2010–2019
Komme ditt rike
April 2015


Komme ditt rike

Tanken på hans ankomst livar upp min själ. Det blir en hisnande upplevelse! Omfattningen och storslagenheten, vidden och prakten, kommer att överträffa allt som dödliga ögon någonsin har sett eller upplevt.

När vi sjöng rördes jag djupt av tanken på att just i den stunden höjde hundratusentals, kanske miljoner, troende heliga i över 150 länder, på otroliga 75 olika språk1, sina röster till Gud och sjöng:

Du, jordens Konung, kom!

Vi väntar nu på dig!

O värld, från synd vänd om

och gå på livets stig!2

”Du, jordens Konung, kom!”3 Vi är en mycket stor, världsomfattande familj av troende, lärjungar till Herren Jesus Kristus.

Vi har tagit på oss hans namn, och varje vecka när vi tar del av sakramentet lovar vi att vi ska minnas honom och hålla hans bud. Vi är långt ifrån fullkomliga, men vi tar inte lätt på vår tro. Vi tror på honom. Vi tillber honom. Vi följer honom. Vi älskar honom djupt. Hans verk är det största i hela världen.

Vi lever, bröder och systrar, i en tid som föregår Herrens andra ankomst, en tid som många troende genom århundradena har sett fram emot. Vi lever i en tid med krig och rykten om krig, i en tid med naturkatastrofer, i en tid när världen slits mellan förvirring och oroligheter.

Men vi lever även i återställelsens tid, när evangeliet förs ut till hela världen – en tid när Herren har lovat att han ska ”uppresa ett rent folk”4, och beväpna dem ”med rättfärdighet och med Guds kraft”5.

Vi gläds över dessa dagar och ber att vi modigt ska kunna möta våra svårigheter och vår osäkerhet. Någras svårigheter är allvarligare än andras, men ingen är immun. Äldste Neal A. Maxwell sa en gång till mig: ”Om allt flyter på bra för dig just nu, så vänta bara.”

Även om Herren försäkrar oss om och om igen att vi inte behöver frukta,6 så är det inte alltid lätt att behålla ett klart perspektiv och se bortom den här världen när vi är mitt i prövningarna.

President Thomas S. Monson lärde mig en viktig läxa om att behålla ett evigt perspektiv.

För arton år sedan när jag reste med tåg i Schweiz tillsammans med president Monson, frågade jag honom om hans tunga ansvar. Hans svar stärkte min tro. ”I första presidentskapet”, sa han, ”gör vi allt vi kan för att föra verket framåt. Men det här är Herrens verk och han leder det. Han står vid rodret. Vi förundras när vi ser honom öppna dörrar vi inte kan öppna och utföra under vi knappt kan föreställa oss.”7

Bröder och systrar, att se och tro på Herrens underverk i upprättandet av hans rike kan hjälpa oss att se och tro på att Herrens hand även arbetar i våra egna liv.

Herren förkunnade: ”Jag kan utföra mitt eget verk.”8 Vi kan var och en försöka göra vår del, men han är den store arkitekten. Under sin Faders ledning skapade han den här världen. ”Allt skapades genom honom, och utan honom blev inget skapat som är skapat.”9 När vi är andligt vakna och uppmärksamma ser vi hans hand i hela världen och vi ser hans hand i våra egna liv.

Låt mig ge ett exempel.

År 1831, med endast 600 medlemmar i kyrkan, tillkännagav Herren: ”Guds rikes nycklar anförtros människan på jorden, och därifrån skall evangeliet rulla fram till jordens ändar liksom stenen, som utan händer är uthuggen ur berget, skall rulla fram tills den har uppfyllt hela jorden.”10

Profeten Nephi förutsåg att det i våra dagar skulle vara ”få” medlemmar i kyrkan jämfört med jordens befolkning, men att de skulle finnas ”över hela jordens yta”11.

Tre underbara exempel på hur Herrens hand upprättar sitt rike, är templen som president Monson tillkännagav i dag. Vem kunde för bara några årtionden sedan föreställa sig tempel i Haiti, Thailand eller Elfenbenskusten?

Platsen för ett tempel bestäms inte utifrån dess geografiska lämplighet. Den fastställs genom uppenbarelse från Herren till hans profet. Den visar på ett betydande arbete som ska utföras, och erkänner de heligas rättfärdighet, vilka kommer att uppskatta och vårda hans hus i generationer.12

Bild
Thomas S. Monson of the Quorum of the Twelve Apostles, visiting Haiti. On April 17, 1983 he dedicated Haiti for the preaching of the gospel and also dedicated a site for the first meetinghouse to be built in Haiti. It was the first visit to the island by a member of the Quorum of the Twelve. (Ensign Aug. 1983, p. 79; Church News, May 22, 1983, p. 4)
Bild
A group of Missionaries with Elder Andersen

Min hustru Kathy och jag besökte Haiti för två år sedan. Högt uppe på berget med utsikt över Port-au-Prince, förenade vi oss med de haitiska heliga i minnesfirandet av landets invigning av äldste Thomas S. Monson trettio år tidigare. Ingen av oss kan någonsin glömma den förödande jordbävningen i Haiti 2010. Med trofasta medlemmar och modiga missionärsskaror, som nästan uteslutande utgörs av haitier, har kyrkan fortsatt växa och stärkas i denna önation. Min tro stärks när jag föreställer mig dessa Guds heliga: rättfärdiga, vitklädda och med det heliga prästadömets makt att leda och utföra heliga förrättningar i Herrens hus.

Bild
Sathit and Juthamas Kaivaivatana of Bangkok Thailand.
Bild
President Kaivaivatana and other members of the Thailand Bangkok Thailand North Stake leadership..

Vem kunde föreställa sig ett Herrens hus i den vackra staden Bangkok? Kristna utgör endast en procent av det i huvudsak buddhistiska landet. Liksom i Haiti ser vi att Herren har samlat jordens utvalda i Bangkok. När vi var där för några månader sedan, mötte vi Sathit och Juthamas Kaivaivatana och deras tillgivna barn. Sathit blev medlem i kyrkan när han var sjutton och han tjänade som missionär i sitt hemland. Senare mötte han Juthamas på institutet, och de beseglades i Manilas tempel i Filippinerna. År 1993 blev paret Kaivaivatana påkörda av en lastbil, vars förare hade somnat, och Sathit blev förlamad från bröstet och ner. Deras tro har aldrig vacklat. Sathit är en beundrad lärare på internationella skolan i Bangkok. Han är stavspresident för Bangkoks norra stav i Thailand. Vi ser Guds mirakel i hans underbara verk och i våra egna liv.

Bild
Couples in the Ivory Coast

Kyrkans mirakel i Elfenbenskusten kan inte återberättas utan att nämna två par: Philippe och Annelies Assard, samt Lucien och Agathe Affoue. De blev medlemmar i kyrkan som unga gifta, det ena paret i Tyskland och det andra i Frankrike. På 1980-talet kände både Philippe och Lucien sig dragna tillbaka till sitt afrikanska födelseland för att bygga upp Guds rike. Det krävdes ovanlig tro för syster Assard, som är tyska, att lämna sin familj och låta broder Assard lämna sitt arbete som framgångsrik maskiningenjör. De båda paren mötte varandra för första gången i Elfenbenskusten och startade en söndagsskola. Det var trettio år sedan. I dag finns det åtta stavar och tjugosju tusen medlemmar i detta vackra afrikanska land. Familjen Affoue fortsätter ädelt att tjäna, vilket också familjen Assard gör. De fullgjorde nyligen en mission vid Accras tempel i Ghana.

Kan du se Guds hand föra verket framåt? Kan du se Guds hand i de haitiska missionärernas och den thailändska familjen Kaivaivatanas liv? Kan du se Guds hand i familjerna Assards och Affoues liv? Kan du se Guds hand i ditt eget liv?

”Och i intet förtörnar människan Gud … utom … dem som inte erkänner hans hand i allt.”13

Guds underverk sker inte bara i Haiti, Thailand eller Elfenbenskusten. Se er omkring.14 ”Gud kommer ihåg alla folk, … Ja, han räknar sitt folk, och hans innerliga barmhärtighet omfattar hela jorden.”15

Ibland kan vi se Herrens hand i andras liv, men vi undrar: ”Hur kan jag tydligare se Herrens hand i mitt eget liv?”

Frälsaren sa:

”Tvivla inte.”16

”Var inte rädd.”17

”Inte en enda [sparv] faller till marken utan er Faders [vetskap]. …

Var alltså inte rädda. Ni är mer värda än många sparvar.”18

Kom ihåg tjänaren som ropade till profeten Elisa när de var omringade av fienden: ”Vad skall vi ta oss till?”19

Elisa svarade:

”’Frukta inte! De som är med oss är fler än de som är med dem.’

Och Elisa bad: ’Herre, öppna hans ögon, så att han ser.’ Då öppnade Herren tjänarens ögon, och han fick se att berget var fullt av hästar och vagnar av eld.”20

När du håller buden och ber i tro om att få se Herrens hand i ditt liv, lovar jag dig att han öppnar dina andliga ögon ännu mer och du tydligare ser att du inte är ensam.

Skrifterna lär att vi ska ”stå fasta i tron på det som skall komma”.21 Vad ska komma? Frälsaren bad:

”Fader vår, som är i himlen. Helgat blive ditt namn.

”Komme ditt rike. Ske din vilja på jorden liksom den sker i himlen.”22

Vi sjöng nyss tillsammans ”Du, jordens Konung, kom!”

Vår tro växer när vi ser fram emot den härliga dagen för Frälsarens återkomst till jorden. Tanken på hans ankomst livar upp min själ. Det blir en hisnande upplevelse! Omfattningen och storslagenheten, vidden och prakten, kommer att överträffa allt som dödliga ögon någonsin har sett eller upplevt.

På den dagen kommer han inte svept i lindor liggande i en krubba,23 utan han kommer ”i himlens skyar, klädd med makt och stor härlighet, med alla de heliga änglarna”.24 Vi kommer att höra ”en ärkeängels röst och en Guds basun”.25 Solen och månen kommer att förvandlas, och ”stjärnorna skall slungas från sina platser”.26 Du och jag, eller de som kommer efter oss, ”de heliga … från jordens fyra hörn”,27 ”skall levandegöras och ryckas upp för att möta honom”28 och de som har dött rättfärdiga, ska även de ”ryckas upp för att möta honom mitt i himlen”.29

Därefter, en till synes omöjlig upplevelse: ”Allt kött”, säger Herren, ”skall tillsammans se mig”.30 Hur ska det gå till? Vi vet inte. Men jag vittnar om att det kommer att ske – precis som förutsagt. Vi kommer att knäböja i vördnad och ”Herren skall höja sin röst och jordens alla ändar skall höra den”.31 ”Det skall vara en röst som ljudet av många vatten, och som ljudet av en stark åska.”32 ”Och Herren, ja, Frälsaren, skall stå mitt ibland sitt folk.”33

Då kommer den oförglömliga återföreningen av himlens änglar och de heliga på jorden.34 Men viktigast av allt, som Jesaja förkunnar: ”Alla jordens ändar skall se vår Guds frälsning”35 och han ”skall regera över allt kött”36.

På den dagen kommer skeptikerna att vara tysta, ”ty varje öra skall höra … och varje knä skall böjas och varje tunga skall bekänna”37 att Jesus är Kristus, Guds Son, världens Frälsare och Återlösare.

I dag är det påsk. Vi gläds med kristna över hela världen över hans underbara uppståndelse och över vår egen utlovade uppståndelse. Må vi förbereda oss för hans återkomst genom att gå igenom de här härliga händelserna om och om igen i våra egna sinnen och tillsammans med dem vi älskar, och må hans bön vara vår bön: ”Komme ditt rike. Ske din vilja på jorden liksom den sker i himlen.”38 Jag vittnar om att han lever. ”Du, jordens Konung, kom.” I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Generalkonferensen översätts till 94 språk, men alla språk direktsänds inte under alla mötena. Söndagens eftermiddagsmöte under den här generalkonferensen direktsändes på 75 språk.

  2. ”Du, jordens Konung, kom”, Psalmer, nr 27.

  3. Tisdagen den 31 mars 2015 mejlade första presidentskapets kontor mig om att jag skulle tala under söndagseftermiddagen den 5 april, direkt efter församlingssången ”Du, jordens Konung, kom”. Texten till den här storslagna återställelsens psalm, skriven av Parley P. Pratt, är en ödmjuk vädjan om att Frälsaren ska återvända till jorden. Den uttrycker budskapet i mitt konferenstal på ett mäktigare sätt än någon annan psalm vi sjunger. Jag blev djupt rörd av betydelsen av att vi som troende heliga överallt på påsksöndagen tillsammans höjde våra röster till Gud och sjöng: ”Du, jordens Konung, kom! Vi väntar nu på dig!” Eftersom jag inte hade varit med och valt musiken för konferensen, undrade jag om de som ansvarade för musiken hade läst mitt konferenstal ”Komme ditt rike” och sedan valt psalmen om Frälsarens andra ankomst. Senare fick jag höra att Tabernakelkören hade rekommenderat psalmen till första presidentskapet i början av mars, flera veckor innan mitt tal skickades till första presidentskapet för översättning. Förra gången ”Du, jordens Konung, kom” sjöngs som församlingssång under generalkonferensen var i oktober 2002. Vi kan var och en försöka göra vår del, men han är den store arkitekten.

  4. L&F 100:16.

  5. 1 Nephi 14:14.

  6. Se L&F 10:55.

  7. Personlig upplevelse, maj 1997.

  8. 2 Nephi 27:20.

  9. JSÖ Joh. 1:3 (i Handledning för skriftstudier).

  10. L&F 65:2.

  11. 1 Nephi 14:12.

  12. När jag bodde i Brasilien under hösten 2001 berättade jag entusiastiskt många imponerade fakta om de heliga i staden Curitiba för president James E. Faust i första presidentskapet, och bad honom föra dem vidare till president Gordon B. Hinckley. President Faust avbröt mig mitt i en mening. ”Neil”, sa han, ”vi bedriver inte korridorpolitik med presidenten. Beslutet om var ett tempel ska byggas ligger hos Herren och hans profet.” Templet i Curitiba, Brasilien invigdes 2008.

  13. L&F 59:21.

  14. Ett av de stora underverk som sker genom Herrens hand är att hans rike sprids i Förenta staterna, till städer och samhällen i varje stat. Här är ett exempel. I maj 2006 fick jag i uppdrag att besöka stavskonferensen i Denton, Texas. Jag bodde hemma hos stavspresidenten Vaughn A Andrus. Syster Andrus berättade om den tidiga kyrkan i Denton, som började med hennes föräldrar John och Margaret Porter. Det fanns bara en söndagsskola i början. Men familjen Porter delade med sig av evangeliet till familjen Ragsdale, som i sin tur delade det med familjerna Noble och Martino. Missionärerna bidrog naturligtvis också väsentligt. Många familjer anslöt sig till kyrkan. Andra från väster flyttade till Denton. I dag, där det var en liten gren, finns det nu fyra stavar. Och en av Martinos söner, äldste James B. Martino, som blev medlem i kyrkan när han var sjutton år, verkar som generalauktoritet i kyrkan.

  15. Alma 26:37.

  16. Se Matt. 21:21.

  17. Mark. 5:36.

  18. Matt. 10:29, 31.

  19. 2 Kung. 6:15.

  20. 2 Kung. 6:16–17.

  21. Mosiah 4:11.

  22. Matt. 6:9–10; se också L&F 65:6.

  23. Se Luk. 2:12.

  24. L&F 45:44.

  25. 1 Tess. 4:16.

  26. L&F 133:49.

  27. L&F 45:46.

  28. L&F 88:96.

  29. L&F 88:97.

  30. L&F 101:23.

  31. L&F 45:49.

  32. L&F 133:22.

  33. L&F 133:25.

  34. Se Mose 7:63.

  35. Jes. 52:10.

  36. L&F 133:25.

  37. L&F 88:104.

  38. Matt. 6:10.