2010–2019
Sabbaten är en lust och en glädje
April 2015


Sabbaten är en lust och en glädje

Hur kan du se till att det du gör på sabbaten leder till lust och glädje?

Kära bröder och systrar, konferensens två dagar har varit underbara. Vi har lyfts av inspirerande musik och vältaliga böner. Våra andar har blivit uppbyggda av budskap om ljus och sanning. Den här påsksöndagen tackar vi återigen samfällt och uppriktigt Gud för vår profet!

Men frågan vi alla måste ställa oss är: Utifrån det jag har hört och känt under den här konferensen, vad kommer jag att ändra på? Vad du än svarar, låt mig föreslå att du också utvärderar hur du ser på och vad du gör på sabbatsdagen.

Jag fängslas av Jesajas ord, som kallade sabbaten för vår lust.1 Men jag undrar, är sabbaten verkligen en lust eller glädje för dig och för mig?

Första gången jag gladde mig över sabbaten var för många år sedan när jag, som överarbetad kirurg, fann att sabbaten blev en dag för personlig återhämtning. I slutet av veckan var mina händer ömma från all skrubbning med tvål, vatten och nagelborste. Jag behövde också en paus från bördan av mitt krävande yrke. Söndagen gav välbehövlig lindring.

Vad menade Frälsaren när han sa att ”sabbaten blev gjord för människan och inte människan för sabbaten”?2 Jag tror han ville att vi skulle förstå att sabbaten var hans gåva till oss, att han ger oss andrum från påfrestningarna i det dagliga livet och möjlighet till andlig och fysisk förnyelse. Gud gav oss denna speciella dag, inte för nöjen eller dagligt arbete utan för vila från plikten, för fysisk och andlig lindring.

Det hebreiska ordet shabbat betyder ”vila”. Syftet med sabbaten går tillbaka till världens skapelse, när Herren efter sex dagars arbete vilade från skapelseverket.3 När Gud sedan uppenbarade de tio budorden till Mose, befallde han: ”Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den.”4 Senare iakttogs sabbaten som en påminnelse om Israels befrielse ur fångenskapen i Egypten.5 Kanske viktigast av allt: Sabbaten gavs som ett evigt förbund, en ständig påminnelse om att Herren kan helga sitt folk.6

Dessutom tar vi i dag sakramentet på sabbatsdagen till minne av Jesu Kristi försoning.7 Återigen lovar vi att vi är villiga att ta på oss hans heliga namn.8

Frälsaren sa att han själv är sabbatens Herre.9 Den är hans dag! Han har upprepade gånger bett oss att helga sabbaten10 eller ta vara på sabbaten11. Vi har slutit förbund att göra det.

Hur kan vi helga sabbatsdagen? När jag var mycket yngre än i dag, studerade jag andras texter där de hade listat saker man skulle göra och saker man inte skulle göra på sabbaten. Det var inte förrän senare som jag lärde mig genom skrifterna att det jag valde att göra och min inställning till sabbaten var ett tecken mellan mig och min himmelske Fader.12 Med den insikten behövde jag inte längre listor med ”gör” och ”gör inte”. När jag behövde bestämma mig för om en aktivitet var lämplig att göra på sabbatsdagen eller inte, ställde jag helt enkelt frågan: ”Vilket tecken vill jag ge Gud?” Den frågan gjorde de val jag fattade om sabbatsdagen kristallklara.

Även om läran om sabbatsdagen är av forntida ursprung, har den upprepats i dessa sista dagar som en del av ett nytt förbund med ett löfte. Lyssna till kraften i det här gudomliga påbudet:

”Och för att du mera fullständigt skall kunna hålla dig obefläckad av världen skall du gå till bönehuset och offra dina sakrament på min heliga dag.

Ty sannerligen, detta är en dag bestämd åt dig till att vila från ditt arbete och ägna den Allrahögste din andakt. …

Och på denna dag skall du … låta tillreda din föda i hjärtats enkelhet så att din fasta kan bli fullkomlig, … så att din glädje kan bli fullkomlig. … 

Och i den mån som ni gör detta med tacksägelse, med glada hjärtan och ansikten, … är jordens fullhet er.”13

Tänk på omfattningen av det uttalandet! Jordens fullhet lovas dem som håller sabbatsdagen helig.14 Vi förstår varför Jesaja kallade sabbaten för ”vår lust”.

Hur kan du se till att det du gör på sabbaten leder till lust och glädje? Förutom att du kommer till kyrkan, tar del av sakramentet och är flitig i det ämbete du kallats till, vilka andra aktiviteter kan göra sabbaten till en glädjens dag för dig? Vilket tecken tänker du ge Herren för att visa din kärlek till honom?

Sabbaten ger oss ett underbart tillfälle att stärka familjebanden. Gud vill ju att vi alla, hans barn, ska återvända till honom med våra begåvningar som heliga, i familjer beseglade i templet till våra förfäder och våra efterkommande.15

Vi gör sabbaten till en glädje när vi undervisar våra barn om evangeliet. Vårt ansvar som föräldrar är mycket tydligt. Herren sa: ”Om det i Sion … finns föräldrar som har barn, och som inte lär dem att vid åtta års ålder förstå läran om omvändelse, tro på Kristus, den levande Gudens Son, och om dopet och den Helige Andens gåva genom handpåläggning, skall synden vila på föräldrarnas huvuden.”16

För flera år sedan betonade första presidentskapet vikten av kvalitetstid med familjen. De skrev:

”Vi uppmanar föräldrar att göra sitt allra bästa för att undervisa och fostra sina barn i evangelieprinciper som kan hjälpa dem hålla sig nära kyrkan. Hemmet är grunden till ett rättfärdigt liv, och inget annat kan ta dess plats eller fylla dess viktiga funktion i att fullgöra detta gudagivna ansvar.

Vi råder föräldrar och barn att prioritera familjebön, familjens hemafton, studier av och undervisning om evangeliet samt sunda familjeaktiviteter. Hur värdiga och lämpliga andra krav och aktiviteter än må vara, får de inte tillåtas ersätta de gudomligt tilldelade ansvar som endast föräldrar och familjer kan fullgöra på rätt sätt.”17

När jag begrundar detta råd, önskar jag nästan att jag var en ung far igen. Föräldrar har i dag sådana underbara resurser som kan hjälpa dem göra tiden med familjen mer meningsfull, på sabbaten och även andra dagar. De har LDS.org, Mormon.org, bibelvideor, Mormon Channel, Media Library, Friend, New Era, Ensign, Liahona och mycket, mycket mer. De här resurserna kan vara till mycket stor hjälp för föräldrar i utförandet av deras heliga plikt att undervisa sina barn. Inget arbete är viktigare än rättfärdigt, avsiktligt föräldraskap!

När du undervisar om evangeliet lär du dig själv mer. Det är Herrens sätt att hjälpa dig förstå hans evangelium. Han sa:

”Jag ger er en befallning att ni skall undervisa varandra om rikets lära.

Undervisa flitigt … så att ni kan bli mera fullkomligt undervisade … i lära, i evangeliets lag, i allting som rör Guds rike.”18

Sådana studier av evangeliet gör sabbaten till en glädje. Det löftet gäller oavsett familjens storlek, sammansättning eller plats.

Förutom tiden med familjen kan du uppleva sann glädje på sabbaten genom att släktforska. Att forska efter och finna släktingar som har gått före dig på jorden – de som inte fick möjlighet att ta emot evangeliet medan de var här – kan medföra stor glädje.

Jag har sett det ske. För flera år sedan bestämde sig min kära hustru Wendy för att lära sig hur man släktforskar. Det gick sakta i början, men bit för bit lärde hon sig hur lätt det är att utföra detta heliga arbete. Och jag har aldrig sett henne gladare. Du behöver inte resa till andra länder eller ens åka till ett släktforskningscenter. Hemma, med hjälp av en dator eller mobil enhet, kan du hitta själar som längtar efter sina förrättningar. Gör sabbaten till en glädje genom att hitta dina förfäder och befria dem från andefängelset!19

Gör sabbaten till en glädje genom att tjäna andra, särskilt dem som inte mår bra eller dem som är ensamma eller behövande.20 När du lyfter dem, lyfter du samtidigt dig själv.

När Jesaja beskrev sabbaten som vår lust, lärde han också oss hur det går till. Han sa:

”Om du hindrar din fot … att göra vad du har lust till på min heliga dag, om du kallar sabbaten din lust … om du förhärligar [Herren] genom att inte gå egna vägar och inte göra vad du har lust till eller tala tomma ord,

då skall du fröjda dig i HERREN.21

Att inte ”göra vad man har lust till” på sabbaten kräver självdisciplin. Du kan behöva avstå från något du tycker om. Om du väljer att fröjda dig i Herren, tillåter du inte dig själv att behandla den som en vanlig dag. Rutinmässiga aktiviteter och fritidsaktiviteter kan göras en annan gång.

Tänk på detta: När vi betalar tionde ger vi en tiondel av vår inkomst tillbaka till Herren. När vi håller sabbaten helig, viker vi en av sju dagar åt honom. Så det är vår förmån att helga både pengar och tid åt den som ger oss liv varje dag.22

Tron på Gud föder kärlek till sabbaten. Tron på sabbaten föder kärlek till Gud. En helgad sabbat är verkligen en glädje.

När nu konferensen närmar sig slutet vet vi att var vi än bor ska vi vara föredömen för de troende bland våra familjer, grannar och vänner.23 De uppriktigt troende helgar sabbatsdagen.

Jag avslutar med Moronis avskedsvädjan, när han avslutade Mormons bok. Han skrev: ”Kom till Kristus och bli fullkomnade i honom och avstå från all ogudaktighet. Och om ni avstår från all ogudaktighet och älskar Gud av all er förmåga, allt ert sinne och all er styrka, då … kan [ni] bli fullkomliga i Kristus.”24

Med kärlek i hjärtat lämnar jag detta till er som min bön, mitt vittnesbörd och min välsignelse i Jesu Kristi heliga namn, amen.