2010–2019
Henkilökohtaista vahvuutta Jeesuksen Kristuksen sovituksesta
Lokakuuta 2013


Henkilökohtaista vahvuutta Jeesuksen Kristuksen sovituksesta

Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta kukin meistä voi tulla puhtaaksi ja kapinallisuutemme taakka väistyy.

Minulla oli äskettäin siunaus tavata mitä vaikuttavin nuorten ryhmä Idahon osavaltiosta. Eräs hyveellinen nuori nainen kysyi minulta, mikä mielestäni on tärkein asia, mitä heidän pitäisi tehdä elämässään juuri nyt. Ehdotin, että he opettelevat huomaamaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen voiman elämässään. Tänään selvitän tuota voimaa yhdestä näkökulmasta, joka on se henkilökohtainen vahvuus, jota voimme saada Jeesuksen Kristuksen sovituksesta.

Mormonin kirjassa kerrotaan siitä, kuinka Ammon ja hänen veljensä opettivat Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ”villille ja paatuneelle ja julmalle kansalle”1. Monet kansasta kokivat kääntymyksen ja päättivät jättää taakseen synnillisen käytöksensä. Heidän kääntymyksensä oli niin täydellinen, että he hautasivat aseensa ja tekivät Herran kanssa liiton, etteivät he käyttäisi niitä enää koskaan.2

Myöhemmin monet heidän veljistään, jotka eivät olleet kääntyneet, hyökkäsivät heidän kimppuunsa ja alkoivat surmata heitä. Nuo nyt uskolliset ihmiset päättivät menehtyä miekkaan ennemmin kuin vaarantaa hengellisen elämänsä tarttumalla aseisiin. Heidän vanhurskas esimerkkinsä auttoi vieläkin useampia ihmisiä kokemaan kääntymyksen ja laskemaan kapina-aseensa.3

Ammonin avulla Herra johdatti heidät turvaan nefiläisten keskuuteen, ja heidät tultiin tuntemaan Ammonin kansana.4 Nefiläiset suojelivat heitä monet vuodet, mutta lopulta nefiläisten sotajoukko alkoi väsyä, ja täydennysjoukkoja tarvittiin kipeästi.5

Ammonin kansalla oli hengellisessä elämässään kriittinen hetki. He olivat olleet uskollisia liitolleen olla koskaan tarttumatta aseisiin. Mutta he ymmärsivät, että isä on velvollinen suojelemaan perhettään.6 Tuo tarve näytti niin suurelta, että sen vuoksi heidän kannatti harkita liittonsa rikkomista.7

Heidän viisas pappeusjohtajansa Helaman tiesi, ettei Herran kanssa tehdyn liiton rikkominen ole koskaan oikeutettua. Hän tarjosi innoitettua vaihtoehtoa. Hän muistutti heitä siitä, etteivät heidän poikansa olleet koskaan syyllistyneet samoihin synteihin eikä näiden ollut siksi tarvinnut tehdä samaa liittoa.8 Vaikka pojat olivat hyvin nuoria, he olivat fyysisesti vahvoja, ja mikä tärkeämpää, he olivat hyveellisiä ja puhtaita. Poikia vahvisti heidän äitiensä usko.9 Profeettajohtajansa johdolla nämä nuorukaiset ottivat isiensä paikan perheensä ja kotinsa puolustamisessa.10

Tapahtumat, jotka liittyivät tähän ratkaisevaan päätökseen, osoittavat, kuinka Jeesuksen Kristuksen sovitus tuo henkilökohtaista vahvuutta Jumalan lasten elämään. Miettikää noiden isien helliä tunteita. Miltä heistä onkaan tuntunut, kun he tiesivät, että heidän menneisyytensä kapinalliset teot estivät heitä suojelemasta vaimoaan ja lapsiaan tuona hädän hetkenä? Koska he tunsivat henkilökohtaisesti ne julmuudet, jotka heidän pojillaan nyt olisi edessä, he ovat varmasti salaa itkeneet. Isien, ei lasten, on määrä suojella perhettään!11 Heidän murheensa on varmasti ollut suurta.

Miksi heidän innoitettu pappeusjohtajansa pelkäsi, että harkitsemalla aseisiinsa tarttumista ”he kadottaisivat sielunsa”12? Herra on julistanut: ”Katso, se, joka on tehnyt parannuksen synneistään, se saa anteeksi, enkä minä, Herra, muista niitä enää.”13 Nämä uskolliset isät olivat jo kauan sitten tehneet parannuksen synneistään ja tulleet puhtaiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta, joten miksi heitä neuvottiin olemaan puolustamatta perhettään?

On perustavaa laatua oleva totuus, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta meidät voidaan puhdistaa. Meistä voi tulla hyveellisiä ja puhtaita. Joskus kuitenkin huonoilla valinnoillamme on meihin pitkäaikaisia vaikutuksia. Yksi keskeisistä vaiheista parannuksenteon loppuun saattamisessa on menneiden syntiemme lyhyen ja pitkän aikavälin seurausten kantaminen. Näiden ammonilaisten isien aikaisemmat valinnat olivat altistaneet heidät lihalliselle himolle, josta voisi jälleen tulla se haavoittumista aiheuttava tekijä, jota Saatana yrittäisi hyödyntää.

Saatana yrittää käyttää muistoamme mistä tahansa aiemmasta syyllisyydestä houkutellakseen meidät takaisin vaikutuspiiriinsä. Meidän pitää olla aina valppaana välttääksemme hänen viekoittelunsa. Sellainen oli uskollisten ammonilaisten isien tilanne. Vielä vuosien uskollisen elämän jälkeenkin heidän oli välttämätöntä suojella itseään hengellisesti kaikelta kiinnostukselta menneiden syntiensä muistoon.

Monien taistelujen välisinä aikoina sotapäällikkö Moroni ohjasi heikoimpien kaupunkien vahvistamista. ”Hän käski heidän rakentaa hirsisen rintavarustuksen kaivannon sisemmälle partaalle, ja he loivat kaivannosta maata hirsistä rintavarustusta vasten – –, kunnes he olivat ympäröineet – – kaupungin ympäriinsä vahvalla hirsi- ja maamuurilla, joka oli tavattoman korkea.”14 Sotapäällikkö Moroni ymmärsi, miten tärkeää on vahvistaa heikkoja kohtia vahvuuden aikaansaamiseksi.15

Nämä ammonilaiset isät olivat paljolti samassa tilanteessa. He tarvitsivat korkeampia ja leveämpiä linnoituksia uskollisen elämänsä ja menneisyyden jumalattoman käytöksensä väliin. Heidän poikansa, joita vanhurskaat perinteet olivat siunanneet, eivät olleet yhtä alttiita samoille kiusauksille. He kykenivät puolustamaan perhettään uskollisesti vaarantamatta hengellistä hyvinvointiaan.

Ilouutinen kenelle hyvänsä, joka haluaa päästä eroon aikaisempien huonojen valintojen seurauksista, on se, että Herra katsoo heikkouksia eri tavoin kuin Hän katsoo kapinointia. Vaikka Herra varoittaa, että kapinointi, josta ei tehdä parannusta, tuo rangaistuksen16, niin Herran puhuessa heikkouksista siihen liittyy aina armo17.

Epäilemättä lieventävänä asianhaarana on, että ammonilaisille isille oli opetettu vanhempiensa vääriä perimätietoja, mutta kaikilla taivaallisen Isän lapsilla on kuolevaisuuteen tullessaan Kristuksen valo. Olipa heidän synnillisten tekojensa syy mikä hyvänsä, sen vaikutus oli, että heissä kehittyi hengellistä haavoittuvuutta, jota Saatana yrittäisi hyödyntää.

Onneksi heille opetettiin evankeliumia, he tekivät parannuksen ja Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta heistä tuli hengellisesti paljon vahvempia kuin Saatanan houkutukset. On todennäköistä, etteivät he olisi tunteneet kiusausta palata raakaan menneisyyteensä, mutta seuraamalla profeettajohtajaansa he eivät antaneet Saatanalle mahdollisuutta ”pettää heidän [sieluaan] ja eksyttää [heitä] varovasti alas helvettiin”18. Vapahtajan sovitus ei vain puhdistanut heitä synnistä vaan koska he olivat kuuliaisia pappeusjohtajansa neuvolle, Vapahtaja pystyi suojelemaan heitä heidän heikkouksiltaan ja vahvistamaan heitä. Heidän nöyrä, elinikäinen sitoumuksensa hylätä syntinsä suojeli heidän perhettään enemmän kuin mikään, mitä he olisivat voineet tehdä taistelukentällä. Heidän alistumisensa ei riistänyt heiltä siunauksia. Se vahvisti heitä ja oli siunauksena heille ja tuleville sukupolville.

Kertomuksen loppu valaisee sitä, kuinka Herran armo teki ”sen, mikä on heikkoa, – – vahvaksi”19. Nämä uskolliset isät lähettivät poikansa matkaan Helamanin huolenpidon turvin. Vaikka pojat sotivat ankarissa taisteluissa, joissa kaikki saivat ainakin jonkinlaisia vammoja, yhtään henkeä ei menetetty.20 Nuorukaiset osoittautuivat elintärkeäksi vahvistukseksi uupuneelle nefiläiselle sotajoukolle. He olivat uskollisia ja hengellisesti vahvempia palatessaan kotiin. Heidän perhettään siunattiin, suojeltiin ja vahvistettiin.21 Näiden puhtaiden ja vanhurskaiden poikien esimerkki on omana aikanamme ylentänyt lukemattomia Mormonin kirjan opiskelijoita.

Jokaisella meistä on ollut elämässämme hetkiä, jolloin olemme tehneet huonoja valintoja. Me kaikki tarvitsemme kipeästi Jeesuksen Kristuksen sovituksen lunastavaa voimaa. Meidän jokaisen on tehtävä parannus kaikesta kapinallisuudesta. ”Sillä minä, Herra, en voi suvaita syntiä vähäisimmässäkään määrin.”22 Hän ei voi suvaita sitä, koska Hän tietää, mitä Hänen kaltaisekseen tuleminen vaatii.

Monet meistä ovat antaneet heikkouden kehittyä luonteessamme. Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta me, kuten ammonilaiset, voimme rakentaa hengellisiä linnoituksia itsemme ja minkä tahansa menneiden erehdysten väliin, joita Saatana yrittää hyödyntää. Ammonilaisten isien ympärille rakennetut hengelliset suojavarustukset siunasivat ja vahvistivat heitä itseään, heidän perhettään, heidän maataan ja tulevia sukupolvia. Niin voi olla meidänkin kohdallamme.

Kuinka siis rakennamme näitä iankaikkisia linnoituksia? Ensimmäisen vaiheen täytyy olla vilpitön, läpikotainen ja täydellinen parannus. Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta kukin meistä voi tulla puhtaaksi ja kapinallisuutemme taakka väistyy. Muistakaa, ettei parannuksenteko ole rangaistus. Se on toivon täyttämä polku loistavampaan tulevaisuuteen.

Taivaan Isä on antanut meille välineet, jotka auttavat linnoitusten rakentamisessa heikkouksiemme ja uskollisuutemme väliin. Harkitkaa seuraavia ehdotuksia:

  • Tehkää liittoja ja ottakaa vastaan toimituksia itseänne varten. Tehkää sitten vakaasti ja johdonmukaisesti työtä tarjotaksenne toimitukset temppelissä omille esivanhemmillenne.

  • Kertokaa evankeliumista kirkkoon kuulumattomille tai vähemmän aktiivisille sukulaisille tai ystäville. Näistä totuuksista kertominen voi tuoda elämäänne uudistunutta intoa.

  • Palvelkaa uskollisesti kaikissa kirkon tehtävissä, etenkin kotiopetus- ja kotikäyntiopetustehtävissä. Älkää olko vain varttitunti kuussa -tyylinen kotiopettaja tai kotikäyntiopettaja. Lähestykää pikemminkin perheen jokaista yksittäistä jäsentä. Oppikaa tuntemaan heidät henkilökohtaisesti. Olkaa todellinen ystävä. Osoittakaa heille ystävällisin teoin, kuinka paljon todella välitätte heistä jokaisesta.

  • Mikä tärkeintä, palvelkaa oman perheenne jäseniä. Asettakaa puolisonne ja lastenne hengellinen kehitys ensiarvoisen tärkeälle sijalle. Pankaa merkille asioita, joita voitte tehdä auttaaksenne kutakin heistä. Antakaa auliisti aikaanne ja huomiotanne.

Jokaisessa näistä ehdotuksista on yhteinen teema: täyttäkää elämänne palvelemalla muita. Kun kadotatte elämänne taivaallisen Isän lasten palveluksessa23, Saatanan kiusaukset menettävät voiman elämässänne.

Koska taivaallinen Isänne rakastaa teitä syvästi, Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta tuo vahvuus on mahdollista. Eikö se olekin suurenmoista? Monet teistä ovat tunteneet huonojen valintojen taakan, ja jokainen teistä voi tuntea Herran anteeksiannon, armon ja vahvuuden kohottavan voiman. Minä olen tuntenut sen ja todistan, että se on tarjolla teille jokaiselle. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.