2010–2019
Opettakaa Jumalan voimalla ja valtuudella
Lokakuuta 2013


Opettakaa Jumalan voimalla ja valtuudella

Herra on antanut jokaiselle kelvolliselle myöhempien aikojen pyhälle keinon opettaa Vapahtajan tavalla.

Me olemme sanoin kuvaamattoman kiitollisia opettajille kaikkialla kirkossa. Me rakastamme teitä, ja me luotamme teihin suuresti. Te olette yksi palautetun evankeliumin suurista ihmeistä.

Menestyväksi evankeliumin opettajaksi tulemisen ja Jumalan voimalla ja valtuudella opettamisen salaisuus on todellakin olemassa. Käytän sanaa salaisuus, koska niitä periaatteita, joihin opettajan menestys perustuu, voivat ymmärtää vain ne, joilla on todistus siitä, mitä tapahtui eräänä kauniina, kirkkaana varhaiskevään aamuna vuonna 1820.

Taivaat avautuivat vastauksena erään 14-vuotiaan pojan nöyrään rukoukseen. Jumala, iankaikkinen Isä, ja Hänen Poikansa Jeesus Kristus ilmestyivät profeetta Joseph Smithille ja puhuivat hänelle. Kauan odotettu kaiken kohdalleen asettamisen aika oli alkanut, ja ilmoituksen periaate oli luotu omalla taloudenhoitokaudellamme kestämään ikuisesti. Josephin sanoma ja meidän sanomamme maailmalle voidaan kiteyttää kahteen sanaan: ”Jumala puhuu.” Hän puhui muinoin, Hän puhui Josephille ja Hän puhuu teille. Juuri tämä erottaa teidät kaikista muista maailman opettajista. Tästä syystä te ette voi epäonnistua.

Teidät on kutsuttu profetian ja ilmoituksen hengellä ja erotettu tehtävään pappeuden valtuudella. Mitä se tarkoittaa?

Ensiksikin se tarkoittaa, että te olette Herran asialla. Te olette Hänen edustajiaan, ja teillä on valtuus ja tehtävä edustaa Häntä ja toimia Hänen puolestaan. Hänen edustajinaan olette oikeutettuja saamaan Häneltä apua. Teidän täytyy kysyä itseltänne: ”Mitä Vapahtaja sanoisi, jos Hän opettaisi luokkaani tänään, ja kuinka Hän sanoisi sen?” Teidän täytyy sitten tehdä samoin.

Tämä vastuu voi saada jotkut tuntemaan riittämättömyyttä tai jopa vähän pelkoa. Polku ei ole vaikea. Herra on antanut jokaiselle kelvolliselle myöhempien aikojen pyhälle keinon opettaa Vapahtajan tavalla.

Toiseksi, teidät on kutsuttu saarnaamaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Teidän ei pidä opettaa omia ajatuksianne tai filosofioitanne – ei edes pyhien kirjoitusten ohella. Evankeliumi on ”Jumalan voima ja se tuo pelastuksen”1, ja me pelastumme ainoastaan evankeliumin avulla.

Kolmanneksi, teitä käsketään opettamaan evankeliumin periaatteita sellaisina kuin ne löytyvät kirkon pyhistä kirjoista, nykyajan apostolien ja profeettojen sanoja sekä Pyhän Hengen teille opettamia asioita.

Mistä me sitten aloitamme?

Ensimmäinen ja tärkein tehtävämme on elää siten, että meillä voi olla Pyhä Henki oppaanamme ja kumppaninamme. Kun Hyrum Smith halusi osallistua tähän myöhempien aikojen työhön, Herra sanoi: ”Katso, tämä on sinun työsi: pitää minun käskyni, niin, koko väkevyydestäsi, mielestäsi ja voimastasi.”2 Tämä on lähtökohta. Neuvo, jonka Herra antoi Hyrumille, on sama, jonka Hän on antanut pyhille kaikkina aikoina.

Puhuessaan nykyajan opettajille ensimmäinen presidenttikunta on sanonut: ”Tärkein osa palvelutyötänne tulee olemaan oma päivittäinen hengellinen valmistautumisenne, johon kuuluu rukous, pyhien kirjoitusten tutkiminen ja kuuliaisuus käskyille. Kannustamme teitä pyhittäytymään evankeliumin mukaiselle elämälle määrätietoisemmin kuin koskaan aiemmin.”3

On huomionarvoista, ettei ensimmäinen presidenttikunta sanonut, että kaikkein tärkeintä palvelutyössänne olisi valmistaa oppiaiheenne huolella tai hallita erilaisia opetusmenetelmiä. Teidän täytyy tietysti valmistautua tunnollisesti jokaiseen oppituntiin ja pyrkiä saamaan selville, kuinka voitte opettaa niin että se auttaa oppilaitanne harjoittamaan tahdonvapauttaan ja päästämään evankeliumin sydämeensä. Ensimmäinen ja kaikkein tärkein osa palveluanne on kuitenkin teidän henkilökohtainen, hengellinen valmistautumisenne. Kun noudatatte tätä neuvoa, ensimmäinen presidenttikunta on luvannut: ”Pyhä Henki auttaa sinua tietämään, mitä sinun tulee tehdä. Oma todistuksesi kasvaa, kääntymyksesi syvenee ja saat voimaa kohdata elämän haasteet.”4

Voisiko opettaja toivoa suurempaa siunausta?

Seuraavaksi, Herra on käskenyt, että ennen kuin pyrimme julistamaan Hänen sanaansa, meidän tulee ensin pyrkiä saamaan se.5 Teistä täytyy tulla miehiä ja naisia, joilla on terve ymmärrys, tutkimalla uutterasti pyhiä kirjoituksia ja vaalimalla niitä sydämessänne. Sitten kun pyydätte Herran apua, Hän siunaa teitä Hengellään ja sanallaan. Te saatte Jumalan voiman saada ihmiset vakuuttuneiksi.

Paavali sanoo meille, että evankeliumi tulee ihmisille kahdella tavalla, sanoina ja voimana.6 Evankeliumin sana on kirjoitettuna pyhissä kirjoituksissa, ja voimme saada sanan itsellemme tutkimalla niitä uutterasti. Evankeliumin voima tulee sellaisten ihmisten elämään, jotka elävät niin, että Pyhä Henki on heidän kumppaninaan, ja jotka noudattavat saamaansa innoitusta. Jotkut keskittävät huomionsa pelkästään sanan saamiseen, ja heistä tulee asiantuntijoita tiedon jakamisessa. Toiset laiminlyövät valmistautumistaan ja toivovat, että hyvyydessään Herra auttaa heitä jollakin tavalla selviytymään oppitunnista. Ette voi odottaa, että Henki auttaa teitä muistamaan pyhien kirjoitusten kohtia ja periaatteita, joita ette edes ole tutkineet tai pohtineet. Kyetäksenne opettamaan evankeliumia menestyksekkäästi teillä täytyy olla elämässänne sekä evankeliumin sana että sen voima.

Alma ymmärsi nämä periaatteet, kun hän riemuitsi Moosian pojista ja siitä, kuinka nämä opettivat Jumalan voimalla ja valtuudella. Me luemme:

”He olivat miehiä, joilla oli terve ymmärrys, ja he olivat tutkineet tarkoin kirjoituksia tunteakseen Jumalan sanan.

Mutta ei tässä ole kaikki; he olivat omistautuneet paljolle rukoukselle ja paastolle; sen tähden heillä oli – – ilmoituksen henki.”7

Seuraavaksi, teidän täytyy kuunnella. Vanhin Jeffrey R. Holland opetti tätä periaatetta lähetyssaarnaajille. Lainaan vanhin Hollandin sanoja, mutta olen ottanut vapauden vaihtaa sanat lähetyssaarnaaja ja tutkija sanoihin opettaja ja oppilas: ”Heti sen velvollisuuden jälkeen, joka [opettajilla] on kuunnella Henkeä, tulee heidän velvollisuutensa kuunnella [oppilaita]. – – Jos kuuntelemme hengellisin korvin – –, [meidän oppilaamme] kertovat meille, mitä opetuksia heidän on tarpeen kuulla!”

Vanhin Holland jatkoi: ”Suoraan sanoen [opettajat] keskittyvät yhä liikaa mukavan, samanlaisena toistuvan oppiaiheen sisällön esittämiseen, eivätkä keskity [oppilaisiinsa] yksilöinä.”8

Kun olette valmistautuneet itse ja valmistaneet oppiaiheenne parhaan kykynne mukaan, teidän täytyy olla halukkaita päästämään siitä irti. Kun hiljaisia Pyhän Hengen kehotuksia tulee, teillä täytyy olla rohkeutta laittaa suunnitelmanne ja muistiinpanonne syrjään ja mennä sinne, minne nuo kehotukset teitä vievät. Kun teette sen, antamanne opetus ei enää ole teidän opetustanne vaan siitä tulee Vapahtajan opetusta.

Kun pyhittäydytte evankeliumin mukaiselle elämälle määrätietoisemmin kuin koskaan aiemmin ja tutkitte pyhiä kirjoituksia ja vaalitte niitä sydämessänne, tuo sama Pyhä Henki, joka ilmoitti nämä sanat muinaisille apostoleille ja profeetoille, todistaa teille niiden totuudesta. Oikeastaan Pyhä Henki ilmoittaa ne teille uudestaan. Kun niin tapahtuu, teidän lukemanne sanat eivät ole enää ainoastaan Nefin tai Paavalin tai Alman sanoja, vaan niistä tulee teidän sanojanne. Sitten kun opetatte, Pyhä Henki voi palauttaa mieleenne kaiken. Tosiaankin, ”teille annetaan tuona hetkenä, niin, tuossa silmänräpäyksessä, mitä teidän tulee sanoa”9. Kun niin tapahtuu, voitte huomata sanovanne jotakin, mitä ette olleet aikoneet sanoa. Sitten, jos kiinnitätte huomiota siihen, voitte oppia jotakin asioista, joita sanotte opettaessanne. Presidentti Marion G. Romney on sanonut: ”Tiedän aina, milloin opetan Pyhän Hengen innoituksella, koska opin aina jotakin siitä, mitä olen sanonut.”10 Muistakaa, että opettaja on myös oppilas.

Lopuksi, teidän täytyy omakohtaisesti todistaa opettamistanne asioista eikä vain olla oppikirjan tai muiden ihmisten ajatusten kaikuna. Kun kestitsette itseänne Kristuksen sanoilla ja pyritte elämään evankeliumin mukaan määrätietoisemmin kuin koskaan aiemmin, Pyhä Henki ilmoittaa teille, että opettamanne asiat ovat totta. Tämä on ilmoituksen henki, ja tämä sama henki vie sanomanne niiden sydämeen, jotka toivovat sitä ja haluavat saada sen.

Päättäkäämme nyt samaan paikkaan, mistä aloitimme – pyhään lehtoon. Sen ansiosta, mitä tuona kauniina kevätaamuna jonkin aikaa sitten tapahtui, te olette oikeutettuja opettamaan Jumalan voimalla ja valtuudella.Tästä lausun vakavan ja henkilökohtaisen todistukseni. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Room. 1:16.

  2. OL 11:20.

  3. Julkaisussa Evankeliumin opettaminen Vapahtajan tavalla: Opas Tule ja seuraa minua -oppiaineistoon nuorille, 2012, s. 2.

  4. Ibid., s. 2.

  5. Ks. OL 11:21.

  6. Ks. 1. Tess. 1:5.

  7. Alma 17:2–3.

  8. ”The Divine Commission”, puhe uusien lähetysjohtajien seminaarissa, 26. kesäkuuta 2009, s. 7–8, kirkon historian kirjasto, kursivointi alkuperäisessä.

  9. OL 100:6.

  10. Julkaisussa Boyd K. Packer, Teach Ye Diligently, 1975, s. 304.