2010-2019
Joseph Smith
okt. 2014


Joseph Smith

Jesus Kristus valgte en hellig mand, en retskaffen mand, til at lede gengivelsen af sit evangeliums fylde. Han valgte Joseph Smith.

Englen Moroni kaldte ved sit første besøg hos profeten Joseph Smith, da Joseph var 17 år, ham ved navn og sagde, at han var et sendebud sendt fra Guds nærhed, og at Gud havde en gerning for ham at udføre. Forestil jer, hvad Joseph må have tænkt, da englen så fortalte ham, at hans »navn skulle nævnes for godt og ondt blandt alle folkeslag, stammer og tungemål«.1 Måske var det chokket i Josephs øjne, der fik Moroni til at gentage, at der både vil blive talt godt og ondt om ham blandt alle folk.2

Det gode, der blev sagt om Joseph Smith, kom langsomt; det onde begyndte med det samme. Joseph skrev: »Hvor yderst besynderligt det var, at en ubetydelig dreng … skulle betragtes som … af tilstrækkelig betydning til at tiltrække sig … den mest bitre forfølgelse og forhånelse.«3

Mens kærligheden til Joseph voksede, gjorde fjendtligheden det også. Som 38-årig blev han myrdet af en pøbel på 150 mænd med sortsværtede ansigter.4 Selvom profetens liv endte brat, var det gode og onde, der blev talt om Joseph, lige begyndt.

Bør vi være overrasket over det onde, der blev talt om ham? Apostlen Paulus blev kaldt vanvittig.5 Vor elskede Frelser, Guds Søn, blev kaldt frådser, dranker og besat af en dæmon.6

Herren fortalte Joseph om hans skæbne:

»Jordens ender skal spørge efter dit navn, og tåber skal gøre nar ad dig, og helvede skal rase imod dig,

hvorimod de rene af hjertet … de vise … de dydige bestandig skal søge … velsignelser under din hånd.«7

Hvorfor tillader Herren, at de, der taler ondt, kan jage de gode? En årsag er, at modstand mod det, der hører Gud til, sender dem, der søger sandheden, på deres knæ for svar.8

Joseph Smith er genoprettelsens profet. Hans åndelige værk begyndte, da Faderen og Sønnen viste sig, og det blev efterfulgt af utallige andre himmelske besøg. Han var et redskab i Guds hånd til at frembringe hellige skrifter, mistede læresætninger og gengivelsen af præstedømmet. Vigtigheden af Josephs gerning kræver mere end intellektuel overvejelse. Det kræver, at vi, ligesom Joseph, skal »bede om at få den af Gud«.9 Åndelige spørgsmål fortjener åndelige svar fra Gud.

Mange af dem, der afviser genoprettelsens værk, tror ganske enkelt ikke på, at himmelske væsener taler til menneskene på jorden. De siger, at det er umuligt, at de guldplader blev overgivet af en engel og oversat ved Guds kraft. Ud fra den vantro afviste de hurtigt Josephs vidnesbyrd, og nogle få sank desværre så dybt, at de miskrediterede profeten og bagvaskede hans karakter.

Vi bliver især kede af det, når nogle, der engang ærede Joseph, forlader deres overbevisning og derpå taler dårligt om profeten.10

»At studere Kirken … gennem dens afhopperes øjne,« sagde ældste Neal A. Maxwell på et tidspunkt, er »ligesom at interviewe Judas for at forstå Jesus. Afhoppere fortæller os altid mere om dem selv end noget om det, som de har forladt.«11

Jesus sagde: »Velsign dem, som forbander jer … og bed for dem, som foragteligt udnytter jer og forfølger jer.«12 Lad os være venlige mod dem, som kritiserer Joseph Smith, idet vi i vores eget hjerte ved, at han var Guds profet, og finde trøst i, at alt dette for længe siden blev forudsagt af Moroni.

Hvordan skal vi reagere på en person, der oprigtigt spørger, som er bekymret over de negative kommentarer, som han eller hun har hørt eller læst om profeten Joseph Smith? Vi byder selvfølgelig altid ærlige og oprigtige spørgsmål velkommen.

På spørgsmål om Josephs karakter kan vi måske fortælle det, som tusindvis, der kendte ham personligt, og som gav deres liv for det værk, som han var med til at oprette, har sagt om ham. John Taylor, der blev skudt fire gange af den pøbel, der dræbte Joseph, sagde senere: »Jeg vidner for Gud, engle og mennesker om, at [Joseph] var en god, ærlig og hæderlig mand … [og] at hans private og offentlige karakter var upåklagelig – og at han levede og døde som en Guds mand.«13

Vi kan måske minde den, der oprigtigt spørger, om, at informationer på internettet ikke har et »sandheds«-filter. Nogle informationer, uanset hvor overbevisende de lyder, er ganske enkelt ikke sande.

For nogle år siden læste jeg en artikel i Time Magazine, hvor der blev skrevet om opdagelsen af et brev, der tilsyneladende var skrevet af Martin Harris, og som var i modstrid med Joseph Smiths beretning om, hvordan han fandt de plader, der blev til Mormons Bog.14

Nogle medlemmer forlod Kirken på grund af det dokument.15

Desværre forlod de Kirken for tidligt. Nogle måneder senere opdagede eksperter (og falskneren tilstod), at brevet var en fuldstændig forfalskning.16 I kan forståeligt nok sætte spørgsmålstegn ved, hvad I hører i nyhederne, men I behøver aldrig tvivle på Guds profeters vidnesbyrd.

Vi kan måske minde den, der spørger, om, at nogle informationer om Joseph, selvom de er sande, kan blive præsenteret fuldstændigt ude af kontekst i forhold til hans tid og situation.

Ældste Russell M. Nelson kom med et eksempel på dette. Han sagde: »Jeg arbejdede som konsulent for USA’s administration på deres National Center for Disease Control i Atlanta i Georgia. Engang, mens jeg ventede på en taxa, der skulle køre mig til lufthavnen efter vore møder, lagde jeg mig på græsplænen for at nyde nogle få velkomne solstråler, før jeg vendte tilbage til vintervejret i Utah … Senere modtog jeg et fotografi på min mail, som var taget af en fotograf med en telelinse, der fangede mit afslappede øjeblik på græsplænen. Nedenunder stod der: ›Regeringskonsulent ved National Center.‹ Billedet var sandt, teksten var sand, men sandheden blev brugt til at give et falskt indtryk.«17 Vi behøver ikke at afvise noget, vi ved er sandt, på grund af noget, som vi endnu ikke forstår.

Vi kan måske minde den, der spørger, om, at det ikke kun var Joseph, der fik englebesøg.

Vidnerne om Mormons Bog skrev: »Vi kundgør med højtidelige ord, at en engel fra Gud kom ned fra himlen, og … vi så og betragtede [pladerne].«18 Vi kan også citere mange andre.19

En person, der oprigtigt spørger, bør se udbredelsen af det gengivne evangelium som frugterne af Herrens værk gennem profeten.

Der er nu mere end 29.000 menigheder og 88.000 missionærer, der underviser i evangeliet over hele jorden. Millioner af sidste dages hellige forsøger at følge Jesus Kristus, leve et ærefuldt liv, tage sig af de fattige og give af deres tid og talenter ved at hjælpe andre.

Jesus sagde:

»Et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et dårligt træ kan ikke bære gode frugter …

I kan altså kende dem på deres frugter.«20

Disse forklaringer er overbevisende, men den person, der oprigtigt spørger, bør ikke kun forlade sig på dem for at afgøre deres søgen efter sandhed.

Alle troende har brug for en åndelig bekræftelse på profeten Joseph Smiths guddommelige mission og karakter. Det gælder for alle generationer. Åndelige spørgsmål fortjener åndelige svar fra Gud.

Da jeg for nylig var på USA’s østkyst, fortalte en hjemvendt missionær mig om en ven, der var blevet desillusioneret over informationer, som han havde fået om profeten Joseph Smith. De havde talt sammen flere gange, og den hjemvendte missionær syntes selv at have nogle tvivl på grund af de samtaler.

Selvom jeg håbede, at han kunne styrke sin ven, var jeg bekymret for hans eget vidnesbyrd. Brødre og søstre, lad mig komme med en advarsel: I vil ikke kunne hjælpe andre, hvis jeres egen tro ikke er sikkert på plads.

For nogle få uger siden steg jeg ombord på et fly til Sydamerika. Stewardessen henledte vores opmærksomhed på sikkerhedsvideoen. »Det er usandsynligt,« blev vi advaret om, »men hvis trykket i kabinen ændres, åbnes panelerne over jeres pladser, og der kommer iltmasker til syne. Hvis dette sker, ræk da op og hiv en maske hen til jer. Sæt masken over jeres næse og mund. Put elastikken over jeres hoved og juster masken, hvis det er nødvendigt.« Og så kom denne advarsel: »Sørg for at justere jeres egen maske, før I hjælper andre.«

De negative kommentarer om profeten Joseph Smith vil tage til, efterhånden som vi nærmer os Frelserens andet komme. De halve sandheder og spidsfindige bedrag vil ikke blive mindre. Der vil være familiemedlemmer og venner, der får brug for jeres hjælp. Nu er det tid til at justere jeres egen åndelige iltmaske, så I er forberedt på at hjælpe andre, som søger sandheden.21

Et vidnesbyrd om profeten Joseph Smith kan komme på forskellige måder til hver af os. Det kan komme, når I knæler i bøn og beder Gud om at bekræfte, at han var en sand profet. Det kan komme, når I læser profetens beretning om det første syn. Et vidnesbyrd kan falde på jeres sjæl, når I læser Mormons Bog igen og igen. Det kan komme, når I bærer jeres eget vidnesbyrd om profeten, eller når I står i templet og indser, at den hellige beseglingsmagt blev gengivet til jorden gennem Joseph Smith.22 Med tro og oprigtig hensigt vil jeres vidnesbyrd om profeten Joseph Smith blive styrket. De stadige kast med vandballoner fra sidelinjerne kan nogle gange gøre jer våde, men de behøver aldrig nogensinde slukke jeres brændende fakkel af tro.

Til de unge, der lytter i dag, eller som læser disse ord fremover, kommer jeg med en særlig udfordring: Få et personligt vidnesbyrd om profeten Joseph Smith. Lad jeres røst være med til at opfylde Moronis profetiske ord om at tale godt om profeten. Her er to forslag: Find for det første skriftsteder i Mormons Bog, som I føler og ved er fuldstændigt sande. Fortæl jeres familie og venner om dem til familieaften, seminar og i jeres klasser i Unge Mænd og Unge Piger, idet I anerkender, at Joseph var et redskab i Guds hænder. Læs dernæst profeten Joseph Smiths vidnesbyrd i Den Kostelige Perle eller i denne folder, som nu findes på 158 sprog. I kan finde den online på LDS.org eller få den af missionærerne. Det er Josephs eget vidnesbyrd om det, der virkelig skete. Læs det ofte. Overvej at indspille Joseph Smiths vidnesbyrd med jeres egen stemme, så I ofte kan lytte til det og bære det for jeres venner. At lytte til profetens vidnesbyrd indtalt med jeres egen stemme vil hjælpe jer til at få det vidnesbyrd, I ønsker.

Billede
Photos of Joseph Smith pamphlet for Elder Andersen's talk in Nov. 2014

Profeten Joseph Smiths vidnesbyrd findes nu på 158 sprog

Der er store og vidunderlige dage forude. Præsident Thomas S. Monson har sagt: »Dette store værk … vil fortsat gå fremad, forandre og velsigne mennesker … Ingen magt i hele verden kan standse Guds værk. Uanset, hvad der kommer, vil denne store sag gå fremad.«23

Jeg bærer vidnesbyrd om, at Jesus er Kristus, vor Frelser og Forløser. Han valgte en hellig mand, en retskaffen mand, til at lede gengivelsen af sit evangeliums fylde. Han valgte Joseph Smith.

Jeg vidner om, at Joseph Smith var en ærlig og hæderlig mand, en af Herren Jesu Kristi disciple. Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, viste sig for ham. Han oversatte Mormons Bog ved Guds gave og kraft.

Når vi har passeret dødens slør, vil vi klart forstå profeten Joseph Smiths hellige kaldelse og guddommelige mission. I en ikke alt for fjern fremtid skal I og jeg og »alle … se broder Joseph igen«.24 I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. JS–H 1:33.

  2. Se JS–H 1:29-46.

  3. JS–H 1:23.

  4. Se L&P 135:1.

  5. Se ApG 26:24.

  6. Se Matt 11:19; Joh 10:20.

  7. L&P 122:1-2.

  8. Præsident Dieter F. Uchtdorf har sagt: »Betvivl derfor først jeres tvivl, før I betvivler jeres tro. Vi må aldrig lade vores tvivl tage os til fange og holde os væk fra den guddommelige kærlighed og fred eller de gaver, som kommer af tro på Herren Jesus Kristus« (»Kom, slut jer til os«, Liahona, nov. 2013, s. 23). Ældste Jeffrey R. Holland har sagt: »Brødre og søstre, dette er en guddommelig uafsluttet proces, hvor tilkendegivelser og velsignelser ses i overflod i enhver retning, så jeg beder jer om ikke at hyperventilere, hvis der fra tid til anden opstår problemer, der skal undersøges, forstås og løses. De opstår, og de vil opstå. I denne kirke trumfer det, vi ved, altid det, vi ikke ved« (»Jeg tror«, Liahona, maj 2013, s. 94).

  9. Jak 1:5; se også JS–H 1:11-13.

  10. Daniel Tyler husker: »Bror Isaac Behunin og jeg [besøgte profeten] i hans hjem. Hans forfølgelser var genstand for samtalen. Han fortalte om mange falske, uoverensstemmende og selvmodsigende udtalelser fra frafaldne … Han fortalte også, hvordan de fleste af de embedsmænd, som gerne ville have taget hans liv, da han blev arresteret, havde vendt sig til hans favør efter [de lærte ham bedre at kende] …Bror Behunin sagde: ›Hvis jeg skulle forlade denne kirke, ville jeg ikke gøre, ligesom disse mænd har gjort: Jeg ville tage til et fjernt sted, hvor man aldrig havde hørt om mormonismen, slå mig ned der, og ingen ville nogensinde få at vide, at jeg vidste noget om den.‹[Joseph] svarede hurtigt: ›Bror Behunin, du ved ikke, hvad du ville gøre. Der er ingen tvivl om, at disse mænd engang har følt ligesom dig. Før du tilsluttede dig denne kirke, stod du på neutral jord … Da du tilsluttede dig denne kirke, meldte du dig til at tjene Gud. Da du gjorde det, forlod du den neutrale jord, og du kan aldrig komme tilbage til den. Hvis du svigter den Mester, du meldte dig til at tjene, vil det ske efter den ondes tilskyndelse, og du vil følge hans ordrer og være hans tjener‹« (i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 321).

  11. Neal A. Maxwell, »All Hell Is Moved«, foredrag på Brigham Young University, 8. nov. 1977, s. 3; speeches.byu.edu.

  12. 3 Ne 5:44.

  13. Kirkens præsidenters lærdomme: John Taylor, 2002, s. 83; se også L&P 135:3.

  14. Se Richard N. Ostling, »Challenging Mormonism’s Roots«, Time, 20. maj 1985, s. 44.

  15. Se Ostling, »Challenging Mormonism’s Roots, s. 44; se også Gordon B. Hinckley, »Herre, giv os mere tro«, Stjernen, jan. 1988, s. 51-52; Neil L. Andersen, »Jeres tros prøve«, Liahona, nov. 2012, s. 41.

  16. Se Richard E. Turley jun., Victims: The LDS Church and the Mark Hofmann Case, 1992.

  17. Russell M. Nelson, »Truth – and More«, Ensign, jan. 1986, s. 71.

  18. »Tre vidners vidnesbyrd«, Mormons Bog.

  19. Se JS–H 1:71, note; se også L&P 76:23.

  20. Matt 7:18, 20.

  21. Præsident Henry B. Eyring sagde, da han talte om dem, der har tvivl: »I jeres kærlighed til dem kan I måske beslutte at give dem det, de efterspørger. I kan føle jer fristede til at gå med dem i deres tvivl i håb om, at I kan finde bevis eller ræsonnementer, der fordriver deres tvivl. Personer med tvivl ønsker ofte at tale om det, som de tror, er fakta, eller om de argumenter, som forårsagede deres tvivl, og hvor ondt det gør …Vi vil stå bedre ved ikke at dvæle for længe ved det, som vore studerende måtte anse som kilden til deres tvivl … Deres problem ligger ikke i det, de tror, de ser; det ligger i det, de ikke kan se endnu … så det bedste, vi kan gøre, er hurtigt at dreje samtalen ind på hjertets anliggender, den ændring i hjertet, som åbner de åndelige øjne« (»›And Thus We See‹: Helping a Student in a Moment of Doubt«, tale til CES-lærere, 5. feb. 1993, s. 3, 4; si.lds.org).

  22. Præsident Gordon B. Hinckley har sagt: »For mange år siden, da jeg var 12 år og var blevet ordineret til diakon af min far, der var præsident for vores stav, tog han mig med til mit første præstedømmemøde … [Åbningssalmen var ›Priser profeten‹]. De sang om profeten Joseph Smith, og alt imens fyldtes mit hjerte med kærlighed og tro på denne uddelings storslåede profet … Jeg [vidste] gennem Helligåndens kraft, at Joseph Smith virkelig var en Guds profet« (»Priser profeten«, Den danske Stjerne, jan. 1984, s. 1, 2).

  23. Thomas S. Monson, »Vi er samlet igen«, Liahona, maj 2012, s. 4.

  24. »Priser profeten«, Salmer og sange, nr. 17.