2010–2019
Het evangelie met vreugde naleven
okt. 2014


Het evangelie met vreugde naleven

Vertrouw op de reddende kracht van Jezus Christus; houd u aan zijn wetten en geboden. Met andere woorden: leef het evangelie na met vreugde.

Geliefde zusters, geliefde vriendinnen en gezegende discipelen van Jezus Christus, ik vind het een eer om bij u te zijn nu we weer aan een algemene conferentie van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen beginnen. In de komende week zullen het Eerste Presidium en de twaalf apostelen met alle algemene autoriteiten en de algemene leiding van de hulporganisaties bijeenkomen, en komende zaterdag en zondag volgen de resterende bijeenkomsten van onze wereldwijde algemene conferentie. Ik ben onze profeet, president Thomas S. Monson, de profeet van God voor onze tijd, bijzonder dankbaar dat hij mij gevraagd heeft het Eerste Presidium te vertegenwoordigen en tot de zusters van de kerk te spreken.

Toen ik overwoog wat ik wilde zeggen, ging ik in gedachte terug naar de vrouwen die mijn leven hebben gevormd en me door de moeilijkheden van het sterfelijk leven heen geholpen hebben. Ik ben mijn grootmoeder dankbaar die decennia geleden besloot om met haar gezin naar een mormoonse avondmaalsdienst te gaan. Ik ben dankbaar voor zuster Ewig, een alleenstaande oudere Duitse dame wier naam in het Nederlands ‘zuster Eeuwig’ betekent. Zij gaf mijn grootmoeder die moedige en geweldige uitnodiging. Ik ben heel erg dankbaar voor mijn moeder, die vier kinderen door de chaos van de Tweede Wereldoorlog heen heeft geloodst. Ik denk ook aan mijn dochter, kleindochters en toekomstige generaties van getrouwe vrouwen die eens zullen volgen.

En natuurlijk ben ik eindeloos dankbaar voor mijn vrouw, Harriet, die mij als tiener betoverde, als moeder de zwaarste lasten van ons jonge gezin droeg, als echtgenote aan mijn zijde staat, en onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen liefheeft en koestert. Zij is in goede en slechte tijden altijd de kracht van ons gezin geweest. Ze brengt zonlicht in het leven van iedereen die haar kent.

Ten slotte ben ik heel dankbaar voor u allen, de miljoenen getrouwe zusters van alle leeftijden over de hele wereld die zoveel doen om het koninkrijk van God op te bouwen. Ik ben u dankbaar voor de talloze manieren waarop u de mensen om u heen inspireert, voedt en zegent.

Dochters van God

Ik vind het fijn dat ik bij zoveel dochters van God ben. Als we het liedje ‘Ik ben een kind van God’ zingen, dan dringen de woorden ons hart binnen. Over die waarheid nadenken — dat we kinderen van hemelse Ouders zijn1 — vervult ons met het besef van herkomst, doel en bestemming.

Het is goed om te onthouden dat u altijd een kind van God bent. Die kennis zal ertoe bijdragen dat u de moeilijkste tijden van uw leven kunt doorstaan, en zal u inspireren tot bijzondere prestaties. Het is echter ook belangrijk te bedenken dat het feit dat u een dochter van eeuwige Ouders bent geen kenmerk is dat u verdiend hebt of ooit kwijt zult raken. U zult altijd en voor eeuwig een dochter van God blijven. Uw hemelse Vader heeft grote plannen voor u, maar uw goddelijke herkomst op zich is geen garantie voor een goddelijk erfdeel. God heeft u hier naartoe gezonden om u voor te bereiden op een toekomst die grootser is dan u zich nu voor kunt stellen.

De zegeningen die God de getrouwen heeft beloofd, zijn heerlijk en inspirerend. Daar horen ‘tronen, koninkrijken, vorstendommen, en machten, heerschappijen, alle hoogten en diepten’ bij.2 En voor die onvoorstelbare zegeningen in aanmerking komen vereist meer dan een geestelijk-geboortecertificaat of een ‘kind-van-God-lidmaatschapskaart’.

Maar hoe verwerven we die?

De Heiland heeft die vraag in onze tijd beantwoord:

‘Tenzij gij u aan mijn wet houdt, kunt gij die heerlijkheid niet bereiken.

‘Want eng is de poort en smal de weg die voert tot de verhoging. […]

‘ Aanvaard daarom mijn wet.’3

Om die reden spreken we over het pad van het discipelschap bewandelen.

We spreken over gehoorzaamheid aan Gods geboden.

We spreken over het evangelie met vreugde naleven, met geheel ons hart, onze macht, kracht en ziel.

God weet iets wat wij niet weten

En toch ervaren sommigen onder ons gehoorzaamheid aan Gods geboden niet altijd als vreugdevol. Laten we eerlijk zijn: er zijn misschien geboden die moeilijker of minder aantrekkelijk lijken — geboden die we benaderen met het enthousiasme van een kind dat een bord met gezonde maar verafschuwde groenten voor zich heeft. Tandenknarsend dwingen we onszelf om te gehoorzamen, zodat we verder kunnen gaan met prettigere activiteiten.

Op zulke momenten vragen we ons misschien af: ‘Moeten we echt alle geboden van God gehoorzamen?’

Mijn antwoord op die vraag is eenvoudig:

Ik denk dat God iets weet wat wij niet weten — zaken die ons begrip te boven gaan. Onze Vader in de hemel is een eeuwig wezen wiens ervaring, wijsheid en intelligentie oneindig veel groter zijn dan die van ons.4 Niet alleen dat, maar Hij is ook oneindig liefdevol, barmhartig en gericht op één prachtig doel: onze onsterfelijkheid en ons eeuwige leven tot stand brengen.5

Met andere woorden: niet alleen weet Hij wat het beste voor u is; Hij wil ook graag dat u kiest Hij wat het beste voor u is; Hij wat het beste voor u is.

Als u dit diep in uw hart gelooft — als u werkelijk gelooft dat de grote zending van onze hemelse Vader is om zijn kinderen te verhogen en verheerlijken, en dat Hij het beste weet hoe dat kan — is het dan niet logisch dat u zijn geboden verwelkomt en opvolgt, zelfs de geboden die moeilijk lijken? Moeten wij de lichtbakens dan niet waarderen die Hij heeft gegeven om ons door de duisternis en beproevingen van het sterfelijk leven te leiden? Zij markeren het pad dat ons terugvoert naar ons hemelse huis! Als u voor het pad van onze hemelse Vader kiest, legt u een goddelijk fundament voor uw persoonlijke vooruitgang als dochter van God, dat u uw hele leven tot zegen zal zijn.

Een deel van ons probleem is volgens mij dat wij ons voorstellen dat God al zijn zegeningen in een grote wolk in de hemel heeft opgesloten en weigert er iets van weg te geven tenzij we aan een aantal strenge paternalistische voorwaarden voldoen. Maar zo zitten de geboden helemaal niet in elkaar. In werkelijkheid stort onze hemelse Vader constant zegeningen over ons uit. Het zijn onze angst, twijfel en zonde die, als een opgezette paraplu, zegeningen bij ons vandaan houden.

Zijn geboden zijn de liefdevolle instructies en de goddelijke hulp om de paraplu in te klappen, zodat we de regenbui van zegeningen kunnen ontvangen.

We dienen te accepteren dat de geboden van God niet slechts een lange lijst met goede ideeën zijn. Het zijn geen levenstrucjes van een internetblog of motiverende citaten van een prikbord op Pinterest. Het is goddelijke raad, gebaseerd op eeuwige waarheid, gegeven om ‘vrede in deze wereld en eeuwig leven in de komende wereld’ te brengen.’6

Dus we hebben een keus. Aan de ene kant hebben we de mening van de wereld met haar altijd veranderende theorieën en twijfelachtige motieven. Aan de andere kant hebben we Gods woord voor zijn kinderen — zijn eeuwige wijsheid, zijn betrouwbare beloften en zijn liefdevolle aanwijzingen om in heerlijkheid, liefde en majesteit bij Hem terug te keren.

De keus is aan u!

De Schepper van de zeeën, stranden en ontelbare sterren reikt u vandaag de hand! Hij biedt u het recept aan voor geluk, vrede en eeuwig leven!

Om voor die heerlijke zegeningen in aanmerking te komen, moet u nederig worden, geloof oefenen, de naam van Christus op u nemen, Hem in woord en daad navolgen, en resoluut ‘te allen tijde en in alle dingen en op alle plaatsen waar gij u ook moogt bevinden, als getuige van God optreden.’7

Waarom we gehoorzamen

Als u de ware aard van God en zijn geboden begrijpt, zult u ook uzelf en het goddelijke doel van uw bestaan beter begrijpen. Daarmee verandert uw motivatie om de geboden te onderhouden en verlangt u er des te meer naar om het evangelie vreugdevol na te leven.

Wie bijvoorbeeld het bijwonen van kerkdiensten een persoonlijke manier vinden om hun liefde voor God te doen toenemen, gemoedsrust te krijgen, anderen op te bouwen, de Geest te zoeken en hun belofte om Jezus Christus te volgen te hernieuwen, zullen er veel meer voldoening uithalen dan wie hun tijd in de banken uitzitten. Zusters, het is heel belangrijk dat we onze zondagsdiensten bijwonen, maar ik ben er vrij zeker van dat onze hemelse Vader meer geïnteresseerd is in geloof en bekering dan in presentielijsten.

Hier is nog een voorbeeld:

Een alleenstaande moeder van twee kleine kinderen kreeg onlangs waterpokken. Natuurlijk duurde het niet lang of haar kinderen werden ook ziek. Alleen voor zichzelf en haar kleintjes zorgen was de jonge moeder bijna teveel. En als gevolg daarvan werd het normaliter vlekkeloze huis vuil en rommelig. In de gootsteen stapelde de vuile vaat zich op en de was lag door het hele huis.

Terwijl ze worstelde met huilende kinderen — en zelf ook wel wilde huilen — werd er aangeklopt. Het waren haar huisbezoeksters. Ze zagen de ellende van de jonge moeder. Ze zagen haar huis en haar keuken. Ze hoorden de kinderen huilen.

Als deze zusters vooral geïnteresseerd waren geweest in het afvinken van hun maandelijkse huisbezoektaak, dan hadden ze de moeder misschien een schaaltje met koekjes gegeven, gezegd dat ze haar die zondag in de ZHV hadden gemist en daar bijvoorbeeld aan toegevoegd: ‘Laat het maar weten als we iets voor je kunnen doen!’ En dan zouden ze blij verder zijn gegaan, dankbaar dat hun huisbezoek weer een maandje klaar was.

Gelukkig waren die zusters ware discipelen van Christus. Zij zagen de behoeften van hun zuster en zetten hun vele talenten en ervaring in. Ze ruimden de chaos op, brachten licht in het huis en belden een vriendin, die vervolgens dringende boodschappen bracht. Toen ze uiteindelijk klaar waren en afscheid namen, was die jonge moeder in tranen — tranen van dankbaarheid en liefde.

Vanaf dat ogenblik veranderde de mening van de jonge moeder over huisbezoek. ‘Ik weet’, zei ze, ‘dat ik niet slechts een naam op iemands takenlijstje ben.’

Jazeker, huisbezoeksters moeten getrouw hun maandelijkse bezoeken afleggen, maar wel zonder het belangrijke waarom van dit gebod over het hoofd te zien: om van God en onze medemensen te houden.

Als we met de geboden van God en ons aandeel in de opbouw van zijn koninkrijk omgaan alsof het om een af te vinken takenlijstje gaat, dan missen we de kern van het discipelschap. Ons ontgaat dan de groei die het gevolg is van het vreugdevol naleven van de geboden van onze Vader in de hemel.

Het pad van het discipelschap begaan hoeft geen bittere ervaring te zijn. Het is ‘zoet boven alles wat zoet is.’8 Het is geen last die ons terneerdrukt. Discipelschap is opwekkend en verlicht ons hart. Het inspireert ons met geloof, hoop en liefde. Het vervult onze geest met licht in tijden van duisternis en kalmte in tijden van verdriet.

Het geeft ons goddelijke macht en blijvende vreugde.

Het evangelie met vreugde naleven

Mijn geliefde zusters in het evangelie, of u nu acht bent of honderdacht, ik hoop dat u één ding echt begrijpt en weet:

U bent geliefd.

U bent uw hemelse Ouders dierbaar.

De oneindige en eeuwige Schepper van licht en leven kent u! Hij denkt aan u.

Echt, God houdt nu van u en zal altijd van u houden.

Hij wacht niet met van u houden totdat u uw zwakheden en slechte gewoonten hebt overwonnen. Hij houdt nu van u met een volledig begrip van al uw worstelingen. Hij weet dat u zich in oprecht en hoopvol gebed tot Hem richt. Hij is op de hoogte van de keren dat u vasthield aan het verblekende licht en geloofde — zelfs te midden van toenemende duisternis. Hij kent uw lijden. Hij kent uw berouw over de situaties waarin u tekortschoot of faalde. En toch houdt Hij van u.

En God kent uw successen. Hoewel die u misschien klein toeschijnen, erkent en waardeert Hij ze allemaal. Hij houdt van u omdat u er voor anderen bent. Hij houdt van u omdat u anderen de hand reikt en helpt om hun zware lasten te dragen — zelfs als u met uw eigen lasten worstelt.

Hij weet alles van u. Hij ziet u duidelijk — Hij kent u zoals u werkelijk bent. En Hij houdt van u — vandaag en altijd!

Denkt u dat het onze hemelse Vader iets uitmaakt of uw make-up, kleren, haar en nagels perfect zijn? Denkt u dat de waarde die Hij aan u hecht, afhangt van het aantal volgers dat u op Instagram of Pinterest hebt? Denkt u dat Hij wil dat u bezorgd of depressief raakt als iemand u niet meer leuk vindt of volgt op Facebook of Twitter? Denkt u dat uiterlijke aantrekkelijkheid, de maat van uw jurk, of populariteit ook maar iets uitmaken voor de waarde die Hij die het universum schiep aan u hecht?

Hij houdt niet alleen van u om wie u nu bent, maar ook om de persoon van heerlijkheid en licht die u kunt en verlangt te worden.

Meer dan u zich voor kunt stellen wil Hij dat u uw bestemming bereikt — eervol naar uw hemelse thuis terugkeren.

Ik getuig dat u dat kunt bereiken door zelfzuchtige verlangens en onwaardige ambities op het altaar van offerande en dienstbetoon te leggen. Zusters, vertrouw op de reddende kracht van Jezus Christus; houd u aan zijn wetten en geboden. Met andere woorden: leef het evangelie met vreugde na.

Het is mijn gebed dat u de mooie liefde van God in hernieuwde en toenemende mate mag voelen; dat u het geloof, de vastberadenheid en toewijding mag vinden om Gods geboden te leren kennen, ze als een schat in uw hart te bewaren en het evangelie vol vreugde na te leven.

Ik beloof u dat u, als u dat doet, het beste in uzelf zult ontdekken — uw ware ik. U zult ontdekken wat het werkelijk betekent om een dochter van de eeuwige God, de Heer van alle gerechtigheid, te zijn. Hiervan getuig ik, en ik laat u mijn zegen als een apostel van de Heer in de naam van Jezus Christus. Amen.