2010–2019
Ogen om te zien en oren om te horen
Oktober 2015


Ogen om te zien en oren om te horen

Als we naar Christus kijken en onze ogen en oren opendoen, zal de Heilige Geest ons zegenen, zodat we de Heer aan het werk kunnen zien in ons leven.

Tijdens zijn aardse zending verrichtte Jezus zulke grote genezingswonderen en onderwees Hij met zo’n groot gezag en grote macht dat er in de Schriften staat: ‘En het gerucht over Hem verspreidde zich over heel Syrië […] en grote menigten volgden Hem […].’1

Sommigen die Hem mensen zagen genezen en die Hem hoorden prediken, wezen Hem af. Anderen volgden Hem een tijdje, maar verlieten Hem daarna.2 De Heer Jezus Christus stond daar vlak vóór hen, maar ze zagen niet wie Hij werkelijk was. Ze waren blind en kozen ervoor weg te gaan. Jezus zei over hen:

‘Ik kwam tot de mijnen, en de mijnen hebben Mij niet aangenomen.’3

‘Zij hebben met de oren slecht gehoord, en hun ogen hebben zij dichtgedaan.’4

Er waren echter veel mannen en vrouwen, waaronder zijn getrouwe apostelen, die hun leven op Hem baseerden. Hoewel ze kampten met wereldse afleidingen, zijn leer niet volledig begrepen, en zelfs bang waren, geloofden zij in Hem, hadden zij Hem lief en volgden zij Hem.

Over hen zei Jezus: ‘Maar uw ogen zijn zalig omdat zij zien, en uw oren omdat zij horen.’5

Vlak vóór zijn lijden in Gethsémané en op Golgotha, deed Jezus zijn discipelen deze opmerkelijke belofte: ‘Wie in Mij gelooft, zal de werken die ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader.’6

Jezus hield zich aan die belofte: vanaf Pinksteren werden de discipelen gezegend met de doop door vuur en door de Heilige Geest.7 Door geloof in Christus, bekering en gehoorzaamheid, werd de Heilige Geest hun metgezel, veranderde Hij hun hart en zegende Hij hen met een blijvend getuigenis van de waarheid.

Deze gaven en zegeningen sterkten de discipelen van de Heer. Hoewel de tijden waarin zij leefden gevaarlijk en verwarrend waren, ontvingen zij als geestelijke gave ogen om te zien en oren om te horen. Door de macht van de Heilige Geest begonnen zij de waarheid te zien van de dingen zoals zij werkelijk zijn, vooral aangaande de Heer Jezus Christus en zijn werk onder hen.8 De Heilige Geest verlichtte hun verstand en zij hoorden de stem van de Heer duidelijker. Het evangelie van Jezus Christus verankerde zich diep in hun hart.9 Zij waren getrouw en gehoorzaam.10 Zij predikten het evangelie stoutmoedig en krachtig en bouwden het koninkrijk van God op.11 Zij vonden vreugde in de Heer Jezus Christus.

We hebben veel gemeen met deze getrouwe mannen en vrouwen in het midden des tijds. Ook wij leven in een tijd waarin de Heer Jezus Christus wonderen onder ons verricht — waaronder genezing van zieken, reiniging van zonden, verandering van ons hart, en het heil aan Gods kinderen aan beide zijden van de sluier beschikbaar stellen. In onze tijd hebben we ook levende profeten en apostelen, priesterschapsmacht, geestelijke gaven en de goddelijke zegeningen van de heilsverordeningen.

Onze tijd is een gevaarlijke tijd — een tijd met veel kwaad en verleiding, een tijd van verwarring en onrust. In deze zware tijden, heeft de profeet van de Heer op aarde, president Thomas S. Monson, ons geroepen om diegenen die geestelijk verwond zijn, te redden,12 om met moed voor waarheid te staan,13 en om het koninkrijk van God op te bouwen.14 Welk niveau van spiritualiteit, geloof of gehoorzaamheid we nu ook mogen hebben, het zal niet genoeg zijn voor het werk dat voor ons ligt. We hebben meer geestelijk licht en macht nodig. We hebben ogen nodig die nog duidelijker zien hoe de Heer in ons leven werkzaam is en oren die zijn stem nog dieper tot ons hart laten doordringen.

Deze geweldige zegen komt wanneer wij ons hart openstellen en de Heer Jezus Christus, zijn leer en zijn kerk in ons leven ontvangen, werkelijk ontvangen. We hoeven niet volmaakt te zijn, maar we moeten wel goed zijn en ons verbeteren. We moeten ernaar streven de duidelijke en simpele waarheden van het evangelie na te leven. Als we de naam van Christus op ons nemen, handelen met geloof in Hem om ons van onze zonden te bekeren, zijn geboden onderhouden, en Hem altijd indachtig zijn, dan zullen we het gezelschap van de Heilige Geest ontvangen door de barmhartigheid en de genade van Jezus Christus.

Eenvoudige gehoorzaamheid brengt de Geest in ons hart. Bij ons thuis bidden we in geloof, onderzoeken we de Schriften en houden we de sabbat heilig. In de kerk nemen we van het avondmaal en doen we heilige beloften aan onze hemelse Vader in de naam van Christus. In de heilige tempel nemen we deel aan heilige verordeningen ten behoeve van onze broeders en zusters aan de andere zijde van de sluier. In ons gezin en in de taken die we van de Heer krijgen, reiken we anderen de hand, verlichten we hun lasten en nodigen we hen uit om tot Christus te komen.

Broeders en zusters, als we deze dingen doen, weet ik dat de Heilige Geest zal komen! We zullen geestelijk groeien en meer ervaring met de Heilige Geest krijgen, en Hij zal onze metgezel zijn. Als we naar Christus kijken en onze ogen en oren opendoen, zal de Heilige Geest ons zegenen, zodat we de Heer aan het werk kunnen zien in ons leven. Daardoor wordt ons geloof in Hem versterkt door meer geruststelling en bewijs. We zullen in toenemende mate onze broeders en zusters gaan zien zoals God hen ziet, met liefde en mededogen. We zullen de stem des Heren horen in de Schriften, in de influisteringen van de Geest en in de woorden van de levende profeten.15 We zullen zien hoe de macht van God op zijn profeet en op alle leiders van zijn ware en levende kerk rust, en we zullen met zekerheid weten dat dit Gods heilige werk is.16 We zullen onszelf en de wereld om ons heen zien en begrijpen zoals de Heiland dat doet. We zullen wat de apostel Paulus ‘de gedachten van Christus’ noemt, gaan hebben.17 We zullen ogen hebben om te zien en oren om te horen, en we zullen het koninkrijk van God opbouwen.

Wellicht wordt het leven moeilijk, verwarrend, pijnlijk en ontmoedigend. Ik geef u mijn getuigenis dat het licht van het evangelie van Jezus Christus, door het gezelschap van de Heilige Geest, door de verwarring, de pijn en de duisternis zal klieven. Of het nu komt als een plotselinge uitstorting of geleidelijk aan, die glorierijke geestelijk kracht zal de bekeerlijke, verwonde ziel met genezende liefde en troost vullen; duisternis met het licht der waarheid verwijderen; en ontmoediging door hoop in Christus vervangen. We zullen zien dat deze zegeningen komen, en we zullen door het getuigenis van de Geest weten dat dit Jezus Christus is die in ons leven werkzaam is. Onze last zal werkelijk worden ‘overstelpt door de vreugde van [onze Verlosser].’18

Een ervaring van mijn ouders van vele jaren geleden illustreert het belang en de kracht van ogen om te zien en oren om te horen. In 1982 werden mijn ouders op zending geroepen in het zendingsgebied Davao op de Filipijnen. Toen mijn moeder de brief opende en zag waar zij naartoe waren geroepen, zei ze tegen mijn vader: ‘Nee! Je moet ze opbellen en zeggen dat we niet naar de Filipijnen kunnen gaan. Ze weten dat je astma hebt.’ Mijn vader leed al vele jaren aan astma, en mijn moeder maakte zich erg zorgen om hem.

Een paar dagen later wekte mijn moeder mijn vader om ongeveer twee uur ’s nachts. Ze zei: ‘Merlin, heb jij ook die stem gehoord?’

‘Nee, ik heb geen stem gehoord.’

‘Nou, ik heb vannacht al drie keer dezelfde stem gehoord, die zei: “Waarom maak je je zorgen? Weet je niet dat Ik weet dat hij astma heeft? Ik zal voor hem zorgen, en Ik zal voor jou zorgen. Bereid je erop voor om in de Filipijnen te dienen.”’

Afbeelding
Merlin en Helen Clark

Mijn moeder en vader dienden in de Filipijnen en hadden daar een geweldige tijd. De Heilige Geest was hun metgezel, en ze werden gezegend en beschermd. Mijn vader had geen problemen met zijn astma. Hij was als eerste raadgever in het zendingspresidium werkzaam, en met mijn moeder instrueerde hij honderden zendelingen en duizenden getrouwe heiligen der laatste dagen ter voorbereiding op de komst van nieuwe wijken en ringen op het eiland Mindanao. Zij werden gezegend met ogen om te zien en oren om te horen.

Broeders en zusters, ik geef getuigenis van Jezus Christus. Ik weet dat Hij leeft. Hij is onze Heiland en Verlosser. Ik weet dat we, als we Hem in ons leven ontvangen en de duidelijke en simpele waarheden van Zijn evangelie naleven, het gezelschap van de Heilige Geest zullen genieten. We zullen deze kostbare gave, namelijk ogen om te zien en oren om te horen, hebben. Ik getuig dit in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.