2010–2019
Sök Herren
April 2015


Sök Herren

När vi fördjupar vår kunskap om Frälsaren får vi större önskan att leva med glädje och en övertygelse om att den glädjen är möjlig.

Mina kära bröder och systrar, det är med stor glädje som jag står här framför er, när vi tillsammans deltar i denna generalkonferens. Att lyssna till visdomsord, få råd, tröst och varningar har under årens lopp gett oräkneliga välsignelser till syster Teixeira, till vår familj och till mig.

Under denna speciella tid på året, särskilt på påskdagen, kan jag inte låta bli att tänka på betydelsen av Frälsarens undervisning och hans goda, kärleksfulla exempel i mitt liv.

En djupare kunskap om Jesus Kristus ger oss ett större hopp om framtiden, och trots våra ofullkomligheter blir vi mer övertygade om att vi kan uppnå våra rättfärdiga mål. Det ger oss även en större önskan att tjäna vår nästa.

Herren sa: ”Vänd er till mig i varje tanke, tvivla inte, frukta inte.”1 Att vända oss till Herren och dagligen känna hans närvaro är en daglig strävan, väl värd ansträngningarna.

Bröder och systrar, i dag har vi fler enastående möjligheter än någonsin att fördjupa vår kunskap om Jesu Kristi lärdomar och om hans försoning. Om vi använder dessa hjälpmedel på rätt sätt hjälper de oss att leva ett rikt liv fyllt av glädje.

I sin liknelse om vinstocken och grenarna sa Frälsaren: ”Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig.”2

Ju mer vi förstår av den stora roll Kristus spelar i våra liv, desto mer medvetna blir vi om syftet med jordelivet, vilket är att ha glädje. Den glädjen hindrar oss emellertid inte från att uppleva prövningar och svårigheter, några till och med så stora och svåra att de kanske får oss att tro att lyckan inte är möjlig under sådana omständigheter.

Jag vet av egen erfarenhet att genom glädjen av att leva rättfärdigt och hålla fast vid Kristus kan vi fortsätta leva trots de prövningar som är utmärkande för jordelivet. Dessa prövningar kommer ofta till slut att berika, rena och vägleda oss till en djupare insikt om syftet med vår tillvaro här i dödligheten och om Jesu Kristi försoning. Glädjens fullhet kan endast upplevas genom Jesus Kristus.3

Han sa: ”Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.”4

Jag tror att när vi fördjupar vår kunskap om Frälsaren får vi större önskan att leva med glädje och en övertygelse om att den glädjen är möjlig. Följaktligen får vi större förmåga att verka varje dag med större entusiasm över livet och hålla Guds bud, även i svåra omständigheter.

Låt oss inte skjuta upp till morgondagen det vi kan göra i dag. Det är nu vi måste komma till Kristus för ”om [vi] tror på [honom] verkar [vi] medan det heter i dag.”5

Varje dag bör vi ofta tänka på och regelbundet tillämpa Kristi lärdomar. Små och enkla gester och handlingar varje dag:

  1. fördjupar vår kunskap om Herrens betydelse i våra liv

  2. hjälper oss dela den insikten med det uppväxande släktet, som säkert känner kärleken från vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus, när de ser vårt exempel på att uppriktigt leva efter evangeliet.

Så vilka är då några av de enkla beteenden i vår tid som kan bli ett balsam för våra själar och stärka vårt vittnesbörd om Kristus och hans mission?

Bild
Woman on a train with a cell phone illuminating her face.

2014 gick National Geographic ut med en fototävling som fick in över 9 200 bidrag från proffsfotografer och entusiaster i över 150 länder. Bilden som vann visar en kvinna mitt i ett tåg fullt av passagerare. Ljuset från hennes mobil lyser upp hennes ansikte. Hon ger tydligt budskapet till de andra passagerarna att, fast hon är fysiskt närvarande, är hon egentligen inte där.6

Mobila data, smarttelefoner och sociala nätverk har i grunden förändrat vårt sätt att vara och hur vi kommunicerar med andra.

I denna digitala tidsålder kan vi snabbt förflytta oss till platser och aktiviteter som lika snabbt tar oss bort från det som är viktigt i ett liv fyllt av varaktig glädje.

Detta nätverksliv kan, om det är okontrollerat, sätta relationer med människor vi inte känner eller har träffat, framför att vara med de människor vi lever med – vår egen familj!

Å andra sidan vet vi alla att vi är välsignade med utmärkta resurser online, bland annat dem som kyrkan lagt ut, och vi kan läsa och lyssna på heliga skrifter och generalkonferenser, se videofilmer om Jesu Kristi liv och lärdomar, appar för att skriva vår släkthistoria och möjlighet att lyssna på inspirerande musik.

De val och prioriteringar vi gör med den tid vi är online är mycket avgörande. De kan avgöra vår andliga utveckling och mognad i evangeliet och vår önskan att bidra till en bättre värld och till att leva ett rikare liv.

Av de här skälen vill jag i dag nämna tre enkla vanor som kan lägga grunden för hälsosamma onlineaktiviteter. De här vanorna ger oss den dagliga utvärdering som behövs för att vi ska förstå mer om vår himmelske Faders och hans Sons Jesus Kristi lärdomar.

Vana nummer 1: Besök kyrkans officiella webbplatser för resurser

Ofta hjälper oss dessa besök under veckan att alltid vara mottagliga för evangeliets lärdomar och uppmuntra vår familj och våra vänner att tänka och reflektera över det som betyder mest.

Vana nummer 2: Prenumerera på kyrkans officiella sociala nätverk

Det här valet gör att du får upp innehåll på din skärm som verkligen behövs för att du ska kunna fördjupa din strävan att söka Herren och hans lärdomar, och det stärker din önskan att förstå evangeliet bättre. Det viktigaste av allt är att det hjälper oss att komma ihåg vad Kristus förväntar sig av oss alla.

Precis som ”det inte blir någon bra jord utan en bra bonde”7 blir det ingen bra skörd på nätet om vi inte från början prioriterar det vi har tillgängligt med fingrar och sinnen.

Vana nummer 3: Ta dig tid att lägga undan dina mobila enheter

Det är uppfriskande att lägga undan våra elektroniska apparater en stund och i stället bläddra i skrifterna eller ta sig tid att umgås med familj och vänner. Särskilt på Herrens dag kan vi uppleva den frid som kommer av att delta i sakramentsmötet utan att hela tiden behöva se om det har kommit något meddelande eller något annat nytt.

Vanan att lägga undan dina mobila enheter en stund kan berika och bredda din syn på livet, för livet är inte begränsat till en fyrtumsskärm.

Herren Jesus Kristus sa: ”Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek.”8 Gud vill att vi ska uppleva glädje och känna hans kärlek. Kristus gör detta möjligt för var och en av oss. Vi har medlen att lära känna honom bättre och leva efter hans evangelium.

Jag bär mitt vittnesbörd om den glädje vi kan känna när vi håller buden och om den frid och trygghet vi upplever när vi förblir i vår himmelske Faders och hans Sons, vår Frälsares, kärlek. I Jesu Kristi namn, amen.