2010–2019
Uskonkappaleiden sisältämät opit ja periaatteet
Lokakuuta 2013


Uskonkappaleiden sisältämät opit ja periaatteet

Kukin uskonkappale antaa ainutlaatuisen lisäarvon ymmärrykseemme Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Kun minulle annettiin tehtävä puhua yleiskonferenssin pappeuskokouksessa, ajattelin heti erästä hienoa Alkeisyhdistyksen opettajaani. Hänen suurena toiveenaan oli valmistaa meitä olemaan kelvollisia saamaan pappeus. Hän kuulusteli meiltä suoritusvaatimuksia, joita silloin noudatettiin Alkeisyhdistyksen ohjelman suorittamiseksi – kahdentoista apostolin koorumin jäsenten nimien ja uskonkappaleiden ulkoa osaamista. Hän antoi meille myös lupauksen – jos me kaikki osaisimme lausua ulkoa kolmetoista uskonkappaletta, voisimme valita paikan, johon menisimme viimeisenä Alkeisyhdistyksen oppituntinamme retkelle.

Valitsimme erityisen paikan, johon halusimme patikoida ja joka sijaitsee kalliorinteillä Pohjois-Utahissa Loganin kanjonin suulla aivan ensimmäisen padon yläpuolella. Näillä kalliorinteillä on pieni tasainen alue ja siinä luonnon muovaama nuotiopaikka, jossa voi paistaa nakkisämpylöitä ja paahtaa vaahtokarkkeja. Paikkaa valitessamme emme kuitenkaan olleet ajatelleet opettajaamme, joka oli varsin iäkäs eikä todellakaan mitään urheilijatyyppiä. Jos olisimme ajatelleet vähän tarkemmin, meille olisi ehkä tullut mieleen, että hänen olisi vaikea patikoida sinne. Hän oli kuitenkin päättänyt pitää lupauksensa, ja hän tuli mielellään mukaamme.

Ensin kiipesimme pienen kukkulan laelle. Siihen aikaan ei ollut mitään voimajohtoja estämässä kulkua sinne. Pienoisella avustuksella opettajamme pääsi kukkulalle. Kukkulan ylitettyämme kuljimme alas pitkin kallioharjannetta paikkaan, jota nimitimme ”Kilpikonnan kilveksi”.

Kun olimme päässeet perille, opettajan täytyi pitää pieni hengähdystauko. Siinä vaiheessa kun olimme valmiita istumaan ja syömään, opettajamme oli toipunut riittävästi pitääkseen meille viimeisen oppiaiheen Alkeisyhdistyksessä. Hän kertoi, miten hän oli nauttinut saadessaan opettaa meitä Alkeisyhdistyksessä kahden edellisen vuoden ajan. Hän kehui meitä siitä, miten hyvin osasimme uskonkappaleet. Sanoipa hän minkä tahansa uskonkappaleen numeron, niin me osasimme lausua hänelle kyseisen uskonkappaleen. Sitten hän sanoi, ettei uskonkappaleiden ulkoa oppiminen merkitsisi mitään muuta kuin suuren sanamäärän osaamista, ellemme ymmärtäisi uskonkappaleiden sisältämiä oppeja ja periaatteita. Hän kannusti meitä tutkimaan sitä evankeliumin oppia, jota kussakin uskonkappaleessa opetetaan. Hän selitti, että uskonkappaleiden sisältämä oppi jakautuu osioihin.

I Jumaluus ja Kristuksen perusoppi

Ensimmäisestä uskonkappaleesta opimme, että jumaluudessa on kolme persoonaa: Isä Jumala, Jeesus Kristus ja Pyhä Henki.

Toisessa uskonkappaleessa meille opetetaan, että olemme vastuussa omista teoistamme maan päällä.

Kolmannessa annetaan näkemys Vapahtajan tehtävästä taivaallisen Isän lasten pelastamiseksi.

Neljännessä opetetaan keskeisten periaatteiden ja toimitusten tärkeyttä.

Opettajamme sanojen voima on ollut minulle innoituksen lähteenä sen vuoksi, miten hän tähdensi evankeliumin tutkimista. Pyhät kirjoitukset opastavat meidät totuuden mittapuun luo, jonka mukaan voimme arvioida, onko saamamme tieto totta vai ei. Tosi oppi tulee Jumalalta, joka on kaikkien totuuksien lähde ja perusta. Opetukset ja käsitykset tosi opista sisältyvät meidän Herramme ja Vapahtajamme evankeliumiin. Väärät opetukset tulevat Saatanalta, kaikkien valheiden isältä. Hän haluaa vääristellä, vaihtaa ja muuttaa ilmoitetut totuudet. Hän haluaa pettää meitä niin että jotkut meistä eksyvät matkallamme takaisin taivaalliseen kotiimme.

Pyhissä kirjoituksissa meille opetetaan, kuinka voi välttää vääriä opetuksia. Esimerkiksi Paavali sanoo kirjeessään Timoteukselle:

”Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.

Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.” (2. Tim. 3:16–17.)

Tämä oppi on kirkolle samaa kuin akku on matkapuhelimelle. Kun matkapuhelimesta poistaa akun, siitä tulee hyödytön. Samalla tavoin kirkko, jossa ei enää opeteta tosi oppia, on hyödytön. Se ei voi opastaa meitä takaisin taivaallisen Isämme luo ja iankaikkiseen kotiimme.

II Pappeuden organisaatio ja järjestys

Kun olemme alkaneet ymmärtää Kristuksen perusoppia, viides ja kuudes uskonkappale opettavat meille pappeuden organisaatiota ja järjestystä. Joseph Smith järjesti Vapahtajan kirkon Herran johdolla ja pappeuden valtuudella – Jumalan voimalla. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on sama organisaatio, jonka Kristus perusti ja jota Hän johti eläessään maan päällä.

Miten loistava päivä se olikaan Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle, kun he toukokuussa 1829 menivät metsään rukoilemaan siitä kasteen opista syntien anteeksisaamiseksi, josta he olivat lukeneet kääntäessään Mormonin kirjaa. 1800-luvun alkupuolella oli monia kirkkoja, jotka opettivat kasteesta monia opetuksia, ja Joseph ja Oliver tiesivät, etteivät ne kaikki voisi olla oikeassa. He halusivat tietää, mikä on oikea kastamistapa ja myös kenellä on valtuus kastaa.

Vastauksena Herralle esittämiinsä rukouksiin heille ilmestyi taivaasta sanansaattaja, Johannes Kastaja. Hän asetti kätensä heidän päänsä päälle ja antoi heille valtuuden kastaa sanoen näin: ”Teille, palvelustovereilleni, minä Messiaan nimessä annan Aaronin pappeuden” (OL 13).

Kuinka suurenmoinen päivä maailman historiassa! Pappeus oli palautettu maan päälle.

Kun saamme pappeuden, me saamme valtuuden toimia Jumalan nimessä sekä johtaa totuuden ja vanhurskauden teitä. Tämä valtuus on vanhurskaan voiman ja vaikutuksen keskeinen lähde Jumalan lasten hyväksi maan päällä, ja se kestää verhon tuolle puolen. Oli välttämätöntä, että pappeus palautettiin, ennen kuin Jeesuksen Kristuksen tosi kirkko voitiin perustaa. Tämä on se perustavaa laatua oleva asia, jonka opimme viidennestä ja kuudennesta uskonkappaleesta.

III Iankaikkiset avunlähteet matkalla kuolevaisuudessa

Seuraavissa kolmessa uskonkappaleessa – seitsemännessä, kahdeksannessa ja yhdeksännessä – esitetään avunlähteet, jotka opettavat meitä matkallamme kuolevaisuudessa. Meille annetaan hengellisiä lahjoja opastamaan meitä noudattaessamme Herran opetuksia ja varjelemaan meitä pahalta. Pyhät kirjoitukset ovat toinen opas – jos luemme tarkoin Jumalan sanaa, Hän paljastaa polkumme takaisin iankaikkiseen elämään.

Yhdeksännessä uskonkappaleessa meille opetetaan, että Jumala on ilmoittanut, ilmoittaa ja tulee tulevaisuudessa ilmoittamaan monia suuria ja tärkeitä totuuksia profeetoilleen, näkijöilleen ja ilmoituksensaajilleen. Opimme, että Hengen hiljaisen, vienon äänen kuuntelemisen ja pyhien kirjoitusten lukemisen lisäksi vielä yhtenä opastuksen lähteenä ovat kirkkomme johtohenkilöt, jotka valitaan, kutsutaan ja erotetaan tehtäväänsä, jotta he siunaisivat meidän elämäämme opettamalla meitä.

IV Jäsenlähetyssaarnaajat

Kymmenennessä, yhdennessätoista ja kahdennessatoista uskonkappaleessa meille opetetaan, kuinka tulee tehdä lähetystyötä ja kertoa evankeliumista maailmassa, jossa on monia kansakuntia ja monenlaisia lakeja. Saamme tietää, että Israel kootaan valmistautuessamme Vapahtajan toiseen tulemiseen. Meille opetetaan, että ihmiset ovat vapaita toimimaan tahtonsa mukaan ja he voivat joko hyväksyä tai hylätä Jumalan sanan oman omantuntonsa mukaan. Lopuksi opimme, että kun viemme Jeesuksen Kristuksen evankeliumia maan neljään kolkkaan, meidän täytyy kunnioittaa niiden kansakuntien hallintoa, joiden maahan menemme. Todellakin me uskomme, että tulee noudattaa, kunnioittaa ja ylläpitää kunkin maan lakia.

V Tavoiteltavia ominaisuuksia

Kolmastoista uskonkappale antaa erityisen näkemyksen siitä, kuinka meidän tulee elää ja käyttäytyä. Siinä sanotaan: ”Me uskomme, että tulee olla vilpitön, uskollinen, siveellinen, hyväntahtoinen ja hyveellinen ja että tulee tehdä hyvää kaikille ihmisille; tosiaankin, voimme sanoa seuraavamme Paavalin kehotusta – me uskomme kaikessa, me toivomme kaikessa, me olemme kestäneet paljon ja toivomme voivamme kestää kaiken. Jos on jotakin hyveellistä, rakastettavaa tai hyvältä kuuluvaa tai kiitettävää, sitä me etsimme.”

Meidän kaikkien tulee pyrkiä ilmentämään näitä ominaisuuksia ja elää siten, että olemme esimerkkinä niistä. Uskonkappaleissa opetetut totuudet rakentuvat toinen toisensa täydennykseksi aivan kuten matkapuhelimen komponentit tukevat toisiaan. Kuten monivaiheinen kokoonpanolinja, jossa matkapuhelimeen lisätään komponentteja, samoin uskonkappaleet varustavat meidät palautuksen keskeisillä opinkohdilla. Kukin uskonkappale antaa ainutlaatuisen lisäarvon ymmärrykseemme Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

Alkeisyhdistyksen opettajani herätti minussa päättäväisyyden tutkia valtakunnan oppeja. Hän opetti minua etsimään sitä syvällistä merkitystä, joka sisältyy näihin yksinkertaisiin uskonkappaleisiin. Hän lupasi minulle, että jos paneutuisin oppimaan nämä pyhät totuudet, niin saamani tietämys muuttaisi elämäni paremmaksi, ja todistan teille, että niin on tapahtunut.

Kun opettajamme oli pitänyt suurenmoisen oppiaiheensa siellä vuorella Loganin kanjonissa, huomasimme, että olimme viipyneet vähän pidempään kuin olimme suunnitelleet. Ilta oli jo pitkällä, ja käsitimme, että meillä oli ongelma.

Opettajallamme oli ollut vaikeuksia päästä erityiseen paikkaamme, mutta paluumatka muodosti suuren haasteen. Tämä osoitti retkipaikkamme valinnan kehnouden vain entistä selkeämmin. Paluumatkalla kiipeäminen oli vaikeaa meille, mutta sitäkin vaikeampaa se oli sen ikäiselle naishenkilölle kuin opettajamme.

Kun yritimme parhaamme mukaan auttaa häntä kiipeämään taas kukkulanrinnettä, paikalle tuli kaksi poliisia. Alkeisyhdistyksen johtaja oli lähettänyt heidät etsimään meitä peläten, että olimme eksyneet. Tapahtuman dramatiikka ja oppimani asiat tekivät siitä kokemuksesta ikimuistoisen elämässäni.

Te nuoret miehet – kannustan teitä käyttämään älykästä mieltänne tutkiaksenne uskonkappaleita ja niiden opettamia oppeja sekä oppiaksenne ne. Ne ovat tärkeimpiä ja epäilemättä kaikkein ytimekkäimpiä lausuntoja kirkon opista. Jos annatte niiden ohjata Jeesuksen Kristuksen evankeliumin tutkimistanne, niin huomaatte olevanne valmiita julistamaan maailmalle oman todistuksenne palautetusta totuudesta. Pystytte julistamaan yksinkertaisin, mutkattomin ja syvällisin tavoin ne keskeisimmät uskonkäsitykset, mitä vaalitte Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseninä.

Lisään oman todistukseni kolmentoista uskonkappaleen totuudellisuudesta Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme ja Vapahtajamme nimessä. Aamen.