2010-2019
Søg Herren
April 2015


Søg Herren

Når vi øger vores forståelse af Frelseren, så vil vi få et større ønske om at leve med glæde og en overbevisning om, at lykken er inden for rækkevidde.

Mine kære brødre og søstre, det er med stor glæde, at jeg står foran jer, idet vi sammen deltager i denne generalkonference. Det har været en umådelig velsignelse for søster Teixeira, for vores familie og for mig selv at lytte til de vise og trøstende ord, råd og advarsler, der igennem årene har lydt ved generalkonferencer.

På dette særlige tidspunkt af året, og især på denne påskesabbat, kan jeg ikke lade være med at tænke på betydningen af Frelserens lærdomme og hans venlige og kærlige eksempel i mit liv.

En dybere forståelse af Jesus Kristus vil give os et større håb for fremtiden og en større tiltro til vores evne til at opnå vore retfærdige mål, på trods af vore ufuldkommenheder. Det vil også give os et større ønske om at tjene vores næste.

Herren sagde: »[Søg] mig i alle jeres tanker; tvivl ikke, frygt ikke.«1 At søge Herren er en daglig opgave og værd at stræbe efter.

Brødre og søstre, i dag har vi mere end på nogen anden tid enestående muligheder og ressourcer til vores rådighed for at øge vores forståelse af Jesu Kristi lærdomme og hans forsoning. Når vi bruger disse ressourcer på passende måde, vil det hjælpe os til at få et frugtbart liv fyldt med glæde.

I Frelserens metafor om det sande vintræ sagde han: »Bliv i mig, og jeg bliver i jer. Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv, men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I ikke bliver i mig.«2

Jo bedre vi forstår Kristi ekstraordinære rolle i vores tilværelse, jo mere vil vi blive bevidste om vores rolle her på jorden, hvilken er at have glæde. Den glæde afholder os dog ikke fra at opleve prøvelser og vanskeligheder, endog nogle der er så store og komplekse, at de kan få os til at tro, at lykke ikke er muligt under sådanne omstændigheder.

Jeg ved af personlig erfaring, at glæden ved at leve retskaffent og blive i Kristus kan vare ved, trods den modgang, der er kendetegnende for jordelivet. I sidste ende vil den modgang ofte berige, forfine og føre os til en dybere forståelse af formålet med vores eksistens her på jorden og med Jesu Kristi forsoning. Den fulde glæde kan i sandhed kun opnås gennem Jesus Kristus.3

Han sagde: »Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet intet gøre.«4

Jeg tror, at når vi øger vores forståelse af Frelseren, så vil vi få et større ønske om at leve med glæde og en overbevisning om, at lykken er inden for rækkevidde. Som konsekvens deraf kan vi leve bedre og udvise større begejstring for livet og for at holde Guds befalinger, endog i udfordrende omstændigheder.

Lad os ikke udskyde det til i morgen, som vi kan gøre i dag. Det er nu, at vi skal komme til Kristus, for »hvis [vi] derfor tror på ham, vil [vi] arbejde, mens det hedder i dag«.5

Vi bør hver dag beskæftige os med Kristi lærdomme. Små og enkle handlinger og gerninger vil, hvis de udføres dagligt,

  1. gøre vores forståelse af betydningen af Herren i vores liv større, og

  2. hjælpe os med at fortælle de kommende generationer om denne forståelse, så de helt sikkert vil føle vor himmelske Fader og hans Søns, Jesu Kristi, kærlighed, når de ser vores eksempel på oprigtig efterlevelse af evangeliet.

Hvad er så nogle af de enkle handlinger her i denne tidsalder, der vil være som balsam for vores sjæl, når vi styrker vores vidnesbyrd om Kristus og hans mission?

Billede
Woman on a train with a cell phone illuminating her face.

I National Geographics fotokonkurrence i 2014 indsendte amatører og professionelle fotografer fra over 150 lande 9.200 bidrag. Det vindende billede forestiller en kvinde midt i et tog fyldt med passagerer. Lyset fra hendes mobiltelefon oplyser hendes ansigt. Hun sender et klart budskab til de andre passagerer; hun er måske fysisk til stede, men hun er er ikke rigtigt til stede.6

Mobildata, smartphones og sociale netværk har ændret selve grundlaget for vores måde at agere på i verden og i vores kommunikation med andre.

I denne digitale æra kan vi med en utrolig fart transportere os selv til steder og aktiviteter, der hurtigt kan fjerne os fra det, der er afgørende for et liv fyldt med varig lykke.

Dette netværksliv kan, hvis vi ikke passer på, forårsage, at forhold til mennesker, som vi ikke kender eller nogensinde har mødt, kommer før forhold til de mennesker, som vi bor sammen med; vores egen familie!

På den anden side ved vi alle, at vi er velsignet med storslåede onlineressourcer, herunder dem, som Kirken har udviklet, så som skrifterne og generalkonferencen på skrift, som lydfil og film, der skildrer Jesu Kristi liv og lærdomme, apps, hvor vi kan føre vores slægtshistorie og har mulighed for at lytte til inspirerende musik.

De valg og prioriteter, vi træffer vedrørende vores tid online, er afgørende. De kan afgøre vores åndelige fremgang og modenhed i evangeliet og vores ønske om at bidrage til en bedre verden og leve et mere produktivt liv.

Jeg vil af disse årsager i dag gerne nævne tre enkle vaner, der vil skabe en sund adfærd på nettet. Disse vaner vil forårsage daglig selvrefleksion, hvilket er nødvendigt, for at vi kan komme tættere på vor himmelske Faders og hans Søn Jesu Kristi lærdomme.

Vane nr. 1: Besøg Kirkens officielle hjemmeside for at finde ressourcer

Hyppige besøg i løbet af ugen til disse ressourcer vil hjælpe os til altid at være lydhøre over for evangeliets lærdomme og opmuntre vore venner og familie til at tænke og grunde over, hvad der betyder mest.

Vane nr. 2: Abonner på Kirkens officielle sociale netværk

Dette valg vil betyde, at I på jeres skærm kan se indhold, der er afgørende for en dybere søgen efter Herren og hans lærdomme, og det vil styrke jeres ønske om at forstå evangeliet. Og hvad vigtigere er, vil det hjælpe jer til at huske, hvad Kristus forventer af os hver især.

Ligesom »der ikke er nogen god muld uden en god bonde,«7 så vil der heller ikke være en god onlinehøst, medmindre vi fra begyndelsen prioriterer, hvad der er tilgængeligt for vore fingre og vores sind.

Vane nr. 3: Afsæt tid til at lægge jeres mobile enheder væk

Det er forfriskende at lægge vore elektroniske enheder væk for en stund og i stedet bladre i skrifterne eller afse tid til at tale med familie og venner. Nyd især på Herrens dag freden ved at deltage i nadvermødet uden den konstante trang til et se, om du har en ny besked eller et nyt indlæg.

Vanen med at lægge jeres mobile enheder væk for en tid vil berige og udvide jeres syn på livet, for livet er ikke begrænset til en 4-tommers skærm.

Herren Jesus Kristus har sagt: »Som Faderen har elsket mig, har også jeg elsket jer; bliv i min kærlighed.«8 Gud ønsker, at vi skal have glæde og føle hans kærlighed. Kristus ønsker, at det skal være muligt for os alle at nyde glæde. Vi har midlerne til at lære ham bedre at kende og til at efterleve hans evangelium.

Jeg bærer mit vidnesbyrd om den glæde, der ligger i at holde befalingerne, og om den fred og sikkerhed, som vi føler, når vi bliver i vor himmelske Faders og hans Søns, vor Frelsers, kærlighed. I Jesu Kristi navn. Amen.