36 Maar bij het schrijven, herschrijven en uitvoeren van wetten worden overheden erg beïnvloed door maatschappelijke trends en wereldse denkbeelden. Ongeacht welke burgerlijke wetten er ook goedgekeurd worden, de leer van de Heer over het huwelijk en de zedelijkheid kunnen niet veranderd worden.37 Denk eraan: zonde die wettelijk goedgekeurd is, is nog steeds zonde in Gods ogen!

We dienen de Heiland in vriendelijkheid en mededogen te volgen, we dienen de rechten en gevoelens van alle kinderen van God te respecteren, maar we kunnen zijn leer niet veranderen. We hebben het recht niet die te veranderen. We dienen zijn leer te bestuderen, te begrijpen en te steunen.

De levenswijze van de Heiland is goed. Die levenswijze houdt onder meer kuisheid vóór het huwelijk en volledige trouw binnen het huwelijk in.38 De levenswijze van de Heer is de enige manier waarop we blijvend geluk kunnen ervaren. Zijn levenswijze brengt voortdurende vertroosting voor onze ziel en blijvende vrede thuis. En vooral brengt zijn levenswijze ons thuis bij Hem en bij onze hemelse Vader, en voert zij tot het eeuwig leven en de verhoging.39 Dat is de essentie van Gods werk en heerlijkheid.40

Geliefde broeders en zusters, we moeten dagelijks beslissingen nemen, en onze beslissingen bepalen onze bestemming. Op een dag zullen we allemaal voor de Heer staan om geoordeeld te worden.41 Ieder van ons zal een persoonlijk gesprek met Jezus Christus hebben.42 We zullen rekenschap moeten geven van de beslissingen die we omtrent ons lichaam en onze geestelijke eigenschappen genomen hebben, en van de manier waarop we Gods huwelijks- en gezinspatroon geëerd hebben. Mogen we dagelijks wijze beslissingen met eeuwige gevolgen nemen. Dat is mijn oprecht gebed in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Thomas S. Monson, ‘Beslissingen bepalen onze bestemming’ (CES-haardvuuravond voor jongvolwassenen, 6 november 2005), p. 3; speeches.byu.edu.

  2. W. W. Phelps heeft het begrip eeuwige vooruitgang goed uitgelegd in de tekst van de lofzang ‘If You Could Hie to Kolob’ (Hymns, nr. 284). In vers 4 staat: ‘Er is geen eind aan deugd; / Er is geen eind aan macht; / Er is geen eind aan wijsheid; / er is geen eind aan licht. / Er is geen eind aan de echtvereniging; / Er is geen eind aan de jeugd; / Er is geen eind aan het priesterschap; / Er is geen eind aan waarheid.’ In vers 5 staat tot slot: ‘Er is geen eind aan heerlijkheid; / Er is geen eind aan liefde; / Er is geen eind aan het bestaan; / Er is geen dood daarboven.’

  3. Genesis 1:27; zie ook Kolossenzen 3:10; Alma 18:34; Ether 3:15; Mozes 6:9.

  4. ‘Ik ben een kind van God’, lofzang 195.

  5. Zie Matteüs 10:37.

  6. Zie Marcus 12:30–31.

  7. Zie Leer en Verbonden 88:15.

  8. Er werken ook andere door God gegeven mechanismen in uw lichaam. We hebben elementen zoals natrium, kalium en calcium, en samenstellingen zoals water, glucose en eiwitten nodig om te overleven. Het lichaam gaat met gassen zoals zuurstof en koolstofdioxide om. Het maakt hormonen zoals insuline, adrenaline en thyroxine aan. De hoeveelheden hiervan, en van andere bestanddelen, worden binnen bepaalde grenzen door het lichaam zelf geregeld. De verbindingen tussen de klieren in het lichaam worden automatisch geregeld. Bijvoorbeeld: de hypofyse onder de hersenen scheidt een hormoon af dat de schors van de bijnieren stimuleert om hormonen te produceren. Door de toename van deze hormonen wordt de afscheiding van deze stimulerende hormonen door de hypofyse onderdrukt en omgekeerd. De temperatuur van uw lichaam wordt op 37˚C gehouden, of u nu op de Noordpool of aan de evenaar bent.

  9. Sommige gebreken zijn duidelijk, andere zijn verborgen. Sommige zijn erfelijk; andere niet. Sommige mensen zijn vatbaar voor kanker, anderen hebben allergieën enzovoort. Ieder van ons kan op zijn of haar zwakheid letten en nederig leren wat de Heer onderwijst, zodat de zwakheid een sterk punt kan worden.

  10. Ether 12:27.

  11. Sommige gebreken worden niet volledig hersteld vóór de opstanding, wanneer ‘alle dingen tot hun eigen en volmaakte gedaante [zullen] worden hersteld’ (Alma 40:23).

  12. Zie Alma 42:8.

  13. De psalmist heeft geschreven: ‘Kostbaar is in de ogen des Heren de dood van zijn gunstgenoten’ (Psalm 116:15). De dood is van groot belang omdat ze de ‘thuiskomst’ van de heilige bij de Heer is.

  14. 1 Korintiërs 3:16; zie ook 6:19.

  15. Abraham 3:23.

  16. Zie Jeremia 1:5.

  17. Zie Alma 13:2–3.

  18. Zie Leer en Verbonden 138:55–56.

  19. Zie Alma 13:2-3; Leer en Verbonden 138:38-57.

  20. ‘Geloof, deugd, kennis, matigheid, geduld, broederlijkheid, godsvrucht, naastenliefde, ootmoed en ijver’ (Leer en Verbonden 4:6) zijn enkele geestelijke gaven die we kunnen ontwikkelen en die ons geschonken kunnen worden. Dankbaarheid is nog een geestelijke eigenschap die we kunnen ontwikkelen. Dankbaarheid vormt ons humeur en onze productiviteit. En wanneer u ‘geestelijk uit God geboren’ bent, kunt u zijn beeld met dankbaarheid in uw gelaat ontvangen (zie Alma 5:14).

  21. Zie 1 Korintiërs 12; 14:1–12; Moroni 10:8–19; Leer en Verbonden 46:10–29.

  22. Sommigen worden verleid om veel te eten. ‘Zwaarlijvigheid is een wereldwijde epidemie geworden waaraan jaarlijks minstens 2,8 miljoen mensen sterven.’ (‘10 Facts on Obesity’, Wereldgezondheidsorganisatie, maart 2013, www.who.int/features/factfiles/obesity/en.) Anderen worden verleid om te weinig te eten. Anorexia en boulimie verknoeien veel levens, huwelijken en gezinnen. En sommigen worden verleid door seksuele verlangens die door de Heer verboden worden. We vinden verduidelijking in Handboek 2: de kerk besturen: ‘De wet van de Heer inzake kuisheid is onthouding van seksuele omgang buiten het wettige huwelijk en trouw binnen het huwelijk. […] Overspel, ontucht, homoseksuele en lesbische relaties, en alle andere onheilige, onnatuurlijke of onreine praktijken zijn zondig.’ Nog steeds uit het handboek: ‘Met homoseksueel gedrag worden de geboden van God overtreden, het druist in tegen het doel van de menselijke seksualiteit en ontzegt mensen de zegen die men vindt in het gezinsleven en in de verlossende verordeningen van het evangelie. […] Hoewel de kerk homoseksueel gedrag afkeurt, stelt zij zich begripvol en respectvol op jegens personen die zich aangetrokken voelen tot iemand van hetzelfde geslacht.’ ([2010], 21.4.5, 21.4.6.)

  23. Zie 1 Korintiërs 6:9–20; Jakobus 1:25–27; Leer en Verbonden 130:20–21. En we moeten er altijd aan denken dat ‘de mensen zijn, opdat zij vreugde zullen hebben’ (2 Nephi 2:25).

  24. Het sterfelijk leven is een proefperiode, zoals de Schriften ons uitleggen: ‘En wij zullen hen hiermee beproeven om te zien of zij alles zullen doen wat de Heer, hun God, hun ook zal gebieden’ (Abraham 3:25).

  25. Zie Mosiah 4:10; Alma 39:9; Helaman 15:7. In Handboek 2 staat deze verklaring: ‘Vergeving van homoseksueel gedrag is mogelijk als men zich oprecht bekeert’ (21.4.6).

  26. Door de verzoening van Christus, en door gehoorzaamheid aan de wetten en verordeningen van het evangelie, kan de hele mensheid gered worden (zie Leer en Verbonden 138:4; Geloofsartikelen 1:3).

  27. Zie Ether 12:33–34; Moroni 8:17.

  28. Zie Mosiah 5:2; Alma 5:12–14.

  29. Zie Romeinen 8:13–17; Galaten 5:13–25; Leer en Verbonden 88:86.

  30. 2 Nephi 2:27.

  31. Zie Leer en Verbonden 131:1–4.

  32. ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, Liahona, november 2010, p. 129.

  33. Zie Matteüs 19:4–6; Mosiah 29:26–27; Helaman 5:2.

  34. Iedere persoon wordt geboren met een unieke identiteit, chromosomen en DNA (desoxyribonucleïnezuur). DNA is een molecuul dat genetische instructies bevat voor de ontwikkeling en werking van cellen. Het DNA van een persoon ontstaat door de samensmelting van de DNA van de vader en de moeder tot het DNA van het nieuwe lichaam — een samenwerking tussen vader, moeder en kind.

  35. Zie Genesis 2:24–25; 3:20–21; 4:1–2, 25.

  36. Dr. Patrick F. Fagan heeft geschreven: ‘De noodzakelijke basis waarvan het succes van de economie afhankelijk is, is het huishouden met gehuwde ouders — vooral het gezin dat rijk is aan kinderen en wekelijks aanbidt. […] Uit elk huwelijk ontstaat een nieuw huishouden, een onafhankelijke economische eenheid die zorgt voor een inkomen, uitgaven doet, spaart en investeert.’ (‘The Family GDP: How Marriage and Fertility Drive the Economy’, The Family in America, volume 24, nr. 2 [lente 2010]: p. 136.)

  37. Zie Exodus 20:14; Leviticus 18:22; 20:13; Deuteronomium 5:18; Matteüs 5:27–28; Marcus 10:19; Lucas 18:20; Romeinen1:26–27; 13:9; Mosiah 13:22; 3 Nephi 12:27–28; Leer en Verbonden 42:24; 59:6.

  38. Zie Gordon B. Hinckley, ‘This Thing Was Not Done in a Corner’, Ensign, november 1996, p. 49.

  39. Zie Leer en Verbonden 14:7.

  40. Zie Mozes 1:39.

  41. Zie 2 Nephi 9:41, 46; Mosiah 16:10.

  42. We zullen ook geoordeeld worden naar onze daden en naar het verlangen van ons hart (zie Leer en Verbonden 137:9; zie ook Hebreeën 4:12; Alma 18:32; Leer en Verbonden 6:16; 88:109).