2010–2019
Ja, vi kan och ska vinna!
April 2015


Ja, vi kan och ska vinna!

Vi måste hålla ännu hårdare fast vid vårt vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium. Då vinner vi de dagliga striderna mot ondskan

Kära bröder jag känner mig ödmjuk inför förmånen att få tala till er, Guds prästadömsbärare över hela kyrkan i dag.

President Thomas S. Monson har sagt:

”Världen kan ibland vara en skrämmande plats att leva i. Samhällets moraliska väv tycks rämna med skrämmande hastighet. Ingen – ung eller gammal eller mittemellan – slipper undan påverkan av sådant som kan dra oss neråt och förgöra oss. …

men vi behöver inte förtvivla. … Vi utkämpar ett krig mot synden … Det är ett krig vi kan och ska vinna. Vår Fader i himlen har gett oss de redskap vi behöver för att göra detta.”1

Var och en av oss, ung och gammal, märker dagligen av det krig som president Monson nämnde. Motståndaren och hans änglar försöker leda oss vilse. Deras avsikt är att få oss att avvika från de förbund vi ingått med Herren, så att vi förlorar vår eviga arvedel ur sikte. De känner väl till vår himmelske Faders plan för sina barn, för de var tillsammans med oss vid det stora rådet i himlen när allt lades fram. De försöker utnyttja våra svagheter och brister och bedrar oss med ”mörkrets dimmor … som förblindar ögonen och förhärdar människobarnens hjärtan och leder dem bort på breda vägar så att de förgås och går förlorade”.2

Trots det motstånd vi möter är detta, som president Monson har sagt, ett krig som vi kan och ska vinna. Herren litar på vår förmåga och beslutsamhet att göra det.

Skrifterna innehåller oräkneliga exempel på människor som har vunnit sina krig, även i mycket svåra situationer. En av dessa exempel är befälhavare Moroni i Mormons bok. Denne märklige unge man hade modet att försvara sanningen i en tid när det fanns många tvister och krig, som riskerade hela den nephitiska nationens överlevnad. Trots att Moroni klarade sina förpliktelser på ett lysande sätt, förblev han ödmjuk. Denna och andra egenskaper gjorde honom till ett kraftfullt redskap i Guds hand vid den tiden. Almas bok förklarar att om alla män hade varit som Moroni ”då skulle själva helvetets krafter ha skakats för evigt [och] djävulen skulle aldrig få makt över människobarnens hjärtan”.3 Alla Moronis kännetecken hade sitt ursprung i hans stora tro på Gud och på Herren Jesus Kristus,4 samt hans fasta beslutsamhet att följa Guds och hans profeters röst.5

Vi behöver alla bildligt talat förvandla oss till nutida överbefälhavare Moroni för att vinna kampen mot det onda. Jag känner en mycket trofast ung diakon som förvandlade sig till en nutida överbefälhavare Moroni. Eftersom han försökt följa de råd han fått av sina föräldrar och ledare i kyrkan har hans tro och beslutsamheten prövats varje dag, redan i ungdomen. Han berättar att han en dag överraskades av en mycket besvärlig och obekväm situation – hans vänner tittade på porrbilder på sina mobiler. I det ögonblicket måste den här unge mannen bestämma sig för vad som var viktigast, hans popularitet eller hans rättfärdighet. Under de få sekunder som följde fylldes han med mod och berättade för sina vänner att det de gjorde inte var rätt. Han sa dessutom till dem att de borde sluta med det, annars skulle de bli beroende. De flesta av hans klasskamrater förlöjligade hans råd. De sa att det var en del av livet och att det inte var något fel. Men det fanns en ibland dem som lyssnade till den unge mannen och bestämde sig för att sluta med det han höll på med.

Denne diakons exempel hade positiv inverkan på åtminstone en av hans klasskamrater. Han och hans vän fick säkert möta hån och förföljelse på grund av det beslutet. Å andra sidan hade de följt Almas förmaning till sitt folk när han sa: ”Gå ut från de ogudaktiga och skilj er från dem, och rör inte vid deras orena ting.”6

Broschyren Vägledning för de unga, godkänd av första presidentskapet för kyrkans ungdomar, innehåller följande råd: ”Du bär ansvaret för de val du gör Gud tänker på dig och hjälper dig att göra bra val, även om din familj och vänner använder sin valfrihet på fel sätt. Ha det moraliska modet att ståndaktigt lyda Guds vilja, även om du måste stå ensam. När du gör det blir du ett föredöme som andra kan följa.”7

Det godas krig mot det onda fortsätter genom hela vårt liv eftersom motståndarens avsikt är att göra alla människor lika olyckliga som han är. Satan och hans änglar försöker fördunkla våra tankar och utöva kontroll genom att fresta oss att synda. Om de kan, förstör de allt som är gott. Men det är viktigt att förstå att de har makt över oss bara om vi tillåter det.

Skrifterna innehåller också exempel på sådana som gav efter för motståndaren och därför blev förvirrade och till och med fördärvade såsom Nehor, Korihor och Sherem. Vi måste vara på vakt mot denna fara. Vi kan inte tillåta oss själva att förvirras av populära budskap som enkelt accepteras av världen men som motsäger läran och de sanna principerna i Jesu Kristi evangelium. Många av deras världsliga budskap är inget annat än samhällets försök att rättfärdiga synden. Vi måste komma ihåg att i slutändan ska vi alla stå inför Kristus ”för att dömas för [våra] gärningar, vare sig de är goda eller de är onda”8 När vi möter dessa världsliga budskap krävs det stort mod och gedigen kunskap om vår himmelske Faders plan för att välja det rätta.

Vi kan alla få styrka att välja det rätta om vi söker Herren och sätter all vår tillit och tro till honom. Men som skrifterna lär måste vi ha ”ett uppriktigt hjärta och ett ärligt uppsåt”. Då uppenbarar Herren i sin oändliga barmhärtighet ”sanningen för [oss] genom den Helige Andens kraft. Och genom den Helige Andens kraft kan [vi] få veta sanningen om allting.”9

Den kunskapen som vi får genom den Helige Anden är inget annat än vårt vittnesbörd som främjar vår tro och beslutsamhet att följa det återställda evangeliets lära i dessa sista dagar oavsett vilka populära budskap vi får från världen. Vårt vittnesbörd blir till en sköld som skyddar oss från motståndarens brinnande pilar i hans försök att angripa oss.10 Det leder oss tryggt genom det mörker och den förvirring som råder i världen i dag.11

Jag lärde mig den principen när jag var en ung missionär. Min kamrat och jag tjänade i en mycket liten och avlägsen gren av kyrkan. Vi försökte tala med alla som bodde i staden. Vi blev varmt mottagna men de tyckte om att debattera om skrifterna och ville ha konkreta bevis på att det vi lärde var sant.

Jag minns att varje gång min kamrat och jag försökte bevisa någonting för människorna så lämnade Guds ande oss och vi kände oss helt vilsna och villrådiga. Vi kände att våra vittnesbörd behövde bli ännu mer i harmoni med evangeliets sanningar som vi undervisade om. Från den tiden minns jag att när vi bar vårt vittnesbörd av hela vårt hjärta, fylldes rummet av en stilla och bekräftande kraft som kom från den Helige Anden, och det fanns inget utrymme för förvirring eller diskussioner. Jag insåg att inga onda makter fanns som förmår förvirra, bedra eller underminera kraften i ett uppriktigt vittnesbörd från en sann lärjunge till Jesus Kristus.

Som Frälsaren själv lärde vill motståndaren sålla oss som vete så att vi förlorar förmågan att utöva gott inflytande på världen.12

Mina kära bröder: På grund av den våg av förvirring och tvivel som sprids genom världen i dag måste vi hålla ännu hårdare i vårt vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium. Då ökar vår förmåga att försvara sanningen och rättvisan avsevärt. Vi vinner då kampen mot ondskan, och i stället för att falla på livets slagfält samlar vi andra kring Mästarens normer.

Jag inbjuder alla att finna trygghet i lärdomarna i skrifterna. Överbefälhavare Moroni förband sin tro på Gud och sitt vittnesbörd om sanningen med kunskapen och visdomen som finns i skrifterna. På det sättet litade han på att han skulle få ta emot Herrens välsignelser och uppnå många segrar, vilket också skedde.

Jag inbjuder alla att finna trygghet i våra nuvarande profeters kloka ord. President Thomas S. Monson har sagt: ”Vi som har ordinerats till Guds prästadöme kan göra skillnad. När vi bevarar vår personliga renhet och ärar prästadömet blir vi rättfärdiga föredömen som andra kan följa … [och vi kan] hjälpa till att lysa upp en allt mörkare värld.”13

Jag inbjuder alla att lita på Jesu Kristi försonings förtjänster. Genom hans försoningsoffer kan vi få mod att vinna alla vår tids strider även mitt i våra svårigheter, utmaningar och frestelser. Låt oss lita på hans kärlek och makt att frälsa oss. Kristus själv sa:

”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”14

”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.”15

”Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen.”16

Jag vittnar om dessa sanningar i Jesu Kristi heliga namn, amen.