2010–2019
Sabbaten er en lyst
April 2015


Sabbaten er en lyst

Hvordan kan dere forvisse dere om at deres adferd på sabbaten fører til glede og fryd?

Kjære brødre og søstre, disse to dagene med konferanse har vært strålende. Vi har blitt oppløftet av inspirerende musikk og veltalte bønner. Vår ånd har blitt oppbygget av budskap om lys og sannhet. På denne 1. påskedag takker vi igjen samstemt og oppriktig Gud for en profet!

Spørsmålet for hver enkelt av oss er: Hvordan vil jeg forandre meg på grunn av det jeg har hørt og følt under denne konferansen? Uansett hva svaret måtte være, vil jeg også invitere dere til å granske deres følelser om og deres adferd på sabbatsdagen.

Jeg er fascinert av Jesajas ord, som kalte sabbaten “en lyst”.1 Likevel lurer jeg på om sabbaten virkelig er en lyst for dere og meg.

Jeg fant første gang glede i sabbaten for mange år siden, da jeg var en travel kirurg, og jeg visste at sabbaten ble en dag for personlig helbredelse. På slutten av hver uke var hendene mine såre etter gjentatte ganger å ha skrubbet dem med såpe, vann og en stiv børste. Jeg trengte også avkobling fra byrden av et krevende yrke. Søndag ga sårt tiltrengt lindring.

Hva mente Frelseren da han sa at “Sabbaten ble til for menneskets skyld, og ikke mennesket for Sabbatens skyld”?2 Jeg tror han ønsket at vi skulle forstå at sabbaten var hans gave til oss, for å gi virkelig pusterom fra dagliglivets påkjenninger og mulighet til åndelig og fysisk fornyelse. Gud ga oss denne spesielle dagen, ikke til underholdning eller daglig arbeid, men for å hvile fra våre plikter, med fysisk og åndelig lindring.

På hebraisk betyr sabbat “hvile”. Hensikten med sabbatsdagen går tilbake til verdens skapelse, da Herren etter seks dager med arbeid, hvilte fra skapelsesverket.3 Da han senere åpenbarte de ti bud til Moses, befalte Gud: “Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig!”4 Senere ble sabbaten overholdt som en påminnelse om Israels utfrielse fra trelldom i Egypt.5 Kanskje aller viktigst er det at sabbaten ble gitt som en evigvarende pakt, en konstant påminnelse om at Herren kan helliggjøre sitt folk.6

I tillegg tar vi nå del i nadverden på sabbatsdagen til minne om Jesu Kristi forsoning.7 Igjen inngår vi pakt om at vi er villige til å påta oss hans hellige navn.8

Frelseren kalte seg Herre over sabbaten.9 Det er hans dag! Han har gjentatte ganger bedt oss overholde sabbaten10, eller helligholde sabbatsdagen.11 Vi har inngått pakt om å gjøre det.

Hvordan kan vi helligholde sabbatsdagen? Da jeg var mye yngre, studerte jeg arbeidet til andre som hadde samlet lister over ting å gjøre og ting å ikke gjøre på sabbaten. Det var først senere jeg lærte av Skriftene at min oppførsel og min innstilling på sabbaten utgjorde et tegn mellom meg og min himmelske Fader.12 Med denne forståelsen trengte jeg ikke lenger lister over ting jeg skulle eller ikke skulle gjøre. Når jeg måtte avgjøre om en aktivitet var passende på sabbaten eller ikke, tenkte jeg ganske enkelt: “Hva slags tegn ønsker jeg å gi Gud?” Dette spørsmålet gjorde mine valg om sabbaten krystallklare.

Selv om læren om sabbaten er av gammel opprinnelse, har den blitt fornyet i disse siste dager som en del av en ny pakt med et løfte. Lytt til kraften i denne guddommelige forordningen:

“For at du mer fullkomment kan holde deg ubesmittet av verden, skal du gå til bønnens hus og ofre dine sakramenter på min hellige dag,

for sannelig, dette er en dag som er gitt dere til å hvile fra deres arbeide og til å vie deres andakt til Den Aller Høyeste…

Og på denne dag skal du… tilberede din mat i hjertets ydmykhet og i all enkelhet for at din faste kan være fullkommen… for at din glede kan være fullkommen…

Og i den grad dere gjør dette med takksigelse, med glade hjerter og blidt åsyn… skal jordens fylde være deres.”13

Se for dere omfanget av dette utsagnet! Jordens fylde er lovet dem som holder sabbatsdagen hellig.14 Ikke rart at Jesaja kalte sabbaten “en lyst”.

Hvordan kan dere forvisse dere om at deres adferd på sabbaten vil føre til glede og fryd? I tillegg til å gå i kirken, ta del i nadverden og være flittige i deres kall til å tjene, hvilke andre aktiviteter vil bidra til å gjøre sabbaten til en lyst for dere? Hvilket tegn vil dere gi Herren for å vise deres kjærlighet til ham?

Sabbaten gir en strålende anledning til å styrke familiebånd. Gud ønsker tross alt at vi alle, som hans barn, skal vende tilbake til ham som begavede hellige, beseglet i templet som familier, til våre forfedre og til våre etterkommere.15

Vi gjør sabbaten til en lyst når vi underviser våre barn i evangeliet. Vårt ansvar som foreldre er helt klart. Herren sa: “I den grad foreldre i Sion… har barn, og de ikke lærer dem å forstå læren om omvendelse, tro på Kristus den levende Guds Sønn og om dåp og Den Hellige Ånds gave ved håndspåleggelse når de er åtte år gamle, skal synden være på foreldrenes hoder.”16

For mange år siden understreket Det første presidentskap viktigheten av at familien har kvalitetstid sammen. De skrev:

“Vi anmoder foreldre om å gjøre sitt aller beste for å undervise og oppdra sine barn i evangeliets prinsipper og derved holde dem nært knyttet til Kirken. Hjemmet er grunnleggende for en rettferdig livsførsel, og intet annet kan erstatte det eller ivareta dets helt nødvendige funksjon når det gjelder å utføre denne gudgitte ansvarsoppgaven.

Vi råder foreldre og barn til å gi høyeste prioritet til familiebønn, familiens hjemmeaften, studium av og opplæring i evangeliet og sunne familieaktiviteter. Uansett hvor verdige og formålstjenlige andre behov eller aktiviteter måtte være, må man ikke tillate at disse skyver til side de guddommelig pålagte plikter som bare foreldre og familie fullt ut kan oppfylle.”17

Når jeg grunner på dette rådet, skulle jeg nesten ønske at jeg var ung far igjen. Foreldre har nå tilgang til så fantastiske ressurser for å gjøre familiens tid sammen mer meningsfylt, både på sabbaten og på andre dager. De har LDS.org, Mormon.org, bibelvideoene, Mormon Channel, Media Library, Kunst inspirert av evangeliet, Friend, New Era, Ensign, Liahona og mer – mye mer. Disse ressursene er svært nyttige for foreldre som vil ivareta sin hellige plikt til å undervise sine barn. Intet annet arbeid overgår rettskaffen, målbevisst barneoppdragelse!

Når dere underviser i evangeliet, vil dere lære mer. Dette er Herrens måte å hjelpe dere å forstå hans evangelium på. Han sa:

“Jeg gir dere et bud at dere skal lære hverandre rikets lære.

Undervis med all flid… så dere mer fullkomment kan bli undervist… i lære, i evangeliets lov, i alle ting som hører til Guds rike.”18

Den slags studium av evangeliet gjør sabbaten til en lyst. Dette løftet gjelder uavhengig av familiens størrelse, sammensetning eller sted.

I tillegg til tid sammen med familien, kan dere oppleve sann glede på sabbaten gjennom slektshistorisk arbeid. Å søke etter og finne familiemedlemmer som har gått foran dere på jorden – de som ikke hadde mulighet til å motta evangeliet mens de var her – kan gi enorm glede.

Jeg har opplevd dette selv. For mange år siden bestemte min kjære hustru Wendy seg for å lære å gjøre slektsforskning. Hun utviklet seg sakte i begynnelsen, men litt etter litt lærte hun hvor lett det er å gjøre dette hellige arbeidet. Og jeg har aldri sett henne lykkeligere. Dere behøver ikke reise til andre land, og ikke engang til et slektshistorisk senter. Hjemme, ved hjelp av en datamaskin eller en mobil enhet, kan dere finne frem til sjeler som lengter etter å motta sine ordinanser. Gjør sabbaten til en lyst ved å finne deres forfedre og frigjøre dem fra åndenes fengsel!19

Gjør sabbaten til en lyst ved å yte tjeneste for andre, spesielt dem som ikke føler seg bra, eller som er ensomme eller trengende.20 Å oppløfte deres ånd vil oppløfte deres egen.

Da Jesaja beskrev sabbaten som “en lyst”, lærte han oss også hvordan vi skulle gjøre den til en lyst. Han sa:

“Når du holder din fot tilbake… så du ikke driver ditt yrke på min hellige dag, og du kaller sabbaten en lyst… og du ærer [Herren], så du ikke går dine egne veier, ikke gjør din gjerning eller fører tomt snakk –

da skal du glede deg i Herren.21

Det krever selvdisiplin å ikke søke fornøyelser på sabbaten. Dere må kanskje nekte dere noe dere liker. Hvis dere velger å glede dere i Herren, vil dere ikke tillate dere å behandle den som en helt vanlig dag. Rutineoppgaver og fritidsaktiviteter kan gjøres en annen gang.

Tenk på dette: Når vi betaler tiende, gir vi en tiendedel av vår inntekt tilbake til Herren. Når vi holder sabbaten hellig, setter vi av én dag av syv som hans. Slik er det vårt privilegium å innvie både penger og tid til ham som gir oss liv hver dag.22

Tro på Gud skaper en forkjærlighet for sabbaten. Tro på sabbaten skaper kjærlighet til Gud. En hellig sabbat er virkelig en lyst.

Nå som konferansen nærmer seg slutten, vet vi at uansett hvor vi bor, skulle vi være et forbilde for de troende i vår familie, og blant våre naboer og våre venner.23 Sanne troende holder sabbatsdagen hellig.

Jeg avslutter med Moronis avskjedsbønn, da han avsluttet Mormons bok. Han skrev: “Kom til Kristus og bli fullkommengjort i ham, og nekt dere all ugudelighet. Og hvis dere nekter dere all ugudelighet og elsker Gud av hele deres makt, sinn og styrke… da er dere helliggjort i Kristus.”24

Med dyp kjærlighet gir jeg dere dette som min bønn, mitt vitnesbyrd og min velsignelse i Jesu Kristi hellige navn. Amen.