2010-2019
Opdag din indre guddommelighed
Oktober 2015


Opdag din indre guddommelighed

Vi kommer til denne jord for at nære og opdage frøene fra de guddommelige egenskaber, som vi har indeni.

Søstre, vi elsker jer! Jeg vidner om, at livet er en gave. Gud har en plan for os hver især, og vores personlige formål begyndte længe inden, vi kom til denne jord.

På det sidste er jeg begyndt at indse, hvilket mirakel det er, når en baby fødes her på jorden som en del af Herrens plan. Vi udviklede os hver især fysisk inde i vores mors mave, mens vi i mange måneder var afhængige af hendes krop for at overleve. Til sidst adskilte fødslen os dog – dramatisk for både mor og barn.

Billede
Nyfødt

Når et barn kommer ind i denne verden, får temperaturforandringen, lyset og den pludselige frigivelse af pres på barnets bryst det til at tage dets første, gispende åndedrag. De små lunger fyldes pludseligt med luft for første gang, organerne går i gang, og barnet begynder at trække vejret. Idet navlestrengen bliver lukket, er livlinen mellem mor og barn for evigt brudt, og barnets liv på jorden begynder.

Job sagde: »Guds ånd har skabt mig, den Almægtiges ånde har givet mig livet.«1

Vi kommer ind i denne verden »gennem voksende skyer af herlighed.«2 »Familien: En proklamation til verden« lærer os, at vi er alle »en højt elsket søn eller datter af himmelske forældre« og »hver enkelt [besidder] guddommelige egenskaber og muligheder.«3 Vor himmelske Fader giver os generøst en del af sin guddommelighed. De guddommelige egenskaber kommer som en gave fra ham med en kærlighed, som kun en forælder kan føle.

Vi kommer til denne jord for at nære og opdage frøene fra de guddommelige egenskaber, som vi har indeni.

Vi ved hvorfor

Elaine Cannon, en tidligere hovedpræsident for Unge Piger, har sagt: »Der er to vigtige dage i en kvindes liv: Den dag, hun bliver født, og den dag, hun finder ud af hvorfor.«4

Vi ved hvorfor. Vi er kommet til denne jord for at bidrage til at opbygge hans rige og for at forberede den til hans Søns, Jesu Kristi, andet komme. Med hvert eneste åndedrag stræber vi efter at følge ham. De guddommelige egenskaber inde i os hver især bliver forfinet og styrket gennem den indsats, vi gør, for at drage nærmere til vor Fader og hans Søn.

Vore guddommelige egenskaber har intet at gøre med vore personlige bedrifter, den status, vi opnår, hvor mange maratonløb, vi løber, eller vores popularitet og selvværd. Vore guddommelige egenskaber kommer fra Gud. Vi fik dem i en tilværelse, der gik forud for vores fødsel, og vi tager dem med os i evigheden.

Vi er elsket

Vi identificerer os med vore guddommelige egenskaber, når vi føler og giver den kærlighed, som vor Fader i Himlen har. Vi har vores handlefrihed til at nære den, lade den blomstre og hjælpe den til at vokse. Peter sagde, at vi får »dyrebare løfter« om, at vi kan »få del i guddommelig natur.«5 Når vi forstår, hvem vi er, Guds døtre, begynder vi at føle disse dyrebare løfter.

At se ud gennem et vindue og ikke kun i et spejl giver os mulighed for at se os selv som hans. Vi vender os helt naturligt mod ham i bøn, og vi er ivrige efter at læse hans ord og gøre hans vilje. Vi bliver i stand til at blive bekræftet af ham og ikke af verden omkring os eller fra dem på Facebook eller Instagram.

Hvis I nogen sinde tvivler på den lille gnist af guddommelighed inde i jer, så knæl i bøn, og spørg vor himmelske Fader: »Er jeg virkelig din datter, og elsker du mig?« Ældste M. Russell Ballard har sagt: »Et af de dejligste budskaber, som Ånden kan formidle, er, hvad Herren føler for jer.«6

Vi er hans. Paulus sagde: »Ånden selv vidner sammen med vores ånd om, at vi er Guds børn.«7 Ofte er den første primarysang, vi lærer: »Jeg er Guds kære barn.«8 Nu er det tid til at tage den smukke sætning »Jeg er Guds kære barn« og tilføje ordene: »Hvad skal jeg derfor gøre?« Vi kan endda stille følgende spørgsmål: »Hvad gør jeg for at leve mit liv som Guds barn?« »Hvordan kan jeg udvikle de guddommelige egenskaber, der findes inde i mig?«

Præsident Dieter F. Uchtdorf har sagt: »Gud sendte jer hertil for at forberede jer til en fremtid, der er mere storslået, end I overhovedet kan forestille jer.«9 Den fremtid kommer til live en dag ad gangen, når I gør mere end blot at eksistere. Den bliver levende, når I lever jeres liv for at udfylde formålet med jeres skabelse. Dette inviterer Herren ind i jeres liv, og I begynder at lade hans vilje blive jeres.

Vi lærer på grund af vore guddommelige egenskaber

De guddommelige egenskaber udvikler ønsket i os om selv at kende disse evige sandheder.

En ung kvinde, der hedder Amy, lærte mig for nyligt denne lektie, da hun skrev: »Disse dage er det hårdt at være teenager. Stien bliver smallere. Satan forsøger virkeligt. Det er enten rigtigt eller forkert. Der er ikke noget midt imellem.«

Hun fortsatte: »Gode venner er somme tider svære at finde. Selv når du synes, du har de bedste venner, der aldrig vil forlade dig, kan det af mange årsager ændre sig. Det er årsagen til, at jeg er så glad for, at jeg har familie, min himmelske Fader, Jesus Kristus og Helligånden, da de kan være mine venner, hvis jeg mister mine venner.«

Amy sagde videre: »En aften var jeg bekymret. Jeg fortalte min søster, at jeg ikke vidste, hvad jeg skulle gøre.«

Senere den aften sendte hendes søster hende en sms og citerede ældste Jeffrey R. Holland, der sagde: »Giv ikke op … giv ikke op. Bliv ved med at gå. Bliv ved med at forsøge. Der findes hjælp og lykke forude … Det vil ordne sig til sidst. Stol på Gud og tro på det gode, som vil komme.«10

Amy forklarede: »Jeg kan huske, at jeg læste det og bad om, at jeg ville føle Guds kærlighed, hvis han virkelig var der for mig.«

Hun sagde: »Samme øjeblik jeg bad og troede på, at han var der, fik jeg den mest forbløffende glade og varme følelse. Ord kan ikke beskrive det. Jeg vidste, han var der, og at han elskede mig.«

Fordi I er hans børn, ved han, hvem I kan blive. Han kender jeres frygt og jeres drømme. Han fryder sig over jeres potentiale. Han venter på, at I kommer til ham i bøn. Fordi I er hans børn, har I ikke blot brug for ham, men han har også brug for jer. De, der sidder ved siden af jer lige nu ved dette møde, har brug for jer. Verden har brug for jer, og jeres guddommelige egenskaber giver jer mulighed for at være hans betroede disciple for alle hans børn. Når vi begynder at se guddommelighed i os selv, kan vi se det i andre.

Vi tjener på grund af vore guddommelige egenskaber

De guddommelige egenskaber udvikler ønsket i os om at tjene andre.

Billede
Mor og barn under den etiopiske hungersnød

For nyligt fortalte Sharon Eubank, leder af Humanitarian Services og LDS Charities, om en oplevelse, som ældste Glenn L. Pace havde. Der var tørke og ekstrem hungersnød i Etiopien midt i 1980’erne. For at hjælpe blev der lavet madstationer med vand og mad til dem, der kunne nå frem til dem. En gammel mand, der sultede, gik langt for at komme til en madstation. Han gik igennem en landsby, da han hørte en baby græde. Han ledte, indtil han fandt babyen på jorden ved siden af sin døde mor. Han samlede babyen op og fortsatte med at gå 40 km til madstationen. Da han kom frem, var hans første ord ikke: »Jeg er sulten« eller »Hjælp mig«. De var: »Hvad kan I gøre for denne baby?«11

De guddommelige egenskaber inde i os styrker vores ønske om at række ud til andre og tilskynder os til at handle. Vor himmelske Fader og Jesus Kristus kan hjælpe os til at finde styrken til at gøre det. Kunne Herren spørge os: »Hvad kan I gøre for denne datter, denne bror, denne far eller denne ven?«

Det er gennem Åndens hvisken, at de guddommelige egenskaber hos en, der tvivler, efter at have gispet efter vejret, finder freden til at trække vejret igen.

Når profeten taler, giver hans ord genlyd i vore guddommelige egenskaber og giver os styrken til at følge ham.

Det at tage nadveren hver uge giver håb til det guddommelige i os, og vi erindrer vor Frelser Jesus Kristus.

Jeg lover, at når I søger efter at finde dybden i de guddommelige egenskaber inde i jer selv, vil I begynde at styrke jeres dyrebare gave endnu mere. Lad det vejlede jer til at blive hans datter og vandre på stien tilbage til ham – hvor vi vil blive »bragt tilbage til den Gud, som gav [os] ånde.«12 I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Job 33:4.

  2. »Ode: Intimations of Immortality from Recollections of Early Childhood«, The Complete Poetical Works of William Wordsworth, 1924, s. 359.

  3. »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  4. Elaine Cannon, i »›Let Me Soar‹, Women Counseled«, Church News, 17. okt. 1981, s. 3.

  5. 2 Pet 1:4.

  6. M. Russell Ballard, »Retskafne kvinder«, Liahona, dec. 2002, s. 42.

  7. Rom 8:16.

  8. Se »Jeg er Guds kære barn«, Salmer og sange, nr. 195.

  9. Dieter F. Uchtdorf, »Efterlev evangeliet med glæde«, Liahona, nov. 2014, s. 121.

  10. Jeffrey R. Holland, »En ypperstepræst for de goder, som nu er blevet til«, Liahona, jan. 2000, s. 45.

  11. Se Glenn L. Pace, »Store behov og små midler«, Stjernen, mar. 1995, s. 18-19.

  12. 2 Ne 9:26.