2010–2019
Joseph Smith
oktober 2014


Joseph Smith

Jesus Kristus valgte en hellig mann, en rettferdig mann til å lede gjengivelsen av fylden av hans evangelium. Han valgte Joseph Smith.

Under sitt første besøk til profeten Joseph Smith i en alder av 17, kalte en engel Joseph ved navn og sa at han, Moroni, var et sendebud sendt fra Guds nærhet, og at Gud hadde et arbeid for ham å gjøre. Forestill dere hva Joseph må ha tenkt da engelen fortalte ham at hans navn skulle “nevnes for godt og ondt blant alle nasjoner, slekter og tungemål.”1 Kanskje forskrekkelsen i Josephs øyne fikk Moroni til å gjenta at både godt og ondt ville bli sagt om ham blant alle mennesker.2

Det gode som ble sagt om Joseph Smith, kom langsomt: Ond tale begynte umiddelbart. Joseph skrev: “Hvor høyst forunderlig det var at en uanselig gutt… skulle anses betydningsfull nok til å tiltrekke seg… den bitreste forfølgelse.”3

Samtidig som kjærligheten til Joseph vokste, gjorde også fiendtligheten det. I en alder av 38 år ble han drept av en mobb bestående av 150 menn med malte ansikter.4 Selv om profetens liv endte brått, hadde det gode og onde som ble uttalt om Joseph, så vidt begynt.

Burde vi bli overrasket over det onde som sies mot ham? Apostelen Paulus ble kalt gal og sinnsforvirret.5 Vår kjære Frelser, Guds Sønn, ble kalt storeter, vindrikker og besatt av en ond ånd.6

Herren fortalte Joseph om hans fremtid:

“Jordens ender skal spørre etter ditt navn, og dårer skal spotte deg, og helvete skal rase mot deg,

mens de rene av hjertet… de vise og… de dydige stadig skal søke… velsignelser fra din hånd.”7

Hvorfor tillater Herren at ond tale får jage etter det gode? Én grunn er at motstand mot det som er av Gud, sender sannhetssøkere ned på sine knær etter svar.8

Joseph Smith er gjenopprettelsens profet. Hans åndelige arbeid begynte med at Faderen og Sønnen viste seg, etterfulgt av en rekke himmelske besøk. Han var redskapet i Guds hender til å frembringe hellig skrift, forsvunnet lære og prestedømmets gjengivelse. Viktigheten av Josephs arbeid fordrer mer enn intellektuell overveielse. Det fordrer at vi, i likhet med Joseph, “ber til Gud”.9 Åndelige spørsmål fortjener åndelige svar fra Gud.

Mange av dem som avfeier gjenopprettelsens verk, tror rett og slett ikke at himmelske personer taler til menneskene på jorden. Umulig, sier de, at gullplater ble overlevert av en engel og oversatt ved Guds kraft. På grunn av den slags vantro forkaster de raskt Josephs vitnesbyrd, og noen synker dessverre så lavt at de bringer profetens liv i vanry og ærekrenker hans karakter.

Vi blir spesielt lei oss når noen som en gang aktet Joseph, trekker seg bort fra sin overbevisning og deretter sverter profeten.10

“Å studere Kirken… gjennom øynene til dens avhoppere,” sa eldste Neal A. Maxwell en gang, er “som å intervjue Judas for å forstå Jesus. Avhoppere forteller oss alltid mer om seg selv enn om det de har forlatt.”11

Jesus sa: “Velsign dem som forbanner dere… og be for dem som forfølger dere.”12 La oss være vennlige mot dem som kritiserer Joseph Smith, idet vi vet i vårt eget hjerte at Joseph var en Guds profet og finner trøst i at dette ble forutsagt av Moroni.

Hvordan skulle vi svare en oppriktig søkende som er opptatt av negative kommentarer han eller hun har hørt eller lest om profeten Joseph Smith? Vi tar naturligvis alltid imot ærlige og oppriktige spørsmål.

På spørsmål om Josephs karakter kan vi formidle ord fra tusener som kjente ham personlig, og som ga sitt liv for det verk han bidro til å opprette. John Taylor, som ble truffet av fire skudd fra mobben som drepte Joseph, erklærte senere: “Jeg vitner for Gud, engler og mennesker, at [Joseph] var en god, hederlig [og] dydig mann… [og] at hans private og offentlige karakter var uklanderlig, og at han levde og døde som en Guds mann.”13

Vi kan minne den oppriktig søkende på at informasjon på Internett ikke har et “sannhetsfilter”. Noe informasjon, uansett hvor overbevisende den er, er ganske enkelt ikke sann.

For mange år siden leste jeg en artikkel i tidsskriftet Time som fortalte om et brev som var funnet, angivelig skrevet av Martin Harris, som var i strid med Joseph Smiths beretning om at han fant platene til Mormons bok.14

Noen medlemmer forlot Kirken på grunn av dokumentet.15

Dessverre forsvant de altfor fort. Noen måneder senere fant eksperter ut (og falskneren tilsto) at brevet var rent bedrag.16 Dere kan godt tvile på det dere hører på nyhetene, men dere behøver aldri være i tvil om Guds profeters vitnesbyrd.

Vi kan minne den søkende på at en del informasjon om Joseph, selv om den er sann, kan tas helt ut av sammenheng med dens egen tid og situasjon.

Eldste Russell M. Nelson illustrerte dette poenget. Han sa: “Jeg var rådgiver for USAs myndigheter ved det nasjonale senteret for sykdomskontroll i Atlanta, Georgia. En gang mens jeg ventet på en taxi som skulle kjøre meg til flyplassen etter møtene våre, la jeg meg ned på plenen for å suge til meg noen kjærkomne solstråler før jeg vendte tilbake til Utahs vintervær… Senere fikk jeg et bilde i posten tatt av en fotograf med telelinse, som fanget mitt øyeblikks avkobling på plenen. Under det sto bildeteksten: ‘Statlig konsulent ved det nasjonale senteret.’ Bildet var sant, bildeteksten var sann, men sannheten ble brukt til å skape et falskt inntrykk.”17 Vi forkaster ikke noe vi vet er sant, på grunn av noe vi ennå ikke forstår.

Vi kan minne den søkende på at Joseph ikke var alene om englebesøk.

Vitnene om Mormons bok skrev: “Vi erklærer høytidelig at en Guds engel kom ned fra himmelen… [og la dem] så vi kunne se og betrakte platene.”18 Vi kunne ha sitert mange andre også.19

En oppriktig sannhetssøker skulle se på spredningen av det gjengitte evangelium som frukten av Herrens verk gjennom profeten.

Det er nå mer enn 29 000 forsamlinger og 88 000 misjonærer som underviser evangeliet over hele verden. Millioner av siste-dagers-hellige ønsker å følge Jesus Kristus, leve hederlig, hjelpe de fattige og gi av sin tid og sine talenter for å hjelpe andre.

Jesus sa:

“Et godt tre kan ikke bære dårlig frukt, heller ikke kan et dårlig tre bære god frukt…

Derfor skal dere kjenne dem på deres frukter.”20

Disse forklaringene er overbevisende, men den oppriktig søkende skulle ikke stole utelukkende på dem for å stille i sin søken etter sannhet.

Alle troende trenger en åndelig bekreftelse på Frelserens guddommelige misjon og profeten Joseph Smiths karakter. Dette gjelder for enhver generasjon. Åndelige spørsmål fortjener åndelige svar fra Gud.

Da jeg var på østkysten av USA nylig, fortalte en hjemvendt misjonær meg om en venn som hadde blitt skuffet over informasjon han hadde fått om profeten Joseph Smith. De hadde snakket sammen flere ganger, og den hjemvendte misjonæren syntes å tvile litt selv som følge av samtalene.

Selv om jeg håpet at han kunne styrke vennen sin, var jeg bekymret for hans eget vitnesbyrd. Brødre og søstre, la meg gi dere en advarsel: Dere vil ikke være mye til hjelp for andre om deres egen tro ikke er trygt forankret.

For noen uker siden gikk jeg ombord på et fly til Syd-Amerika. Flyverten rettet vår oppmerksomhet mot en sikkerhetsvideo. “Det er lite sannsynlig,” ble vi advart, “men hvis kabintrykket forandrer seg, vil panelene over setene åpne seg og gi tilgang til oksygenmasker. Hvis det skjer, tar dere masken og trekker den mot dere. Plasser masken over nese og munn. Fest strikken over hodet, og tilpass masken om nødvendig.” Så denne advarselen: “Pass på å justere deres egen maske før dere hjelper andre.”

De negative kommentarene om profeten Joseph Smith vil bli flere og sterkere når vi nærmer oss Frelserens annet komme. Halvsannheter og underfundig bedrag vil ikke avta. Det vil være familiemedlemmer og venner som vil trenge deres hjelp. Det er nå dere må justere deres egen åndelige oksygenmaske slik at dere er beredt til å hjelpe andre som søker sannheten.21

Et vitnesbyrd om profeten Joseph Smith kan komme på forskjellig vis for oss alle. Det kan komme når dere kneler i bønn og ber Gud bekrefte at han var en sann profet. Det kan komme mens dere leser profetens beretning om det første syn. Et vitnesbyrd kan falle som dugg på deres sjel mens dere leser Mormons bok om og om igjen. Det kan komme mens dere bærer deres eget vitnesbyrd om profeten, eller når dere står i templet og tenker på at gjennom Joseph Smith ble den hellige beseglingskraft gjengitt til jorden.22 Med tro og ærlig hensikt vil deres vitnesbyrd om profeten Joseph Smith bli sterkere. De stadige vannballongene som kastes fra sidelinjen, kan iblant gjøre dere våte, men de behøver aldri, aldri slukke deres brennende tro.

Til de unge som hører på i dag, eller som leser disse ordene i dagene fremover, gir jeg en konkret utfordring: Oppnå et personlig vitnesbyrd om profeten Joseph Smith. La deres røst bidra til å oppfylle Moronis profetiske ord om å tale godt om profeten. Her er to forslag: For det første: Finn skriftsteder i Mormons bok som dere føler og vet er fullstendig sanne. Del dem så med familie og venner på familiens hjemmeaften, i Seminar og i deres klasser i Unge menn og Unge kvinner, og bekreft at Joseph var et redskap i Guds hender. Les deretter profeten Joseph Smiths vitnesbyrd i Den kostelige perle eller i dette heftet, nå på 158 språk. Dere finner det på Internett på LDS.org, eller dere kan få det av misjonærene. Dette er Josephs eget vitnesbyrd om det som faktisk skjedde. Les det ofte. Vurder å spille inn Joseph Smiths vitnesbyrd med deres egen røst, og lytte til det regelmessig og dele det med venner. Å lytte til profetens vitnesbyrd med deres egen røst, vil bidra til å bringe vitnesbyrdet dere søker.

Bilde
Photos of Joseph Smith pamphlet for Elder Andersen's talk in Nov. 2014

Profeten Joseph Smiths vitnesbyrd finnes nå på 158 språk.

Vi har store og strålende dager foran oss. President Thomas S. Monson har sagt: “Denne store sak… vil fortsette å gå frem, og forandre og velsigne liv… Ingen makt i hele verden kan stoppe Guds verk. Til tross for det som kommer, vil denne store sak gå fremover.”23

Jeg bærer mitt vitnesbyrd om at Jesus er Kristus, vår Frelser og Forløser. Han valgte en hellig mann, en rettferdig mann til å lede gjengivelsen av fylden av hans evangelium. Han valgte Joseph Smith.

Jeg vitner om at Joseph Smith var en ærlig og god mann, en disippel av Herren Jesus Kristus. Gud Faderen og hans Sønn Jesus Kristus viste seg for ham. Han oversatte virkelig Mormons bok ved Guds gave og kraft.

I vårt samfunn bakenfor dødens slør vil vi tydelig forstå profeten Joseph Smiths hellige kall og guddommelige misjon. Den dagen, som ikke er så langt unna, skal dere og jeg og “[millioner andre] se broder Joseph igjen.”24 I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Joseph Smith – Historie 1:33.

  2. Se Joseph Smith – historie 1:29–46 .

  3. Joseph Smith – Historie 1:23.

  4. Se Lære og pakter 135:1.

  5. Se Apostlenes gjerninger 26:24.

  6. Se Matteus 11:19; Johannes 10:20.

  7. Lære og pakter 122:1–2.

  8. President Dieter F. Uchtdorf sa: “Tvil på deres tvil før dere tviler på deres tro. Vi må aldri la tvil holde oss fanget og borte fra den guddommelige kjærlighet og fred og de dyrebare gaver som kommer ved tro på den Herre Jesus Kristus” (“Kom og bli med oss,” Liahona, nov. 2013, 23). Eldste Jeffrey R. Holland sa: “Dette er et guddommelig arbeid med dets tilkjennegivelser og velsignelser på alle kanter, så vær så snill å ikke hyperventilere om det fra tid til annen oppstår problemer som må granskes, forstås og løses. Det gjør de, og det vil de. I denne kirken vil det vi vet, alltid overgå det vi ikke vet” (“Herre, jeg tror,” Liahona, mai 2013, 94).

  9. Jakobs brev 1:5; se også Joseph Smith – Historie 1:11–13.

  10. Daniel Tyler mintes: “Bror Isaac Behunin og jeg [besøkte profeten] i hans hjem. Samtalen dreide seg om hans forfølgelse. Han nevnte mange falske, ulogiske og selvmotsigende påstander de frafalne hadde fremsatt… Han fortalte også at mesteparten av de offentlige tjenestemennene som gladelig ville ha tatt hans liv da han ble arrestert, ble mer velvillig stemt overfor ham når de ble kjent med ham…Bror Behunin sa: ‘Om jeg skulle forlate denne Kirken ville jeg ikke ha gjort som de mennene har gjort. Jeg ville dra til et eller annet avsidesliggende sted hvor mormonismen var fullstendig ukjent, slå meg ned der, og ingen ville noensinne få vite at jeg visste noe om den.’[Joseph] svarte umiddelbart: ‘Bror Behunin, du vet ikke hva du ville ha gjort. Utvilsomt tenkte disse mennene en gang slik du gjør… Før du sluttet deg til denne kirken, sto du på nøytral grunn… Da du sluttet deg til denne kirken, sa du deg villig til å tjene Gud. Da du gjorde det, forlot du den nøytrale grunn, og du kan aldri gå tilbake til den. Skulle du forsake Mesteren du sa deg villig til å tjene, ville det være Satans fortjeneste, og du ville følge hans befalinger og bli hans tjener’” (i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 324).

  11. Neal A. Maxwell, “All Hell Is Moved” (andakt ved Brigham Young University, 8. nov. 1977), 3; speeches.byu.edu.

  12. Matteus 5:44.

  13. Læresetninger fra Kirkens presidenter – John Taylor (2001), 83; se også Lære og pakter 135:3.

  14. Se Richard N. Ostling, “Challenging Mormonism’s Roots,” Time, 20. mai 1985, 44.

  15. Se Ostling, “Challenging Mormonism’s Roots,” 44; se også Gordon B. Hinckley, “Herre, øk vår tro,” Lys over Norge, jan. 1988, 51; Neil L. Andersen, “Deres prøvede tro,” Liahona, nov. 2012, 41.

  16. Se Richard E. Turley jr., Victims: The LDS Church and the Mark Hofmann Case (1992).

  17. Russell M. Nelson, “Truth – and More,Ensign, jan. 1986, 71.

  18. “De tre vitners vitnesbyrd”, Mormons bok.

  19. Se Joseph Smith – Historie 1:71, note; se også Lære og pakter 76:23.

  20. Matteus 7:1820.

  21. President Henry B. Eyring sa dette om dem som tviler: “Av kjærlighet til dem vil dere kanskje bestemme dere for å prøve å gi dem det de ber om. Dere kan bli fristet til å gå gjennom deres tvil sammen med dem, i håp om å finne bevis eller begrunnelse for å fordrive deres tvil. Personer med tvil, ønsker ofte å snakke om hva de tror er fakta eller argumenter som har forårsaket deres tvil, og om hvor vondt det er.Dere og jeg kan gjøre det bedre hvis vi ikke dveler lenge ved hva våre elever ser som kilden til sin tvil… Deres problem ligger ikke i hva de tror de ser, det ligger i hva de ennå ikke kan se… Vi gjør lurest i snart å vende samtalen til det som hører hjertet til, de forandringer i hjertet som åpner åndelige øyne” (“‘And Thus We See’: Helping a Student in a Moment of Doubt” [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 5. feb. 1993], 3, 4; si.lds.org).

  22. President Gordon B. Hinckley sa: “For mange år siden, da jeg som tolvåring var blitt ordinert til diakon, tok min far, som da var vår stavspresident, meg med til mitt første prestedømsmøte på stavsplan… [Åpningssalmen var “Priser profeten som skuet Jehova.”] De sang om profeten Joseph Smith, og mens de gjorde det, ble mitt hjerte fylt av kjærlighet til og tro på denne mektige profet i denne evangelieutdeling… Ved Den hellige ånds kraft visste jeg da at Joseph Smith virkelig var Guds profet” (“Praise to the Man,” Lys over Norge, jan. 1984, 12).

  23. Thomas S. Monson, “Så samles vi igjen,” Liahona, mai 2012, 4.

  24. “Priser profeten som skuet Jehova,” Salmer, nr. 12.