2010–2019
Motta et vitnesbyrd om lys og sannhet
oktober 2014


Motta et vitnesbyrd om lys og sannhet

Deres personlige vitnesbyrd om lys og sannhet vil ikke bare velsigne dere og deres etterkommere her i jordelivet, men det vil også være med dere gjennom hele evigheten.

Som trafikkflyger fløy jeg mange timer over kontinenter og hav på mørke netter. Å se på nattehimmelen fra vinduet i cockpiten, spesielt Melkeveien, fikk meg ofte til å undre meg over omfanget og dybden av Guds skaperverk – det Skriftene beskriver som “verdener uten tall”.1

Det er mindre enn et århundre siden at de fleste astronomer antok at Melkeveien vår var den eneste galaksen i universet.2 De antok at alt som lå utenfor vår galakse, var et enormt intet, et uendelig tomrom – tomt, kaldt og fritt for stjerner, lys og liv.

Da teleskopene ble mer avanserte – heriblant teleskoper som kunne sendes ut i rommet – begynte astronomene å forstå en spektakulær, nesten ubegripelig sannhet – universet er ufattelig mye større enn noen tidligere hadde trodd, og at himlene er fylt med utallige galakser, lenger borte enn vi kan forestille oss, hver med hundrevis av milliarder stjerner.3

På svært kort tid forandret vår forståelse av universet seg for alltid.

I dag kan vi se noen av disse fjerne galaksene.4

Vi vet at de er der.

De har vært der i svært lang tid.

Men før menneskene hadde instrumenter som var sterke nok til å samle himmelsk lys og gjøre disse galaksene synlige, trodde vi ikke dette var mulig.

Universets omfang forandret seg ikke plutselig, men vår evne til å se og forstå denne sannheten forandret seg dramatisk. Og med dette større lys fikk menneskene presentert strålende utsikter vi aldri før hadde forestilt oss.

Det er vanskelig å tro på det vi ikke ser

Tenk dere at dere var i stand til å reise tilbake i tid og ha en samtale med mennesker som levde for tusen eller bare hundre år siden. Tenk dere å skulle prøve å beskrive for dem noen av de moderne teknologiene som dere og jeg tar for gitt i dag. Hva ville for eksempel disse menneskene tro om oss hvis vi fortalte dem historier om jetfly, mikrobølgeovner, håndholdte enheter som inneholder enorme digitale biblioteker og videoer av våre barnebarn som vi øyeblikkelig kan dele med millioner av mennesker over hele verden?

Noen ville kanskje tro på oss. De fleste ville latterliggjøre, motarbeide eller kanskje også ønske å bringe oss til taushet eller skade oss. Noen ville kanskje forsøke å anvende logikk, fornuft og fakta slik de kjenner dem, for å vise at vi er villedet, tåpelige eller til og med farlige. De ville kanskje fordømme oss for å forsøke å villede andre.

Men selvfølgelig ville disse menneskene ta fullstendig feil. De kunne godt være velmenende og oppriktige. De kunne godt føle seg helt sikre i sin sak. Men de ville ganske enkelt ikke være i stand til å se klart fordi de ennå ikke hadde mottatt sannhetens mer fullstendige lys.

Løftet om lys

Det synes å være en menneskelig egenskap å anta at vi har rett selv om vi tar feil. Og hvis det er tilfelle, er det håp for noen av oss? Er vi bestemt til å drive formålsløst rundt på et hav av motstridende informasjon, alene på en flåte som er dårlig satt sammen av våre egne fordommer?

Er det mulig å finne sannheten?

Formålet med talen min er å forkynne det gledelige budskap at Gud selv – Hærskarenes Herre som kjenner all sannhet – har gitt sine barn løftet om at de selv kan få vite sannheten.

Vennligst overvei omfanget av dette løftet:

Den evige og allmektige Gud, Skaperen av dette enorme universet, vil tale til dem som kommer til ham med oppriktig hjerte og ærlig hensikt.

Han vil tale til dem i drømmer, syner, tanker og følelser.

Han vil tale på en måte som er umiskjennelig og som overgår menneskets erfaring. Han vil gi dem guddommelig veiledning og svar for sitt eget liv.

Naturligvis vil det finnes dem som spotter og sier at dette er umulig, at hvis det fantes en Gud, ville han ha bedre ting å gjøre enn å høre og besvare en enkelt persons bønn.

Men jeg lover dere: Gud bryr seg om dere. Han vil lytte, og han vil besvare deres personlige spørsmål. Svar på deres bønner vil komme på hans egen måte og i hans egen tid, og derfor må dere lære å lytte til hans røst. Gud ønsker at dere skal finne veien tilbake til ham, og Frelseren er veien.5 Gud ønsker at dere skal lære av hans Sønn Jesus Kristus og oppleve den store fred og glede som kommer av å følge det guddommelige disippelskaps vei.

Mine kjære venner, her er en ganske enkel prøve med garanti fra Gud, som finnes i en bok med gamle skrifter som er tilgjengelig for alle menn, kvinner og barn som er villige til å sette den på prøve:

Først må dere granske Guds ord. Det betyr å lese Skriftene og studere oldtidens, så vel som vår tids profeters ord om Jesu Kristi gjengitte evangelium – ikke i den hensikt å tvile eller kritisere, men med et oppriktig ønske om å finne sannheten. Grunn på det dere føler, og bered deres sinn til å motta sannheten.6 “Selv om dere ikke kan gjøre mer enn ønske å tro, la dette ønske virke i dere… [så] dere kan gi plass for [Guds ord].”7

For det annet må dere overveie, grunne, fryktløst anstrenge dere for å tro,8 og være takknemlig for hvor barmhjertig Herren har vært mot sine barn fra Adams tid til i dag, ved å gi oss profeter, seere og åpenbarere til å lede sin kirke og hjelpe oss å finne veien tilbake til ham.

For det tredje må dere be deres himmelske Fader, i hans Sønn Jesu Kristi navn, om å åpenbare sannheten av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige for dere. Spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og ha tro på Kristus.9

Det er også et fjerde trinn som er gitt oss av Frelseren: “Om noen vil gjøre [Guds] vilje, da skal han kjenne om læren er av Gud, eller om jeg taler av meg selv.”10 Med andre ord, når man prøver å bekrefte sannheten av evangeliets prinsipper, må man først etterleve dem. Sett evangeliets og Kirkens læresetninger på prøve i deres eget liv. Gjør det med ærlig hensikt og varig tro på Gud.

Hvis dere gjør disse tingene, har dere et løfte fra Gud – som er bundet ved sitt ord11 – at han vil åpenbare sannheten for dere ved Den hellige ånds kraft. Han vil gi dere større lys, som vil hjelpe dere å se gjennom mørket og bli vitne til ufattelig strålende utsikter som jordiske øyne ikke kan skjelne.

Noen sier kanskje at fremgangsmåten er for vanskelig, eller at den ikke er verdt innsatsen. Men jeg vil påstå at dette personlige vitnesbyrdet om evangeliet og Kirken er det viktigste dere kan oppnå i dette liv. Det vil ikke bare velsigne og veilede dere i dette liv, men det vil også ha direkte innvirkning på deres liv i all evighet.

Det som hører Ånden til, kan bare forstås ved Ånden

Vitenskapsmenn strevde med forstå omfanget av universet, helt til redskapene ble sofistikerte nok til å fange inn mer lys, slik at de kunne forstå en mer fullstendig sannhet.

Apostelen Paulus underviste et parallelt prinsipp når det gjelder åndelig kunnskap. “Et sjelelig menneske tar ikke imot det som hører Guds Ånd til,” skrev han til korinterne, “for det er en dårskap for ham, og han kan ikke kjenne det, det kan bare bedømmes på åndelig vis.”12

Med andre ord, hvis dere vil gjenkjenne åndelige sannheter, må dere bruke de riktige redskapene. Dere kan ikke komme til forståelse av åndelige sannheter med redskaper som ikke kan finne dem.

Frelseren har fortalt oss i vår tid: “Det som er av Gud, er lys, og den som mottar lys og blir i Gud, mottar mer lys, og dette lys blir klarere og klarere inntil som ved høylys dag.”13

Jo mer vi vender vårt hjerte og sinn til Gud, desto mer himmelsk lys faller på vår sjel. Og hver gang vi villig og oppriktig søker dette lyset, viser vi Gud vår villighet til å motta mer lys. Gradvis blir det som før var uklart, mørkt og fjernt, klart, lyst og kjent for oss.

Likeledes, hvis vi fjerner oss fra evangeliets lys, begynner vårt eget lys å svekkes – ikke på en dag eller en uke, men gradvis over tid – til vi ser oss tilbake og ikke helt kan forstå hvorfor vi noensinne trodde at evangeliet var sant. Vår tidligere kunnskap kan til og med virke tåpelig for oss fordi det som en gang var så tydelig, igjen har blitt sløret, uklart og fjernt.

Derfor insisterte Paulus på at evangeliets budskap er dårskap for dem som går til grunne, “men for [dem] som blir frelst, er det en Guds kraft.”14

Det finnes ingen lakmustest

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er et sted for personer med alle slags vitnesbyrd. Det finnes noen medlemmer av Kirken hvis vitnesbyrd er sikkert og brenner klart. Andre strever fremdeles med å få vite det selv. Kirken er et hjem hvor alle kan komme sammen, uansett hvor dypt eller høyt vårt vitnesbyrd strekker seg. Jeg vet ikke om noe skilt på dørene i våre møtehus som lyder: “Ditt vitnesbyrd må være så høyt for å kunne komme inn.”

Kirken er ikke bare for fullkomne mennesker, men den er til for at alle kan komme “til Kristus og bli fullkommengjort i ham”.15 Kirken er for mennesker som dere og meg. Kirken er et sted for å ønske velkommen og gi næring, ikke skille eller kritisere. Det er et sted hvor vi strekker oss ut for å oppmuntre, oppbygge og oppholde hverandre i vår individuelle søken etter guddommelig sannhet.

Til syvende og sist er vi alle pilegrimer som søker Guds lys på vår ferd på disippelens vei. Vi dømmer ikke andre for det lys de har eller ikke har. I stedet nærer og oppmuntrer vi alt lys, inntil det blir klart, sterkt og sant.

Et løfte til alle

La oss erkjenne at det å få et vitnesbyrd som oftest ikke er en oppgave som tar et minutt, en time eller en dag. Det gjøres ikke en gang for alle. Prosessen med å samle åndelig lys er en livsvarig oppgave.

Deres vitnesbyrd om den levende Guds Sønn og hans gjenopprettede kirke, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, kommer kanskje ikke så raskt som dere ønsker, men jeg lover dere dette: Hvis dere gjør deres del, vil det komme.

Og det vil være herlig.

Jeg gir dere mitt vitnesbyrd om at åndelige sannheter vil fylle deres hjerte og bringe lys til deres ånd. Den vil åpenbare for dere ren intelligens med strålende glede og himmelens fred. Jeg har opplevd dette selv ved Den hellige ånds kraft.

Som de gamle skrifter lover, vil Guds ånds usigelige tilstedeværelse få dere til å synge den forløsende kjærlighets sang,16 løfte blikket mot himmelen og heve deres røst i pris til den aller høyeste Gud, deres tilflukt, deres håp, deres beskytter, deres Far. Frelseren lovet at hvis dere søker, vil dere finne.17

Jeg vitner om at dette er sant. Hvis dere søker Guds sannhet, vil det som nå kan virke uklart, ute av fokus og fjernt, gradvis bli åpenbart, forklart og knyttet til deres hjerte ved lyset av Guds nåde. Strålende åndelige utsikter, ufattelige for det menneskelige øye, vil bli åpenbart for dere.

Det er mitt vitnesbyrd at dette åndelige lys er innen rekkevidde for alle Guds barn. Det vil opplyse deres sinn og bringe legedom til deres hjerte og glede til deres dager. Mine kjære venner, utsett ikke å søke og styrke deres eget personlige vitnesbyrd om Guds guddommelige gjerning, ja, lys og sannhets gjerning.

Deres personlige vitnesbyrd om lys og sannhet vil ikke bare velsigne dere og deres etterkommere her i jordelivet, men det vil også være med dere gjennom hele evigheten blant verdener uten ende. Dette vitner jeg om, og jeg gir dere min velsignelse i Jesu Kristi navn. Amen.