2010–2019
Een getuigenis van licht en waarheid krijgen
okt. 2014


Een getuigenis van licht en waarheid krijgen

Uw getuigenis van licht en waarheid zal niet alleen uzelf en uw nageslacht in dit sterfelijk leven tot zegen zijn, maar het zal u ook in de eeuwigheid toebehoren.

Als piloot bij een luchtvaartmaatschappij ben ik veel nachtelijke uren in het donker over continenten en oceanen gevlogen. Als ik door de ruit van mijn cockpit naar de nachtlucht keek, met name naar de melkweg, verwonderde ik me vaak over de uitgestrektheid en diepgang van Gods scheppingen — wat in de Schriften ‘ontelbare werelden’ wordt genoemd.1

Het is nog maar iets minder dan een eeuw geleden dat de meeste astronomen aannamen dat onze melkweg de enige in het heelal was.2 Zij veronderstelden dat er buiten ons melkwegstelsel een uitgestrekt niets lag — een oneindige, koude leegte zonder sterren, licht of leven.

Maar toen er geavanceerde telescopen kwamen — en zelfs telescopen die de ruimte in gelanceerd konden worden — begonnen astronomen een spectaculaire en bijna onbevattelijke waarheid te begrijpen: het heelal is verbijsterend veel groter dan iedereen voorheen geloofde, en de hemelen zijn vol talloze melkwegstelsels op onvoorstelbaar grote afstand van ons, elk met honderden miljarden sterren.3

In erg korte tijd veranderde ons begrip van het heelal voorgoed.

Tegenwoordig kunnen we enkele van die verafgelegen melkwegstelsels zien.4

We weten dat ze er zijn.

Ze zijn er al heel lang.

Maar voordat de mens instrumenten had die sterk genoeg waren om celestiaal licht te vergaren en die melkwegstelsels zichtbaar te maken, geloofden we niet dat dit mogelijk was.

De immensiteit van het heelal veranderde niet ineens, maar ons vermogen om die waarheid te zien en begrijpen, veranderde sterk. En met dat meerdere licht, werden de mensheid heerlijke uitzichten voorgeschoteld die we ons nooit eerder hadden voorgesteld.

We vinden het moeilijk om te geloven wat we niet kunnen zien

Stel dat u terug in de tijd kon reizen en kon spreken met mensen die duizend jaar geleden leefden, of nog maar honderd jaar geleden. Denkt u zich eens in dat u aan hen enkele hedendaagse technologische middelen probeert te beschrijven die voor u en mij tegenwoordig zo gewoon zijn. Wat denkt u dat die mensen bijvoorbeeld zouden vinden van onze verhalen over grote straalvliegtuigen, magnetrons, mobiele apparaten met enorme digitale bibliotheken en video’s van onze kleinkinderen die we in een oogwenk delen met miljoenen mensen over de hele wereld?

Sommigen zouden ons misschien geloven. De meesten zouden ons bespotten, weerspreken of zouden misschien zelfs proberen ons het zwijgen op te leggen of ons geweld aan te doen. Sommigen zouden misschien proberen om hun logica, redeneringen en feiten te gebruiken om aan te tonen dat we misleid, dwaas of zelfs gevaarlijk zijn. Ze zouden ons kunnen veroordelen om onze pogingen om anderen te misleiden.

Maar natuurlijk zouden die mensen zich volledig vergissen. Ze zouden misschien oprecht zijn en het goed bedoelen. Ze zouden misschien volkomen overtuigd zijn van hun mening. Maar ze zouden gewoonweg niet in staat zijn om er een helder beeld van te krijgen, want ze zouden het vollediger licht van de waarheid nog niet ontvangen hebben.

De belofte van licht

Het lijkt een menselijke eigenschap te zijn om aan te nemen dat we gelijk hebben, zelfs als we het mis hebben. En als dat zo is, is er dan wel hoop voor ons? Als het onze bestemming is om doelloos op drift te blijven op een oceaan van tegenstrijdige informatie, gestrand op een vlot dat we provisorisch in elkaar hebben geflanst met onze eigen vooroordelen?

Is het mogelijk om waarheid te vinden?

Het doel van mijn woorden is de vreugdevolle boodschap te verkondigen dat God zelf — de Heer der heerscharen die alle waarheid kent — zijn kinderen de belofte heeft gegeven dat zij zelf de waarheid te weten kunnen komen.

Denk alstublieft na over de enorme strekking van deze belofte:

De eeuwige en almachtige God, de Schepper van dit uitgestrekte heelal, zal spreken tot hen die Hem met een oprecht hart en eerlijke bedoeling benaderen.

Hij zal tot hen spreken in dromen, visioenen, gedachten en gevoelens.

Hij zal tot hen spreken op onmiskenbare wijze, een wijze die de menselijke ervaring overstijgt. Hij zal hen goddelijke leiding en antwoorden geven voor hun eigen leven.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die spottend zeggen dat zoiets onmogelijk is, dat als er een God was, Hij wel iets beters te doen zou hebben dan het gebed van een individu aanhoren en beantwoorden.

Maar ik zeg u: God geeft om u. Hij zal luisteren, en Hij zal uw vragen beantwoorden. Hij zal op zijn eigen wijze en tijd antwoord geven op uw gebeden. Daarom moet u naar zijn stem leren luisteren. God wil dat u de weg terug naar Hem vindt, en de Heiland is die weg.5 God wil dat u leert van zijn Zoon, Jezus Christus, en de grote vrede en vreugde ervaart die u krijgt als u het pad van het goddelijk discipelschap volgt.

Beste vrienden, in een boek met Schriftuur uit de oudheid staat een vrij eenvoudig experiment waar God garant voor staat en dat iedere man, vrouw en ieder kind kan uitvoeren:

Ten eerste moet u het woord Gods zoeken. Dat betekent dat u de Schriften leest en de woorden van profeten uit de oudheid en uit deze tijd over het herstelde evangelie van Jezus Christus bestudeert — niet met een bedoeling om het te betwijfelen of te bekritiseren, maar met een oprecht verlangen om waarheid te ontdekken. Overweeg de dingen die u voelt en bereid uw gemoed voor om de waarheid te ontvangen.6 ‘Al kunt gij niet meer doen dan verlangen te geloven — laat dat verlangen dan in u werken totdat gij […] plaats kunt inruimen voor [het woord Gods].’7

Ten tweede moet u denken, peinzen en proberen te geloven8, en dankbaar zijn voor de barmhartigheid die de Heer zijn kinderen vanaf de tijd van Adam tot onze tijd heeft betoond door profeten, zieners en openbaarders te geven om zijn kerk te leiden en ons de weg terug naar Hem te wijzen.

Ten derde moet u uw hemelse Vader in de naam van zijn Zoon Jezus Christus vragen om de waarheid aangaande De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen aan u bekend te maken. Vraag dit met een oprecht hart, een eerlijke bedoeling en geloof in Christus.9

En de Heiland heeft ons nog een vierde stap gegeven: ‘Indien iemand [Gods] wil doen wil, zal hij van deze leer weten, of zij van God komt, dan of Ik uit Mijzelf spreek.’10 Met andere woorden, als u probeert de waarheid van evangeliebeginselen te verifiëren, moet u ze eerst naleven. Stel de evangelieleer en de kerkleringen in uw leven op de proef. Doe dit met een oprechte bedoeling en blijvend geloof in God.

Als u dit doet, hebt u Gods belofte — die Zich verplicht heeft om woord te houden11 — dat Hij de waarheid door de macht van de Heilige Geest aan u bekend zal maken. Hij zal u meer licht geven om u door het duister heen te laten kijken en getuige te zijn van onvoorstelbaar heerlijke uitzichten die de mens alleen niet kan bevatten.

Sommigen zeggen dat deze stappen te moeilijk zijn of dat ze niet de moeite waard zijn. Maar ik stel dat dit persoonlijke getuigenis van het evangelie en de kerk het belangrijkste is wat u in dit leven kunt verkrijgen. Het zal u niet alleen in dit leven tot leiding en tot zegen zijn, maar zal ook rechtstreeks invloed hebben op uw leven in de eeuwigheid.

Wat van de Geest komt, is alleen met de Geest te begrijpen

Wetenschappers worstelden met hun begrip van de reikwijdte van het heelal tot hun instrumenten zo geavanceerd werden dat ze meer licht konden vergaren om een vollediger waarheid te kunnen begrijpen.

De apostel Paulus heeft een aanverwant beginsel aangaande geestelijke kennis uiteengezet. ‘Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan,’ schreef hij aan de Korintiërs, ‘want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.’12

Met andere woorden, als u geestelijke waarheid wilt herkennen, moet u de juiste instrumenten gebruiken. U kunt geestelijke waarheid niet begrijpen met behulp van instrumenten die deze niet kunnen waarnemen.

De Heiland heeft ons in deze tijd gezegd: ‘Hetgeen van God is, is licht; en wie licht ontvangt en in God blijft, ontvangt meer licht; en dat licht wordt steeds helderder tot de volle dag toe.’13

Hoe meer we ons hart en verstand op God richten, hoe meer hemels licht op onze ziel neerdaalt. En telkens als we bereidwillig en oprecht op zoek gaan naar dat licht, tonen we God dat we klaar zijn om meer licht te ontvangen. Geleidelijk worden zaken die voorheen vaag, duister en ver weg leken, duidelijk, helder en bekend.

Omgekeerd geldt ook dat als we afstand nemen van het evangelielicht ons eigen licht zwakker wordt — niet in een dag of een week, maar in de loop van de tijd — totdat we terugkijken en maar niet begrijpen hoe we ooit hebben kunnen geloven dat het evangelie waar is. Wat we vroeger wisten, schijnt ons misschien zelfs dwaas toe, want wat ooit zo duidelijk was, is weer wazig, vaag en ver weg.

Daarom hield Paulus vol dat de evangelieboodschap dwaas lijkt voor hen die verloren gaan, ‘maar voor [hen] die behouden worden, is het een kracht van God’.14

Er is geen lakmoesproef

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is een plek voor allerlei soorten getuigenissen. Er zijn kerkleden met een zeker getuigenis dat helder in hen brandt. Anderen streven er nog naar om het voor zichzelf te weten te komen. De kerk biedt onderdak aan allen, ongeacht de diepgang of grootte van ons getuigenis. Ik heb nog nooit een bordje op de deur van een van onze kerkgebouwen gezien met de tekst: ‘Uw getuigenis moet zo groot zijn om hier naar binnen te mogen.’

De kerk is niet alleen voor volmaakte mensen, maar voor allen ‘om tot Christus te komen en in Hem vervolmaakt te worden’.15 De kerk is voor mensen zoals u en ik. De kerk is een plek om met open armen te ontvangen en te voeden, niet om af te scheiden of te bekritiseren. Het is een plek waar we elkaar de hand reiken om elkaar te bemoedigen, te verheffen en te steunen in onze individuele zoektocht naar de waarheid.

Uiteindelijk zijn we allemaal pelgrims die op zoek zijn naar Gods licht op onze reis over het pad van het discipelschap. Wij veroordelen anderen niet om de hoeveelheid licht die zij wel of niet hebben. In plaats daarvan voeden en stimuleren we alle licht tot het duidelijk, helder en waar is.

Een belofte aan iedereen

Laten we erkennen dat het krijgen van een getuigenis vaak geen kwestie van een minuut, een uur of een dag is. Het is geen eenmalige gebeurtenis. De procedure om geestelijk licht te vergaren, is een levenslang streven.

U krijgt misschien niet zo snel als u wilt uw getuigenis van de levende Zoon van God en van zijn herstelde kerk, De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, maar ik beloof u: als u uw deel doet, krijgt u het.

En het zal heerlijk zijn.

Ik geef u mijn eigen getuigenis dat uw hart met geestelijke waarheid vervuld zal worden en dat het uw geest zal verlichten. Het zal u zuivere intelligentie openbaren en u heerlijke vreugde en hemelse vrede brengen. Ik heb dit zelf door de macht van de Heilige Geest meegemaakt.

Zoals in de Schriften uit de oudheid beloofd wordt, zal de onuitsprekelijke aanwezigheid van de Geest Gods u het lied van verlossende liefde laten zingen16, uw ogen ten hemel laten opslaan en uw stem laten verheffen om lof te zingen aan de allerhoogste God, uw Toevluchtsoord, uw Hoop, uw Beschermer, uw Vader. De Heiland heeft beloofd dat als u zoekt, u zult vinden.17

Ik getuig dat dit waar is. Als u Gods waarheid zoekt, zal wat nu vaag, onscherp en ver weg lijkt door het licht van Gods barmhartigheid geleidelijk onthuld en verduidelijkt worden en u na aan het hart komen te liggen. Heerlijke geestelijke uitzichten, die het menselijk oog niet kan ontwaren, worden dan aan u onthuld.

Het is mijn getuigenis dat dit geestelijke licht binnen het bereik van ieder kind van God ligt. Het zal uw verstand verlichten, en uw hart genezing brengen en uw leven met vreugde vervullen. Beste vrienden, stel alstublieft het moment niet uit om uw eigen getuigenis van Gods werk, het werk van licht en waarheid, te verkrijgen en te versterken.

Uw persoonlijke getuigenis van licht en waarheid zal niet alleen uzelf en uw nageslacht in dit sterfelijk leven tot zegen zijn, maar het zal u in de eeuwigheid en in werelden zonder einde toebehoren. Daarvan getuig ik en ik geef u mijn zegen. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Mozes 1:33.

  2. Zie Marcia Bartusiak, The Day We Found the Universe (2009), p. XII. Het verbaast me altijd dat we zoveel vertrouwen in onze conclusies kunnen hebben. Soms is ons vertrouwen zo groot dat we aannemen dat wij alle waarheid bezitten. Een duidelijk voorbeeld: ‘Simon Newcomb, die eind negentiende eeuw in Amerika decaan astronomie was, zei in 1887 bij de opening van een sterrenwacht dat “wij wat de astronomie betreft […] al spoedig de grenzen van onze kennis lijken te bereiken. […] Het gevolg is dat het werk dat de aandacht van de astronoom vooral bezighoudt niet zozeer de ontdekking van nieuwe dingen is maar het uitweiden over wat wij al weten.”’ (Bartusias, XV.)

  3. Het is interessant om in het licht van deze ‘recente’ ontdekking eens na te denken over Mozes 1:33, 35. Het boek Mozes in de Parel van grote waarde werd in juni 1830 aan de profeet Joseph Smith geopenbaard, bijna een eeuw voordat Edwin Hubble zijn ontdekking van verafgelegen melkwegstelsels bekendmaakte.

  4. Zie bijvoorbeeld de afbeeldingengalerij van Hubble Heritage op heritage.stsci.edu/gallery/gallery.html.

  5. Zie Johannes 14:6.

  6. Zie 3 Nephi 17:3.

  7. Alma 32:27.

  8. Zie Leer en Verbonden 67:3.

  9. Zie Moroni 10:3–5.

  10. Johannes 7:17; zie ook Psalmen 25:14; Johannes 3:21.

  11. Zie Leer en Verbonden 82:10.

  12. 1 Korinthe 2:14.

  13. Leer en Verbonden 50:24.

  14. 1 Korinthe 1:18.

  15. Moroni 10:32; zie ook Leer en Verbonden 20:59.

  16. Zie Alma 5:26.

  17. Zie Leer en Verbonden 88:63.