2010–2019
Att upptäcka det gudomliga inom oss
Oktober 2015


Att upptäcka det gudomliga inom oss

Vi kommer till jorden för att ge näring åt och upptäcka de frön av gudomlig natur som finns inom oss.

Systrar, vi älskar er! Jag vittnar om att livet är en gåva. Gud har en plan för var och en av oss, och vårt personliga syfte började långt innan vi kom hit till jorden.

På senare tid har jag insett hur undret med ett barns födelse till jordelivet är en del av Herrens plan. Var och en av oss utvecklades fysiskt i vår mors livmoder och var under många månader beroende av hennes kropp för att hålla vår egen vid liv. Till slut skilde dock födelseprocessen – dramatisk för både mor och barn – oss åt.

Bild
Nyfödd

När ett barn föds till den här världen, gör förändringen i temperatur och ljus och det plötsligt lättade trycket över bröstet, att barnet tar sitt första flämtande andetag. De små lungorna fylls plötsligt med luft för första gången: Andningsorganen sätts igång och barnet börjar andas. När navelsträngen klipps, avskärs denna livlina mellan mor och barn för evigt, och barnets liv på jorden börjar.

Job sa: ”Guds Ande har gjort mig, den Allsmäktiges livsande ger mig liv.”1

Vi kommer till världen ”med skimmerspår av en förlorad skrud”2. I ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” står det att ”var och en [av oss] är ett andebarn, en älskad son eller dotter till himmelska föräldrar och har som sådan gudomliga egenskaper och förutsättningar”3. Vår himmelske Fader skänker generöst en del av sin gudomlighet till oss och har placerat den inom oss. Denna gudomliga natur kommer som gåva från honom, med en kärlek som bara en förälder kan känna.

Vi kommer till jorden för att ge näring åt och upptäcka de frön av gudomlig natur som finns inom oss.

Vi vet varför

Elaine Cannon, en tidigare generalpresident för Unga kvinnor, sa: ”Det finns två viktiga dagar i en kvinnas liv – den dag hon föds och den dag hon förstår varför.”4

Vi vet varför. Vi har kommit till den här jorden för att hjälpa till att bygga hans rike och för att förbereda hans Sons Jesu Kristi andra ankomst. Med varje andetag strävar vi efter att följa honom. Den gudomliga naturen inom oss förädlas och förstoras genom den ansträngning vi gör att närma oss vår Fader och hans Son.

Vår gudomliga natur har inget att göra med våra personliga prestationer, den status vi uppnår, antalet maraton vi springer, eller vår popularitet och självkänsla. Vår gudomliga natur kommer från Gud. Den fastställdes i tillvaron innan vi föddes och fortsätter in i evigheten.

Vi är älskade

Vi identifierar oss med vår gudomliga natur när vi känner och ger vår himmelske Faders kärlek. Vi har handlingsfrihet till att vårda den, låta den blomstra och hjälpa den växa. Petrus sa att vi har fått ”dyrbara löften” för att vi ”skall få del av gudomlig natur”5. När vi förstår vilka vi är – Guds döttrar – börjar vi förnimma dessa dyrbara löften.

Genom att se ut genom fönstret, inte bara in i spegeln, kan vi se oss själva som hans döttrar. Vi vänder oss naturligt till honom i bön, och vi är ivriga att läsa hans ord och att göra hans vilja. Vi tar emot vår bekräftelse vertikalt, från honom, och inte horisontellt från världen omkring oss, eller från dem på Facebook eller Instagram.

Om du någonsin ifrågasätter gnistan av gudomlighet inom dig, knäböj i bön och fråga din himmelske Fader: ”Är jag verkligen din dotter, och älskar du mig?” Äldste M. Russell Ballard sa: ”Ett av de ljuvligaste budskapen som Anden förmedlar är vad Herren känner för oss.”6

Vi är hans. Paulus sa: ”Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn.”7 Den första Primärsång vi lär oss är ofta ”Jag är Guds lilla barn”8. Nu är det dags att ta den älskade frasen ”Jag är Guds lilla barn” och lägga till orden ”därför ska jag …” Vi kan till och med ställa frågor som de här: ”Vad ska jag göra för att leva mitt liv som ett Guds barn? Hur kan jag utveckla den gudomliga natur som är inom mig?”

President Dieter F. Uchtdorf sa: ”Gud sände dig hit för att bereda dig för en framtid som överträffar allt du kan föreställa dig.”9 Den framtiden, en dag i taget, blir till verklighet när du gör mer än att bara existera. Den blir till verklighet när du lever ditt liv så att du uppfyller ändamålet med din skapelse. Det här inbjuder Herren i ditt liv, och du börjar låta hans vilja bli din.

Vi lär oss tack vare vår gudomliga natur

Den gudomliga naturen fyller oss med en önskan att själva veta de här eviga sanningarna.

En ung kvinna som heter Amy lärde mig nyligen följande, när hon skrev: ”Det är svårt att vara tonåring nuförtiden. Stigen blir allt smalare. Satan anstränger sig verkligen. Det är antingen rätt eller fel, det finns inget mellanting.”

Hon fortsatte: ”Goda vänner är ibland svåra att hitta. Till och med när du tror att du har bästa vänner som aldrig ska lämna dig, kan detta förändras av vilken anledning som helst. Därför är jag så glad att jag har familj, vår himmelske Fader, Jesus Kristus och den Helige Anden, som kan vara mina vänner närhelst det går på tok med kompisarna.”

Amy fortsatte: ”En kväll var jag bekymrad. Jag sa till min syster att jag inte visste vad jag skulle göra.”

Senare på kvällen skickade hennes syster ett sms och citerade äldste Jeffrey R. Holland som sa: ”Ge inte upp. … Ge inte upp. Fortsätt gå. Fortsätt försöka. Det kommer hjälp och lycka, i stort mått. … Det ordnar sig till slut. Lita på Gud och tro på det goda som ska komma.”10

Amy förklarade: ”Jag minns att jag läste det och bara bad att jag skulle känna kärlek från Gud om han verkligen var där för mig.”

Hon sa: ”Så snart jag hade frågat och trodde på att han var där, kände jag den mest fantastiska, glada och varma känsla. Den kan inte beskrivas med ord. Jag visste att han var där och att han älskade mig.”

Eftersom du är hans barn, vet han vem du kan bli. Han känner till dina rädslor och dina drömmar. Han gläds åt din potential. Han väntar på att du ska komma till honom i bön. Eftersom du är hans barn, behöver inte bara du honom, utan han behöver också dig. De som sitter runt omkring dig just nu på det här mötet behöver dig. Världen behöver dig, och din gudomliga natur gör dig till hans betrodda lärjunge inför alla hans barn. När vi börjar se gudomligheten inom oss själva, kan vi se den hos andra.

Vi tjänar tack vare vår gudomliga natur

Den gudomliga naturen ger oss en önskan att tjäna andra.

Bild
Mor och barn under en hungersnöd i Etiopien

Sharon Eubank, chef för kyrkans humanitära bistånd och LDS Charities, återgav nyligen en upplevelse som äldste Glenn L. Pace berättat om. Det rådde omfattande torka och extrem svält i Etiopien i mitten av 1980-talet. För att ge hjälp organiserades matstationer med vatten och mat för dem som kunde ta sig till dem. En gammal man som svalt, gick långt för att komma till en matstation. Han gick förbi en by när han hörde ett barn gråta. Han letade tills han fann barnet sittande på marken bredvid sin döda mor. Han lyfte upp barnet och fortsatte att gå 4 mil till matstationen. När han kom fram var inte hans första ord ”jag är hungrig” eller ”hjälp mig”. Det var: ”Vad kan ni göra för det här barnet?”11

Den gudomliga naturen inom oss skapar en önskan att nå ut till andra och manar oss till handling. Vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan hjälpa oss finna styrkan att göra det. Kan det vara så att Herren frågar oss: ”Vad kan du göra för den här dottern, den här brodern, eller den här vännen?”

Det är genom Andens viskningar som en tvivlares gudomliga natur, efter att ha kippat efter andan, finner friden att kunna andas igen.

När profeten talar, samklingar hans ord med vår gudomliga natur och ger oss styrka att följa honom.

Att ta sakramentet varje vecka andas hopp till gudomligheten inom oss, och vi minns vår Frälsare Jesus Kristus.

Jag lovar att när du försöker upptäcka djupet av den gudomliga natur som finns inom dig, förhärligar du din dyrbara gåva ytterligare. Låt den leda dig till att bli hans dotter, på väg tillbaka till honom – där vi ”återförs till den Gud som gav [oss] livsanden”12. I Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Job 33:4.

  2. ”Ode: Intimations of Immortality from Recollections of Early Childhood”, The Complete Poetical Works of William Wordsworth (1924), s. 359.

  3. ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  4. Elaine Cannon, i ”‘Let Me Soar,’ Women Counseled”, Church News, 17 okt. 1981, s. 3.

  5. 2 Petr. 1:4.

  6. M. Russell Ballard, ”Rättfärdighetens kvinnor”, Liahona, dec. 2002, s. 42.

  7. Rom. 8:16.

  8. Se ”Jag är Guds lilla barn”, Psalmer, nr 194.

  9. Dieter F. Uchtdorf, ”Lev evangeliet med glädje”, Liahona, nov. 2014, s. 121.

  10. Se Jeffrey R. Holland, ”Överstepräst för det goda som skall komma”, Liahona, jan. 2000, s. 45.

  11. Se Glenn L. Pace, ”Obegränsade behov och begränsade resurser”, Nordstjärnan, mars 1995, s. 18–19.

  12. 2 Ne. 9:26.